Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 maart 2006, 00:58   #1
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Studie af niet werken dan terug betalen

Volgens het laatste nieuws is er in Nederland een wetsontwerp in discussie die er voor pleit dat afgestudeerde vrouwen (univ) hun studie moeten terug betalen indien ze na de studie geen aanvang maken in de gekozen richting.
Al te vaak worden ze nadien gewoon huisvrouw of mikken ze op onderliggende jobs.
De redenering gaat er van uit dat de studie te duur is geweest en de gemeenschap te zwaar heeft geinvesteerd om ze dan nadien niet te consumeren. Bijgevolg vragen ze dan die kost terug te betalen.
Dit brengt in Nederland uiteraard heel wat kritiek mee.
Tot op heden is dit nog niet goedgekeurd.
Oud 25 maart 2006, 08:17   #2
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Ik vind dat zo'n terugbetalingssysteem in elk geval en voor iedereen moet gelden.

Naar je mogelijkheden, natuurlijk.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2006, 08:58   #3
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Is er ergens wat meer te lezen over dat voorstel want zoals het in de openingspost staat, komt het bij mij over als een compleet idioot voorstel.
Eerst en vooral worden vrouwen gediscrimineerd, aangezien die regeling niet voor mannen zou gelden.
Ten tweede hebben mensen (zowel mannen als vrouwen) het recht om vrij te kiezen welke richting ze aan hun leven willen geven. De overheid moet zich daar niet mee bemoeien.
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2006, 09:03   #4
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Een compleet belachelijk voorstel.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2006, 09:10   #5
ingenious

Standaard

inderdaad. al zou ik er niet van verschieten, ze zijn daar echt een boeltje aan het maken van hun hoger onderwijs.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2006, 09:30   #6
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik vind dit systeem tof:

1 Mensen kunnen makkelijker aan een beurs, om dat in eerste instantie te compenseren wordt het inschrijvingsgeld hoger

2 Mensen die een beurs aanvragen zonder daarvoor eigenlijk in aanmerking te komen, de "pseudo-beurs" zeg maar, krijgen die, maar moeten ze later wel terugbetalen (indien ze in die mogelijkheid zitten, uiteraard)

Ik denk dat vele studenten zouden opteren voor zo'n systeem van lening.

Gesteld nu €505 x 4 = €2020, met optrekking van gelden moet iemand dan bijvoorbeeld na zijn studies, indien werk gevonden, €5000 (inschrijvingsgeld dan bijvoorbeeld op €1250) terugbetalen...

Laatst gewijzigd door lombas : 25 maart 2006 om 09:30.
Oud 25 maart 2006, 09:31   #7
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Kijk hé, ik studeer hier dan wel op kosten van Belgiê, maar er is niks dat mij in de weg kan leggen na die studies het af te trappen naar m'n thuisland met de vergaarde kennis.

T'is niet omdat de hooggeschoolde Turken terug emigreren naar Turkije, dat die nederlanders zich moeten gaan beginnen moeien. Het Westen heeft toch geld genoeg.
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2006, 09:38   #8
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Kijk hé, ik studeer hier dan wel op kosten van Belgiê, maar er is niks dat mij in de weg kan leggen na die studies het af te trappen naar m'n thuisland met de vergaarde kennis.

T'is niet omdat de hooggeschoolde Turken terug emigreren naar Turkije, dat die nederlanders zich moeten gaan beginnen moeien. Het Westen heeft toch geld genoeg.
Ik ben daar zelfs een groot voorstander van. Het moet een voorwaarde zijn voor buitenlandse studenten om na hun studies terug te keren naar hun thuisland om het met de vergaarde kennis mee te helpen ontwikkelen ipv van zich over te geven aan gemakkelijk geldgewin hier in het westen
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2006, 09:52   #9
cookie@vws
Minister-President

cookie@vws's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht

Uw financier wil dat U stopt
Oud 25 maart 2006, 10:17   #10
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Is er ergens wat meer te lezen over dat voorstel want zoals het in de openingspost staat, komt het bij mij over als een compleet idioot voorstel.
Eerst en vooral worden vrouwen gediscrimineerd, aangezien die regeling niet voor mannen zou gelden.
Ten tweede hebben mensen (zowel mannen als vrouwen) het recht om vrij te kiezen welke richting ze aan hun leven willen geven. De overheid moet zich daar niet mee bemoeien.
Het bericht stond deze week in de krant het laatste nieuws. Meer weet ik er momenteel ook niet van.
Mss dat het online op de website van het laatste nieuws terug te vinden is.

Blijkbaar is het discriminerend omdat de vrouwen een bepaalde piek overschrijden van hun gekozen studie richting niet in de praktijk om te zetten en bij mannen zal dat wellicht veel minder het geval zijn.
Tja voor wat hoort wat zal ook in scholen zijn intrede beginnen doen.
Oud 25 maart 2006, 10:24   #11
berre
Minister

berre's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar berre
Standaard

maar wat als een vrouw bijvoorbeeld na haar univ beslist om een gezin te beginnen en dus geen job kan doen. krijgt ze, als ze 10 jaar later beslist om de job te nemen volgens haar diploma, haar geld dan terug?
berre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2006, 11:33   #12
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Volgens het laatste nieuws is er in Nederland een wetsontwerp in discussie die er voor pleit dat afgestudeerde vrouwen (univ) hun studie moeten terug betalen indien ze na de studie geen aanvang maken in de gekozen richting.
Al te vaak worden ze nadien gewoon huisvrouw of mikken ze op onderliggende jobs.
De redenering gaat er van uit dat de studie te duur is geweest en de gemeenschap te zwaar heeft geinvesteerd om ze dan nadien niet te consumeren. Bijgevolg vragen ze dan die kost terug te betalen.
Dit brengt in Nederland uiteraard heel wat kritiek mee.
Tot op heden is dit nog niet goedgekeurd.
  1. Dit is (financiële) discriminatie tegen vrouwen.
  2. Dit is tegen de vrijheid van de mens om te kiezen tussen werken/niet-werken.
  3. Dit is afraden aan vrouwen om een universitair diploma te halen.
  4. Vrouwen vertegenwoordigen de helft van de gemeenschap. Zij hebben dus ook mee geïnvesteerd!

Schandalig voorstel!
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2006, 11:57   #13
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha Bekijk bericht
Ik ben daar zelfs een groot voorstander van. Het moet een voorwaarde zijn voor buitenlandse studenten om na hun studies terug te keren naar hun thuisland om het met de vergaarde kennis mee te helpen ontwikkelen ipv van zich over te geven aan gemakkelijk geldgewin hier in het westen
Dubbele nationaliteit hé.

Ik werk in't thuisland in't zwart (t'is toch niet lid van de europese unie), maar zogezegd ben ik hier werkloos .
Oud 25 maart 2006, 12:12   #14
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
  1. Dit is (financiële) discriminatie tegen vrouwen.
  2. Dit is tegen de vrijheid van de mens om te kiezen tussen werken/niet-werken.
  3. Dit is afraden aan vrouwen om een universitair diploma te halen.
  4. Vrouwen vertegenwoordigen de helft van de gemeenschap. Zij hebben dus ook mee geïnvesteerd!
Schandalig voorstel!
Idd het zou zowel voor mannen als vrouwen moeten zijn.
Nu ja, lekker 10 jaar op kosten van de gemeenschap studeren vraagt "iets" terug hé?
Het is dankzij de financiele inspanning van de gemeenschap dat hij/zij ooit is kunnen komen tot wat het is. Lekker foert zeggen nadien is dus ook niet symphatiek.

Tenslotte vrijheid eindigt waar de ander zijn plichten beginnen!
Zal uiteindelijk toch alsmaar meer die richting gaan met alles.

Laatst gewijzigd door Mambo : 25 maart 2006 om 12:13.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2006, 12:23   #15
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door berre Bekijk bericht
maar wat als een vrouw bijvoorbeeld na haar univ beslist om een gezin te beginnen en dus geen job kan doen. krijgt ze, als ze 10 jaar later beslist om de job te nemen volgens haar diploma, haar geld dan terug?
Mensen met kinderen hebben ook een job. Madamé de univ is toch niet van chocolade dat ze gaat smelten hé?
Oud 25 maart 2006, 12:39   #16
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Tenslotte wie begon er euro's te vragen voor alles wat niet tot hun "kerntaak" behoort?

Hoe noemt dat nu ook alweer...remgeld en zo?

Laatst gewijzigd door Mambo : 25 maart 2006 om 12:40.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2006, 01:05   #17

Karma's schermafbeelding

Standaard

Compleet belachelijk die maatregel, of het nu voor mannen of voor vrouwen geldt. Mensen moeten heel hun leven de kans krijgen om zich bij te scholen, of dit nu via univ is of op een andere manier. En wat ze er mee doen is hun eigen zaak.

Laatst gewijzigd door Karma : 26 maart 2006 om 01:05.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2006, 01:13   #18
Roots
Vreemdeling

Roots's schermafbeelding

Standaard

Stomme maatregel, kan ik niet achter staan. Ik begrijp trouwens niet dat ze zo lang naar school willen. Niets te winnen.
Roots is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2006, 01:58   #19
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Betalen afgestudeerden hun studies dan niet terug onder de vorm van belastingen allerhande? Kijk gewoon naar wat er terugvloeit naar de schatkist van een universitair afgestudeerde versus wat een ongeschoolde afdraagt. Ik denk dat je snel tot de conclusie zal komen dat die "investering" een aardige return heeft. Algemene scholingsgraad is ook essentieel om investeringen (cq. tewerkstelling) aan te trekken.

Dat er hier en daar ook mensen zijn met een hele resem diploma's op hun naam die daar achteraf niks mee (wensen te) doen, is dan nog altijd geen valabel argument. "de bluts met de buil" noemt men zoiets... kom je in het dagelijks leven overal tegen. Ik ben ervan overtuigd dat dit niet significant genoeg is om het bestaande stelsel volledig ondersteboven te keren.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2006, 02:02   #20
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Betalen afgestudeerden hun studies dan niet terug onder de vorm van belastingen allerhande? Kijk gewoon naar wat er terugvloeit naar de schatkist van een universitair afgestudeerde versus wat een ongeschoolde afdraagt. Ik denk dat je snel tot de conclusie zal komen dat die "investering" een aardige return heeft. Algemene scholingsgraad is ook essentieel om investeringen (cq. tewerkstelling) aan te trekken.

Dat er hier en daar ook mensen zijn met een hele resem diploma's op hun naam die daar achteraf niks mee (wensen te) doen, is dan nog altijd geen valabel argument. "de bluts met de buil" noemt men zoiets... kom je in het dagelijks leven overal tegen. Ik ben ervan overtuigd dat dit niet significant genoeg is om het bestaande stelsel volledig ondersteboven te keren.
Aha, jammer genoeg heeft een metselaar die op z'n zestien is beginnen werken, zijn huis afbetaald tegen dat de universitair nog maar waagt uit het ouderlijk huis te stappen...

Laatst gewijzigd door lombas : 26 maart 2006 om 02:02.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be