![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Volgens het laatste nieuws is er in Nederland een wetsontwerp in discussie die er voor pleit dat afgestudeerde vrouwen (univ) hun studie moeten terug betalen indien ze na de studie geen aanvang maken in de gekozen richting.
Al te vaak worden ze nadien gewoon huisvrouw of mikken ze op onderliggende jobs. De redenering gaat er van uit dat de studie te duur is geweest en de gemeenschap te zwaar heeft geinvesteerd om ze dan nadien niet te consumeren. Bijgevolg vragen ze dan die kost terug te betalen. Dit brengt in Nederland uiteraard heel wat kritiek mee. Tot op heden is dit nog niet goedgekeurd.
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind dat zo'n terugbetalingssysteem in elk geval en voor iedereen moet gelden.
Naar je mogelijkheden, natuurlijk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Is er ergens wat meer te lezen over dat voorstel want zoals het in de openingspost staat, komt het bij mij over als een compleet idioot voorstel.
Eerst en vooral worden vrouwen gediscrimineerd, aangezien die regeling niet voor mannen zou gelden. Ten tweede hebben mensen (zowel mannen als vrouwen) het recht om vrij te kiezen welke richting ze aan hun leven willen geven. De overheid moet zich daar niet mee bemoeien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Een compleet belachelijk voorstel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() inderdaad. al zou ik er niet van verschieten, ze zijn daar echt een boeltje aan het maken van hun hoger onderwijs.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind dit systeem tof:
1 Mensen kunnen makkelijker aan een beurs, om dat in eerste instantie te compenseren wordt het inschrijvingsgeld hoger 2 Mensen die een beurs aanvragen zonder daarvoor eigenlijk in aanmerking te komen, de "pseudo-beurs" zeg maar, krijgen die, maar moeten ze later wel terugbetalen (indien ze in die mogelijkheid zitten, uiteraard) Ik denk dat vele studenten zouden opteren voor zo'n systeem van lening. Gesteld nu €505 x 4 = €2020, met optrekking van gelden moet iemand dan bijvoorbeeld na zijn studies, indien werk gevonden, €5000 (inschrijvingsgeld dan bijvoorbeeld op €1250) terugbetalen... Laatst gewijzigd door lombas : 25 maart 2006 om 09:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Kijk hé, ik studeer hier dan wel op kosten van Belgiê, maar er is niks dat mij in de weg kan leggen na die studies het af te trappen naar m'n thuisland met de vergaarde kennis.
T'is niet omdat de hooggeschoolde Turken terug emigreren naar Turkije, dat die nederlanders zich moeten gaan beginnen moeien. Het Westen heeft toch geld genoeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mss dat het online op de website van het laatste nieuws terug te vinden is. Blijkbaar is het discriminerend omdat de vrouwen een bepaalde piek overschrijden van hun gekozen studie richting niet in de praktijk om te zetten en bij mannen zal dat wellicht veel minder het geval zijn. Tja voor wat hoort wat zal ook in scholen zijn intrede beginnen doen.
![]() |
![]() |
#11 |
Minister
|
![]() maar wat als een vrouw bijvoorbeeld na haar univ beslist om een gezin te beginnen en dus geen job kan doen. krijgt ze, als ze 10 jaar later beslist om de job te nemen volgens haar diploma, haar geld dan terug?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
Schandalig voorstel! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
|
![]() Citaat:
Ik werk in't thuisland in't zwart (t'is toch niet lid van de europese unie), maar zogezegd ben ik hier werkloos ![]()
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu ja, lekker 10 jaar op kosten van de gemeenschap studeren vraagt "iets" terug hé? Het is dankzij de financiele inspanning van de gemeenschap dat hij/zij ooit is kunnen komen tot wat het is. Lekker foert zeggen nadien is dus ook niet symphatiek. Tenslotte vrijheid eindigt waar de ander zijn plichten beginnen! Zal uiteindelijk toch alsmaar meer die richting gaan met alles.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 25 maart 2006 om 12:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mensen met kinderen hebben ook een job. Madamé de univ is toch niet van chocolade dat ze gaat smelten hé?
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Hoe noemt dat nu ook alweer...remgeld en zo?
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 25 maart 2006 om 12:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Europees Commissaris
|
![]() Compleet belachelijk die maatregel, of het nu voor mannen of voor vrouwen geldt. Mensen moeten heel hun leven de kans krijgen om zich bij te scholen, of dit nu via univ is of op een andere manier. En wat ze er mee doen is hun eigen zaak.
Laatst gewijzigd door Karma : 26 maart 2006 om 01:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Vreemdeling
|
![]() Stomme maatregel, kan ik niet achter staan. Ik begrijp trouwens niet dat ze zo lang naar school willen. Niets te winnen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Minister-President
|
![]() Betalen afgestudeerden hun studies dan niet terug onder de vorm van belastingen allerhande? Kijk gewoon naar wat er terugvloeit naar de schatkist van een universitair afgestudeerde versus wat een ongeschoolde afdraagt. Ik denk dat je snel tot de conclusie zal komen dat die "investering" een aardige return heeft. Algemene scholingsgraad is ook essentieel om investeringen (cq. tewerkstelling) aan te trekken.
Dat er hier en daar ook mensen zijn met een hele resem diploma's op hun naam die daar achteraf niks mee (wensen te) doen, is dan nog altijd geen valabel argument. "de bluts met de buil" noemt men zoiets... kom je in het dagelijks leven overal tegen. Ik ben ervan overtuigd dat dit niet significant genoeg is om het bestaande stelsel volledig ondersteboven te keren.
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door lombas : 26 maart 2006 om 02:02. |
|
![]() |
![]() |