![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik ben bijzonder geïnteresseerd in de wetten op politieke propagandavoering in Belgie, om duidelijke redenen. Naar 't schijnt zit dat allemaal nogal complex in elkaar. Ik kan echter niets vinden hierover. Kan iemand mij helpen? Alvast bedankt!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoe bedoel je concreet?
Zoiets als: 3 maanden voor de verkiezingen mag je geen economisch relevante giften doen aan particulieren, &c? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Voor de diverse regelgevingen inzake verkiezingsuitgaven past één woord: hallucinant.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het spreekt vanzelf dat ik het na 5 minuten voor bekeken hield ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Op pamfletten en affiches (= het verspreiden van gratis en economisch verwaarloosbaar politiek gedachtegoed) staat geen maatregel, zolang het binnen de perken blijft (verantwoordelijke uitgever, regulier plakker/verdelen).
![]() |
![]() |
#10 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() zo voor de vuist weg:
Er is een beperking op het bedrag dat besteed mag worden aan de verkiezingen, zowel per kandidaat als per partij. Ter controle daarop moeten de nodige stukken worden overhandigd aan een controlecommissie. Houd er rekening mee dat als bv een drukker bereid is om voor jou gratis folders te drukken de eigenlijke waarde van de folders ook moet worden aangegeven als zijnde een verkiezingsuitgave. Je mag geen gadgets verdelen tijdens de sperperiode. Als je een café binnenkomt mag je gerust een tournée génerale geven maar je mag geen feestje organiseren waarop je je kandidaat-kiezers uitnodigd met de belofte dat ze gans de avond op uw kosten mogen drinken. 's Nachts mag u geen affiches plakken, het is zelfs verboden om 's nachts met verkiezingsmateriaal in uw auto rond te rijden. U mag uiteraard niet wild plakken, in iedere gemeente worden per lijst een aantal borden voorzien waarop u affiches kan plakken. U kan natuurlijk ook borden zetten in voortuinen van symphatisanten, denk er wel aan dat dit niet mag langs gewestwegen. Nog een tip, doe wat houtlijm in uwe col en zorg dat de hoeken van de affiche zeker goed plakken. Ik hoop dat het u wat helpt, de wetteksten kan u ongetwijfeld terugvinden op http://www.just.fgov.be/ Coekie |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Coekie, een kleine opmerking, er is een limiet op het budget dat een kandidaat krijgt en dat wordt door een controleorgaan opgevraagd; maar de wetgeving spreekt niet over de besteding van particuliere kandidaten.
Met mijn eigen geld mag ik zoveel propaganda kopen als ik wil, zolang het de regels maar respecteert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Ik wil u toch wijzen op artikel 2 van de wet van 7 juli 1994 betreffende de beperking en de controle van de verkiezingsuitgaven voor de verkiezing van de provincieraden en de gemeenteraden [de districtsraden] en voor de rechtstreekse verkiezing van de raden voor maatschappelijk welzijn.
§ 2. Het totaal van de uitgaven en de financiële verbintenissen voor de verkiezingspropaganda van individuele kandidaten mag voor de provincieraadsverkiezingen, de gemeenteraadsverkiezingen (districtsraadverkiezingen) en de rechtstreekse verkiezingen van de raden voor maatschappelijk welzijn per kandidaat niet meer bedragen dan per schijf : <W 1999-03-19/31, art. 18, 1°, 004; Inwerkingtreding : 10-04-1999> - tot 50 000 op de kiezerslijst ingeschreven kiezers : 3 frank per ingeschreven kiezer, met een minimum van 50 000 frank per kandidaat; - van 50 001 tot 100 000 op de kiezerslijst ingeschreven kiezers : 1 frank per ingeschreven kiezer; - vanaf 100 001 op de kiezerslijst ingeschreven kiezers : 0,50 frank per ingeschreven kiezer. Met andere woorden u kan niet uitgeven wat u wil aan uw persoonlijke campange. Wie meer wenst te weten kan nuttige informatie vinden op http://binnenland.vlaanderen.be/verk...et7.7.1994.htm Coekie
![]() |
#13 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Oorspronkelijk bericht door Coekie View OriginalDie eerste regel dateert nog uit de tijd dat wildplakken was toegelaten en partijen er met tientallen militanten opuit trokken om een gans dorp of ganse stad in de juiste kleur te schilderen. Regelmatig eindigde dat met vechtpartijen tussen aanhangers van verschillende politieke partijen. De tweede regel vermoed ik is omwille van esthetische redenen, deze wetgeving geld trouwens niet alleen voor politieke reclame. Coekie