![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Walen en Vlamingen hebben ander beeld van koningshuis
![]() Opvallend is dat Walen en Vlamingen een ander idee hebben over het koningshuis. Terwijl in Vlaanderen één op de vier respondenten vinden dat Filip klaar is voor de troon, hebben de Walen duidelijk meer vertrouwen in de kroonprins. 54 pct van de Waalse respondenten zegt ja tegen Filip als koning. Ook op de vraag "voelt u zich nog verbonden met de monarchie?", antwoorden Vlamingen en Walen heel verschillend. 38 pct van de ondervraagden in Vlaanderen geeft aan zich nog verbonden te voelen met de monarchie, in Wallonië is dat 70 pct. Voor de enquête werden 1.010 Belgen ondervraagd. (Belga 19:51) President of Koning ? Het kostenplaatje ? Waarom België , waarom Vlaanderen ? Welk voordeeln voor de gemiddelde burger ? Transferts ? Wie zal er beter van worden ? De gewone werkmens of de patroon, de superrijken,... Wanneer splitsing , een beter leven voor invaliden, gepensioneerden men een inkomensgatantie , kansarmen, gehandicapten die al jaren wachten op een PAB of rijker wat rijker en de armer wat armer ? Uw mening graag ? Laatst gewijzigd door Snoepje : 28 maart 2006 om 19:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Gouverneur
|
![]() De mening van Prof. Em. Senelle
Prof. Em. Robert Senelle heeft op VTM eveneens een dringende opreoep gedaan om vanaf nu verder te zwijgen over het koningshuis, maar om ons te concentreren op de rol van de deelstaaat Vlaanderen in een constitutionele monarchie. # De toekomst van Vlaanderen kan alleen maar veilig gesteld worden als echte deelstaat, met verregaande autonomie en eigen fiscale bevoegdheid. # Bij manifeste onwil aan Franstalige kant moet het Vlaams parlement buiten de Belgische grondwet treden en moet het Vlaanderen uitroepen toto deelstaat van het federale België. Dat heeft Catalonië ook reeds gedaan in het federale Spanje. # Het amalgaam Vlaanderen, Brussel, Wallonië is mislukt. De kloof wordt dieper en dieper. # We waren veel beter af geweest en rijker met de Verenigde Provinciën. # Ik geloof niet in een onafhankelijk Vlaanderen. Daarvoor zijn wij te klein. Er zijn weliswaar nog kleinere lidstaten in de EU doch zij hebben niets te zeggen. De federale band moet behouden blijven. # Ik geloof niet in het rattachisme van sommige walen bij Frankrijk. Dit land is geïnteresseerd in Vlaanderen met zijn havens en niet in een verouderd industrieel conglomeraat. Laatst gewijzigd door PieterP : 28 maart 2006 om 19:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In een rechtsstaat waar de basisrechten worden gerespecteerd, moet er helemaal niet opgeroepen bepaalde zaken te verzwijgen. Alleen in een staat die duidelijk wankelt, tracht men bepaalde meningen te verstikken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Wij zijn bezig om ons te laten vangen in een spelletje over het koningshuis. Sommigen houden zich bezig met straat ruzies en rioolkrantjes. Maar en passant hebben de franstaligen een front gevormd. En en passant zijn wij de nederlaag aan het voorbereiden zoals Vanderkelen het vandaag schreef. Ondertussen houden wij ons bezig met randfenomen die zichzelf zullen oplossen, wegens overbodig. Blijkbaar behoort de verdeeldheid en het gebrek aan coherent denken tot het Griekse drama van de Vlaams beweging. De strategie van Senelle die kijkt heus wel iets verder dan uw suggestie om iets te verzwijgen. Dit is een zaak van strategie en een zaak van taktiek. Ik zie dat u nog altijd voluit gaat over Zuid Afrika. Het zoganaamd iontervieuw is echter veeel meer verregaand als incident en bonviend meer typererend voor hetr probleem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Allemaal landen met een betere economie of een economie die sneller groeit dan België. En denkt u nu werkelijk dat België meer te zeggen heeft in de internationale politiek dan pakweg Denemarken? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Europees Commissaris
|
![]() Snoepje : Google eens de resultaten van de "volksraadpleging" ten tijde van de "Koningskwestie". Dat was geen peiling, toen heeft iedereen kleur moeten bekennen. We mogen gerust stellen dat op een of ander moment het koningshuis hier of daar wat meer of minder populkair zal zijn.
Samen met een groot deel van de Belgen ben ik altijd republikein gebleven & als men de staat wil splitsen kan dat gerust, maar ik zou het taktisch intelligenter vinden indien men dan over de nieuwe grenzen heen wat medestanders voor het idee zou zoeken ipv. ten strijde te trekken tegen het andere gewest. Een federale regering van VB en FN zou misschien kunnen slagen waaér de meer traditionele partijen falen ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() België wordt niet gesplitst. De flaminganten vergeten voortdurend dat één:
1) splitsingen volgens taal apartheid inhouden en dat zoiets niet meer van deze tijd is; 2) ze een kleine minderheid vormen. Het is echter de meerderheid die beslist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Koningskwestie was geen peiling over het al dan niet voortbestaan van de monarchie, maar wel over de terugkeer van Leopold III. De monarchie werd gewoon niet in vraag gesteld. Dat was niet de zaak waar alles rond draaide. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En nee, geen VB en FN aan de macht. Dan maken ze het alleen nog maar erger. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Elke dag groeit het gevoel bij de Vlamingen dat Vlaanderen onafhankelijk moet worden. Dat is iets wat zelfs u, met al uw almachtigheid, niet kan tegenhouden. Ik ben voor een Vlaamse Republiek. Elke andere staatsvorm is niet voordelig voor de meerderheid van "den belziek". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Europees Commissaris
|
![]() Om de zoveel jaar houdt men in Canada eens een volksreferendum in Quebec,
waar 49 % van de kiezers liever een onafhankelijke staat op taalgronden zou hebben.. Men krijgt dan het resultaat 51 % voor de Canadese federale staat en 49 % voor een onafhankelijk Quebec .. en dan sluit men de communautaire boeken voor de volgende 10 jaar. Het gaat er zoetjesaan als een deel van de folklore bijhoren. Ik zou dat graag in Vlaanderen ook invoeren... Het zou veel energie op nuttigere zaken kunnen richten. Het is inderdaad zo dat er tal van welvarende kleinere staten bestaan dan Vlaanderen (Vaticaanstad, Monaco, Andorra, San Marino, Liechtenstein, Luxemburg...) Het is bovendien mogelijk een grens te trekken binnen een dichtbevolkt gebied, België is ter hoogte van de taalgrens op vele plaatsen zo dicht bevolkt dat we bij een "splitsing" Baarle Hertog & Nassau toestanden gaan krijgen (biljarten op een tafel tussen Vlaanderen, Brussel en Wallonië). Om helemaal te zwijgen van de rellen die we zeullen meemaken bij pogingen de mensen in te delen volgens "Nationaliteit" Vlaming en/of Waal.. Laat ons liever onze IK inruilen voor een met EU nationaliteit & als de indeling in deelstaten wat anders moet zijn dan het huidige referendum aub... Laatst gewijzigd door 1handclapping : 28 maart 2006 om 20:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Europees Commissaris
|
![]() Hans schreef :
En nee, geen VB en FN aan de macht. Dan maken ze het alleen nog maar erger. unquote Humor en politiek, het schijnt toch niet te kunnen ? Onze Vebeertjeskunnen geen extreem rechtse partijen andere dan henzelf luchten ! Ik zal U nog een voorbeeld geven : een tijd geleden ging GDW met een bekend Nederlands Politicus Dhr Nawijn een Groot-Nederlandse denktank oprichten - veel blabla in de media, maar weinig boemboem daarna. In een vraaggesprek over hoe het wel met zijn nieuwe rechtsere partij gaat vroeg de reporter hoe het inmiddels met zijn alliantie met het Vb stond en toen zei Nawijn (letterlijk) je bedoelt toch met die belgen ... Beste Hans, voor "het buitenland" bestaat Vlaanderen niet (voor de CIA bestaan er alleen maar nogal wat neonazistische vlamingen, skinheads in feite verkleed in 3delige maatpakken) |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Europees Commissaris
|
![]() HVDB : in deze context bedoel ik met "rellen" geen volksopstanden, stakingen of zo.. ik doel alleen maar op het feit dat België een verleden kent waarin veel mensen zich in het "andere" landsdeel vestigden en er trouwden en kinderen kregen.. gezien het dichtbevolkte karakter van dit land, waar de taalgrens doorheen diverse aglomeraties loopt en de zeer sterke "gemengde" afstamming
bedoel ik met "rellen" moeilijkheden. Ikzelf ben belg omdat ik een duitse moeder en belgische vader heb.. Vele mensen wonen in Vlaanderen en hebben onmiskenbaar franstalige ouders (Hendrik Conscience himself is hier een voorbeeld van) Delvaux woonde in Koksijde, Verhaeren...Brel enfin allemaal figuren die we met moeite als afwel Vlaming ofwel Waal kunnen classificeren. Of gaan we "de vrije individuele keuze" propageren & dan toezien hoe alle in België verblijvende Islamieten verkiezen zich tot Vlaming te benoemen ? (persoonlijk zou ik dit laatste minstens grappig vinden). |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Europees Commissaris
|
![]() Jan Van Den Berghe schreef dat ik te veel wiet rook en dat die uitlating slechts uit een TV serie komt. U moet Uw Goebbels eens herlezen over "alles is propaganda" en zo van die uitlatingen. Deze TV serie was voor Uw geestesgenoten een aanleiding om hier een wilde polemiek over op te zetten.
Ik bekijk die serie normaal altijd en de "rel" die erover was scherpte mijn aandacht. Die kritiek op zich zal in het partijhoofdkwartier overigens ook voldoende aandacht genoten hebben (het komt eens niet van belgicistische sociialistische pers, maar van bekwame mensen die behoorlijk over vele dingen zeer diep nadenken). De serie afdoen als wat links liberalistisch gewauwel zoals hier op het forum gebeurde is zéér kortzichtig een kortzichtigheid die je gewoonlijk bij o.a. wietrokers aantreft. Wiet en andere roesmiddelen zou ik U persoonlijk ten stelligste afraden, maar voor één keer mag U eens een turkse of perzische waterpijp proberen, maar maak er geen gewoonte van ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Europees Commissaris
|
![]() Mijnheer Van Den Berghe ik noteer dat U voor de vrije keuze van Nationaliteit bent. Ik geef onze vriend Hans dan ook de raad om er propaganda voor te maken dat iedereen voor de Vlaamse Nationaliteit zou kiezen en de communautaire problemen zijn dan met deze opgelost.
|
![]() |
![]() |