![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Zij die hoopten hier een test aan te treffen die zou uitwijzen of ze belgicist dan wel flamingant zijn, zal ik moeten ontgoochelen. De test bestaat namelijk nog niet.
Maar ik (en een klein groepje leerlingen) moeten er wel een maken, die we als mondelinge voordracht (met powerpoint-presentatie) voor het zesde middelbaar van het Heilig Hart College in Wezembeek Oppem moeten voorbrengen. De bedoeling is dat we een neutrale test opstellen, met een dertigtal vragen, waarop de leerlingen steeds een drietal antwoorden kunnen geven; een belgicistisch antwoord, een neutraal antwoord of een flamingistisch antwoord. Aan het einde van de test zou dan aan de hand van een klein optelsommetje van de "punten" moeten worden uitgemaakt tot welke groep je behoort (belgicist, flamingant of neutraal). Deze test zal worden opgesteld teneinde de leerlingen voor te bereiden op toekomstige verkiezingen en in te lichten over hét woord van 2006: separatisme. Het is de bedoeling dat de test boeiend blijft voor de leerlingen (dus niet te veel technische, politieke kwesties; het mag ook al eens origineel zijn) en dat de vragen niet overwegend naar een kant overhellen (vandaar "neutrale test", het geen niet wegneemt dat je een vraag mag voorstellen waarop je moeilijk anders kan antwoorden dan een bepaald antwoord, omdat de feiten er nu eenmaal zijn). Graag had ik jullie hulp daarvoor ingeroepen. Zou iedereen die suggesties heeft voor deze test, ons een handje willen helpen door hier hun vragen te posten? Alvast heel fel bedankt! Vriendelijke groet |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Persoonlijk zou ik je dan ook aanraden om de keuze van je woorden te wijzigen want in mijn ogen kan je de mogelijkheden niet in 3 groepen indelen. Door één extra keuze te nemen zou je al een pak vooruit zijn. Bijvoorbeeld: - belgicist - Neutraal (voor status quo) - flamingant of gematigd Vlaamsgezind - Vlaamsnationalist of separatist |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Vreemdeling
|
![]() Bedankt Groene Flamingant,
Dat was inderdaad niet echt duidelijk van ons. We waren er ook nog niet helemaal uit in welke "groepen" we de resultaten zouden uitdrukken. We wilden eerst de test zelf opstellen. Maar jouw voorstel (die vier groepen) lijkt me uitstekend. Bedankt! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Als je de communautaire fora doorneemt, zul je tot de ontdekking komen dat veel belgicisten zich door emoties laten leiden en veel minder door praktische overwegingen of politiek inzicht. Alleen de topic Good Morning Evening Belgium zal al boekdelen spreken. In het eerste deel van je test zullen de vragen gericht moeten zijn op het uitfilteren van sentimenten terwijl het laatste deel gericht moet zijn op feiten. Als jullie in syndicaatsvorm werken bij het ontwerpen van de test, laat dan elk lid van het syndicaat een vragenlijst maken en die op elkaar uitproberen. Vergelijk daarna de uitkomsten met elkaar. Bij het ontwerpen van de vragen zult je eerst de begrippen belgicist, flamingant en de betekenis van neutrale of onverschillige moeten definieren. De daarvoor in aanmerking komende forumleden zullen ongetwijfeld wel een antwoord op de vraag om definitie willen geven. Wat dat betreft kan ik je niet helpen. Ik ben een foreigner met, op emotionele gronden, een voorkeur voor een zelfstandig Vlaanderen. Veel succes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Een antwoord neutraal is, Een antwoord belgicistisch, Een antwoord Flamingant, Een antwoord afwisselend Vlaamsgezind, Waalsgezind/belgicistisch. Je moet namelijk vermijden dat mensen al met 'voorbedachte rade' de test-antwoorden gaan maken. Op die manier zal een bijvoorbeeld een flamingant heel makkelijk het antwoord kunnen krijgen dat hij/zij wil hebben voor een bepaalde uitslag van de test. hmmm /me honger /me niet goed kunnen denken atm |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waalsgezind en Belgicist is inderdaad niet hetzelfde, al kan ik mij voorstellen dat het overaanbod op deze fora van Belgicisten die wel Waalsgezind zijn voor verwarring kan zorgen.
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister-President
|
![]() Kan je als Vlaming Waalsgezind zijn of wordt die test ook in het Frans in Wallonië gedaan?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk dat iedere vlaamsgezinde vanzelfsprekend ook waalsgezind is; wie separatistisch denkt moet de beide zijden steunen, en wie als Vlaming volksnationalist is, moet bij wijze van consequentie uiteraard ook voor een Waalse onafhankelijkheid zijn - dat is een principiële zaak.
Als pragmaticus, centrist en gematigd municipalist kan ik me trouwens noch vinden in een belgicistisch standpunt, noch in een federalistisch, confederalistisch of Vlaams-nationalistisch standpunt... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Als je er van uitgaat dat Waalsgezindheid betekent: separatistisch. In de praktijk is dat niet zo. De Waalse beweging is altijd federalistisch geweest, met een sterke aandacht voor de gewesten eerder dan voor de gemeenschappen. Dit om voor Wallonië evidente redenen.
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Om aan de andere kant maar even te reageren op jouw opmerking: Voor de mensen in Wallonie is een unitair Belgie beter (tranfers enzo), dus misschien zijn ze in die zijn wel een beetje hetzelfde. Die suggestie wek jij ook met je voorbeeld zin 'Wilt U dat wij ons kapot moeten werken om de Walen te onderhouden of bent U daartegen' (De Walen profiteren dus van de staat Belgie), dus ga me nu niet vertellen dat het niet zo is ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Barrybart vroeg om suggesties voor het ontwerpen van zijn test. Hij wendde zich daarvoor tot dit forum in de hoop dat al die experts hem zouden kunnen helpen. Thans blijkt dat die 'experts' de vraagstelling aangrijpen om elkaar in de haren te vliegen met kreten die op elke andere topic van communautaire discussies eveneens onderwerp van gel.., pardon, gesprek zijn.
Sterkte, Barrybart. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() - ik kijk al eens naar de rtbf of lees wel eens een waalse krant
B: Geregeld N: Af en toe F: (Bijna) Nooit - Ik ken meer waalse 'BV's' dan Nederlandse BV's. B: Ja N: ongeveer evenveel F: Ik ken (bijna) geen waalse BV's. - Filip De Winter of Elio Di Rupo? B: Elio Di Rupo N: geen van beide F: FDW - Wat ken ik het best, de brabanconne of de vlaamse leeuw? B: brabanconne N: ik ken allebei even goed/slecht F: vlaamse leeuw |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor flaminganten is de taalkwestie prioritair (zaken zoals splitsing BHV, rondzendbrief Peeters, naleving taalwetgeving,...). In zo'n zaken komen de flaminganten in botsing met de Franstaligen (welliswaar Brusselaars en geen Walen, maar ze hebben dezelfde politieke partijen). Vlaams-nationalisme beperkt zich niet enkel tot taal en cultuur, maar is een vorm van volksnationalisme. Het streven naar meer Vlaamse autonomie, loopt dan samen met Waalse autonomie. Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 27 februari 2006 om 23:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() - Brussel is
1 Vlaams 2 Brussel 3 Frans - Een federatie is 1 Een beperking van de vrijheden van de deelstaten en een drogreden om de unie te bewaren 2 Een goede manier om een compromis tussen de Belgen te vormen 3 Een resem maatregelen die getroffen zijn in moeilijke tijden, maar nu Belgie als land in haar bewegingsvrijheid beknotten - De koning is 1 Een onrechtmatige van bloedswege bezetter van het democratisch openbaar ambt van staatshoofd 2 Naar de buitenwereld toe een vaste waarde voor ons land 3 De enige absolute macht, of zo zou het moeten zijn |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() - Walen zijn
1 Een barbaars volk dat niet op eigen benen kan staan, en dus beter onder supervisie van de Vlamingen staat 2 Een volk dat via soevereiniteit een modelnatie kan uitboouwen |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() 1. Welke staatsvorm verkiest u?
a. Constitutionele monarchie b. Maakt me niet uit c. Republiek 2. Voelt u zich in eerste instantie: a. Belg, dan pas vlaming b. Belg en Vlaming c. Vlaming, dan pas Belg 3. Stel, er wordt in het onderwijs nog maar één vreemde taal onderwezen. Kiest u voor: a. Frans b. U weet het nog niet c. Engels Voorbeelden van 3 vragen die gesteld zouden kunnen worden. Natuurlijk moeten het er 30 worden. Elk a.-antwoord levert 0 punten op, elk b-antwoord 5 punten en elk c-antwoord 10 punten. U kunt nu vijf categoriën indelen: 0-60 punten - overtuigd belgicist; 61-120 punten - gematigd belgicist; 121 - 180 punten - neutraal; 181-240 punten - gematigd vlaams-nationalist; 241-300 punten - overtuigd vlaams-nationalist. Voorbeeld vraag 1: a. Constitutionele monarchie: De meeste belgicisten zijn voor behoud van de monarchie. 0 punten. Het is een test voor vlaams-nationalisten en niet voor groot- of heel nederlanders of orangisten. Dus dat klopt.; b. Maakt me niet uit. 5 punten. Gematigden van het één of het ander kiezen waarschijnlijk deze vorm. c. Republiek. De meeste vlaams-nationalisten zijn voor een republiek. 10 punten. Neutralen en gematigde belgicisten kiezen waarchijnlijk ook c. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een belangrijke mogelijkheid werd hier vergeten, nl. protocolaire monarchie. Ook kan men verder gaan: republiek met constitutionele president; republiek met protocolaire president.
|
![]() |
![]() |