![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Baby's moeten naam van vader en moeder krijgen (Belga) Kinderen moeten in de toekomst een dubbele familienaam krijgen: die van de vader, gevolgd door die van de moeder. Dat zegt staatssecretaris voor het Gezin, Gisèle Mandaila (MR) vrijdag in De Morgen en La Libre Belgique. Al sinds 1978 wordt er gepraat over een aanpassing van de naamgeving.
"De discussie sleept al jaren aan. Het is tijd om knopen door te hakken. Dit voorstel verankert de gelijkheid tussen man en vrouw in de naamgeving en houdt rekening met onze gewoonten", zegt Mandaila. De staatssecretaris wil elk kind de familienamen van beide ouders geven, maar dan wel met een vaste volgorde: eerst de naam van de vader, dan die van de moeder. (dwm) Wat vinden jullie hiervan, ik ben hier persoonlijk tegen want. Als bijvoorbeeld Jos Verhofstadt-Maes wil gaan trouwen met Magda Reynders-Becaud, wat dan? Volgens mij was er de verplichting dat het kind maar 2 achternamen mag hebben, met gevolg dus dat er toch weer gekozen moet worden tussen de achternamen van moeder en vader dus..... Ik heb niks tegen de gelijkheid van mannen en vrouwen, daar niet van. Maar dit voorstel kan ik niet volgen, ik geloof in Denemarken is het het systeeem dat je tot je trouwt de naam van de vader hebt en vanaf dan die van je moeder. Ik heb dit maar van horen zeggen, weet iemand hier meer over?
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Topic bestaat al!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() ik ben voor de gelijkberechtiging van mannen en vrouwen, maar ik vraag me af of deze kwestie nu echt het dringendste is wat moet worden aangepakt.
Eerst en vooral zijn er veel ergere discriminatievoorbeelden te vinden: bijvoorbeeld het feit dat vrouwen voor dezelfde job veel minder verdienen dan mannen. Ten tweede zou de enige zinnige verandering in de naamgeving zijn dat vanaf nu de kinderen de familienaam van de moeder krijgen, aangezien het soms niet duidelijk is wie de vader is, en dat bij de moeder veel duidelijker is. Maar dan komen we wel zwaar in de problemen. Alle databanken werken nu volgens het huidige principe, ik durf niet te schatten hoeveel geld er verloren zou gaan om dit plots te veranderen. Een dubbele familienaam zou de zaak nog veel ingewikkelder maken, en daarbij kan je dan de vraag stellen of de moeder niet eerst mag komen, en zo blijf je bezig natuurlijk. Dus vind ik: hou de namen zoals ze zijn, ook al is het inderdaad niet 100% logisch en eerlijk, maar doe wel iets aan de bestaande discriminatie tussen man en vrouw op andere vlakken, want die is ongetwijfeld veel ingrijpender. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een naam is geen discriminatie, dat zijn lettertjes op papier. De naam die je draagt, heeft geen invloed op de wijze waarop je je leven inricht.
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() is dit niet zoiets oud uit de kast van spirit ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dit is idd nog iets uit de tijd dat Bertje nog in de VU zat.
Twee namen lijkt misschien gelijkberechtiging maar het is het NIET. De eerste naam blijft immers die van de vader en de tweede, die van de moeder, valt weer weg eens dat er zich een nieuwe generatie aandient. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() ik vind dat ge vanaf uw achttien jaar uw achternaam zelf zou mogen kiezen en laten registreren.
die dwaze familiebanden hoeven u niet te achtervolgen in uw naam. ik ben een individu, en niet 'zoon van'... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Allez, ik zie dat de politiek zich bezig houdt met de échte problemen van de mensen. Dat maakt elk separatistisch discours overbodig
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#10 |
Parlementslid
|
![]() Ik zou veel liever geen achternaam hebben.
Voor Napoleon hadden de mensen ook geen achternaam, en ze hadden daar niet direct last van. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
tantist, de diepe spits op scherp. Laatst gewijzigd door Mitgard : 31 maart 2006 om 12:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben het eigenlijk eens met Mitgard...
Maar om een compromis te verzinnen, vind ik dat de mama en de papa kiezen welk van hun achternamen overgedragen wordt op het kind. Het systeem van het kind de twee achternamen te geven is eerder een gebruik in Zuid-Europa. Het meest eenvoudige is uiteraard het systeem van de Grieken&Romeinen, middeleeuwen, Nieuwe en Nieuwste Tijd, om gewoon achter de voornaam van vader en moeder -zoon of -dochter te zetten. Inge Lievensdochter Willem Gustaafzoon ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() En zeggen dat ik niet aan voetballen ben...
![]() |
#15 |
|
![]() We houden ons beter bezig met de echte problemen van de mensen he? We zien het hier, hoe plichtsbewust men zich hiervan kwijt
![]()
![]() |
#16 | |
|
![]() Citaat:
Ik dacht dat het zo ging: voornaam + familienaam + bijnaam Althans voor de mannen. De vrouwen kregen enkel familienaam en bijnaam. Nu, die voornaam hield niet veel in, dat waren er maar een paar: Marcus, Publius, Quintus, Sextus, Lucius, Gaius... De familienaam stond ook vast en de bijnaam, nou daar maakte men wel een sport van: Cicero betekende wrat, Crassus dik, Brutus plomp. Caesar zou kunnen duiden op snijden, op een keizerssnede, maar daar ben ik niet zeker van. Africanus, voor Scipio Africanus, was dan weer een eretitel voor de held uit de Punische Oorlogen.
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() voornaam (prenomen), bijnaam (cognomen), naam (nomen) en afstamming. Bijvoorbeeld: Marcus f. Paulus Mansuetus Severus. Vrouwen kregen trouwens een voornaam (Livia, Truus, Chantal) en een achternaam (Julii, Hottentotterie)
Laatst gewijzigd door lombas : 31 maart 2006 om 12:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() en het Litouwse systeem is ook interessant:
je kan daar een getrouwde en een ongetrouwde vrouw herkennen aan haar naam, de trouwring even uittrekken helpt dus niet ![]() een ongetrouwde vrouw krijgt als familienaam de familienaam van haar vader + aitè, ytè of utè (bijvoorbeeld Edita Jankauskaitè, dochter van Edgaras Jankauskas) een getrouwde vrouw krijgt als familienaam de familienaam van haar man + iènè (bijvoorbeeld Grazina Kasputiènè, vrouw van Thomas Kasputis) |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#20 |
Parlementsvoorzitter
|