Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juli 2003, 20:41   #1
Elle
Provinciaal Statenlid

Elle's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Elle
Standaard

Wat mij steeds vaker opvalt, is dat de houding van allochtonen van stad tot stad verschilt. Na meerdere bezoeken aan Antwerpen en wat meer Antwerpse allochtonen gezien te hebben, stel ik toch wel vast dat de allochtoonse gemeenschap in Brussel erg verschilt van die in Antwerpen. Mijn verbeelding? Of is het reëel? En indien wel, hoe komt het?
Graag jullie mening hierover.

xxx
Oud 25 juli 2003, 20:48   #2
Pat
Parlementslid

Pat's schermafbeelding

Standaard

De Joodse gemeenschap bijvoorbeeld: die zijn conservatiever in Antwerpen maar progressiever in Brussel.
Oud 25 juli 2003, 20:51   #3
Elle
Provinciaal Statenlid

Elle's schermafbeelding

Standaard

Hoe komt het dan dat er bij Marokkaanse gemeenschappen ook zo'n fenomeen is?
Oud 25 juli 2003, 21:06   #4
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elle
Hoe komt het dan dat er bij Marokkaanse gemeenschappen ook zo'n fenomeen is?
Dat is bij Belgische gemeenschappen ook zo. Die mensen wonen hier inmiddels al zo lang dat ze roots hebben met hun woonplaats. Ze vragen mij hier ook soms of ik van florida ben als ik naar bv. New York ga.
Oud 25 juli 2003, 22:03   #5
Nom@d
Lokaal Raadslid

Standaard

de Antwerpenaren zijn anders ook niet als de Brusselaars hoor,
antwerpenaren hunne nek is iets dikker.
en jah de Marokkanen van antwerpen passen zich ook aan hun omgeving natuurlijk en hebben ook een grote mond.
Nom@d is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2003, 09:28   #6
14 W
Vreemdeling

14 W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
antwerpenaren hunne nek is iets dikker.
Wij hebben dan ook de schoonste stad van Europa en omstreken...

Ik heb eigenlijk nog geen echt verschil gezien. Behalve dan de duidelijke aanwezigheid van 'jeugdbendes' in het straatbeeld. Ik veronderstel toch dat het jeugdbendes zijn tenminste... Een groepje waar iedereen dezelfde kleuren draagt. Maar ik kan paranoia zijn... Naar wat ik heb gelezen in de krant, bestaan er wel veel meer georganiseerde jeugdbendes in Brussel dan in Antwerpen. Misschien de echte grootstad mentaliteit? Aangezien Antwerpen toch niet de grootstad is dat Brussel is... -Doet pijn om te zeggen -

In Brussel is er ook een grotere migrantenwijk volgens mij. Misschien zijn immigranten daar meer op zichzelf gesteld omdat ze geen Belgische tussenkomst nodig hebben, zoals winkels ed.?

Maar ik kom niet veel in Brussel, ik ben maar aant gokken... De stad boeit me niet echt.

There are none so intolerant as those who preach tolerance

Homogenity is the foundation upon which culture and civilization both depend upon in order to exist
14 W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2003, 11:50   #7
Elle
Provinciaal Statenlid

Elle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 14 W
Aangezien Antwerpen toch niet de grootstad is dat Brussel is... -Doet pijn om te zeggen -

In Brussel is er ook een grotere migrantenwijk volgens mij. Misschien zijn immigranten daar meer op zichzelf gesteld omdat ze geen Belgische tussenkomst nodig hebben, zoals winkels ed.?

Maar ik kom niet veel in Brussel, ik ben maar aant gokken... De stad boeit me niet echt.
Ahuh! Brussel niet boeiend!? You, idiot!! Maar ik begrijp dat wel, angst van de grote stad kan elke boerenpummel wel overkomen.... 8)
Oud 26 juli 2003, 12:00   #8
skye
Gouverneur

skye's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ahuh! Brussel niet boeiend!? You, idiot!! Maar ik begrijp dat wel, angst van de grote stad kan elke boerenpummel wel overkomen.... 8)
Idd, ik moet zeggen: "Brussel is enorm boeiend!" Nergens in Vlaanderen heb ik bv gezien hoe naast elke openbare vuilbak nog een groot bord van 1,5 x 2 meter moest gezet worden met als opschrift: "Geen huisvuil dumpen!" Only in Brussels.
Oud 26 juli 2003, 13:16   #9
Thomas Hx
Minister-President

Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

En de marokaanse gemeenschap in kleinere steden bv: Brugge, Sint-Niklaas, Aalst...

Dat is nog anders hé.
Oud 26 juli 2003, 15:23   #10
Elle
Provinciaal Statenlid

Elle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skye
Citaat:
Idd, ik moet zeggen: "Brussel is enorm boeiend!" Nergens in Vlaanderen heb ik bv gezien hoe naast elke openbare vuilbak nog een groot bord van 1,5 x 2 meter moest gezet worden met als opschrift: "Geen huisvuil dumpen!" Only in Brussels.
Dat was voor u bestemd.
Oud 26 juli 2003, 15:23   #11
Elle
Provinciaal Statenlid

Elle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skye
Citaat:
Dat was voor u bestemd.
Oud 26 juli 2003, 16:05   #12
Pat
Parlementslid

Pat's schermafbeelding

Standaard

Verstedelijkte Marokkanen spreken Frans en zullen zich veeleer aangetrokken voelen tot het Franstalige Brussel. Marokkanen van het platteland zijn het Frans niet machtig dus speelt de keuze Brussel of Antwerpen minder een rol.
Oud 26 juli 2003, 16:05   #13
Pat
Parlementslid

Pat's schermafbeelding

Standaard

Verstedelijkte Marokkanen spreken Frans en zullen zich veeleer aangetrokken voelen tot het Franstalige Brussel. Marokkanen van het platteland zijn het Frans niet machtig dus speelt de keuze Brussel of Antwerpen minder een rol.
Oud 26 juli 2003, 18:41   #14
Thomas Hx
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pat
Da pijsde gij
Oud 26 juli 2003, 18:41   #15
Thomas Hx
Minister-President

Standaard

Citaat:
Da pijsde gij
Oud 26 juli 2003, 20:42   #16
Pat
Parlementslid

Pat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
Citaat:
Da pijsde gij
In Marokkaanse steden wordt nog steeds veel Frans geparleerd ja. En in Brussel zijn bijna alle marokkanen perfect franstalig (geen nederlands machtig). Dat was toch mijn ervaring toen ik in Brussel werkte.
Oud 27 juli 2003, 07:54   #17
Georg
Provinciaal Statenlid

Georg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ziet er mij nog de meest plausibele uitleg uit. Ik denk ook dat in Mechelen en Antwerpen (Mechelen mag je niet vergeten) het héél scheefgegroeid is in de tijd. Bedenk eventjes dat in Mechelen tot 1982 bordjes hingen aan zo goed als elk café : "Interdit aux nord-africains". Ook nu nog kunnen Marokkaanse jongeren in Antwerpen en Mechelen feesten in de clubs dikwijls vergeten. Bovendien vormen Marokkanen zowel in Antwerpen als in Mechelen de overgrote meerderheid van de allochtonen, én wonen ze in beide steden in ghetto's. Anders kan je het echt niet noemen.

Ik ken de situatie in Brussel niet goed, maar voor zover ik Brussel kan inschatten, wonen de verschillende groepen daar meer gemengd, ik wil dus zeggen meerdere nationaliteiten door mekaar (een beetje richting Seefhoek). Brusselse Marokkanen komen meer in contact met de andere nationaliteiten die Brussel rijk is, en hebben hierdoor dan over het algemeen een iets opener beeld op de wereld. Denk ik...

Met Antwerpse groeten

PS : 445.570 inwoners in Antwerpen. 136.730 inwoners in Brussel. Wat was dat nu weer over grootsteden en boerenpummels ?

ANTWERP IS DE PLOEG VAN'T STAD.
Oud 27 juli 2003, 09:09   #18
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat mij steeds vaker opvalt, is dat de houding van allochtonen van stad tot stad verschilt. Na meerdere bezoeken aan Antwerpen en wat meer Antwerpse allochtonen gezien te hebben, stel ik toch wel vast dat de allochtoonse gemeenschap in Brussel erg verschilt van die in Antwerpen. Mijn verbeelding? Of is het reëel? En indien wel, hoe komt het?
Graag jullie mening hierover.

xxx
Geef hier eens wat meer uitleg over Elle, want ik zie dat de meesten onder ons er niks van weten en maar wat raak liggen te kletsen.

De meesten kennen de 'allochtonen' slechts als buitenstaander en eerder opppervlakkig. Geef ons eens wat 'inside information'.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2003, 10:31   #19
Elle
Provinciaal Statenlid

Elle's schermafbeelding

Standaard

Wel Darwin, ik heb echt last met het te verwoorden. Ik ga proberen, waarschijnlijk heel subjectief, maar het is een poging hé.

Wanneer ik in Brussel wandel, ook in Sint-Jans-Molenbeek en Schaerbeek (jawel, ik waag mij daar ook.... ) dan heb ik meer het gevoel dat Brusselse allochtonen op hun 'gemak' zijn. Een heel raar gevoel eigenlijk. (hééél subjectief misschien)
Ik ben niet immens veel in A'pen geweest, maar ik heb daar al twee keer controles op allochtonen gezien. Zo echt, alsof het criminelen waren. Terwijl ik al heel mijn leven in Brussel woon en ik dat nog nooit heb gezien. Straffer, mijn vader reed eens met de wagen van mijn moeder en de flikken zeiden hem: 'Allez, weet Mevr..... ("Dutch" ) wel dat je zo laat op schok zijt?' Terwijl ik van anderen heb gehoord dat als een allochtoon met zo'n auto zou rijden die op naam staat van een Belg in A'pen dat ze niet zo vriendelijk zouden reageren.

Inside info? Wel kijk, ik ken maar 3 Antwerpse Marokkanen bij ons op school, en ik kan je zeggen dat hun Nederlands op niks trekt en dat ze ongelofelijk aan mekaar hangen. Dit in tegenstelling tot de Brusselse Marokkanen die vrienden hebben van alle nationaliteiten.
Kan het dat Antwerpse Noord-Afrikanen meer aan mekaar klitten? Of is dat maar een indruk?

En de taal?! In Brussel spreekt het overgrote deel van de allochtonen Frans, met natuurlijk ook een minderheid in het nederlandstalig onderwijs. Wanneer ik kijk naar mijn allochtoonse vrienden en vriendinnen vind ik toch dat ze even goed Frans spreken als de doorsnee-belg. Antwerpse allochtonen (merk op!!! ik veralgemeen hier!!! ik zeg niet dat elke allochtoon nhiet treffelijk kan spreken!) echter.... NOg eergisteren in een winkeltje, hier in Sint-Niklaas dan wel, sprak ik nederlands tegen een marokkaan. Het was alsof ik elke letter moest spellen...

En dan het fenomeen jahjah.....waarom in Antwerpen starten en niet in Brussel? Toen ik rondvroeg bij mijn Tunesische vrienden en van diene jahjah sprak, moesten ze allemaal wreed lachen met diene pipo. Jahjah geniet werkelijk niet hetzelfde aanzien bij Brusselse allochtone jongeren. En ik vraag mij dan serieus af hoe dat nu toch komt.
Want als je er nu bij stil staat. Ik vergelijk Molenbeek of Schaerbeek met de wat meer 'allochtoonse' kanten van A'pen en ik moet zeggen dat ik Molenbeek toch heel wat 'allochtoner' uitzien vind. OIs dat dan geen betere bodem voor zo'n partij? Of ben ik nu echt zo mis?

Dit was dus een poging om het uit te leggen hé darwin...

grtz

PS: Inside info?
Oud 27 juli 2003, 11:05   #20
Thomas Hx
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
Citaat:
Da pijsde gij
In Marokkaanse steden wordt nog steeds veel Frans geparleerd ja. En in Brussel zijn bijna alle marokkanen perfect franstalig (geen nederlands machtig). Dat was toch mijn ervaring toen ik in Brussel werkte.
In Brussel wordt er zowiezo meer Frans gesproken, zodus is het logisch dat de migranten dat ook doen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be