Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juli 2003, 14:57   #1
John Stufflebeam
Parlementslid

John Stufflebeam's schermafbeelding

Standaard

Nieuwsgierig als ik ben, ging ik daarnet op zoek naar de Duitse versie van de 21 juli toespraak van Albert II. Op de officiële site van de monarchie staan de toespraken van de ganse koninklijke familie (op Delphine na). De Nederlandse versie van de 21 juli toespraak vond ik meteen. Dan op het knopje DE gedrukt, en floep, een ganse pagina over König Albert II.

Daar zie, een link naar Ansprachen (toespraken), maar, hé, wat is me dat nu? Je hebt de keuze Ansprachen (FR) of Ansprachen (NL), helemaal geen Ansprachen auf Deutsch. En voor 's mans agenda of foto's moet je ook Frans of Nederlands kennen.

Het zal nog een hele poos duren vooraleer de monarchie het Duits accepteert als volwaardige landstaal. De toespraken van de troonopvolger, Prinz Philippe zijn namelijk evenmin in het Duits beschikbaar.

John Stufflebeam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2003, 14:57   #2
John Stufflebeam
Parlementslid

Standaard

Nieuwsgierig als ik ben, ging ik daarnet op zoek naar de Duitse versie van de 21 juli toespraak van Albert II. Op de officiële site van de monarchie staan de toespraken van de ganse koninklijke familie (op Delphine na). De Nederlandse versie van de 21 juli toespraak vond ik meteen. Dan op het knopje DE gedrukt, en floep, een ganse pagina over König Albert II.

Daar zie, een link naar Ansprachen (toespraken), maar, hé, wat is me dat nu? Je hebt de keuze Ansprachen (FR) of Ansprachen (NL), helemaal geen Ansprachen auf Deutsch. En voor 's mans agenda of foto's moet je ook Frans of Nederlands kennen.

Het zal nog een hele poos duren vooraleer de monarchie het Duits accepteert als volwaardige landstaal. De toespraken van de troonopvolger, Prinz Philippe zijn namelijk evenmin in het Duits beschikbaar.

Oud 26 juli 2003, 19:24   #3
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Het belang van Duits in België is fel overroepen. Er zijn meer Arabisch-sprekenden dan Duitssprekenden in België. Mogen die dan ook hun taal verheven zien tot nationale taal?

60.000 Duitstaligen is m.i. niet genoeg om van Duits een nationale taal te maken. Ze mogen wel hun gemeenschap behouden voor cultuur, onderwijs en media. Maar dat is dan ook alles en meer dan genoeg want ze zijn nu al de best beschermde minderheid in Europa.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2003, 19:34   #4
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Het belang van Duits in België is fel overroepen. Er zijn meer Arabisch-sprekenden dan Duitssprekenden in België. Mogen die dan ook hun taal verheven zien tot nationale taal?

60.000 Duitstaligen is m.i. niet genoeg om van Duits een nationale taal te maken. Ze mogen wel hun gemeenschap behouden voor cultuur, onderwijs en media. Maar dat is dan ook alles en meer dan genoeg
Ziehier de reden waarom de BUB nog geen Duitstalige site heeft en ook niet zal krijgen, als het aan Hans ligt: Duits is niet belangrijk genoeg, het is maar een minderheid en die hebben geen rechten.
Binnenkort wel de BUB-site in het Arabisch?

Arabisch is een ALLOCHtone taal, Duits een AUTOCHtone taal en een officiële taal van België, dus is het wel zo logisch als alle publicaties ook in het Duits beschikbaar zijn.

Citaat:
want ze zijn nu al de best beschermde minderheid in Europa
Op de Zuid-Tirolers, de Basken, de Friulanen, de Schotten, de Welshmen, de Catalanen et cetera na dan. Maar dan ben je wel even de Duitstaligen (en Luxemburgstaligen) buiten de Duitstalige Gemeenschap 'vergeten'...
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2003, 19:55   #5
skye
Gouverneur

skye's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

60.000 Duitstaligen is m.i. niet genoeg om van Duits een nationale taal te maken. Ze mogen wel hun gemeenschap behouden voor cultuur, onderwijs en media. Maar dat is dan ook alles en meer dan genoeg want ze zijn nu al de best beschermde minderheid in Europa.
Duits is reeds een officiele taal van Belgie. Tja, moet er nog iets meer gezegd worden...
Oud 26 juli 2003, 21:20   #6
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Neen. Hans heeft al alles gezegd.
Als hij enigszins kon zou hij trouwens, zijn belgicistische voorgangers getrouw, hetzelfde zeggen van het Nederlands.
Oud 26 juli 2003, 21:43   #7
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Nonsens, wij zijn de enige partij die de Walen wil dwingen NL te leren, da's nogal wat anders dan die belgicisten van het VB/N-VA.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2003, 21:45   #8
John Stufflebeam
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Hans, Hans, nu ben je alweer een belangrijk artikel van de Belgische grondwet vergeten. Ik begin te vrezen dat je niet goed hebt opgelet toen je rechten studeerde. Hier is ter opfrissing artikel 4 van de Belgische grondwet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Artikel 4 van de belgische grondwet

België omvat vier taalgebieden: het Nederlandse taalgebied, het Franse taalgebied, het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad en het Duitse taalgebied.

Elke gemeente van het Rijk maakt deel uit van een van deze taalgebieden.

De grenzen van de vier taalgebieden kunnen niet worden gewijzigd of gecorrigeerd dan bij een wet, aangenomen met de meerderheid van de stemmen in elke taalgroep van elke Kamer, op voorwaarde dat de meerderheid van de leden van elke taalgroep aanwezig is en voor zover het totaal van de ja-stemmen in beide taalgroepen twee derden van de uitgebrachte stemmen bereikt.
Zoals je ziet, spreekt de grondwet wel over het Duitse taalgebied, maar wordt er met geen woord gerept over het Arabisch. En die grondwet heeft voorrang op jouw onbewezen vermoeden dat heelwat Belgen Arabisch spreken.

Ook interessant is artikel 189:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Artikel 189 van de belgische grondwet
De tekst van de Grondwet is in het Nederlands, in het Frans en in het Duits gesteld.
Opnieuw kan je opmerken dat dit artikel het Duits erkent, doch niet spreekt over het Arabisch.

Het Arabisch kan eventueel wel uitgroeien tot de vierde taal van België, maar alleen na een grondwetswijziging, met een tweederde meerderheid, zoals beschreven in artikel 198. (dat artikel wil Verhofstadt II wijzigen, wat ik persoonlijk zeer gevaarlijk vind).
Oud 26 juli 2003, 21:48   #9
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Nonsens, wij zijn de enige partij die de Walen wil dwingen NL te leren, da's nogal wat anders dan die belgicisten van het VB/N-VA.
En wanneer denkt de BUB te slagen waar de 'belgicisten' van het VB en de N-VA niet in slaagden?

Ik vrees dat zolang jullie zelfs de Branbançonne leuker vinden in het Frans dan in het Nederlands, ik toch mijn twijfels over zoveel Vlaamsgezindheid van de BUB zal behouden.
Oud 26 juli 2003, 21:51   #10
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:
En wanneer denkt de BUB te slagen waar de 'belgicisten' van het VB en de N-VA niet in slaagden?

Ik vrees dat zolang jullie zelfs de Branbançonne leuker vinden in het Frans dan in het Nederlands, ik toch mijn twijfels over zoveel Vlaamsgezindheid van de BUB zal behouden.

Dan hadden ze maar een mooiere tekst voor de Nederlandstalige Brabanconne moeten verzinnen (hoewel strofe 2 de Franse eerste strofe m.i. wel overtreft)
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2003, 21:51   #11
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:

Het gaat niet om slagen, het gaat om de intentie. Jullie zaaien niets dan haat & vernietiging.
Oud 26 juli 2003, 22:03   #12
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat niet om slagen, het gaat om de intentie. Jullie zaaien niets dan haat & vernietiging.

Al eens jullie eigen VlaemSSch-hatende proza erop nagelezen op dit forum?
Oud 26 juli 2003, 22:26   #13
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hahahaha!

Dit gelooft u toch zelf niet?!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2003, 10:29   #14
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Als Duits de derde landstaal is , dienen al onze ministers die taal perfect te kennen. Wel ik vraag u, kennen Verhofstadt en Dewael perfect Duits?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2003, 10:34   #15
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als Duits de derde landstaal is , dienen al onze ministers die taal perfect te kennen. Wel ik vraag u, kennen Verhofstadt en Dewael perfect Duits?
Nog maar een bewijs dat het België dat in de grondwet beschreven staat in de praktijk niet werkt.
Oplossing BUB: unitair België met verplichte drietaligheid?
Xenon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2003, 10:38   #16
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het IS de derde landstaal!

Spreken de Waalse ministers het onder wiens voogdij de Duitstalige gemeenschap staat?

Spreekt de koning van ALLE Belgen en zijn familie het?

Voor mij hoeft het niet persé maar op officiële federale documenten en websites zou het MOETEN staan!
Oud 27 juli 2003, 16:06   #17
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Voor mij moet op alle officiële documenten en websites de keuze bestaan om in alle drie de landstalen te kunnen bekijken, maar ook moeten de ministers en de koning de drie landstalen goed kunnen spreken.
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2003, 17:04   #18
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik begrijp niet waar al die negatieve reacties van de gore flaminganten vandaan komen... De Oostkantons zijn toch Generaliteitsland, rechteloze oorlogsbuit, niet?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2003, 17:11   #19
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Citaat:

Ik begrijp niet waar al die negatieve reacties van de gore flaminganten vandaan komen... De Oostkantons zijn toch Generaliteitsland, rechteloze oorlogsbuit, niet?
Bovendien spreken ze nog altijd Duits. Hoe onbeschaamd toch! De taal van de Nazi's! Ze hadden allang op het Frans moeten overschakelen, weet je!
D�*�*r heb je weer die link tussen de Vlaams-nationalisten en Nazi-Duitsland.

Oeps... Waar komen de Saksen-Coburgers van België ook weer vandaan?
Oud 27 juli 2003, 17:23   #20
Bruno*
Banneling

Standaard

Wat wil je nu zeggen?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be