![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Vanavond op Canvas in Kwesties:
uitzending 28 juli 2003 om 21.00 uur. [size=6]100% raszuiver [/size] ![]() Leo Regan has tracked down 3 members of a Neo Nazi gang he photographed 10 years earlier for a book on the extreme right. He spent 12 months filming this extraordinary story. With unvarnished intimacy our film presents a close-up of prejudice and confusion side by side with family breakdown and reconciliation. ![]() Winner of the year's best documentary film in 2000, the judges agreed 'this multidimensional film which gave an outstanding portrayal of the way the main characters' lives had changed over the 10-year period. It was possible to empathise with aspects of their lives while retaining a sense of outrage and horror at their beliefs.' Winner of 2001 BAFTA Flaherty Prize for Best Documentary A Diverse Production for Channel 4 ![]()
In het begin van de jaren negentig maakte de Engelse journalist Leo Regan een reeks foto's van een groep gewelddadige neonazi's en skinheads. Regan huiverde van hun extreem racisme, maar toch wou hij het waarom van zoveel haat en onverdraagzaamheid achterhalen. Hij won hun respect en vertrouwen. Nu tien jaar later zoekt hij enkelen opnieuw op. De geweldenaars van toen zijn ondertussen dertigers. Sommigen kwamen min of meer tot inkeer. Anderen weten nog altijd geen blijf met hun agressie. En allemaal slepen ze, minstens ten dele, hun verleden achter zich aan. ![]() Colin, vierendertig, is net ontslagen uit de gevangenis. Hij zat een jaar wegens oplichting en diefstal. Zijn vriendin Karla, moeder van vijf kinderen, waarvan drie van Colin, haalt hem op. Voor de camera bekent Colin dat hij in Duitsland aanslagen met brandbommen pleegde op Turkse pensions. In Engeland was hij betrokken bij aanslagen met traangas. Hij terroriseerde mensen met of zonder vuurwapen...Colin: "Het is niet zo dat ik me schaam voor die dingen, het is eerder dat ik wou dat ik ze nooit gedaan had. Pas toen ik Karla leerde kennen begreep ik dat je eerst met je gezin moet bezig zijn en dan pas met je land." Colin heeft nog steeds dezelfde extreme ideeën als vroeger, maar hij heeft alle banden met rechtse groepen opgegeven. ![]() Colin: "Nooit ga ik nog bij zo'n groep. Ze beloven je zoveel. Ze beloven je het Vierde Reich als je wilt. Alles zal mooi blank zijn en witter dan wit. Je kinderen zullen op straat geen homo's hand in hand zien of mannen in vrouwenkleren. En ze beloven dat er geen tralies voor de winkelramen zullen zijn, en geen gebroken bierflesjes op de stoep. Ze beloven dat je kinderen nooit verslaafd zullen zijn aan drugs. Geen van die beloften hebben ze waargemaakt. Op geen enkele manier." Hij verbiedt zijn dochter wel om met zwarten om te gaan, want hij is tegen rasvermenging. Met Karla hoopt hij dat hij een nieuw leven kan opbouwen. Maar Karla heeft hem eigenlijk niet echt gemist tijdens dat jaar gevangenis. Ze is bang van hem. Zal hun huwelijk stand houden? ![]() Nick komt ook net uit de gevangenis. Hij zat twee jaar gezeten voor zijn aandeel in de gewelddadige aanval op een groep Aziatische kelners. Nick: "Het moeilijkste was in de gevangenis van Pentonville, in voorarrest, want daar zaten veel zwarten. In mijn vleugel was zeventig percent van de gevangenen zwart. En vijfentwintig percent van de overige dertig percent blanken stond in het krijt bij de zwarten voor drugs. Ik werd hard aangepakt door de zwarten. Misschien dachten ze dat ik de leider was. Waarschijnlijk dachten ze: Als we de grootste klein krijgen, zullen ze allemaal wel volgen." Terwijl hij in de gevangenis zat, heeft geen enkele van de organisaties waar hij voor militeerde, voor zijn familie gezorgd. Dat stemt hem bitter. Nick: "Voordien verdedigde ik alle blanken en was ik tegen alle zwarten en Aziaten. Maar door wat ik gezien heb in de gevangenis... Ik kan drugsverslaafden niet verdedigen. Of verkrachters en pedofielen. Dat is uitschot, en daar waren veel blanken bij. Sommigen waren zwart. Maar die blanken kan ik niet meer verdedigen. Voor mij is dat uitschot." Tegenwoordig heeft Nick zelfs een gekleurde kameraad. Nick: "Tien jaar geleden zag ik dat helemaal anders. Maar eigenlijk kan ik zwarten best begrijpen. Die zijn zoals ik. Van Aziaten moet ik nog altijd niets hebben. Misschien dat ik daar over nog eens tien jaar ook anders over denk." Nick kan dan wel veranderd zijn. Zijn verleden blijft zijn verleden en hij moet daarmee in het reine komen. Daarom wil hij zijn gekleurde vriend de foto's laten zien, die Leo Regan tien jaar geleden van hem maakte. Hoe zal zijn vriend reageren?
![]() |
#2 |
Gouverneur
Locatie: Speciaal om GC plezier te doen: 2 dagen op de 14 Meuzegem
|
![]() Vanavond op Canvas: 100% raszuiver! Het VB onder de loupe. HUGO, voor wat staat VB in: Het VB onder de loupe? Afkorting van?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister
|
![]() Kijk, Piano. Dit lijkt me een interessante documentaire en ik zal er zeker naar kijken, bedankt voor de tip, maar als je dan in de titel "het VB onder de loupe" schrijft, zonder dat de documentaire daarover gaat zoek je gewoon ruzie. Ik ben nu ook niet de beste maatjes met het Blok, maar ik zou ook wel eens een topic zonder gescheld willen. (Okee, nu bedenk ik dat ik dit in PM had moeten sturen, maar was net iets te laat.)
![]() |
#4 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Maar dat zijn natuurlijk letterlijk de extreme gevallen die ze tonen. Ik zou graag eens een reportage zien waarbij het niet om zo een extreme vorm van onverdraagzaamheid gaat, een sluipende, subtiele vorm maar psychologisch even kwetsend. Waarom stemmen zoveel mensen voor het blok, waarom stemden zoveel mensen voor hitler (en Bush), waarom zoveel heisa maken in de naam van een abstract begrip als "cultuur", etc. Zoveel vragen, zo weinig antwoorden..... ![]()
![]() |
![]() |
#5 | |
|
![]() Citaat:
Overigens zijn de gelijkenissen tussen bv Eichmann en Guderian frappant. En ik vermoed dan ook dat beide koorknapen zich de vingers zullen aflikken bij deze docu.
![]() |
![]() |
#6 |
Minister
|
![]() Ik kijk zeker. Ik was al zwaar geshockeerd door 'American History X' en dat was fictie...
![]() |
#7 |
|
![]() Hebben ze die documentaire overlaatst niet getoont op holland? Of was dat gewoon een gelijkaardige?
Mja, ik denk van niet, dus, kijk wat meer naar buitenlandse zenders he ![]()
![]() |
#8 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dat is een film dat eindigt met een positief verhaal. Dat laat zien dat anders beter is, en dat je met die haat nergens komt. Zoiets zoals het museum in Ieper In Flanders Field laat zien, alleen gaat het ene over oorlog en het ander over racisme: tis voor nix goed, het brengt alleen maar ellende met zich mee. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
zie ook: "Vanavond op Canvas: "100% raszuiver" (de Vrolijke Vrienden v/h Vlaams Blok): http://www.politicsinfo.net/nl/forum...t=raszuiver%2A
![]() |
![]() |
#10 |
Minister
|
![]() @DaBlacky:
Wat niet wegneemt dat je niet geschokeerd kan zijn. Ik heb die film al een keer of... 7 (?) gezien en nog geen enkele keer kon ik blijven kijken naar de beruchte tanden-op-stoeprand scène.
![]() |
#11 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Aan de reacties kan je merken dat ze helemaal geen rasinzichten hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#14 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
http://www.nova-cinema.com/ (zoeken: VOX)
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() Inderdaad, deze week geen halve of hele invaliden in 'Kwesties', geen naar moederliefde talende weesjes of proefkonijnen van Bob van Sant, maar heuse, onvervalste, 24-karaatse neonazi's en skinheads, flink uit de kluiten gewassen tuig van de richel dat in niets doet denken aan de brave, burgerlijke, vanuit hun leunstoel aan hun privézwembad mopperende achtertuinbewoners die dagelijks drie uur lang hun frustratietjes en nare wensdromen op dit forum komen boeren.
In deze door Leo Regan gedraaide docu ontvouwt zich een doorgaans in zichzelf gekeerd milieu, waar rassenhaat een tronie krijgt: het gezicht van Nick bijvoorbeeld, wiens stugge denkbeelden door de werkelijkheid flink worden omgetimmerd wanneer hij in de lik het goede in de zwarte en het kwade in de blanke leert kennen. Niet dat hij van de weeromstuit door queer-bashers gekneusde homo's troostend in zijn drukgetatoeëerde armen gaat wiegen, of Aziatische kelners een gulle fooi toestopt voor de uitstekende bediening in het plaatselijke Indonesische koffiehuis, maar enige beterschap is toch wel merkbaar - al doet hij er dan 10 jaar over... De rol van de sociale ellende waarin dit janhagel gedijt, is moeilijk te peilen: er gaat zowel een stimulerende kracht vanuit om zich buiten de werkelijkheid te bewegen (sterke identificatie met de lotgenoten en hun denkbeelden) als een afremmende om uit dat grijze milieu te geraken (sociale stagnatie). Eenmaal in dat milieu, drijft een gemeenschappelijke nestgeur, een zekere afhankelijkheid, het schorem tot in de eeuwigheid bij elkaar. Treffend is de ronduit terneerslaande verhouding tussen Colin, die zijn opvliegendheid maar niet kan verzoenen met zijn nood aan liefde, en Carla, wier angst om alleen te staan de strijd aanbindt met haar angst voor haar loshandige trouwbroek. Haar stoere rokersblik is een schatkamer aan onuitgesproken, tot onverschilligheid afgestompte emoties, hun relatie een wanhoopsdaad waar geen huwelijksconsulent tegen gewassen is. Guderian & co met levende beelden. Lekker griezelen. Zeker kijken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#18 |
Vreemdeling
|
![]() nog leuke films ivm met skins:
the believer romper stomper higher learning en over de holocaust, een recente: the grey zone als je na het bekijken van deze laatste film nog fascistische gevoelens koestert, tja... |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
![]() zie ook: "Het Boze Oog, merkwaardig experiment ivm racisme." http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=4734
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |