![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Ik begrijp de kritiek van de vakbonden. Ik begrijp ook waarom ze een staking organiseren. Enkel kloppen hun argumenten nooit. Altijd zitten ze ernaast.
Bijvoorbeeld: vakbonden zijn diwkijls van mening dat een bedrijf geen of nauwelijks winst mag maken. Dit is pure nonsens! Ook begrijp ik dat ze kwaad zijn en op een manier iets duidelijk willen maken. Maar het gijzelen van de directie vind ik barbaars. Die directuer is nog altijd degene die JOU werkt geeft. Respecteer hem. Bijvoorbeeld: Ideal Fibers. Ik ben van mening dat de privileges van de vakbonden moeten worden beperkt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat lijkt me een vanzelfsprekende discussie want zowel "de gemeenschap" als de werknemers zijn mede-partners in een bedrijf!!!! Wat gijzeling van de direktie betreft,dat is in belgie zo zeldzaam dat het zelfs in het nieuws komt ![]() Ik ben niet zo zeker of een forse ingreep in ons systeem van overleg noodzakelijkerwijze tot een gunstiger economisch en/of sociaal klimaat zou leiden,ik ben eigenlijk zeker van niet. Vergeet niet,het zijn NIET de vakbonden die met het werk weglopen naar het goedkopere buitenland en dan verlangen dat de mensen hier verder toch voor consumentje spelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is een rechtse en trendy linkse mythe dat vakbonden in België niet anders doen dan staken. 99,9% van alle syndicale conflichten worden opgelost zonder te staken maar dat haalt uiteraard nooit het nieuws. Als er al wordt gestaakt dan is dat meestal niet voor lang en gaat het er niet hard aan toe. Als het er al hard aan toe gaat dan is dat in 99,9% van de gevallen op aandringen van de lokale militanten/leden en zeker niet van de vakbondsleiding.
Laatst gewijzigd door solidarnosc : 16 april 2006 om 16:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alleen is de kritiek op de vakbonden terecht: tegenwoordig tonen de vakbonden zich niet innovatief en dragen bijna nooit zelf bij tot het uitwerking van interessante alternatieven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Parlementslid
|
![]() Zeker als die interessante alternatieven ervoor zouden zorgen dat de vakbonden aan macht inboeten.
Op de Vivant-site staat een stukje uit een artikel van het Vlaams Marxistisch tijdschrift (1984) over de implicaties van een basisinkomen als alternatief op het huidige SZ-stelsel: Citaat:
will be made not by individual human wisdom but by the disappearance of the groups that have adhered to the "wrong" beliefs. (F.a. Hayek) Laatst gewijzigd door Phrea|K : 16 april 2006 om 17:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind het trouwens niet kunnen dat vakbonden in dit land een taak waarnemen die in andere landen de overheid toebehoort, nl. de uitkering van de werkloosheidsvergoeding.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Minister-President
|
![]() Inderdaad Jan, maar de keuze om dat niet te doen ligt nog steeds bij de werkzoekende zelf... De Hulpkas voor Werklozen is nog altijd het beste alternatief t.o.v. de vakbonden. Spijtig dat gemakshalve er nog veel te vaak voor wordt gekozen dit door de vakbonden te laten doen daar de hulpkas vaak sneller werkt dan de bonden.
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het klopt dat vakbonden vandaag zich veel te veel beperken tot het voeren van wat achterhoedegevechten en vertragingsmanoeuvers en dat de inhoudelijke bijdrage van vakbonden veel te beperkt is. Dit ligt in de eerste plaats aan de leiding en niet zozeer aan de militanten. Het ACV heeft bijvoorbeeld een goede studiedienst die regelmatig met voorstellen en alternatieven naar voor komt alleen gaan die veelal in tegen de heersende normen en de vakbondstop durft het niet aan om daar mee uit te pakken. Enfin Verboven durft/kan niet enerzijds omdat hij zwak staan binnen de vakbond en binnenkort toch vertrekt maar anderzijds omdat ieder ander alternatief die vanuit de vakbond komt per defenitie moet botsen met de SP.a en voor velen in het ABVV is de SP.a nog altijd belangrijker dan de leden van hun eigen organisatie. Cortebeeck wil niet wellicht omdat ie er op kickt dat mensen in de politiek, media hem bewonderen voor zijn "verantwoordelijkheid" "inzicht" en "moed". ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eigenlijk zou de regering die taak moeten ontnemen van de vakbonden en volledig bij haar administratieve diensten moeten leggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Energie, post, openbaar vervoer, telecommunicatie, chemie, metaal, voeding, bouw, distributie, etc...etc...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Vakbonden zijn totaal overbodig. Elke werknemer gaat een contract aan met zijn werkgever en omgekeerd en ieder moet zich aan de clausules houden. Bij betwisting is een (in principe) a-politieke rechtbank bevoegd. Vakbonden moeten zondermeer verboden worden.
|
![]() |
![]() |