![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister
|
![]() Washington - Een Amerikaanse studie heeft geen bewijs gevonden dat bidden helpt. Tien jaar lang werden in 6 grote medische centra zo'n 1800 patiënten gevolgd die een bypass-operatie moesten ondergaan. De patiënten - waarvan 65 procent zei dat hij in de kracht van het gebed geloofde - werden in drie groepen opgesplitst. Voor één groep werd niet gebeden, voor de tweede wél, en de patiënten wisten dat. Voor de derde groep werd eveneens gebeden, maar de patiënten wisten dat niet.
Zowel katholieke als protestantse gelovigen werden gevraagd om voor de patiënten te bidden. Ze kregen daarvoor de namen, en werden verzocht te bidden vanaf de dag voor de bypass-operatie tot twee weken erna. Na 30 dagen kregen de onderzoekers informatie over de gezondheid van de patiënten. Er was geen verschil tussen de patiënten waarvoor wél gebeden en zij die het zonder gebed moesten stellen, zegt Charles Bethea, cardioloog in Oklahoma en auteur van de studie. Bron: Het Laatste Nieuws ----------------------------------------------------------------------- God zij dank, er is geen verschil. Zou ook wel niet eerlijk zijn als een arme drommel die niemand heeft die voor hem gaat bidden er slechter aan toe zou zijn dan iemand voor wie een hele kerkgemeenschap gaat bidden. Laatst gewijzigd door debbie : 4 april 2006 om 18:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() En aan zoiets verspillen wetenschappers hun tijd?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister
|
![]() Op zich toch wel een interessante studie vind ik. Van mij mogen ze gerust nog veel meer van dergelijke onderzoeken doen. Het wordt tijd dat wetenschappers interesse tonen voor de spirituele wereld want wetenschap en spiritualiteit liggen doorgaans mijlenver uit elkaar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister
|
![]() Nou zeg! Dat had ik echt niet verwacht.. Ik dacht toch zeker dat de Here Jezlah (Jezus/Allah) alle biddende mensen eerder zou helpen???
Weet je wat me trouwens opvalt? Mijn stelling dat religie iets voor de mentaal zwakkeren uit onze samenleving is, wordt hier veelal onderstreept als je naar het taalgebruik van de zogenaamde gelovige forumleden kijkt... Ik heb zelden iemand gezien met een min of meer indrukwekkend intellect, die ook nog eens in een of andere GOD geloofde.. Wat een lieve schaapjes zijn het toch... onze gelovige medemensjes.. Bidden in nood helpt geen kloot!
Het onbekende verklaren met het bekende is een logische procedure, het bekende verklaren met het onbekende is een vorm van theologische waanzin. Laatst gewijzigd door Apocalyps : 4 april 2006 om 18:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Burgemeester
|
![]() tip: forumleden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister
|
![]()
![]() |
#7 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Voor het gros van het geloofsvee is een gebed inderdaad niet meer dan een portie mondgymnastiek, knieëngebuig of handengezwaai.
Maar, met bidden op zich is niks mis. Mensen die 'in zichzelf geloven' bidden toch ook dagelijks. Geven zichzelf 's morgens constant complimentjes voor ze naar hun werk hossen. Spreken hun geloofsbelijdenis daar uit tegen hun baas, dat ze 'er volledig voor zullen gaan' ter meerd're glorie van zijn winst.. Die hartpatiënten zouden beter 's morgens, 's middags en 's avonds 5 minuten ononderbroken eens goe lachen. Hun God uitlachen ipv hem te prijzen. 't Zou in ieder geval meer effect hebben.
![]() |
#8 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Natuurlijk gaat een gebed alleen een ziekte niet overwinnen. Maar het kan mensen wel kracht geven om het leed van de ziekte te dragen. Het is zoals Albert Schweitzer ooit zei: "Bidden verandert de wereld niet. Maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld."
Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 5 april 2006 om 05:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Partijlid
|
![]() Inderdaad, tijdverspilling.
Trouwens, wetenschap is ook een vorm van geloof, zij het beter gesysthematiseerd. Men kan evengoed aantonen dat het bidden de mensen een houvast geeft, rustig maakt, enz... Het is zinloos zich druk te maken om het bidden. Geen kat doet een ander kwaad door te bidden. Anders is het gesteld met de racistische wetten binnen religies en ze zijn voor ieder van de drie monotheïstische religies dezelfden. Het zou goed zijn als daarrond multidiciplinair, en multireligieus onderzoek zou worden gedaan en dat er bijstellingen zouden komen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Leviathan: ze zouden beter middelen zoeken om harder te werken, niet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() mensen die erin geloven en bidden halen in dit te doen heel veel morele kracht in tegenspoed...
je kan ermee lachen... je kan het verketteren... maar het menske dat er alleen voor staat en overmand is door verdriet en leed en dat zich dan ik de kerk terugtrekt en heel intens met het Opperwezen praat.... awel dat is een deugddoende aktie... lach er niet mee... maar het helpt die mensen die het doen... en die moeten niets verwachten van onze zelfingenomen maatschappij waar men enkel en alleen aan zich zelf denkt en waar solidariteit en samenhorigheid ontspoord zijn... Laatst gewijzigd door Steenbok66 : 5 april 2006 om 08:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. Laatst gewijzigd door ossaert : 5 april 2006 om 09:10. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() Wat een zever nieuwsberichten zijn dit eigenlijk. Bidden of niet , het doet er niet toe, het is al bewezen dat de geest een enorme invloed kan uitoefenen op het lichaam. Het placebo effect bijvoorbeeld. Bidden kan helpen, als soort van placebo effect. Mensen die enorm in iets geloven bv. door te bidden kunnen daar inderdaad wel voordeel van hebben, en dit niet door interventie van een of andere god, maar door de invloed van eigen geest.
Laatst gewijzigd door exodus : 5 april 2006 om 13:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Het Bush team heeft er trouwens zelf een gebedsteam opgericht: http://www.presidentialprayerteam.org/ Citaat:
Voor onze vriend Bush een ander gezegde van A. Schweitzer: "Man can hardly even recognize the devils of his own creation."
[SIZE=1]"I see only with deep regret that God punishes so many of His children for their numerous stupidities, for which only He Himself can be held responsible; in my opinion, only His nonexistence could excuse Him." A. Einstein (Letter to Edgar Meyer, Jan. 2, 1915)[/SIZE] |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Partijlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() Als je goed de bron leest: http://today.reuters.com/news/newsar...YER.xml&rpc=22 http://www.livescience.com/othernews...30_prayer.html Merk je dat de wetenschappers probeerden te bewijzen dat bidden helpt, en dat het tegendeel bleek waar te zijn: "[SIZE=2][SIZE=3]In fact, patients who knew they were being prayed for had a slightly higher rate of complications.[/SIZE]"[/SIZE] Trouwens, ik sta volledig achter het idee sta dat de wetenschap geloof moet onderzoeken! Waarom niet eingenlijk?
[SIZE=1]"I see only with deep regret that God punishes so many of His children for their numerous stupidities, for which only He Himself can be held responsible; in my opinion, only His nonexistence could excuse Him." A. Einstein (Letter to Edgar Meyer, Jan. 2, 1915)[/SIZE] Laatst gewijzigd door Ongelovige Thomas : 5 april 2006 om 15:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() Wetenschappers die beweren dat zij kunnen "bewijzen" dat bidden niet helpt zijn duidelijk geen wetenschappers maar kwakzalvers.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Nu, als agnost wil ik best aannemen dat eens rustig en diep mediteren goed kan doen. Als je dan de rust kan vinden in een 'iemand' die over jou waakt... mij niet gelaten. Ik wil hier niets afbreken aan het nut van religie of zo. Maar ik heb liever dat religie gezien wordt een persoonlijke verrijking in plaats van presidentiële hokus-pokus. ![]()
[SIZE=1]"I see only with deep regret that God punishes so many of His children for their numerous stupidities, for which only He Himself can be held responsible; in my opinion, only His nonexistence could excuse Him." A. Einstein (Letter to Edgar Meyer, Jan. 2, 1915)[/SIZE] |
|
![]() |
![]() |