![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() "Brussel was toen nog een bruisende stad" zong Liesbeth List in haar vertaling van Jacques Brel. En ondertussen is het nog verergerd.
Yves Leterme wil Brussel herbespreken, Bert Anciaux wil de Bozar en de Munt splitsen, voor Eric van Rompuy is België geen prioriteit en de VLD wil meer autonomie voor Vlaanderen. Na de nieuwjaarsboodschap van Koning Albert was de reactie ook: als Vlaanderen onafhankelijk wordt, wat doe je dan met Brussel? Dat probleem wordt blijkbaar aangepakt dooe separatisten allerhande, zoals bv door Jan Van Dooren van Voka, in een opiniestuk in "De Tijd". Enkele citaten: "Brussel is onlosmakelijk verbonden met de Vlaamse Ruit, het stedelijk gebied tussen Antwerpen, Gent, Brussel, Leuven en Mechelen"" "Om uit de stellingenoorlog te komen, is het nuttig eerst te focussen op wat Brussel en Vlaanderen bindt, wat hun gemeenschappelijk belang is." "Vormt Brussel een essentieel facet van de Vlaamse Ruit en een groeimotor voor Vlaanderen, dan is het evenzeer duidelijk dat Brussel als eiland op zich geen toekomst heeft. Brussel is sociaal-economisch afhankelijk van het beleid en de investeringen van het omliggende Vlaanderen." "De economische lotsverbondenheid van Brussel met Vlaanderen moet worden vertaald in een sterke politiek-institutionele verbondenheid" "De auteur is adjunct-directeur Voka-Kenniscentrum" Ultra-libaraal economisch fundamentalisme gaan dus hand in hand met separatisme. Anti-België is ook anti-syndicaal. Het moge duidelijk zijn dat het dit keer menens is, of zou kunnen zijn. Een Anti-Vlaams Front is meer dan nodig.
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Een 'Anti-Vlaams' front? En u noemt ons onverdraagzaam?
Hoe ziet u dat front? Een bende gemaskerde kerels, met een belgische vlag op de mouw, die Flaminganten in elkaar rammen met bats? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben hoegenaamd niet voor een onafhankelijk Vlaanderen, maar nu kan ik je toch niet volgen hoor, Black Cat. Wat hij zegt, is gewoon waar. Die ruit bestaat, ik woon er in. Brussel is gewoonweg belangrijk voor onze regio en voor heel Vlaanderen. Hoeveel Vlamingen werken er niet in Brussel?? ik anders wel.....
en als je uitgaat van een onafhankelijk Vlaanderen (wat ik niet doe) kan je er niet omheen dat Brussel daar een belangrijk element in is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben blij verrast door die man van VOKA. Normaal gezien zien de liberale separatisten, zoals die van het Warandemanifest, Brussel als een eigen stadstaat: Brussel DC.
Maar blijkbaar begint Jan Van Dooren punten over te nemen van de links-Vlaamse kritiek op het liberaal separatisme: Vlaanderen en Brussel zijn onlosmakelijk verbonden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
U hebt mijn gelijknamig bericht hoogst waarschijnlijk wel gelezen. Indien niet, kan dat nog steeds. U weet dus dat ik bedoel dat ik alle rechtgeaarde Belgen oproep zich duidelijk uit te spreken tegen separatisme onder welke vorm ook om/en die historische vergissing te vermijden/te voorkomen.
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Minister-President
|
![]() Brussel is de hoofdstad van België
![]() |
#8 |
Schepen
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Dus dat separatisme is OK? Net als dat andere separatisme van 1830, als het maar in het voordeel is van België? Sinds wanneer heeft een bepaalde staat zulke moraliteit, dat zogezegde "foute" concepten opeens goed worden? Belgicistische visie, niet de mijne...
![]() |
#10 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
ps. Wat je bedoelt met 'Brussel was toen een bruisende stad' en 'ondertussen is het alleen maar verergerd', is nogal onduidelijk: mogen steden dan helemaal niet bruisen?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zolang België blijft bestaan, tenminste...
Maar Madrid is de hoofdstad van Spanje, Ankarra die van Turkije, Kiev die van Oekraïne, Kuala Lumpur die van Maleisië,... Hebben al die steden een eigen gewest omdat ze een hoofdstad zijn?? Waarom moet volgens uw idee Brussel een eigen gewest zijn? (en neen, door op die vraag te antwoorden, overtreedt je geen forumreglement) |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Minister-President
|
![]() Met het voorkomen/verkleinen van Vlaams separatisme, voor zover het in mijn mogelijkheden ligt.
Misschien eerst het lied eens beluisteren: Jacques Brel schreef een aanklacht op de teloorgang van Brussel als "bruisende stad". Dan pas in je pen kruipen.
![]() |
#13 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. Laatst gewijzigd door ossaert : 26 april 2006 om 13:22. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar dat is het onderwerp niet.
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Minister-President
|
![]() Natuurlijk was dat het onderwerp niet (en dat heb ik ook aangegeven), maar als jij me aanwrijft dat ik niet kan lezen, excuseer: luisteren, dan moet ik dat niet zomaar over mijn kant laten gaan, of wel? Je mag overigens ook op de belangrijker punten antwoorden, als het niet teveel moeite is, over dat ultra-liberalisme en dat separatisme, of probeer je de aandacht weer af te leiden.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Minister-President
|
![]()
![]() |
#19 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De motivatie van separatisme is puur-economisch. De economische analyse van de werkgeversorganisatie VOKA (zoals vertolkt door adjunct-chef-generaal-maximaal-directeur Jan Van Dooren) pleit voor politieke eenmaking Brussel-Vlaanderen, dus voor minder-België, dus voor separatisme.
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 26 april 2006 om 14:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Black Cat, on topic een paar vraagjes:
- bestaat de Vlaamse Ruit en zo ja, valt Brussel daar onder? - is Brussel een motor van de Belgische en Vlaamse economie? |
![]() |
![]() |