Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > MP3-moord
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

MP3-moord Onlangs werd een tiener neergestoken in het Brusselse Centraal Station. Daat leidde tot een heleboel verhitte discussies. We groeperen ze in dit subforum.

Bekijk resultaten enquête: Moet de politie zich excuseren aan de allochtone gemeenschap?
Ja 6 18,75%
Neen 25 78,13%
#Care 1 3,13%
Aantal stemmers: 32. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 27 april 2006, 16:46   #1
vercetti
Minister

vercetti's schermafbeelding

Standaard Excuses? M'n kl*ten

Citaat:
Spijkerharde analyse

“Hoeveel mensen van eender welke oorsprong zijn sinds 12 april tussen pakweg Charleroi en Borgerhout door rondhangende allochtonen (geen Polen, nvdr) lastiggevallen, aangerand, bestolen, verwond en - gelukkig maar - niet vermoord, zonder (inter)nationale persbelangstelling te genieten? Voor al die gevallen blijven de gemaakte analyse spijkerhard overeind.”

Integreren

“Of het nu een Noord-Afrikaan of Pool was die de moord heeft gepleegd, is niet zo belangrijk.”

Gedaan met pamperen

“De daders zijn Polen. De volgende keer misschien Belgen of Noord-Afrikanen, het doet er niet toe. De boodschap blijft dezelfde. Gedaan met pamperen en zalven. Een harde aanpak van jeugdcriminelen!”

Slachtofferrol

“De Marokkaanse gemeenschap was zelf van mening dat de moordenaars uit hun rangen kwamen bij het zien van de beelden die in het Centraal Station waren opgenomen. Het is dan ook hypocriet van de moslimexecutieve om zich nu in een slachtofferrol te wentelen.”

85% allochtonen en ‘carte blanche’

“De mededader van de moord op Joe had al vier diefstallen gepleegd zonder vervolging.
Ik werk als verkoper in de Brusselse Nieuwstraat. Diefstal is voor ons dagelijkse kost.
Voor 85 % gepleegd door allochtonen.”

“Drie jaar terug kregen wij een schrijven van de procureur dat er vijf PV’s nodig zijn tegen dezelfde persoon voor hij nog vervolgd wordt. Gaat het om een diefstal van minder dan 250 euro en zijn er geen gekwetsten, dan wordt de zaak automatisch geklasseerd. De dieven krijgen dus gewoon carte blanche.”

Engeltjes of ettertjes?

“De allochtone bevolking schreeuwt zijn verontwaardiging uit omtrent de voorbarige beschuldiging van messentrekkerij tegenover Joe Van Holsbeeck. Begrijpelijk. Maar om nu meteen alle in het verleden begane misdaden van hun jeugd met de mantel der liefde toe te dekken en de stelende en ‘steamende’ ettertjes met één pennetrek engeltjes te noemen, lijkt mij toch ook wat ver gezocht!”

Hypocriete reacties

“Ik ben sterk verbaasd over het aantal brieven van Noord-Afrikanen die blijkbaar verheugd zijn dat zij de schuld kunnen verleggen naar een andere gemeenschap. Zouden zij ook zo massaal gereageerd hebben, mocht het wèl een Marokkaan geweest zijn die deze laffe daad had begaan?”

Verontschuldigingen? Waarom?

“Waarom zou ik mij als autochtone Belg moeten verontschuldigen, of mij schuldig voelen. Ik las en hoorde dat de dader van de moord een Noord-Afrikaan zou zijn. De journalisten die het schreven hoeven zich evenmin te verontschuldigen want zij vernamen het uit de persmededelingen van het gerecht. Trouwens, de allochtonen geloofden het zelf. Als de Noord-Afrikanen vinden dat zij in België meer dan andere bevolkingsgroepen worden geviseerd, dan kunnen ze zich beter afvragen hoe dat komt.”

En Mombaerts dan?

“Waarom zou men zich moeten excuseren? Heeft de Marokkaanse gemeenschap dat gedaan na de moord op Patrick Mombaerts?”

Ze weten het zelf ook wel…

“Waarom eist de Noord-Afrikaanse gemeenschap verontschuldigingen? Als er zoveel (?) bij waren op de stille mars zullen ze zelf ook wel gedacht hebben dat de schuldigen Noord-Afrikanen waren!”

“Is het niet veelbetekenend dat die gemeenschap zelf ook dacht dat het één van ‘hen’ was? Ze weten zelf ook wel dat er een probleem is.”

Niet alleen wij hebben ons vergist

“Wanneer zelfs imam Nordin Taouil zich vergist in die beelden, dan mogen wij dat toch ook zeker?”

Begrijpelijke vergissing

“Uiteraard staan de commentaren nu bol van de mensen die vinden dat ‘we’ ons zouden moeten verontschuldigen tegenover de Noord-Afrikaanse gemeenschap. Waarom eigenlijk? Het parket ging voort op de eerste getuigenverklaringen en op basis van de eerste beelden had men nog steeds de indruk dat het over mensen van het Noord-Afrikaanse type ging.”

Polen zijn ook allochtonen

“Ik ben au fond ook blij dat het nu geen Noord-Afrikanen zijn, maar ook Polen zijn hier ‘allochtonen’. Deze beschrijving is alleszins niet verkeerdelijk gebruikt.”

Misselijkmakend!

“Dat er nu een hele polemiek bezig is over het feit dat we de vermoedelijke daders van de moord op Joe verkeerdelijk als allochtoon hebben bestempeld en later als Marokkaan is ronduit misselijkmakend.”

“Er is een moord gebeurd voor een MP3-speler. (…) Maar we gaan gewoon door… ‘Ik ben blij dat het twee Polen zijn, want ik denk dat het Vlaams Belang nu minder zal recupereren’ zegt Fouad Ahidar. Mensen, Joe is dood!”

Niks ‘racisme’

“Als zelfs de vriend van Joe dacht dat het Noord-Afrikanen waren, net als de tientallen getuigen, dan moet je al van slechte wil zijn om die mensen van racisme te beschuldigen. De daders hadden een donkere huisdkleur en (mannelijke, jonge) Noord-Afrikanen hebben een slechte reputatie. Tja…”

Dwaze excuses

“Indien getuigen van het eerste uur de daders menen te herkennen als van Noord-Afrikaanse origine, vind ik het niet meer dan normaal dat deze omschrijving ook terug te vinden is in de persoonsbeschrijving (van het gerecht).”

“Ik ben groot, stevig gebouwd, heb blauwe ogen en bruin haar; maar heb me nog nooit aangesproken gevoeld door een op mij lijkende persoonsbeschrijving van een misdadiger in de media. Excuses lijken mij dan ook zeer onterecht.”

Wat wil Onkelinx eigenlijk?

“Begrijp ik uit de reacties van minister van Justitie Onkelinx (PS) en van de Marokkaanse gemeenschap, dat een getuige in de toekomst eerst de identiteitskaart van de dader moet vragen om aan het gerecht te mogen zeggen dat die van Noord-Afrikaanse afkomst was en opdat dit gegeven zou mogen gebruikt worden voor het onderzoek?”

In ruil voor allochtone stemmen voor de PS ziet Onkelinx veel door de vingers

“Wat was vice-premier Onkelinx (PS) toch weer snel om iedereen die zogenaamd vooringenomen was door ‘wééral de Noord-Afrikanen te stigmatiseren’ en als mogelijke daders naar voren te schuiven, erop te wijzen dat hij nu maar eens met zijn geweten moest worden geconfronteerd. Terwijl aan de hand van de videobeelden zelfs de Marokkaanse gemeenschap de indruk had dat het wel degelijk om volksgenoten ging.”

“Laurette Onkelinx herkent op videobeelden blijkbaar alleen maar Vlamingen en Vlaams Belangers.”

Een beknopte bloemlezing uit de vele lezersbrieven in Het Laatste Nieuws, Gazet Van Antwerpen en De Standaard, 27.04.06
De nagel op de kop.
Excuses? Waarom?

bron
Wij zijn dus eigenlijk de enige originele flaminganten.

Laatst gewijzigd door vercetti : 27 april 2006 om 16:47.
vercetti is offline  
Oud 27 april 2006, 16:50   #2
fallen_angel
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

excuses aanbieden aan de allochtone gemeenschap? Liever niet, de daders zagen er op die camerabeelden toch wel héél Pools uit!
fallen_angel is offline  
Oud 27 april 2006, 16:54   #3
FISHERMAN
Parlementslid

FISHERMAN's schermafbeelding

Standaard

De politie moet zich niet excuseren, zij moet immers alleen het signalement van de verdachten doorgeven.
Diegenen die dit feit misbruikten, o.a. op dit forum, om een volledig deel van de bevolking te stigmatiseren omwille van het signalement van een gepigmenteerde huid zouden zich wel moeten verontschuldigen. Maar daar zullen ze waarschijnlijk te laf voor zijn.

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)

Laatst gewijzigd door FISHERMAN : 27 april 2006 om 16:55.
FISHERMAN is offline  
Oud 27 april 2006, 17:03   #4
Riksken
Parlementslid

Riksken's schermafbeelding

Standaard

Macho's moet je als macho's aanpakken. Geen excuses. Werk nogal veel met turken, marokkanen en jaja zelfs polen. Ge moet er niet teveel compassie mee hebben. Dat hebben ze met ons ook niet. En dat appreciëren ze nog het meest ook. Betuttelen en hen in een slachtofferrol duwen vinden ze nogal beledigent. Maar dat zal volgens die linkse wel niet waar zijn, anders stort hun droomwereldje in.
Riksken is offline  
Oud 27 april 2006, 17:05   #5
fallen_angel
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
De politie moet zich niet excuseren, zij moet immers alleen het signalement van de verdachten doorgeven.
Diegenen die dit feit misbruikten, o.a. op dit forum, om een volledig deel van de bevolking te stigmatiseren omwille van het signalement van een gepigmenteerde huid zouden zich wel moeten verontschuldigen. Maar daar zullen ze waarschijnlijk te laf voor zijn.
Gepigmenteerd, daar zegt u het. Als ik ooggetuige was zou ik ook nie meteen aan Polen denken hoor? Uwel mss?
Als je gepigmenteerde huid zit dan veronderstel je dat die personen uit de regio komen van 10° boven de evenaar. Dat heeft niets te maken met stigmatiseren, want niemand heeft al de gepigmenteerde personen in ons land als dader aangewezen. Stigmatiseren betekent ten onrechte een bevolkingsgroep een negatief etiket opkleven. Ik denk niet dat dit gebeurd is.
fallen_angel is offline  
Oud 27 april 2006, 17:05   #6
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Ik zie ook niet in waarom men zich moet excuseren. Daags na de moord op Joe van Holsbeeck werden er vijf Marokkanen aangehouden omdat ze het gehele scenario een keer wilden naspelen op een ander slachtoffer.
Kim is offline  
Oud 27 april 2006, 17:06   #7
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Ik zie niet in waarom m'n zijn excuses moet aanbieden.

Dit is een spijtige vergissing zonder bijbedoelingen. Of is het de bedoeling dat bij een volgende misdaad er geen enkele beschrijving meer mag komen van de misdadiger.

Laatst gewijzigd door Geertje : 27 april 2006 om 17:06.
Geertje is offline  
Oud 27 april 2006, 17:06   #8
fallen_angel
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Riksken Bekijk bericht
Macho's moet je als macho's aanpakken. Geen excuses. Werk nogal veel met turken, marokkanen en jaja zelfs polen. Ge moet er niet teveel compassie mee hebben. Dat hebben ze met ons ook niet. En dat appreciëren ze nog het meest ook. Betuttelen en hen in een slachtofferrol duwen vinden ze nogal beledigent. Maar dat zal volgens die linkse wel niet waar zijn, anders stort hun droomwereldje in.
Niemand duwt ze erin ze kruipen er gewoon in, want dat is hun favoriete positie . Ze zeggen altijd dat ze gelijk willen behandeld worden, maar ze laten het wel nie gebeuren
fallen_angel is offline  
Oud 27 april 2006, 17:08   #9
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
Dat is de nagel op de kop.

Wanneer het gaat om een signalement te verspreiden, dan is er m.i. geen enkel bezwaar als politie of getuigen vermelden dat het om daders met het uitzicht van een Noord-Afrikaan, Noord-Europeaan, Oosterling, of Indiaan gaat.

Wanneer ze opgepakt zijn, dan is er geen enkele reden meer om in de media b.v. nog langer ras of nationaliteit te vermelden: dat is dan totaal irrelevant.
Oud 27 april 2006, 17:11   #10
fallen_angel
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Dat is de nagel op de kop.

Wanneer het gaat om een signalement te verspreiden, dan is er m.i. geen enkel bezwaar als politie of getuigen vermelden dat het om daders met het uitzicht van een Noord-Afrikaan, Noord-Europeaan, Oosterling, of Indiaan gaat.

Wanneer ze opgepakt zijn, dan is er geen enkele reden meer om in de media b.v. nog langer ras of nationaliteit te vermelden: dat is dan totaal irrelevant.
Lang leve het communisme!! Laat het volk enkel weten ze moeten weten en gebruik de media enkel in uw voordeel.
De media is [SIZE=3]vrij. [SIZE=2]Vrije media= basispunt van de democratie.

[/SIZE][/SIZE]
fallen_angel is offline  
Oud 27 april 2006, 17:12   #11
fallen_angel
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fallen_angel Bekijk bericht
Lang leve het communisme!! Laat het volk enkel weten ze moeten weten en gebruik de media enkel in uw voordeel.

[/SIZE][/SIZE]
Ben het fascisme vergeten, die doen da ook
fallen_angel is offline  
Oud 27 april 2006, 17:13   #12
Riksken
Parlementslid

Riksken's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niemand duwt ze erin ze kruipen er gewoon in, want dat is hun favoriete positie . Ze zeggen altijd dat ze gelijk willen behandeld worden, maar ze laten het wel nie gebeuren
Natuurlijk maken ze graag misbruik van die betutteling. Als je die gasten een opmerking maakt over hun werk of gedrag is het eerste wat eruit komt "tu est racist ou qua". Als ze daar dan een antwoord op krijgen als "bien sur" valt hun bek even open om op diezelfde bek direct nadien een glimlachje te toveren. Zoals "ola, die heeft mij door".
Oud 27 april 2006, 17:15   #13
fallen_angel
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Natuurlijk maken ze graag misbruik van die betutteling. Als je die gasten een opmerking maakt over hun werk of gedrag is het eerste wat eruit komt "tu est racist ou qua". Als ze daar dan een antwoord op krijgen als "bien sur" valt hun bek even open om op diezelfde bek direct nadien een glimlachje te toveren. Zoals "ola, die heeft mij door".
U heeft duidelijk ervaring
fallen_angel is offline  
Oud 27 april 2006, 17:17   #14
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

[/SIZE][/SIZE]
Ik heb enkel gezegd dat het vermelden van afkomst of nationaliteit van misdadigers irrelevant is, eens ze opgepakt zijn.
Ik heb nergens geschreven dat de media zoiets niet mag zeggen.
Dat is me dunkt een hemelsbreed verschil.
Oud 27 april 2006, 17:20   #15
KeyserH
Lokaal Raadslid

KeyserH's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
geen betutteling, maar toch gelijke kansen nastreven, dat is nog eens een toffe evenwichtsoefening.
Oud 27 april 2006, 17:22   #16
fallen_angel
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Ik heb enkel gezegd dat het vermelden van afkomst of nationaliteit van misdadigers irrelevant is, eens ze opgepakt zijn.
Ik heb nergens geschreven dat de media zoiets niet mag zeggen.
Dat is me dunkt een hemelsbreed verschil.
Volgens mij is wel relevant of het autochtonen of allochtonen zijn, maar als het allochtonen zijn mag het enkel niet meer uitvergroot worden dan wanneer het gaat om autochtonen.
PS, het is relevant voor de statistieken, zo kun je achterhalen of wel of niet een vreemdelingenprobleem hebben.
fallen_angel is offline  
Oud 27 april 2006, 17:24   #17
fallen_angel
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KeyserH Bekijk bericht
geen betutteling, maar toch gelijke kansen nastreven, dat is nog eens een toffe evenwichtsoefening.
Probleem is dat (ik veralgemeen niet) velen die gelijke kansen niet aanvaarden. Ze zien elke kans die ze niet krijgen een vorm van racisme. Ik zou echt niet weten hoe je dat eruit kunt krijgen.
fallen_angel is offline  
Oud 27 april 2006, 17:24   #18
KeyserH
Lokaal Raadslid

Standaard

ik ben meer geïnteresseerd in sociale achtergrond, opvoeding, scholing, ... maar dat is moeilijk om in één woord samen te vatten natuurlijk. 'Allochtoon' is een stuk gemakkelijker...
KeyserH is offline  
Oud 27 april 2006, 17:26   #19
KeyserH
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Probleem is dat (ik veralgemeen niet) velen die gelijke kansen niet aanvaarden. Ze zien elke kans die ze niet krijgen een vorm van racisme. Ik zou echt niet weten hoe je dat eruit kunt krijgen.
Geduld, beste vriend, geduld. Hun minderwaardigheidsgevoel moet er even hard uit als ons meerderwaardigheidsgevoel, of ons aller opportunisme...
Oud 27 april 2006, 17:30   #20
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens mij is wel relevant of het autochtonen of allochtonen zijn, maar als het allochtonen zijn mag het enkel niet meer uitvergroot worden dan wanneer het gaat om autochtonen.
Enkel voor signalisatie kan zoiets van belang zijn.
Citaat:
PS, het is relevant voor de statistieken, zo kun je achterhalen of wel of niet een vreemdelingenprobleem hebben.
Welneen.
Misdaadcijfers geven enkel aan of er een misdaadprobleem is.
je kan individuën niet met de vinger wijzen omdat ze behoren tot een groepering waarin de misdaad een hoger cijfer laat zien.
De misdaad en de misdadigers moet bestreden worden, niet de gemeenschap waar misdadigers toe behoren.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be