Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 mei 2006, 12:04   #1
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard vlaanderen via Rob onafhankelijk?

Ivm Rob Van Oudenhoven's programma.
Ik ben geen trouwe kijker of zo, maar heb al wel zijdelings wat opgevangen.
Het is maar een amusemenstprogramma uiteraard, maar stel.
Stel dat (ik zeg maar 90 % )van de Vlamingen zich zouden uitspreken om onder het bewind van Koning Rob te leven.
Zou zo’n meerderheid niets te betekenen hebben of zou hier -ondanks de context- toch enig gevolg kunnen uit voortvloeien?
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 12:05   #2
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Ivm Rob Van Oudenhoven's programma.
Ik ben geen trouwe kijker of zo, maar heb al wel zijdelings wat opgevangen.
Het is maar een amusemenstprogramma uiteraard, maar stel.
Stel dat (ik zeg maar 90 % )van de Vlamingen zich zouden uitspreken om onder het bewind van Koning Rob te leven.
Zou zo’n meerderheid niets te betekenen hebben of zou hier -ondanks de context- toch enig gevolg kunnen uit voortvloeien?
Nee, zo'n meerderheid heeft niets te betekenen... Komaan zeg, Robland is maar een spel hoor!
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 12:18   #3
FISHERMAN
Parlementslid

FISHERMAN's schermafbeelding

Standaard

Eigen huis onafhankelijk?
Stel ik en mijn vriendin beslissen om, conform het zelfsbeschikkingsrecht van de VN, ons huis onafhankelijk te verklaren(van België én van Vlaanderen). Zal dit lukken? Volgens de flaminganten moet we daar toch recht op hebben, 100% v/de inwoners van Ons Huis wil immers onafhankelijkheid.

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 12:45   #4
Knorretje
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
Eigen huis onafhankelijk?
Stel ik en mijn vriendin beslissen om, conform het zelfsbeschikkingsrecht van de VN, ons huis onafhankelijk te verklaren(van België én van Vlaanderen). Zal dit lukken? Volgens de flaminganten moet we daar toch recht op hebben, 100% v/de inwoners van Ons Huis wil immers onafhankelijkheid.
Zelfbeschikkingsrecht impliceert het bestaan van een natie, dus o.a. van een volk.
Het samengaan van 2 personen noem je geen 'volk' maar een 'koppel'.
Je vergelijking gaat dus niet op.
Knorretje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 12:54   #5
FISHERMAN
Parlementslid

FISHERMAN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knorretje Bekijk bericht
Zelfbeschikkingsrecht impliceert het bestaan van een natie, dus o.a. van een volk.
Het samengaan van 2 personen noem je geen 'volk' maar een 'koppel'.
Je vergelijking gaat dus niet op.
volk is een relatief begrip. voor de ene bestaat er wel een Belgisvh volk. voor de andere bestaat er slechts een Vlaams en een Waals volk. Waarom zouden 2 mensen zich niet als een apart volk mogen beschouwen?

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 14:19   #6
satiper
Minister-President

Standaard

Als ik het dus goed begrijp, dan zou zelfs indien er een overgrote meerderheid van een volk de keuze maakt voor een nieuw staatshoofd er gewoonweg geen rekening mee gehouden worden.
Is dit dan nog wel democratisch te noemen?
Oud 1 mei 2006, 14:33   #7
Klauwaert
Burger

Klauwaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik het dus goed begrijp, dan zou zelfs indien er een overgrote meerderheid van een volk de keuze maakt voor een nieuw staatshoofd er gewoonweg geen rekening mee gehouden worden.
Is dit dan nog wel democratisch te noemen?
Wat in zulke gevallen moet gebeuren, staat in de grondwet vermeldt.

Als er een volksopstand ontstaat, wordt er dan meestal een referendum gehouden, waarna de leiders hun conclusies uit de uitslag trekken.

In theorie ziet het er allemaal heel netjes en beschaafd uit, maar de(moderne) geschiedenis leert ons dat er veel bloedvergieten aan te pas komt.

M. Eyskens
Klauwaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 15:33   #8
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klauwaert Bekijk bericht
Wat in zulke gevallen moet gebeuren, staat in de grondwet vermeldt.

Als er een volksopstand ontstaat, wordt er dan meestal een referendum gehouden, waarna de leiders hun conclusies uit de uitslag trekken.

In theorie ziet het er allemaal heel netjes en beschaafd uit, maar de(moderne) geschiedenis leert ons dat er veel bloedvergieten aan te pas komt.
In het verleden wel (bloedvergieten), maar nu?
Zou men werkelijk tegen de meerderheid zijn wil ingaan?
Of zou men zich neerleggen bij de wens van de bevolking?
Ik denk dat er wel een meerderheid van de vlaamse bevolking voor onafhankelijkheid is.
Ik denk dat men daar gewoon geen referendum DURFT over te organizeren.
De vlamingen zouden in feite dit programma als een ludieke vorm van referendum kunnen gebruiken.
Wanneer zal zich nog eens zo'n kans aanbieden?
Oud 1 mei 2006, 15:34   #9
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In het verleden wel (bloedvergieten), maar nu?
Zou men werkelijk tegen de meerderheid zijn wil ingaan?
Of zou men zich neerleggen bij de wens van de bevolking?
Ik denk dat er wel een meerderheid van de vlaamse bevolking voor onafhankelijkheid is.
Ik denk dat men daar gewoon geen referendum DURFT over te organizeren.
De vlamingen zouden in feite dit programma als een ludieke vorm van referendum kunnen gebruiken.
Wanneer zal zich nog eens zo'n kans aanbieden?
Zolang het niet bewezen is via een referendum dat een meerderheid voor Vlaamse onafhankelijk is, zal u weinig kunnen beginnen.
Oud 1 mei 2006, 15:54   #10
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Zolang het niet bewezen is via een referendum dat een meerderheid voor Vlaamse onafhankelijk is, zal u weinig kunnen beginnen.
Ik hoef ook niets te beginnen, problematiek houd me ook niet echt wakker.
Anderzijds heb ik wel het gevoel dat de meerderheid van de vlamingen liever meer onafhankelijk van Wallonie (Belgie) zouden zijn.
Eender welk initiatief om dit duidelijk te maken kan helpen denk ik dan, ook al is het dan op een ludieke manier?
Oud 1 mei 2006, 16:23   #11
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

We moeten gewoon het Canadees voorbeeld volgen : daar houdt men in quebec om de 10 jaar een referendum over "onafhankelijkheid" - ik geloof dat men het inmiddels reeds 3 x probeerde zonder resultaat. Desalnietemin zijn de separatisten die de bijna zelfstandige provincie leiden & dat marcheert vrij goed hoor ! Ik kan me dus best een seperatistisch Vlaanderen voorstellen dat bij referendum altijd maar bereid is een deel van België te vormen..

Het zijn toevallig steeds de fervente Vlaams Nationalisten die zo'n referendum niet zien zitten...
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 16:26   #12
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
We moeten gewoon het Canadees voorbeeld volgen : daar houdt men in quebec om de 10 jaar een referendum over "onafhankelijkheid" - ik geloof dat men het inmiddels reeds 3 x probeerde zonder resultaat.
We hebben geduld. Elke keer kregen de separatisten meer en meer aanhang. De laatste keer was de "stand" 49,9% vs 50,1%. Nog eventjes wachten is dus de boodschap...

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 1 mei 2006 om 16:26.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 16:33   #13
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
We moeten gewoon het Canadees voorbeeld volgen : daar houdt men in quebec om de 10 jaar een referendum over "onafhankelijkheid" - ik geloof dat men het inmiddels reeds 3 x probeerde zonder resultaat. Desalnietemin zijn de separatisten die de bijna zelfstandige provincie leiden & dat marcheert vrij goed hoor ! Ik kan me dus best een seperatistisch Vlaanderen voorstellen dat bij referendum altijd maar bereid is een deel van België te vormen..

Het zijn toevallig steeds de fervente Vlaams Nationalisten die zo'n referendum niet zien zitten...
Als ik het goed begrepen heb, is het sinds het ontstaan van Belgie zo dat er transfers van financiele middelen van Vlaanderen naar Wallonie zijn.
Men mag goed zijn en zelfs half zot maar het zou wel mooi zijn om te weten hoe zot we nu eigenlijk zijn.
Dus zou het wel fijn zijn te weten of de vlaming liever Belg dan wel Vlaming is (met de welbekende finaciele implicaties erbij welteverstaan)
Oud 1 mei 2006, 16:42   #14
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik het goed begrepen heb, is het sinds het ontstaan van Belgie zo dat er transfers van financiele middelen van Vlaanderen naar Wallonie zijn.
Men mag goed zijn en zelfs half zot maar het zou wel mooi zijn om te weten hoe zot we nu eigenlijk zijn.
Dus zou het wel fijn zijn te weten of de vlaming liever Belg dan wel Vlaming is (met de welbekende finaciele implicaties erbij welteverstaan)
U heeft dat fout begrepen: studies hebben aangetoond dat de transfers destijds van Wallonië naar Vlaanderen vloeiden. Gezien de felle vergrijzing van Vlaanderen, zullen de transfers binnen +/- 20 jaar terug van Wallonië naar Vlaanderen vloeien.
Oud 1 mei 2006, 16:43   #15
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik hoef ook niets te beginnen, problematiek houd me ook niet echt wakker.
Anderzijds heb ik wel het gevoel dat de meerderheid van de vlamingen liever meer onafhankelijk van Wallonie (Belgie) zouden zijn.
Eender welk initiatief om dit duidelijk te maken kan helpen denk ik dan, ook al is het dan op een ludieke manier?
De manier die u aanhaalt, is alleszins geen goede manier. Het is redelijk beschamend om later te moeten zeggen: "Vlaanderen is via een tv-programma onafhankelijk geworden". Net zoals Wendy van Wanten de televisie moet misbruiken om aan een man te geraken.

Een referendum is de enige manier.

Laatst gewijzigd door Kim : 1 mei 2006 om 16:44.
Oud 1 mei 2006, 16:44   #16
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
U heeft dat fout begrepen: studies hebben aangetoond dat de transfers destijds van Wallonië naar Vlaanderen vloeiden.
Welke studies? Bron? Iedereen weet intussen dat die 'omgekeerde transfers' nooit bestaan hebben. De zoveelse Belgische mythe.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 16:46   #17
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Welke studies? Bron? Iedereen weet intussen dat die 'omgekeerde transfers' nooit bestaan hebben. De zoveelse Belgische mythe.
"Iedereen" mag u vervangen door Vlaams-nationalisten die geen gehoor geven aan een Belgisch tegenargument.

Zelfs Guido Fonteyn bevestigt de transfer van Wl naar Vl in zijn laatste boek.
Oud 1 mei 2006, 16:49   #18
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U heeft dat fout begrepen: studies hebben aangetoond dat de transfers destijds van Wallonië naar Vlaanderen vloeiden. Gezien de felle vergrijzing van Vlaanderen, zullen de transfers binnen +/- 20 jaar terug van Wallonië naar Vlaanderen vloeien.
Aha?
Ik wil nu niet de Jan Van den Berghe van dienst spelen, maar een link naar de resultaten van dat onderzoek zou handig zijn.

Alle studies waar ik van gehoord heb, wijzen op het tegendeel.

Maar als Vlaanderen armer was dan Wallonië, dan mocht er geen sociale zekerheid bestaan (=> tranfers van VL naar WAL).
Die is er pas gekomen als Wallonië armer werd dan Vlaanderen (=> tranfers van VL naar WAL).
Nu Vlaanderen sneller vergrijsd, wordt we bijna verplicht om aan privé-pensioensparen te doen (=> tranfers van VL naar WAL).

Het is me toch allemaal nogal op maat van één van de twee naties...
Oud 1 mei 2006, 16:58   #19
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Wel, als ik het me goed herinner heeft B-Plus daar ooit eens een gedeelte in B-Flash aan gespendeerd.

Ik moet nu toch naar ons secretariaat, ik zal ineens eens kijken of de B-Flash in kwestie daar nog ligt.
Oud 1 mei 2006, 17:09   #20
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel, als ik het me goed herinner heeft B-Plus daar ooit eens een gedeelte in B-Flash aan gespendeerd.

Ik moet nu toch naar ons secretariaat, ik zal ineens eens kijken of de B-Flash in kwestie daar nog ligt.
Toch wel raar dat belgiscisten altijd willen bewijzen dat er in de 19e eeuw een transfer was van Wallonië naar Vlaanderen. Ik heb me nooit geërgerd in de transfers op zich. Vandaag is Wallonië armer, en ik wil solidair zijn met de Walen. Ik wil gerust betalen onze arme zuiderburen. Maar beweren dat er in de 19e een omgekeerde tranfer zou bestaan hebben, komt over als "stank voor dank".

De manier waarop de transfers in de 19e eeuw liepen, waren schandalig. Zolang Walen en belgiscisten dit niet toegeven, zullen de Vlamingen steeds minder anatrekken van hun zuiderburen.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 1 mei 2006 om 17:10.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be