![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Ivm Rob Van Oudenhoven's programma.
Ik ben geen trouwe kijker of zo, maar heb al wel zijdelings wat opgevangen. Het is maar een amusemenstprogramma uiteraard, maar stel. Stel dat (ik zeg maar 90 % )van de Vlamingen zich zouden uitspreken om onder het bewind van Koning Rob te leven. Zou zo’n meerderheid niets te betekenen hebben of zou hier -ondanks de context- toch enig gevolg kunnen uit voortvloeien? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#3 |
Parlementslid
|
![]() Eigen huis onafhankelijk?
Stel ik en mijn vriendin beslissen om, conform het zelfsbeschikkingsrecht van de VN, ons huis onafhankelijk te verklaren(van België én van Vlaanderen). Zal dit lukken? Volgens de flaminganten moet we daar toch recht op hebben, 100% v/de inwoners van Ons Huis wil immers onafhankelijkheid.
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het samengaan van 2 personen noem je geen 'volk' maar een 'koppel'. Je vergelijking gaat dus niet op. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Parlementslid
|
![]() volk is een relatief begrip. voor de ene bestaat er wel een Belgisvh volk. voor de andere bestaat er slechts een Vlaams en een Waals volk. Waarom zouden 2 mensen zich niet als een apart volk mogen beschouwen?
![]() |
#6 |
Minister-President
|
![]() Als ik het dus goed begrijp, dan zou zelfs indien er een overgrote meerderheid van een volk de keuze maakt voor een nieuw staatshoofd er gewoonweg geen rekening mee gehouden worden.
Is dit dan nog wel democratisch te noemen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Als er een volksopstand ontstaat, wordt er dan meestal een referendum gehouden, waarna de leiders hun conclusies uit de uitslag trekken. In theorie ziet het er allemaal heel netjes en beschaafd uit, maar de(moderne) geschiedenis leert ons dat er veel bloedvergieten aan te pas komt.
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Zou men werkelijk tegen de meerderheid zijn wil ingaan? Of zou men zich neerleggen bij de wens van de bevolking? Ik denk dat er wel een meerderheid van de vlaamse bevolking voor onafhankelijkheid is. Ik denk dat men daar gewoon geen referendum DURFT over te organizeren. De vlamingen zouden in feite dit programma als een ludieke vorm van referendum kunnen gebruiken. Wanneer zal zich nog eens zo'n kans aanbieden? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#10 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Anderzijds heb ik wel het gevoel dat de meerderheid van de vlamingen liever meer onafhankelijk van Wallonie (Belgie) zouden zijn. Eender welk initiatief om dit duidelijk te maken kan helpen denk ik dan, ook al is het dan op een ludieke manier? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Europees Commissaris
|
![]() We moeten gewoon het Canadees voorbeeld volgen : daar houdt men in quebec om de 10 jaar een referendum over "onafhankelijkheid" - ik geloof dat men het inmiddels reeds 3 x probeerde zonder resultaat. Desalnietemin zijn de separatisten die de bijna zelfstandige provincie leiden & dat marcheert vrij goed hoor ! Ik kan me dus best een seperatistisch Vlaanderen voorstellen dat bij referendum altijd maar bereid is een deel van België te vormen..
Het zijn toevallig steeds de fervente Vlaams Nationalisten die zo'n referendum niet zien zitten... |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 1 mei 2006 om 16:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Men mag goed zijn en zelfs half zot maar het zou wel mooi zijn om te weten hoe zot we nu eigenlijk zijn. Dus zou het wel fijn zijn te weten of de vlaming liever Belg dan wel Vlaming is (met de welbekende finaciele implicaties erbij welteverstaan) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een referendum is de enige manier.
http://kim-roovers.skynetblogs.be/ Laatst gewijzigd door Kim : 1 mei 2006 om 16:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zelfs Guido Fonteyn bevestigt de transfer van Wl naar Vl in zijn laatste boek.
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik wil nu niet de Jan Van den Berghe van dienst spelen, maar een link naar de resultaten van dat onderzoek zou handig zijn. Alle studies waar ik van gehoord heb, wijzen op het tegendeel. Maar als Vlaanderen armer was dan Wallonië, dan mocht er geen sociale zekerheid bestaan (=> tranfers van VL naar WAL). Die is er pas gekomen als Wallonië armer werd dan Vlaanderen (=> tranfers van VL naar WAL). Nu Vlaanderen sneller vergrijsd, wordt we bijna verplicht om aan privé-pensioensparen te doen (=> tranfers van VL naar WAL). Het is me toch allemaal nogal op maat van één van de twee naties... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel, als ik het me goed herinner heeft B-Plus daar ooit eens een gedeelte in B-Flash aan gespendeerd.
Ik moet nu toch naar ons secretariaat, ik zal ineens eens kijken of de B-Flash in kwestie daar nog ligt. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De manier waarop de transfers in de 19e eeuw liepen, waren schandalig. Zolang Walen en belgiscisten dit niet toegeven, zullen de Vlamingen steeds minder anatrekken van hun zuiderburen. Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 1 mei 2006 om 17:10. |
|
![]() |
![]() |