Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Schietpartij Antwerpen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Schietpartij Antwerpen Actueel forum naar aanleiding van de moordaanslagen in Antwerpen van 11 mei 2006.

Discussietools
Oud 14 mei 2006, 09:39   #1
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard Luc Lamine over de Antwerpse moorden

Luc Lamine, ex-politiecommissaris van Antwerpen, was ooit een zeer politiek-correct en gezagsgetrouw mens. Tot hij door hetzelfde systeem aangepakt werd voor corruptie en uitgespuwd. Hij is nu wel vrijgesproken maar wat hij de voorbije jaren meemaakte heeft van hem een ander mens gemaakt.

In De Morgen van 13 mei 2006 zet hij anderhalve pagina lang zijn visie op de moordpartij van vorige week uiteen. Een stem van redelijkheid, menselijkheid en evenwicht: kortom een verademing in de orgie van hysterisch gekrijs die de media, de politiek en ook dit forum de voorbije dagen kenmerkten.

Misschien is het not done volgens de forumetiquette, maar dit is zo goed, zo diepgaand, en (naar mijn bescheiden mening) zo juist, dat ik het de forummers die De Morgen niet hebben niet wil onthouden. Het heeft in elk geval mijn mening over de mens Lamine grondig veranderd.

---

Luc Lamine, communicator in veiligheid, over de racistische moorden

[SIZE=4]'Dit gaat over veel meer dan extremisme' [/SIZE]

De geschorste Antwerpse korpschef Luc Lamine laat zich tegenwoordig communicator in veiligheid noemen. Enkele jaren geleden stond hij in het oog van de storm toen de Marokkaanse jongen Mohammed Achrak in koelen bloede door een Belg werd neergeknald. Lamine kent het racisme van de straat, de woedende jongeren die zich uitgesloten voelen en de spanningen binnen de gemeenschappen als geen ander. Maar een dubbele racistische moord, een koelbloedige doder die tussen de Antwerpse terrassen loopt, dat had ook hij niet onmiddellijk verwacht.

Lamine moest er even over nadenken of hij wel geïnterviewd wilde worden over de gebeurtenissen van afgelopen donderdag en de golven van geweld die sinds de dood van Joe over België lijken te rollen. "Waarom ik het uiteindelijk toch doe? Zonder pedant te willen klinken: ik heb de nodige expertise. Ik ken de grootstedelijke problematiek, weet wat van veiligheid, leefbaarheid en de spanningen binnen de samenleving. Ik doe dit niet om kritiek te spuien, al weet ik ook wel dat ik opnieuw op zere tenen zal trappen. Dat men kwaad zal zijn op Luc Lamine. Weet je, ook dat is agressie. Niet luisteren naar meningen, daar furieus op reageren: zo los je niks op. Het enige wat ik wil doen is mijn expertise delen en hopen dat het in het belang van het algemeen nut iets bijdraagt aan het verbeteren van de huidige situatie."

Denkt u als oud korpschef dat er ook maar iets was dat deze tragedie had kunnen voorkomen?

"Ik voelde dat er binnen de gemeenschappen iets aan het broeden was. Al weken borrelt het. Er zijn incidenten geweest tussen diverse bevolkingsgroepen maar dit... Nee, dit kun je niet zien aankomen. Dit kun je niet voorkomen. Nergens. Geen enkel beleid kan dit beletten. Het beste wat je nu kunt doen is erover zwijgen."

Pardon? Dat klinkt trouwens contradictorisch met wat u nu doet.

"De mensen moeten de kans krijgen de schokgolf die door hun hart is gegaan te laten luwen. Maar ik zie nu het tegenovergestelde gebeuren: de grote woorden komen er weer aan. Kijk maar naar de experts die elkaar in stoet opvolgen. Ik las ergens dat de dader aan borderline leed. Hoe kunnen ze dat nu weten? Hij had zelfs nog niet met een politieman gepraat, laat staan met een expert. Stel, ik zeg maar wat, dat hij volledig onder de crack zat. Wiens broek zakt er dan af? Maak de man zijn proces nog niet."

Is het dan zo onlogisch dat mensen bij zulke vreselijke gebeurtenissen zo snel mogelijk willen weten waarom en hoe dit kon gebeuren? Al was het maar om met zichzelf in het reine te komen?

"Natuurlijk, ik wil dat ook weten. Maar zo snel persoonlijkheidsproblemen opdiepen, is een excuus zoeken. Net zoals concluderen dat het Antwerpse beleid heeft gefaald. Of zeggen dat het een gothic is. Eerst was het een Marokkaan, toen een zigeuner, en nu een gothic. Een etiket past wat mij betreft enkel op een fles.
"Het enige wat je nu kunt zeggen is dat de tolerantiemeter van de dader plots tilt is geslagen. Het zou beter zijn voor de democratische waarden en instituten - die veel zwaarder onder druk staan dan men denkt - om voorzichtig te zijn. Verkeerde uitspraken, gissingen die niet kloppen, ondermijnen de rechtstaat nog meer. Het bespaart de familie van de slachtoffers ook veel leed.
"Ik heb het zelf meegemaakt na de moord op Mohammed Achrak. Ik ben ook zonder dat de camera's erbij waren geregeld bij de vader geweest. Gouden mensen waren dat. Als politieman was je trots dat je voor hen mocht werken. De vader van Mohammed leed heel erg onder het feit dat zo snel gesteld werd dat de man ontoerekeningsvatbaar was. Het persoonlijkheidsprofiel van de schutter van donderdag wil ik kennen. Op zijn plaats en tijd, in de rechtbank dus."

Wat moet er volgens u nu zo snel mogelijk gebeuren om de spiraal van zinloos geweld te stoppen?

"Ik hoor iedereen maar praten over zinloos geweld. Maar bestaat er dan zinvol geweld? Nu moet er warmte komen, nu is het tijd om te praten en vooral te luisteren."

Ik denk dat veel mensen vinden dat er nu lang genoeg gepraat is. Dat er iets moet worden gedaan.
"Er zal ook wel gereageerd worden. Maar doe dat niet holderdebolder. Er zal weer een arsenaal aan maatregelen worden aangekondigd. En er zal een verwachtingspatroon worden gecreëerd, dat opnieuw niet zal worden ingevuld. Er zal worden geroepen voor een strenge straf, een strakke aanpak. Hang hem tegen de muren in de kerkers, het liefst met ketens, en stop hem dagelijks een lepel pap in de mond. Durf liever toe te geven dat dit extreme geweld niet te voorkomen is. Dat het nog kan en zal gebeuren. En onderneem actie zodra je weet dat je resultaat kunt garanderen.
"Nu hoor je roepen dat de wapenwet niet deugt, dat die zo complex is. Hoe kan het dat je als volwassene al na tien minuten met een volledig wapenarsenaal op straat staat, vragen beleidsmakers op tv zich af. Jan Modaal op de markt begrijpt dat niet. Zij hebben per slot van rekening de wet toch gemaakt, denkt die. De wapenwet zal nu wel veranderen. Maar uiteindelijk vergeet men in de hele discussie dat het gevaarlijkste wapen de tong is. Dat zei 3.000 jaar voor Christus een farao al."

In dit geval zou je dat kunnen interpreteren als de racistische mantra van het Vlaams Belang. Buiten de VB-connecties binnen de familie van de dader had hij zelf ook extreem rechtse spullen op zak, zo blijkt.

"Hier is veel meer gaande dan het Vlaams Belang alleen. Net zoals het veel te simpel is dat zij alle zonden van Israël toeschrijven aan vreemdelingen is het veel te simpel om alle zonden van Israël in hun schoenen te schuiven als het om racisme in de samenleving gaat. Ook dat is excuses zoeken. Durf in de spiegel te kijken: racisme zit in elke mens, ook in mij. Wat je soms op straat of café hoort vertellen.... Hoe ze over andere culturen vertellen, de opmerkingen die ze hebben, de kritiek op andere samenlevingsvormen of familiale samenstellingen.
"De migratie is te snel gebeurd, niemand heeft nagedacht over de impact die het wegvallen van de Muur zou hebben. Iedereen zoekt nu een zwart schaap, reageert in slogantaal. Maar het aards paradijs komt niet terug als alle vreemdelingen weg worden gestuurd. De problemen zullen ook niet opgelost zijn als in Brugge alle kletskoppen dood zijn en in Antwerpen alle gothics."

Het valt toch moeilijk te ontkennen dat de taal van het Vlaams Belang op zijn minst als een motor werkt?

"Dat is zo, ja. Hun sloganeske taal is een serieuze voedingsbodem. Ze vertellen leugens en zaaien haat. Maar hier is veel meer aan de hand dan extremisme. We moeten terug naar een warme samenleving."

Maar hoe krijgen we het racisme weer onder controle, hoe krijgen we de geest weer in de fles?

"De mensen moeten leren dat iedereen een mening heeft en dat je die moet respecteren. Alles draait om respect, waardering en erkenning. Ik vind het ook jammer dat sommige vrouwen niet willen dat ik hen als man een hand geef. Maar ik respecteer dat. Aanvaard dat er verschillende meningen zijn. Ook die van verzuurde mensen. Een andere mening hebben, wordt vaak als fout gezien en wordt bestraft met verbale agressie.
"We hebben bijvoorbeeld een aantal heel goede politici in dit land maar we kotsen er geregeld op. Inge Vervotte heeft heel goede dingen gedaan voor het jeugdsanctierecht, maar krijgt daar wel de ene verbale patat na de andere. De gemeenteraad, man toch. Ik ben het daar geregeld afgetrapt als ze elkaar aan het afmaken waren."

De terugkeer van de 'warme maatschappij' waar u voor pleit, lijkt ook verdacht veel op een slogan. Je kunt niet ontkennen dat er problemen zijn die niet alleen met praten opgelost kunnen worden.

"Misschien is dat inderdaad een slogan. Aan de warme maatschappij moet je werken, de warme maatschappij bereiken, betekent het aards paradijs binnenwandelen en dat heeft nooit bestaan en zal nooit bestaan. Waar ik niet in geloof, is in de verloren generatie jongeren. Als er iemand een handtas pikt dan is het niet het belangrijkste dat je hem streng straft - al moet dat ook gebeuren - wel te weten waarom dat gebeurd is. Ze doen dat echt niet om dat oude menske pijn te doen. Dat kost heel veel tijd, je moet hun vertrouwen winnen maar als het lukt, kun je wel het probleem oplossen en voorkomen dat de jongen opnieuw het verkeerde pad opgaat.
"Hoewel er geen cijfers over te vinden zijn, stel ik dat 95 procent van de agressiegevallen terug te brengen is tot een gevolg van intrafamiliaal geweld. Dat gaat niet alleen over man slaat vrouw, maar ook over hoe we met onze kinderen naar tv kijken en wat we dan zeggen. Dat gaat over Thuis en Familie. Je mag mij conservatief noemen maar aan een goede thuis werken, een gezin, wat de samenstelling daar ook van is, is van levensbelang."

De dader in Antwerpen kwam uit een nette straat, in een veilige wijk waar iedereen iedereen kent en volgens de buren zat in het gezin alles snor. Een warm nest, zeg maar.

"Wie ben ik om aan de buren te twijfelen. Je hebt altijd uitzonderingen. Ik wil mij niet uitspreken over dit individuele geval. Het kan best zijn dat hij gedragsstoornissen had. Hij heeft ook duidelijk zijn slachtoffers gekozen op huidskleur. Er moet iets gebeurd zijn wat hem tilt deed slaan. Anders schiet je geen kind van twee in koelen bloede neer."

Ook de kloof tussen de iPods en de iNots wordt zoals in de zaak-Joe vaak als motief naar voren geschoven voor extreme agressie.

"Een belangrijke factor is dat de kansarmen weer een toekomst moeten krijgen. Investeer in preventie, onderwijs en tewerkstelling. Vooral dat laatste mag in Antwerpen meer aandacht en geld krijgen. We zitten in een regio met veel tewerkstelling maar in sommige wijken is 40 procent werkloos. En dat is niet zoals sommigen zeggen omdat die bruin mannen niet willen werken. Uiteindelijk komt het erop neer dat zij willen wat wij hebben, degelijke huisvesting en een beetje welstand."

Hoe kan het zo fout gelopen zijn met dit land, waar je in een zelden geziene weelde leeft?

"Het is allemaal begonnen met de CCC."

Dat moet u mij eens uitleggen.

"De drie c's van communicatie, complexiteit en cynisme. We leven in een enorm complexe maatschappij, waar een heel groot communicatieprobleem bestaat en die heel cynisch is. Mensen kunnen de dingen niet meer vatten, vrezen daardoor niet meer te kunnen functioneren en dat zorgt voor angst. Ondanks de technische middelen zijn we een maatschappij geworden die communicatieloos is. Met mensen praten, wil zeggen dat je elkaar in de ogen moet kunnen kijken. Aan de telefoon weet ik niet of je je tong uitsteekt, hé. Het is geen toeval dat de dader weer een jongen was. Meisjes worden veel beter opgevoed en kunnen van nature beter communiceren.
"En dan is er nog het cynisme. We leven in een hyperegoïstische maatschappij. Dat heeft de moord op Joe nog eens duidelijk gemaakt. Die beweging is al langer bezig. Ik vond destijds ook geen getuigen toen op de Meir in volle daglicht een oud menske haar sjakos werd afgerukt."

We zijn dus allemaal mee schuldig aan de zweem van straffeloosheid.

"Wat we missen, is zelfredzaamheid. We moeten weer eens openlijk met elkaar kunnen praten over de dingen die ons niet aanstaan. Op de Luchtbal bijvoorbeeld werkt dat. Daar zijn mensen opgestaan - geen politici - die het voor hun wijk opnemen. Als daar wat gebeurt, spreken mensen elkaar daarover aan. Beste buur, uw zoon heeft het varken uitgehangen. Als iemand met zijn hond gaat wandelen en er ligt daarna een drol dan wordt het baasje erop gewezen dat op te ruimen. Daar is de sociale controle veel uitgebreider, wordt er niet constant om repressie geroepen.
"Weet je dat ik als politieman geconfronteerd werd met ouders die een klacht wilden indienen omdat ze hun zoon door een leraar terecht was gewezen? Het beleid moet zich richten op communicatie, preventie, repressie en nazorg. Dat laatste is erg belangrijk. Als er toch een patat wordt uitgedeeld moet duidelijk gemaakt worden waarom dat gebeurt. Roepen dat iedereen de kerkers in moet en dan de sleutel weggooien, lost niks op. Wat er moet komen, is geen snelrecht maar sneller recht. Zero tolerance bestaat niet, snelrecht, bespaar ons dat.
"Op stage in de VS heb ik ooit een jongen zien veroordelen tot 88 jaar cel omdat hij een pizza had gestolen. Het was de tiende al die hij stal omdat hij honger had, vandaar de zware gecumuleerde straf. Daar leidt snelrecht toe. Er moet wel iets gebeuren aan sneller recht. En niet, zoals iedereen roept, de politici, rechters en advocaten zijn daar de oorzaak van, wel het parket. Dat moet een tijdslimiet worden gegeven per dossier en er moet een werklastmatiging komen voor de magistraten. Om te zien of iedereen wel presteert. Sommige parketten in Vlaanderen willen daarover praten, in Wallonië niet. Dat is toch onvoorstelbaar."

Opmerkelijk is dat in die buurtwerking net in Antwerpen fors is geïnvesteerd en dat het net in de Scheldestad is dat de moordenaar toeslaat.

"Weer Antwerpen, dat is weer het zwarte schaap zoeken. Dat is al jaren zo. Verkeersagressie was een Antwerps probleem volgens Brussel omdat ik de cijfers bekend durfde te maken. In Brussel zei men dat ik met de AEL een privémilitie rondlopen had. Ah, weet je waar er een echte privémilitie was: in Brussel. Bendes zoals de Black Demolition, zwarte jongeren met armen als boomstammen die achter de hoek stonden te wachten tot de politie weg was. Maar het is altijd Antwerpen, het is de perceptie die regeert. Ik hoor niemand zeggen dat skins een Brugs fenomeen zijn. En ook dat leidt in de Scheldestad tot verzuring. Maar we hebben een goed beleid, er is fors geïnvesteerd in de buurten, dat klopt. Nogmaals, dit had overal kunnen gebeuren."

Wat staat Antwerpen de komende weken te wachten?

"Moeilijke weken. Wat er gebeurd is, zal vrijwel zeker worden misbruikt door groepen jongeren en politici. De juiste communicatie is nu van levensbelang, gelukkig is de burgemeester daar een expert in. Men zal het verdriet van de families en de woede van de jongeren moeten kunnen opvangen. We zitten nu in een concentrische bewustzijnsvernauwing, met een tunnelvisie. Oordeel niet onmiddellijk maar kijk erdoorheen. "Wie ik nu een beetje mis, is Leona Detiège. Die warmte, ja. Bij de rellen na de moord op Achrak heb ik haar gezegd die avond in Borgerhout weg te blijven. 'Maar morgen heb ik je nodig dan zul je moeten praten om de wonden te helen bij de gemeenschap en de familie'. Dat heeft ze schitterend gedaan. En toen ze op de persconferentie achteraf de naam van de jongen verkeerd uitsprak werd ze weggehoond. Ook dat is zware agressie."

Laatst gewijzigd door baarle : 14 mei 2006 om 09:43.
baarle is offline  
Oud 14 mei 2006, 09:47   #2
bob.
Provinciaal Statenlid

bob.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Met mensen praten, wil zeggen dat je elkaar in de ogen moet kunnen kijken.

----------

dat is een goeie, ....kijk eens in de ogen van enkele Marokkaanse jongeren waar je boel mee hebt.
Wedden dat je 2 minuten later niet meer zal kunnen kijken .

Het is dat soort van betuttelende onzin dat onze maatschappij steeds maar verder doet afglijden.
Geen woorden maar daden.
Kutgedrag verdient een kutbestraffing.
Wijs één familie met enkele kliertjes van zonen het land uit, en je hebt op dat ene moment meer voor de integratie van de rest gedaan dan die decennia lange bepampering door dat progressieve front al ooit heeft gedaan.

At your service

Laatst gewijzigd door bob. : 14 mei 2006 om 09:48.
bob. is offline  
Oud 14 mei 2006, 10:41   #3
Bill
Provinciaal Gedeputeerde

Bill's schermafbeelding

Standaard

Ach een meninkje van een oud sheriff die voller is van zichzelf dan zijn eigen schaduw. Who cares?

Laatst gewijzigd door Bill : 14 mei 2006 om 10:41.
Bill is offline  
Oud 14 mei 2006, 11:11   #4
KeyserH
Lokaal Raadslid

KeyserH's schermafbeelding

Standaard

Weet je wat het probleem is? Wat Lamine daar zegt is veel moeilijker te verwezenlijken dan jullie oplossingen. 'Buitensmijten' en 'ze zijn slecht' is veel makkelijker dan oplossingen zoeken en nuanceren.
Mensen zoeken altijd de gemakkelijkste oplossing. Moesten we ons constant met de beste, en dus moeilijke oplossingen bezighouden, we zouden tilt slaan.
Neemt niet weg dat de 'warme' 'verdraagzame' 'communicatieve' manier toch de beste is.

en ter verduidelijking: ook langs linkse zijde wordt voor de gemakkelijkste oplossing gekozen. betuttelen is ook veel gemakkelijker dan echt samenwerken, op gelijke hoogte.
KeyserH is offline  
Oud 14 mei 2006, 11:17   #5
slobodan
Provinciaal Gedeputeerde

slobodan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KeyserH Bekijk bericht
Weet je wat het probleem is? Wat Lamine daar zegt is veel moeilijker te verwezenlijken dan jullie oplossingen.
Natuurlijk, het is gewoon NIET te verwezenlijken: warrige praat over "praten met elkaar, in de ogen kijken, samen couscous eten etc.etc." dat hebben we al x keer gehoord en het haalt allemaal geen fluit uit.
Het is eerder een excuus om niks te doen. Ga s nachts maar s in Antwerpen wandelen, geen politie te zien, maar volop agressie, getier, vechtpartijen, vandalisme...Daar zou "redelijke" Luc Lamine beter s iets aan doen.
slobodan is offline  
Oud 14 mei 2006, 11:18   #6
slobodan
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bob. Bekijk bericht
Wijs één familie met enkele kliertjes van zonen het land uit, en je hebt op dat ene moment meer voor de integratie van de rest gedaan dan die decennia lange bepampering door dat progressieve front al ooit heeft gedaan.
Absoluut!
slobodan is offline  
Oud 14 mei 2006, 11:23   #7
KeyserH
Lokaal Raadslid

KeyserH's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slobodan Bekijk bericht
Natuurlijk, het is gewoon NIET te verwezenlijken: warrige praat over "praten met elkaar, in de ogen kijken, samen couscous eten etc.etc." dat hebben we al x keer gehoord en het haalt allemaal geen fluit uit.
Het is eerder een excuus om niks te doen. Ga s nachts maar s in Antwerpen wandelen, geen politie te zien, maar volop agressie, getier, vechtpartijen, vandalisme...Daar zou "redelijke" Luc Lamine beter s iets aan doen.
Waarom lukt het niet? Omdat amper iemand het ook echt doet!

Inderdaad, het is al veel gezegd. en ik heb het niet over samen couscous eten, ik heb het over een buurtwerking, zonder vooroordelen met elkaar omgaan, zich inleven in de andere zijn situatie, zijn cultuur, ...
Dat is allemaal complex om te doen, maar wel de beste manier.
Oud 14 mei 2006, 11:26   #8
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
ook langs linkse zijde wordt voor de gemakkelijkste oplossing gekozen. betuttelen is ook veel gemakkelijker dan echt samenwerken, op gelijke hoogte.
Inderdaad, links kiest ook volop voor het zondebokmechanisme, voor culpabilisering en stigmatisering: alle samenlevingsproblemen zijn de schuld van "de racisten". Als we die verbieden, denken ze, zijn alle problemen opgelost. Ook daar zet Lamine zich in het interview uitdrukkelijk tegen af. (Ook Patrick Janssens en Johan Van de Lanotte hebben dat gedaan maar dat terzijde).

Laatst gewijzigd door baarle : 14 mei 2006 om 11:28.
baarle is offline  
Oud 14 mei 2006, 11:31   #9
SirGalahad_
Burgemeester

SirGalahad_'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"De mensen moeten leren dat iedereen een mening heeft en dat je die moet respecteren. Alles draait om respect, waardering en erkenning. Ik vind het ook jammer dat sommige vrouwen niet willen dat ik hen als man een hand geef. Maar ik respecteer dat. Aanvaard dat er verschillende meningen zijn. Ook die van verzuurde mensen. Een andere mening hebben, wordt vaak als fout gezien en wordt bestraft met verbale agressie.
Respect is het enige waar het om draait.

Respect tussen verschillende geloofsovertuigingen, culturen, poiltieke overtuigingen, opvoeding, school enz...

De andere in zijn "zijn" respecteren en ervan uitgaan dat dit wederzijds is, is mijns insziens de enige oplossing.

Maar hiervoor dienen we alle maatschappelijke aspecten onder de loepe te nemen... en hiervoor is (politieke) moed nodig....
SirGalahad_ is offline  
Oud 14 mei 2006, 11:46   #10
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Inderdaad, links kiest ook volop voor het zondebokmechanisme, voor culpabilisering en stigmatisering: alle samenlevingsproblemen zijn de schuld van "de racisten". Als we die verbieden, denken ze, zijn alle problemen opgelost. Ook daar zet Lamine zich in het interview uitdrukkelijk tegen af. (Ook Patrick Janssens en Johan Van de Lanotte hebben dat gedaan maar dat terzijde).
Zet die 'links' maar tusen aanhalingstekens. Het is dat 'links' dat gewoon ook niet aan de oorzaken wil raken, namelijk een grote maatschappelijke frustratie (ook in de autochtone vierde wereld) ten gevolge van een systeem dat enkel om materiële opbrengst draait. Daarom wijzen ze inderdaad te gemakkelijk alleen naar het VB en racisme terwijl 'echte linksen' naast het VB beschuldigen van het scheppen van een haatklimaat ook de diepere wonden aan de kaak stellen.
StevenNr1 is offline  
Oud 14 mei 2006, 11:50   #11
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Daarom wijzen ze inderdaad te gemakkelijk alleen naar het VB en racisme terwijl 'echte linksen' naast het VB beschuldigen van het scheppen van een haatklimaat ook de diepere wonden aan de kaak stellen.
Jij hebt het over klein links. Die zijn inderdaad eerlijker. Ik heb het over het linkse establishment dat ons regeert bij gratie van de leugen en volksbedrog.
Oud 14 mei 2006, 12:00   #12
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Tja, u weet misschien dat ik ook niet te graag in 'links'-'rechts' spreek daar het niet een echt eenduidige indeling is maar ja, ik had het inderdaad over kleinlinks (de communistische, de anarchistische en andersglobalisten bewegingen en partijen.)

Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 14 mei 2006 om 12:01.
StevenNr1 is offline  
Oud 14 mei 2006, 12:26   #13
slobodan
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
ik heb het over een buurtwerking, zonder vooroordelen met elkaar omgaan, zich inleven in de andere zijn situatie, zijn cultuur, ...
Maar als ik nu geen zin heb om mij in te leven in wat er in het koffiehuis en de moskee leeft, ben ik dan een slecht mens?
slobodan is offline  
Oud 14 mei 2006, 13:16   #14
Fille van de Foor
Gouverneur

Fille van de Foor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bob. Bekijk bericht
Wijs één familie met enkele kliertjes van zonen het land uit
De familie Van Temsche?
Oud 14 mei 2006, 13:20   #15
Ploertendoder
Banneling

Ploertendoder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom lukt het niet? Omdat amper iemand het ook echt doet!

Inderdaad, het is al veel gezegd. en ik heb het niet over samen couscous eten, ik heb het over een buurtwerking, zonder vooroordelen met elkaar omgaan, zich inleven in de andere zijn situatie, zijn cultuur, ...
Ik weet een goede oplossing die werkt. Ge vertrekt gewoon uit de strontstad en ge laat de idioten en het crapuul daar maar regeren. Heb het zelf gedaan en nog geen minuut spijt van. Leve het rustgevende en vredige groen en geen kopvodden voor mijn ogen meer. Oeffff.
Ploertendoder is offline  
Oud 14 mei 2006, 13:29   #16
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ploertendoder Bekijk bericht

...

Leve het rustgevende en vredige groen

...
U heeft geen auto, geen motorfiets, geen grasmaaier, geen kettingzaag, ... mag ik hopen ?

En u bewoont een oude boerderij die u zèlf, eigenhandig, in alle rust en stilte en op uw dooie gemak, restaureerde ?
djimi is offline  
Oud 14 mei 2006, 13:31   #17
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
U heeft geen auto, geen motorfiets, geen grasmaaier, geen kettingzaag, ... mag ik hopen ?
Waarom hoopt u dat? Wat is de link met het onderwerp?

Citaat:
En u bewoont een oude boerderij die u zèlf, eigenhandig, in alle rust en stilte en op uw dooie gemak, restaureerde ?
Waarom in godsnaam...?
Oud 14 mei 2006, 13:41   #18
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Waarom hoopt u dat? Wat is de link met het onderwerp?

Waarom in godsnaam...?
Twee mogelijkheden : ofwel is 'ploertendoder' iemand die zich uit respect aan het 'rustgevende en vredige' groen aanpast en het ook een ander (nl. zijn 'buren') gunt,

ofwel is 'ploertendoder' iemand die het al te schaarse 'rustgevende en vredige' groen met zijn eigen 'onrustzaaiende en hectische' levensstijl finaal naar de knoppen komt helpen.

In het eerste geval is hij ongetwijfeld welkom en een 'voorbeeld' voor de anderen die dat niet zijn.

In het tweede geval, ...

De link met het onderwerp ? Zie de vele posts van 'ploertendoder'.
djimi is offline  
Oud 14 mei 2006, 13:46   #19
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Twee mogelijkheden : ofwel is 'ploertendoder' iemand die zich uit respect aan het 'rustgevende en vredige' groen aanpast en het ook een ander (nl. zijn 'buren') gunt,

ofwel is 'ploertendoder' iemand die het al te schaarse 'rustgevende en vredige' groen met zijn eigen 'onrustzaaiende en hectische' levensstijl finaal naar de knoppen komt helpen.
Zijn er nu ook al normen die bepalen of iemand zich in het groen mag vestigen of niet? Huisdkleur zit daar toch niet bij, mag ik hopen?
Oud 14 mei 2006, 14:05   #20
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zijn er nu ook al normen die bepalen of iemand zich in het groen mag vestigen of niet? Huisdkleur zit daar toch niet bij, mag ik hopen?
Neen, beste 'baarle', er zijn geen normen die bepalen of iemand zich in het groen mag vestigen of niet, dus huidskleur is daar zeker niet bij.

Ik ging er van uit dat iemand die zich in het 'rustgevende en vredige' groen vestigt dat precies deed vanwege de 'rust en vrede', en dus alles zou doen om die 'rust en vrede' te bewaren. Wat dom van mij !!

Ik vergat immers al die mensen die zich in het 'rustgevende en vredige' groen in de buurt kwamen vestigen om dan telkens als het weer het toelaat de 'rust en vrede' te verstoren met hun lawaaierige activiteiten, bezigheden, 'doe-het-zelf', hobbies, tijdverdrijven, ...

Veel 'rust en vrede' is er alleszins niet meer bij.

In de plaatselijke mediatheek kunt u ongetwijfeld een CD vinden uit de serie 'Geluidseffecten' die u een idee kan geven van wat ik precies bedoel.
djimi is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be