Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 mei 2006, 17:57   #1
nico
Vreemdeling

Stuur een bericht via MSN naar nico
Standaard V.V.K.S.M is niet meer

[SIZE=2]za 13/05/06 - De katholieke scouts van VVKSM veranderen hun naam in Scouts en Gidsen Vlaanderen. Dat is beslist op een algemene vergadering in Oud-Heverlee. Met de nieuwe naam past de beweging zich aan aan de veranderde maatschappij.[/SIZE]

Een jaar geleden besloten de scoutsgroepen dat er een nieuwe naam mocht komen die beter bij de vereniging past. De scouts waren van oordeel dat de naam "het open karakter niet verwoordde, zoals men dat vandaag aanvoelt."
De nieuwe naam, Scouts en Gidsen Vlaanderen, haalde in een eerste ronde meteen 54 procent van de stemmen. De katholieke "k" is dus uit de naam verdwenen. Maar de scouts benadrukken dat ze christelijk geïnspireerd blijven.
De vorige naam, VVKSM of Vlaams Verbond van Katholieke Scouts en Meisjesgidsen, gaat terug tot 1930. De vereniging is de grootste scoutsbeweging in Vlaanderen

bron:VRT nieuws
nico is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2006, 18:21   #2
NapalmBenny.
Burger

Standaard

en???

ik wil pannekoeken.

Laatst gewijzigd door NapalmBenny. : 13 mei 2006 om 18:21.
NapalmBenny. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2006, 18:22   #3
nico
Vreemdeling

Stuur een bericht via MSN naar nico
Standaard

Ik wilde eens horen wat andere leiders of leden van VVKSM hier van vinden?
Is dit een uitslag die je kan aanvaarden of ben je het er helemaal niet mee eens hoe het er aan toe is gegaan?
nico is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2006, 18:42   #4
vjeeke
Schepen

vjeeke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NapalmBenny. Bekijk bericht
en???

ik wil pannekoeken.
met stroop en daar een warme chocomelk bij 8)
vjeeke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2006, 20:24   #5
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nico Bekijk bericht
Ik wilde eens horen wat andere leiders of leden van VVKSM hier van vinden?
Is dit een uitslag die je kan aanvaarden of ben je het er helemaal niet mee eens hoe het er aan toe is gegaan?
Ik ben geen leiding of lid van VVKSM , maar wil hier toch even een bedenking kwijt:

Volgens mij zal de werking v.d. plaatselijke scoutsgroepen niet veranderen omdat de naam van de overkoepelende organisatie verandert. In die zin is de naamsverandering niet echt van veel belang.

Ik vraag me wel af waarom het woord "katholieke" uit de naam verdwijnt, terwijl men toch benadrukt christelijk geïnspireerd te blijven. Indien er een andere verwijzing naar die inspiratie in de plaats zou komen (bvb. Christelijke Scouts en Gidsen Vlaanderen) of het (voormalige) VVKSM niet meer christelijk geïnspireerd is, zou ik dat begrijpen.
Het weghalen van alle verwijzingen naar de inspiratie van een organisatie uit de naam ervan, lijkt me niet meteen de beste manier om die inspiratie te benadrukken.

Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 13 mei 2006 om 20:30.
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2006, 20:27   #6
NapalmBenny.
Burger

Standaard

Ach ja, nog altijd beter dan dat men de k gewoon zou vervangen door de i van islamitische
NapalmBenny. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2006, 20:30   #7
cookie@vws
Minister-President

cookie@vws's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Ik ben geen leiding of lid van VVKSM , maar wil hier toch even een bedenking kwijt:

Volgens mij zal de werking v.d. plaatselijke scoutsgroepen niet veranderen omdat de naam van de overkoepelende organisatie verandert. In die zin is de naamsverandering niet echt van veel belang.

Ik vraag me wel af waarom het woord "katholieke" uit de naam verdwijnt, terwijl men toch benadrukt christelijk geïnspireerd te blijven. Indien er een andere verwijzing naar die inspiratie in de plaats zou komen (bvb. Christelijke Scouts en Gidsen Vlaanderen), zou ik dat begrijpen.
Het weghalen van alle verwijzingen naar de inspiratie van een organisatie uit de naam ervan, lijkt me niet meteen de beste manier om die inspiratie te benadrukken.
Het is dan ook om die organisatie meer toegankelijk te kunnen maken voor andersdenkenden. Voor religieuze kwesties verwijs ik liever naar de catechismuslessen, dan naar de jeugdbeweging.
Oud 13 mei 2006, 20:38   #8
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws Bekijk bericht
Het is dan ook om die organisatie meer toegankelijk te kunnen maken voor andersdenkenden. Voor religieuze kwesties verwijs ik liever naar de catechismuslessen, dan naar de jeugdbeweging.
Maar als het VVKSM/Scouts en Gidsen Vlaanderen zich meer toegankelijker wil maken voor andersdenkenden, waarom blijft ze dan haar christelijke inspiratie benadrukken?

Het is juist de tegenstelling tussen het benadrukken van de christelijke inspiratie en het verwijderen van alle verwijzingen naar die inspiratie uit de naam die ik niet begrijp.
Oud 13 mei 2006, 20:41   #9
cookie@vws
Minister-President

cookie@vws's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar als het VVKSM/Scouts en Gidsen Vlaanderen zich meer toegankelijker wil maken voor andersdenkenden, waarom blijft ze dan haar christelijke inspiratie benadrukken?

Het is juist de tegenstelling tussen het benadrukken van de christelijke inspiratie en het verwijderen van alle verwijzingen naar die inspiratie uit de naam die ik niet begrijp.
Bekijk het vanuit twee zijden... Eigenlijk zijn veel morele standpunten best wel aan mekaar te ijken, maar het werken onder een vlag van 'christelijkheid' is dan ook soms discriminerend,... en dat voor een organisatie die gelijkheid hoog in het vaandel draagt.
Oud 13 mei 2006, 21:13   #10
TheBlackadder
Schepen

Standaard

De verwijdering uit de naam is uit puur realisme: de K is totaal onbelangrijk geworden bij scouts en gidsen.
Het feit dat ze het nog even aanhalen is uit opportunisme (of noodzaak): vele afdelingen zitten nog in gratis of heel goedkope eigendommen van "de kerk", en uiteraard willen ze die graag behouden
TheBlackadder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2006, 21:45   #11
Ploertendoder
Banneling

Ploertendoder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NapalmBenny. Bekijk bericht
Ach ja, nog altijd beter dan dat men de k gewoon zou vervangen door de i van islamitische
Wat niet is kan komen he. Misschien zijn ze gewoon vooruitziend daar bij de scouts. In Brussel is bijna al wat jong is een jongere.
Ploertendoder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2006, 22:29   #12
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheBlackadder Bekijk bericht
De verwijdering uit de naam is uit puur realisme: de K is totaal onbelangrijk geworden bij scouts en gidsen.
Het feit dat ze het nog even aanhalen is uit opportunisme (of noodzaak): vele afdelingen zitten nog in gratis of heel goedkope eigendommen van "de kerk", en uiteraard willen ze die graag behouden
Het is een mogelijke reden, maar ik hoop dat het niet omwille van het opportunisme is dat ze hun christelijke inspiratie willen benadrukken.

Indien dat wel het geval is, vind ik dat de scoutsgroepen die hun christelijke inspiratie laten vallen consequent moeten zijn, er eerlijk voor uitkomen, hun parochie vriendelijk bedanken en andere lokalen zoeken.
Oud 14 mei 2006, 08:25   #13
TheBlackadder
Schepen

Standaard

Citaat:
Het is een mogelijke reden, maar ik hoop dat het niet omwille van het opportunisme is dat ze hun christelijke inspiratie willen benadrukken.

Indien dat wel het geval is, vind ik dat de scoutsgroepen die hun christelijke inspiratie laten vallen consequent moeten zijn, er eerlijk voor uitkomen, hun parochie vriendelijk bedanken en andere lokalen zoeken.
Opportunisme is misschien het verkeerde woord, maar men heeft die lokalen wel nodig.

Het is trouwens wel gezever dat ze dan om die reden andere lokalen moeten zoeken. De kerk krijgt ook geld van Atheisten (via de staat), verhuurt eigendommen voor dingen die niets met hun godsdienst te maken hebben, verhuurt woningen aan mensen die niet in hun ideeën geloven,...
Oud 14 mei 2006, 08:41   #14
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Opportunisme is misschien het verkeerde woord, maar men heeft die lokalen wel nodig.

Het is trouwens wel gezever dat ze dan om die reden andere lokalen moeten zoeken. De kerk krijgt ook geld van Atheisten (via de staat), verhuurt eigendommen voor dingen die niets met hun godsdienst te maken hebben, verhuurt woningen aan mensen die niet in hun ideeën geloven,...
Als men goedkope lokalen nodig heeft, kan men altijd een lokaal of subsidies aanvragen bij het gemeentebestuur.

Als die lokalen eigendom zijn van de parochie, dan is het de parochie die beslist wat ze met die lokalen doet. Indien een scoutsgroep afstand neemt van haar christelijke inspiratie, zie ik niet in waarom de parochie die scoutsgroep dan een gratis of goedkoop lokaal ter beschikking moet stellen. Het lijkt mij meer aangewezen om dergelijke lokalen dan ter beschikking te stellen voor een andere, wel christelijk geïnspireerde vereniging. Het is uiteraard een andere zaak indien een niet-christelijke scoutsgroep haar lokalen wil huren van de parochie aan een normale huurprijs.
Oud 14 mei 2006, 08:57   #15
TheBlackadder
Schepen

Standaard

Citaat:
Als men goedkope lokalen nodig heeft, kan men altijd een lokaal of subsidies aanvragen bij het gemeentebestuur.

Als die lokalen eigendom zijn van de parochie, dan is het de parochie die beslist wat ze met die lokalen doet. Indien een scoutsgroep afstand neemt van haar christelijke inspiratie, zie ik niet in waarom de parochie die scoutsgroep dan een gratis of goedkoop lokaal ter beschikking moet stellen. Het lijkt mij meer aangewezen om dergelijke lokalen dan ter beschikking te stellen voor een andere, wel christelijk geïnspireerde vereniging. Het is uiteraard een andere zaak indien een niet-christelijke scoutsgroep haar lokalen wil huren van de parochie aan een normale huurprijs.
Gelukkig hebben de meeste groepen een goede relatie met dat bestuur, en daarom zal het geen probleem zijn dit voort te zetten. Net zoals die jeugdhuizen die niks meer te maken hebben met die wortels... Nu kan de kerk ook weinig veranderen op korte termijn. Die contracten liggen voor langere periode vast, en als de kerk haar engagement verandert, zal de staat dit ook doen, bv gewoon het geld aan de jeugdverenigingen geven, die ze dan als huur betalen. Dan is het iets complexer, zonder dat iemand winst maakt.
U zal trouwens geen christelijke groepen met zo veel leden vinden die nog geen lokalen hebben
Oud 14 mei 2006, 09:31   #16
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Gelukkig hebben de meeste groepen een goede relatie met dat bestuur, en daarom zal het geen probleem zijn dit voort te zetten. Net zoals die jeugdhuizen die niks meer te maken hebben met die wortels... Nu kan de kerk ook weinig veranderen op korte termijn. Die contracten liggen voor langere periode vast, en als de kerk haar engagement verandert, zal de staat dit ook doen, bv gewoon het geld aan de jeugdverenigingen geven, die ze dan als huur betalen. Dan is het iets complexer, zonder dat iemand winst maakt.
U zal trouwens geen christelijke groepen met zo veel leden vinden die nog geen lokalen hebben
Als de lokalen van een scoutsgroep eigendom zijn van de parochie en die scoutsgroep een goede relatie heeft met het bestuur van die lokalen, zal het waarschijnlijk ofwel gaan over een scoutsgroep die nog steeds christelijk geïnspireerd is, ofwel over een scoutsgroep die een normale huurprijs betaalt.

Uiteraard moeten bestaande contracten nageleefd worden.
Wat u bedoelt met het engagement van de kerk en de staat is mij niet duidelijk. Maar als de huurprijs voor scoutslokalen opgetrokken wordt, maakt de eigenaar van die lokalen (in dit geval de parochie) winst. Of de scoutsgroep die huurprijs volledig zelf betaalt of de overheid via subsidies tussenkomt, speelt daarin geen rol.

Ik ken nochtans groepen Pluswerking (een christelijk geïnspireerde jongerenwerking) die geen eigen lokalen hebben. Die zullen zeer dankbaar zijn indien ze eventueel vrijgekomen lokalen mogen gebruiken.

Dit alles is natuurlijk in de veronderstelling dat het mogen gebruiken van de lokalen de enige reden is waarom het VVKSM/Scouts en Gidsen Vlaanderen haar christelijke inspiratie benadrukt. Of bent u zeker dat dit de reden is?
Oud 14 mei 2006, 12:10   #17
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Christelijk of niet-christelijk, kom zeg. De kerk zet momenteel haar deuren open voor islamitische asielzoekers. Dus zo zwaar zal ze er wel niet aan tillen dat een niet-openlijk-christelijke organisatie op zondagmiddag wat spelletjes komt spelen.
Oud 14 mei 2006, 14:24   #18
TheBlackadder
Schepen

Standaard

Citaat:
Als de lokalen van een scoutsgroep eigendom zijn van de parochie en die scoutsgroep een goede relatie heeft met het bestuur van die lokalen, zal het waarschijnlijk ofwel gaan over een scoutsgroep die nog steeds christelijk geïnspireerd is, ofwel over een scoutsgroep die een normale huurprijs betaalt.
Nee hoor, voorbeelden genoeg.

Citaat:
Uiteraard moeten bestaande contracten nageleefd worden.
Wat u bedoelt met het engagement van de kerk en de staat is mij niet duidelijk. Maar als de huurprijs voor scoutslokalen opgetrokken wordt, maakt de eigenaar van die lokalen (in dit geval de parochie) winst. Of de scoutsgroep die huurprijs volledig zelf betaalt of de overheid via subsidies tussenkomt, speelt daarin geen rol.
Die redenering klopt dus niet (wat ik de vorige post duidelijk wou maken). Stel de parochie trekt zijn huurprijs op, dan laat de gemeente (of eventuele hogere overheid) haar bijdrage dalen met hetzelfde bedrag, en geeft dit aan de jeugdbewegingen. Uiteindelijk komt iedereen zo op hetzelfde bedrag uit. Niemand winst, enkel wat meer papierwerk.

Citaat:
Dit alles is natuurlijk in de veronderstelling dat het mogen gebruiken van de lokalen de enige reden is waarom het VVKSM/Scouts en Gidsen Vlaanderen haar christelijke inspiratie benadrukt. Of bent u zeker dat dit de reden is?
Dit is niet de enige reden, maar speelt zeker mee.
Oud 14 mei 2006, 15:05   #19
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Nee hoor, voorbeelden genoeg.
Maar als niet-christelijke scoutsgroepen toch gratis of goedkope lokalen krijgen van de parochie, waarom dan de christelijke inspiratie blijven benadrukken.

Citaat:
Die redenering klopt dus niet (wat ik de vorige post duidelijk wou maken). Stel de parochie trekt zijn huurprijs op, dan laat de gemeente (of eventuele hogere overheid) haar bijdrage dalen met hetzelfde bedrag, en geeft dit aan de jeugdbewegingen. Uiteindelijk komt iedereen zo op hetzelfde bedrag uit. Niemand winst, enkel wat meer papierwerk.
Welke bijdrage aan de parochie kan er dalen wanneer ze de huurprijs van (één van) haar lokalen optrekt? Indien een parochie werkingsmiddelen zou krijgen van de gemeente (of een andere overheid) dan mogen die toch niet afhangen van eventuele huurinkomsten.

Citaat:
Dit is niet de enige reden, maar speelt zeker mee.
Dat vind ik dan echt schijnheilig van het VVKSM/Scouts en Gidsen Vlaanderen.
Gelukkig redeneren niet alle aangesloten scoutsgroepen op die manier.
Oud 14 mei 2006, 15:07   #20
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Christelijk of niet-christelijk, kom zeg. De kerk zet momenteel haar deuren open voor islamitische asielzoekers. Dus zo zwaar zal ze er wel niet aan tillen dat een niet-openlijk-christelijke organisatie op zondagmiddag wat spelletjes komt spelen.
De kerk zet haar deuren niet open voor islamitische asielzoekers. Ze steunt wel mensen zonder papieren, waaronder moslims.
Maar omdat ze dat doet, wil dat niet zeggen dat ze zomaar iedere vereniging van een gratis of goedkoop lokaal moet voorzien.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be