Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 mei 2006, 22:46   #1
kaatd
Banneling

Standaard Britse VS-bashers eisen sluiting Guantanamo

De notoire VS-basher en linkiewinkie, Lord Goldsmith (Brits Minister van Justitie) meent dat Guantanamo moet gesloten worden.
Volgens zijn zeggen is het vasthouden van honderden gevangenen voor een onbeperkte tijd en zonder vorm van proces niet legaal. Wat een sissie!

Het gevangenenkamp is volgens hem ook een symbool van onrecht en het bestaan ervan onaanvaardbaar. Die wil zeker de islamofascisten laten winnen?

Het kan niet anders of Goldsmith is een extreem linkse communist, ook al is hij dan zogezegd Minister van Justitie. Dat hij dan in Irak gaat wonen, als het er zo goed is!
kaatd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2006, 22:51   #2
smiley
Perm. Vertegenwoordiger VN

smiley's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kaatd Bekijk bericht
De notoire VS-basher en linkiewinkie, Lord Goldsmith (Brits Minister van Justitie) meent dat Guantanamo moet gesloten worden.
Volgens zijn zeggen is het vasthouden van honderden gevangenen voor een onbeperkte tijd en zonder vorm van proces niet legaal. Wat een sissie!

Het gevangenenkamp is volgens hem ook een symbool van onrecht en het bestaan ervan onaanvaardbaar. Die wil zeker de islamofascisten laten winnen?

Het kan niet anders of Goldsmith is een extreem linkse communist, ook al is hij dan zogezegd Minister van Justitie. Dat hij dan in Irak gaat wonen, als het er zo goed is!
U begint verstand te krijgen kaatd. Goed zo. Weg met de linkiewikies ! Maar ondertussen hebt u toch weer laten weten wat u wilde laten weten. Ik dacht dat u aan de zijlijn ging blijven staan? Gaat u de smeerlapperij in de islamitische landen hier ook uit de doeken doen. Of blijft het alleen maar bij Amerikaantje bashen? Die stoute Amerikaantjes toch en die lievertjes van moslimjihadis
Oud 10 mei 2006, 22:54   #3
smiley

Standaard

Oriëntalisme: Edward Said

Oriëntalisme (1978), de multiculturele bestseller van Said, heeft in de Arabische wereld de kunst en wetenschap van de slachtofferkunde geïntroduceerd. [SIZE=2]Oriëntalisme, ongetwijfeld het meest invloedrijke boek van de afgelopen decennia voor Arabieren en moslims, gaf op schrille toon de hele westerse geschiedenis en wetenschap de schuld van de ziektes van de moslimwereld. Het rechtvaardigde de haat van de moslims tegen het Westen en gaf het boosaardige anti-Amerikanisme een verfijnde, hoogliteraire glans. Natuurlijk was Said in Frankrijk behoorlijk populair. [/SIZE]

[SIZE=2]
Zonder de verdorven imperialisten, racisten en zionisten zou de Arabische wereld weer groot zijn, was de boodschap van Oriëntalisme. Zoals we nu allemaal weten, wordt het Westen ook door het islamitisch fundamentalisme de grote Satan genoemd, die de islam, alleen al door te bestaan, onderdrukt. Oriëntalisme bracht dit idee op een hoger plan en bouwde het om tot multiculturalistische chic voor de westerlingen. Het deed elke kritiek op de islam verstommen, het bracht zelfs het onderzoek tot stilstand van uitmuntende islamologen, die bang werden dat hun bevindingen de gevoeligheden van moslims zouden kunnen kwetsen en die niet het gevaar wilden lopen het etiket 'oriëntalist' opgeplakt te krijgen.

Door zijn agressieve toon is Oriëntalisme een vorm van intellectueel terrorisme; het probeert niet te overtuigen met argumenten of met een historische analyse, maar met het spuien van beschuldigingen van racisme, imperialisme en eurocentrisme. Omdat Said gelooft dat zijn positie moreel onberispelijk is, denkt hij dat hij het recht heeft alle mogelijke middelen te gebruiken om deze te verdedigen, óók door de opvattingen van uitstekende geleerden te verdraaien en de intellectuele en politieke geschiedenis tendentieus te interpreteren, kortom: door de waarheid geweld aan te doen. Maar daar had Said een handig excuus voor. In zijn filosofie, erkende hij, bestond geen 'waarheid'. Zogenaamde waarheden waren op z'n best alleen maar relatief.

De oriëntalistiek is gewijd aan het wetenschappelijke onderzoek van de Orient. Said beschuldigt deze hele wetenschap ervan negatieve rasstereotypen en anti-Arabische en anti-islamitische vooroordelen te bestendigen en de mythe van een onveranderlijke Orient in stand te houden. Bovendien houdt hij de oriëntalisten verantwoordelijk voor het creëren van het onderscheid tussen westerse superioriteit en oosterse inferioriteit, wat ze bereiken door de stem van de oosterling te onderdrukken en door hun anti-humane neiging om vage generalisaties te maken over hele volken, die in werkelijkheid bestaan uit miljoenen individuen. Met andere woorden: veel van wat was geschreven over het Oosten in het algemeen en de islam en islamitische cultuur in het bijzonder was onjuist. De oriëntalisten worden ook beschuldigd van het creëren van de 'Ander' - de niet-Europeaan, die altijd negatief wordt gekarakteriseerd als passief, zwak en hunkerend naar beschaving.

Een belangrijke stelling van Said is dat de oriëntalistiek geen belangeloze, maar een politieke activiteit was: de oriëntalisten effenden het pad voor de imperialisten. De oriëntalist verschafte de kennis die de Orient onder controle houdt: ,,Kennis van de onderworpen rassen of oosterlingen maakt het besturen ervan gemakkelijk en winstgevend; kennis geeft macht, meer macht vereist meer kennis, enzovoort in een steeds voordeliger dialectiek van informatie en controle.'

Het is niet moeilijk te zien dat er een tegenspraak zit in deze opvattingen van Said. Als de oriëntalisten een onjuist beeld hebben gegeven van de Orient, de islam, de Arabieren en de Arabische samenleving, hoe kan deze onjuiste kennis de Europese imperialisten dan hebben geholpen om driekwart van de aardbol te overheersen? 'Informatie en controle', schrijft Said, maar hoe zit het met 'onjuiste informatie en controle'?

Said schildert de Orient af als eeuwig slachtoffer van het westers imperialisme, de westerse overheersing en agressie. De Orient wordt nooit gezien als een zelfstandige instantie met een eigen wil, met eigen plannen of ideeën. Daaraan hebben we die onvolwassen en onaantrekkelijke eigenschap te danken van een groot deel van de cultuur van het Midden-Oosten: zelfmedelijden en het geloof dat al zijn kwalen het resultaat zijn van westers-zionistische samenzweringen. Zo beweert Said in The Question of Palestine (1980) dat de zionistische beweging en Israël werden bedacht om de islam en het communisme op een afstand te houden.

Said is zelf een genotzuchtig beoefenaar van de politiek van het slachtofferschap. Hij wentelt zich in zelfbeklag: ,,Het leven van een Arabische Palestijn in het Westen, vooral in Amerika, is ontmoedigend. Er bestaat hier een bijna unanieme consensus dat hij politiek gezien niet bestaat, hoogstens een lastpost of een oosterling is. De Arabier of moslim wordt gevangen gehouden in een krachtig web van racisme, culturele stereotypen, politiek imperialisme en een ontmenselijkende ideologie, en het is dit web dat iedere Palestijn als zijn unieke bestraffende lot is gaan voelen.'

In zijn autobiografie Out of Place (1999) spuit deze gezaghebbende en gevierde professor aan de Columbia Universiteit, waar hij een behoorlijk salaris geniet en privileges heeft waarvan wij mindere stervelingen slechts kunnen dromen, zijn haat tegen het land dat hem heeft opgenomen en overladen met eerbewijzen.

In zijn bijzonder onoprechte Nawoord bij de heruitgave van Orientalisme in 1994, ontkent Said dat hij anti-westers is, hij zegt te geloven dat er geen stabiele realiteiten als 'de Orient' en 'het Westen' bestaan, dat er geen duurzame oriëntaalse werkelijkheid is en nog minder een duurzame westerse essentie.

Maar een feitelijke lezing van Orientalisme is voldoende om de anti-westerse houding van Said aan te tonen. Hoewel hij de Orient en het Westen af en toe tussen aanhalingstekens zet, berust de hele kracht van zijn polemiek op de polaire tegenstelling van het Oosten en het Westen, de Orient en Europa, Wij en de Ander, die door het hele boek heenloopt. Said beweert dat ,,elke Europeaan, in wat hij over de Orient kon zeggen, logischerwijs een racist was, een imperialist en bijna totaal etnocentrisch'. Anders gezegd: niet alleen was elke Europeaan een racist, maar dat moest hij noodzakelijk zijn.

Westerse schrijvers en geleerden die niet in zijn theoretische kader passen, laat Said gewoon weg. Aangezien volgens hem alle Europeanen a priori racistisch zijn, kan hij het zich niet veroorloven om schrijvers aan te halen die dat niet zijn. Toch zou je, parallel aan Orientalisme, een boek kunnen schrijven, dat is samengesteld uit fragmenten uit het werk van westerse schrijvers, geleerden en reizigers die niet-Europese culturen juist prezen en gunstig lieten afsteken tegen de decadentie, kwezelarij, onverdraagzaamheid en oorlogszucht van hun eigen cultuur.

De gouden draad die door de westerse beschaving loopt, is de intellectuele nieuwsgierigheid. Zoals Aristoteles zei: 'De mens streeft van nature naar het weten.' Marxisten, freudianen en anti-imperialisten die alle menselijke activiteiten grofweg reduceren tot respectievelijk geld, seks en macht, hebben problemen met het begrijpen van het hele idee van belangeloos intellectueel onderzoek, kennis omwille van kennis.

Said zou moeten weten dat het dit verlangen naar kennis van de Europeanen was, dat ertoe heeft geleid dat de volken van het Nabije Oosten hun eigen verleden en hun eigen identiteit hebben herontdekt. In de 19de en begin 20ste eeuw werden de archeologische opgravingen in Mesopotamië, het oude Syrië, het oude Palestina en Iran, geheel uitgevoerd door Europeanen en, later, Amerikanen. De wetenschappelijke disciplines egyptologie, assyriologie, iranologie die de mensheid een groot deel van zijn erfgoed teruggaven, waren de exclusieve scheppingen van weetgierige Europeanen en Amerikanen. Terwijl de islam, om leerstellige redenen, welbewust weigerde te kijken naar zijn pre-islamitische verleden, dat werd beschouwd als een periode van onwetendheid.

De eminente Iraakse geleerde Kanan Makiya zag vooral de noodlottige invloed van Said in de Arabische wereld: ,,Orientalisme beïnvloedde een hele generatie jonge Arabische wetenschappers, en het vormde de Midden-Oosten studies in de jaren tachtig. Het boek voedde een populistische politiek van wrok tegen het Westen.'

Maar het schadelijkste gevolg van Said's Orientalisme is de steun die het geeft aan het religieuze fundamentalisme en zijn hardnekkige bewering dat ,,alle kwalen van de Arabische wereld voortkomen uit het oriëntalisme en niets te maken hebben met de sociaal-economische, politieke en ideologische gesteldheid van de Arabische landen of met de cultuurhistorische achterlijkheid die daaraan ten grondslag ligt'. [/SIZE]

door Ibn Warraq

[SIZE=4]Edward Zaid, ideoloog van de moslimwoede[/SIZE]

http://www.bijbelenonderwijs.nl/inde...em=moslimwoede

Laatst gewijzigd door smiley : 10 mei 2006 om 22:56.
smiley is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2006, 23:06   #4
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Tja... het kan nooit kwaatd...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2006, 23:28   #5
kaatd
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door smiley Bekijk bericht
Oriëntalisme: Edward Said
Mijn post gaat over de schendingen van mensenrechten door de VS. Over het feit dat de VS gedurende jaren honderden mensen zonder vorm van proces vasthouden.

En meer nog over het feit dat er sissies zijn (zoals de als VS-basher en islamofiele pamperaar bekend staande Britse Minister van Justitie) die daar nog aanstoot aan nemen ook. Waarschijnlijk omdat ze door het Westerse concept van humanisme en mensenrechten zo soft geworden zijn dat ze niet begrijpen dat er maar één manier is om islamofascisten te verslaan: zelf fascist worden.

Is 't niet Smiley?
Oud 10 mei 2006, 23:32   #6
kaatd
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik dacht dat u aan de zijlijn ging blijven staan?
Alleen tijdens de oorlog zelf. Om jullie uit te lachen. Ik heb mijn voorzorgen al genomen: op mijn schouder staat een tattoo: als ik alleen de bovenste helft laat zien, dan staat er 'allah', als ik ook de rest toon, dan lees je: 'allah carte'...

Citaat:
Gaat u de smeerlapperij in de islamitische landen hier ook uit de doeken doen.
Ik wil je geen concurrentie aandoen, dat zou niet fair zijn ...

By the way, wat vond je van mijn 'permanente' verbanning van dit forum? Vrij kort hé?

Laatst gewijzigd door kaatd : 10 mei 2006 om 23:33.
Oud 11 mei 2006, 00:12   #7
smiley

Standaard

Citaat:
Mijn post gaat over de schendingen van mensenrechten door de VS. Over het feit dat de VS gedurende jaren honderden mensen zonder vorm van proces vasthouden.

En meer nog over het feit dat er sissies zijn (zoals de als VS-basher en islamofiele pamperaar bekend staande Britse Minister van Justitie) die daar nog aanstoot aan nemen ook. Waarschijnlijk omdat ze door het Westerse concept van humanisme en mensenrechten zo soft geworden zijn dat ze niet begrijpen dat er maar één manier is om islamofascisten te verslaan: zelf fascist worden.

Is 't niet Smiley?
Helemaal niet. Maar ik zie alleen maar antiamerikaans bashen van uwentwege terwijl u het echte gevaar minimaliseert of doet alsof het niet bestaat. U speelt de islamofascisten in de kaart. Eens zien hoe zij hun gevangenen zullen behandelen...
Oud 11 mei 2006, 00:16   #8
smiley

Standaard

Alleen tijdens de oorlog zelf. Om jullie uit te lachen.

Smiley: Die oorlog is reeds bezig en hopelijk winnen we want anders zal uw lachen van korte duur zijn.

Ik heb mijn voorzorgen al genomen: op mijn schouder staat een tattoo: als ik alleen de bovenste helft laat zien, dan staat er 'allah', als ik ook de rest toon, dan lees je: 'allah carte'...

Smiley: kruipen voor de islamofascisten om uw hachje te redden.

Smiley:

By the way, wat vond je van mijn 'permanente' verbanning van dit forum? Vrij kort hé?

Smiley: Ik wist niet eens dat je verbannen was.

Laatst gewijzigd door smiley : 11 mei 2006 om 00:18.
Oud 11 mei 2006, 00:39   #9
kaatd
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zie alleen maar antiamerikaans bashen van uwentwege
1. Dan ziet u niet goed, ik ga evengoed tekeer tegen religieuze zotten elders.
2. Het VS-bashen komt van de Britse Minister van Justitie. Misschien moet u hem een mailtje sturen, dan?
Oud 11 mei 2006, 09:33   #10
smiley

Standaard

[quote=kaatd;1699085]1. Dan ziet u niet goed, ik ga evengoed tekeer tegen religieuze zotten elders.

Smiley: Maar u speelt ze wel in de kaart.

2. Het VS-bashen komt van de Britse Minister van Justitie. Misschien moet

Smiley: Vs Bashers zijn er genoeg.

u hem een mailtje sturen, dan?

Smiley: Hem wat beter informeren over de islam? Zou geen zin hebben. Die zit nl. ook vastgeroest in zijn simplistisch links denken net als u.

Laatst gewijzigd door smiley : 11 mei 2006 om 09:35.
Oud 11 mei 2006, 13:32   #11
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ja maar Kaatd, als dat kamp gesloten word, dan wat moeten ze dan met die gevangenen doen?Ze gaan die toch niet terechtstellen zeker? Omverknallen?! Van die Amerikanen moet ge van niks verschieten!
Ik heb eigenlijk een beter idee: ze planten die een microchip in, zonder dat ze het weten,dat ge ze overal kunt volgen. Mischien komen ze dan bij Bin Laden terecht!
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2006, 13:40   #12
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Alleen tijdens de oorlog zelf. Om jullie uit te lachen. Ik heb mijn voorzorgen al genomen: op mijn schouder staat een tattoo: als ik alleen de bovenste helft laat zien, dan staat er 'allah', als ik ook de rest toon, dan lees je: 'allah carte'...

persoonlijk ben ik blij dat je niet verbannen bent.( voor mij moet nooit niemand verbannen worden, ik ben voor een ongebreidelde vrije meningsuiting).Je bent een prachtig representatief monster van een uitstervende groep totaal buiten de harde realiteit levende neo-linksen, en het zou spijtig zijn om mij, en anderen mischien, het genoegen te ontnemen met uw hallucinante waan-ideën te mogen schaterlachen.
Oud 11 mei 2006, 13:44   #13
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Helemaal niet. Maar ik zie alleen maar antiamerikaans bashen van uwentwege terwijl u het echte gevaar minimaliseert of doet alsof het niet bestaat. U speelt de islamofascisten in de kaart. Eens zien hoe zij hun gevangenen zullen behandelen...
met een bot slagersmes traag hun kop afsnijden, voor de kamera's.Een goed voorbeeld voor de jeugd.Tegenwoordig filmt het geboefte zijn misdaden met de GSM, als ze iemand aftroeven,bestelen of verkrachten.Van Ome Terrorist geleerd, op de TV gezien...
Oud 11 mei 2006, 13:48   #14
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat ze niet begrijpen dat er maar één manier is om islamofascisten te verslaan: zelf fascist worden.
Ik zou u dat willen afraden. Maar ja, u zal wel niet willen luisteren zeker?

Laatst gewijzigd door baarle : 11 mei 2006 om 13:49.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2006, 15:09   #15
kaatd
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
Als dat kamp gesloten word, dan wat moeten ze dan met die gevangenen doen?Ze gaan die toch niet terechtstellen zeker? Omverknallen?! Van die Amerikanen moet ge van niks verschieten!
Misschien voor een rechtbank brengen? Ik zeg zo maar wat. Bewijzen op tafel leggen over hun concrete betrokkenheid bij strafbare feiten? Ik weet niet. Een jury over hen laten oordelen? Hen een advocaat ter beschikking stellen? Zich houden aan de wetten en regels die over dat soort zaken zijn afgesproken? Eventueel een gevangenisstraf geven indien hun schuld zonder redelijke twijfel bewezen wordt?

Wat doe je normaal met mensen die strafbare feiten plegen?
Oud 11 mei 2006, 15:13   #16
NapalmBenny.
Burger

Standaard

Zeikmensenrechten, enkel goed op papier, en leuk voor de simpelen die denken dat ze met een positieve boodschap de hele wereld kunnen redden. Als je informatie wilt, zal er bloed moeten vloeien. Anders eindig met een juridisch systeem zoals het onze, waar je iedereen om je vingers kan winden, en de boel in het belachelijke trekken.

Ze worden nergens gerespecteerd hoor, enkel in be en omringende landjes :s. De rest lacht die rechten vierkant uit.

Laatst gewijzigd door NapalmBenny. : 11 mei 2006 om 15:20.
NapalmBenny. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2006, 15:20   #17
kaatd
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NapalmBenny. Bekijk bericht
Zeikmensenrechten...Als je informatie wilt, zal er bloed moeten vloeien...
Laat u maar eens goed gaan, Benny, laat u gaan ...
Oud 11 mei 2006, 15:22   #18
NapalmBenny.
Burger

Standaard

Citaat:
Laat u maar eens goed gaan, Benny, laat u gaan ...
Mocht ik dat maar , spijtig dat ik niet in zo'n gevangenis werk .
NapalmBenny. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2006, 15:23   #19
Bill
Provinciaal Gedeputeerde

Bill's schermafbeelding

Standaard

Ik vind dat er nog meer zulke hotels mogen gebouwd worden, opdat de echte moslim(held)strijders zichzelf voor hun geloof zouden kunnen opofferen.
Ik begrijp al dit protest niet. Eerst willen de moslimhelden zichzelf opofferen voor hun geloof. Er wordt hun de kans gelaten dit heldendom te demonstreren, en ze laten zich als laffe wezels gevangennemen. Ze krijgen nog een mooie vliegreis naar de Caraïben, met gratis hotel. Accomodatie en regime voorzien zoals op het thuisfront. Ze krijgen een mooi oranje pak aan, van hetzelfde soort waarmee ze westerse gijzelaars op zeer heldhaftige manier de keel doorzagen. En nu willen ze alweer weg??
En die duizenden maagden die op hun liggen te wachten dan?

Laatst gewijzigd door Bill : 11 mei 2006 om 15:25.
Bill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2006, 15:36   #20
kaatd
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bill Bekijk bericht
Ik vind dat er nog meer zulke hotels mogen gebouwd worden, opdat de echte moslim(held)strijders zichzelf voor hun geloof zouden kunnen opofferen...Eerst willen de moslimhelden zichzelf opofferen voor hun geloof. Er wordt hun de kans gelaten dit heldendom te demonstreren, ze laten zich als laffe wezels gevangennemen.
Ah bon, Bill weet wie er juist in Guantanamo zit! Dan weet hij meer dan de rest van de planeet want de VS geven die informatie maar mondjesmaat vrij.
Wat we weten van de mensen die werden vrijgelaten is dat noch de VS noch hun eigen overheid hen iets ten laste heeft kunnen leggen. Ze hebben geen proces gehad, zijn niet veroordeeld maar hebben wel twee of drie jaar in de hel doorgebracht. Het waren misschien wel Moslims maar niet noodzakelijk helden. gewoon mensen die op het verkeerde moment op de verkeerde plaats waren en door een lokale rivaal of warlord aan de VS werden verkocht.

Citaat:
Ze krijgen een mooi oranje pak aan, van hetzelfde soort waarmee ze westerse gijzelaars op zeer heldhaftige manier de keel doorzagen.
Ach het is u ook opgevallen dat de meest bekende beelden van onthoofdingen ging over Nick Berg en dat die een oranje jumpsuit aanhad zoals de gevangenen in Guantanamo er dragen. Zeer goed opgemerkt van u. Heeft u zich daar ook vragen over gesteld? Had u ook zoiets van 'tiens, die draagt een pak ZOALS DE AMERIKANEN HUN GEVANGENEN AANDOEN'? Ja? Die reactie had ik ook. En we zijn daarin niet alleen...
Zou het kunnen dat hij ... door de Amerikanen was gevangen genomen? Yep, dat is zo. Zou het kunnen dat de Amerikanen hem hebben onth...?
Ik durf het niet met stelligheid te beweren, maar anderen wel.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be