![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() [SIZE=2]Tal van gezinnen in ons land bevinden zich in een situatie van overmatige schuldenlast. In 2005 waren 343.020 personen in ons land geregistreerd met schuldoverlast. De schuldoverlast in ons land is echter veel groter dan dat. Het zijn immers enkel de krediet- en hypotheekovereenkomsten die geregistreerd worden. Schulden die verband houden met huur, gezondheidszorgen, telecommunicatie, energie... zijn hierin niet opgenomen. Deze schulden worden echter steeds aanzienlijker. Mensen met afbetalingsproblemen kunnen voor hulp aankloppen bij hun OCMW. [/SIZE][SIZE=2]Het is zonder meer duidelijk dat ipv de bestaande "negatieve listing" van schuldenaars er een "positieve listing" moet komen. De situatie is nu zo dat indien men op de negatieve lijst terechtkomt men gen krediet meer kan opnemen maw als het in feite reeds "te laat" is. beter zou zijn een lijst van personen die nog tot een bepaalde grens[/SIZE]
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest Laatst gewijzigd door 1handclapping : 30 mei 2006 om 14:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister
|
![]() Lijkt een goed idee op het eerst zicht tot ik mij afvroeg hoe die lijst samen te stellen,welke criteria(s)hanteren want het huidig systeem is er één van straffen en niet van voorkomen wat heel moeilijker is en dus ook niet toegepast bv bouwen ze liever gevangenissen bij ipv criminaliteit voor te komen(criminaliteit los men ook niet op met meer blauw op straat want dat is de samenleving gevange houden,de cipiers van de straat)
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() De NBB houdt bij mijn weten gegevens op de zwarte lijst maar vast voor één jaar na de datum waarop je een achterstallige schuld hebt geregulariseerd. Dat "ooit op de zwarte lijst hebben gestaan" is dan ook zeer beperkt. En terwijl men op die lijst staat, kan men het wel vergeten om nog bij banken of andere kredietverstrekkers (in het reguliere circuit) krediet te bekomen. De zwarte lijst is m.i. een prima instrument, weze het dat het inderdaad nogal "alles-of-niets" is. Anderzijds is voorkomen natuurlijk belangrijker dan genezen, maar op dat punt ben ik zeker geen voorstander van een verregaande betutteling en private informatiestockage. (de privacy... ze wordt almaar zeldzamer) Wellicht kan je even efficiënt je doel bereiken wanneer je kredietverstrekkers verantwoordelijk stelt voor de ellende die ze veroorzaken door het ondoordacht verstrekken van kredieten. Misschien moeten er wel normen komen voor de samenstelling van een kredietdossier.
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Misschien moeten er wel normen komen voor de samenstelling van een kredietdossier.
---------------------------------------- Yep, Meneer/mevrouw wil een lening ? Niet toegestaan, ga er voor werken. Een norm die al 95 % zou oplossen. Kredietverstrekkers en deurwaarders zullen niet blij zijn met de nieuwe norm. De kooplustigen ook al niet. Politiekers evenmin, want kopen op krediet is het smeer van de economie. Ik maak me dus in deze zaak geen zorgen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Voor een huis is dat niet te doen natuurlijk. Laatst gewijzigd door alberto : 30 mei 2006 om 18:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik dacht dat de meeste die in krediet problemen geraken tegenwoordig welgestelde mensen waren die degraderen naar de onderste laag van de bevolking.
Wel ironisch in zekere wijze. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() Het is een schande dat men die mensen wil betuttelen.
Met begeleiding en schuldbemiddeling... Wat blijft er over aan eigenwaarde?? Hoogtijd voor het vws om hierover klacht in te dienen. Het vws heeft ongetwijfeld ervaringsdeskundigen die de schuldenaren kunnen helpen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
1* onbezoldigd 2* succesvol ![]()
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() Zeker zeker.
We horen dit dagelijks in het nieuws. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Minister-President
|
![]() De particliere schuldenlast is slechts een klein symptoom van hét fundamenteel probleem van onze economie.
Vorig jaar hebben kredietvesrtrekkers er nog voor gepleit om het lenen te vergemakkelijken, want goed voor de economie, door verhoogde consumptie. Meer consumptie betekent meer schulden, maar minder consumptie betekent een kleinere groei en meer werkloosheid. Dit is het fundamentele dilemma van de huidige economie. De consumptiedwang van vandaag heeft consumeren tot burgerplicht verheven, de verhoogde particuliere schuldgraad is daar slechts één symptoom van. Ontsparen een ander. Gezocht: uitweg.
![]() |
#11 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Harder werken is de boodschap.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() De staat moet zich niet moeien met die lijsten, de privesector kan dat perfect zelf.
Ik sta elke keer versteld van de efficienty van Experian (www.experian.com, transunion (www.transunion.com), en Equifax (www.equifax.com) De formules die die mannen hanteren om uw kredietwaardigheid te bepalen zijn zeer sterk.
![]() |
#13 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
|
![]() Citaat:
Enkel als je boven de 775 zit heeft dat een langdurige invloed. In de 500 -> 700 categorie verandert uw score heel snel.
![]() |
![]() |
#15 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |