Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Zou u overstappen op eco-brandstof
Ja, zeker, ik bouw mijn motor om 3 9,68%
Ja, zeker, maar eerst rij ik mijn huidige wagen nog "uit". 8 25,81%
Misschien, hangt af van de prijs op het beslissende moment. 11 35,48%
Tja, enkel als die supermotor er door komt binnen 50 jaar of zo. 3 9,68%
Neen, ik geloof er niet in 6 19,35%
Aantal stemmers: 31. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juni 2006, 13:42   #1
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard Zou u overstappen naar koolzaadolie of andere eco-brandstof?

Met alle argumenten in het achterhoofd.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2006, 13:44   #2
King of beggars and fleas

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

nee want heb geen auto. de enige echte oplossing is hoe dan ook minder met de auto rijden en meer wandelen en fietsen en openbaar vervoer gebruiken. dit laatste mag dan wel iets efficienter georganiseerd worden.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2006, 13:45   #3
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

ja, zeker als het geen al te grote meerkost heeft.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2006, 14:01   #4
Zwarte Spion
Banneling

Zwarte Spion's schermafbeelding

Standaard

Leve het eco-kapitalisme!
Zwarte Spion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2006, 14:26   #5
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwarte Spion Bekijk bericht
Leve het eco-kapitalisme!
Neen, het kapitaal-ecologisme.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2006, 15:18   #6
Duvel
Partijlid

Duvel's schermafbeelding

Standaard

ik rijd al jaren met LPG en op 10 jaar is de prijd ddarvan verdubbeld , accijnzen welteverstaan en ik betaal daar een bijkomende LPGtax voor op mijn wegenbelasting , tof he
Duvel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2006, 15:21   #7
Sfax
Banneling

Standaard

Misschien, maar de kans is klein. Veel zal afhangen van de prijs en vooral de taksen die er op zullen verschijnen. Vadertje staat kennende zal het juist niets opbrengen voor de weggebruiker om op zo'n eco-bromding rond te tuffen (vergelijk het idd met LPG), buiten dan de meerkost om je motor om te bouwen. In zo'n geval rij ik nog wel gezellig verder met de klassieke brandstof.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2006, 16:00   #8
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nu niet, mijn huidige diesel, kan daar nie tegen, (staat uitdrukkelijk in de manual overigens... ) en ik ga geen goeie motor in de prut rijden natuurlijk.

Als er over heel europa methanol of biodiesel benzine pompen te vinden zijn en de prijs zou lager liggen dan normale diesel en de prestaties zouden gelijkwaardig zijn, zou ik overwegen van de stap te zetten.

Maar uiteindelijk is dat maar een lapmiddel, ge blijft, roet, CO2 etc de lucht inpompen...

Het is wachten op een waterstofmotor , of electriciteit uit Fusie, en dan een hybride, zoals die voituur van Toyota, een lichte benzinemotor en een electrische motor.

Onze eisen van authonomy, snelheid, PK's distributie van de brandstof, herlaadtijden etc, ... liggen nu eenmaal hoog.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2006, 16:06   #9
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Er ontbreekt een optie :

Lease wagens. Dus: als het lease bedrijf de motor wil laten ombouwen (wat ik betwijfel als er voor hen geen fiscaal voordeel aan vast hangt), dan graag. Als de eco-olie goedkoper is aan de pomp, ben ik eventueel bereid zelf te investeren en een extraatje te betalen voor het goede gevoel om toch niet bij alles wat ik doe een vervuiler te zijn.

Zal ook afhangen van het aanbod van eco-olie. Als teveel mensen instappen, dan krijg je tekorten als de landbouw het niet kan trekken.

Dus:
Principieel : JA
Praktisch : kat uit de boom kijken naar hoe het kan gerealiseerd worden en wanneer.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2006, 16:38   #10
Gargamel
Banneling

Standaard

Binnen de kortste tijd komt er een verbod op frietkoten.De Groen terroristen zullen daar wel voor zorgen,wegens overheersende frietgeur in Vlaanderen.Die komen toch altijd af met de grootste nonsens en waanzin.
Dua kreeg er al mee te maken,dat slijt meer zulke frietolie,moet eens goed kijken welke ruine haar tanden zijn en de kwallen onder haar ogen.Slaap daar eens naast

Laatst gewijzigd door Gargamel : 13 juni 2006 om 16:40.
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2006, 19:03   #11
Silverado
Vreemdeling

Silverado's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Silverado
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gargamel Bekijk bericht
Binnen de kortste tijd komt er een verbod op frietkoten.De Groen terroristen zullen daar wel voor zorgen,wegens overheersende frietgeur in Vlaanderen.Die komen toch altijd af met de grootste nonsens en waanzin.
Dua kreeg er al mee te maken,dat slijt meer zulke frietolie,moet eens goed kijken welke ruine haar tanden zijn en de kwallen onder haar ogen.Slaap daar eens naast
Wist je dat je uit oude frituurolie ook biodiesel kan maken?
Silverado is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2006, 19:52   #12
vjeeke
Schepen

vjeeke's schermafbeelding

Standaard

Ik zou het kunnen moest de technologie helemaal op punt staan. Ik rij graag met benzine rond enja ik weet zeker dat als je met koolzaadolie misschien trager optrekt

Ik zie wel. Als ik er meer over zou weten dan zou ik zeker overschakelen op een andere brandstof, maar dan zou dat voor mijn volgende auto zijn.
vjeeke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2006, 01:57   #13
ICE-MAN
Parlementslid

ICE-MAN's schermafbeelding

Standaard

ze zouden kunnen beginnen met ne ferme stap in de goede richting door de constructeurs en de gebruikers ervan te overtuigen dat ne 3 liter V6 motor eigenlijk véél te véél vermogen heeft om tegen 300 per uur stil te staan in de file........

als onze karretjes waar we meestal (van en naar het werk) alléén inzitten een 900 cc motorken zouden hebben zou de benzineplas die we verbruiken reeds een ferm pak kleiner zijn....... goed voor t'milieu..... maar niet voor de staatskas die de taksen hierop innen......
Oud 14 juni 2006, 02:20   #14
willem1940NLD

Standaard

Voorlopig zijn alle "oplossingen" productie-gewijs DUURDER dan het opgebruiken van fossiele brandstoffen en dit verschil kan slechts belastingtechnisch worden vervalst.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2006, 08:33   #15
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ICE-MAN Bekijk bericht
ze zouden kunnen beginnen met ne ferme stap in de goede richting door de constructeurs en de gebruikers ervan te overtuigen dat ne 3 liter V6 motor eigenlijk véél te véél vermogen heeft om tegen 300 per uur stil te staan in de file........

als onze karretjes waar we meestal (van en naar het werk) alléén inzitten een 900 cc motorken zouden hebben zou de benzineplas die we verbruiken reeds een ferm pak kleiner zijn....... goed voor t'milieu..... maar niet voor de staatskas die de taksen hierop innen......

Nen 3 liter V6 is inderdaad veel te zwaar, en mocht ik er het geld voor hebben, zou ik zelf sterk twijfelen om zo'n ding te kopen.

een 900 cc eeken daarintegen is goed voor stadsautokes en voor mensen die nie meer dan 10 a 15 000 km per jaar doen, of nooit met hun auto op verlof trekken of zo... Ik doe er een klein 30 000 per jaar, en doe soms trips van 1200 km enkele richting, ... dat doet ge nie met een 900 cc ken, waar ge in opgeplooid zit, en waar ge uw valies ergens achter uwe rug moet stampen.

Daar hebde nen auto voor nodig, en dus ook iets meer CC's / PK's. Nen 2 liter turbodiesel, is dan meer als voldoende, en als ge liever benzine rijd, wel nen 1800 I of GTI zal u ook alle poeier leveren om vlot daar te raken waar ge moet zijn, met een redelijk verbruik.

Nen 2.5 of 3.0 is inderdaad niet nodig, (of ge moet echt over Pick-Up trucks of zware terreinwagens gaan spreken die dat nodig hebben om slepen te trekken of door het terrein te raken.

Maar in gewone wagens of breaks, is dat serieus overpowered. Zeker als je weet, dat je met injectie, tuning, andere versnellingsbak, 4 wiel aandrijving enz... al een heel eind kunt raken, om zoveel mogelijk PK 's uit een motor te halen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2006, 05:24   #16
Internaut
Banneling

Internaut's schermafbeelding

Standaard

Wel als ik ooit een nieuwe wagen koop, wie weet zit het er dan standaard op en dan zij het zo maar ik ga het niet speciaal laten ombouwen. Ik betaal immers mijn benzine niet (tankkaart) dus ik zie geen enkele reden.
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2006, 05:58   #17
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
nee want heb geen auto. de enige echte oplossing is hoe dan ook minder met de auto rijden en meer wandelen en fietsen en openbaar vervoer gebruiken. dit laatste mag dan wel iets efficienter georganiseerd worden.
ja, het openbaar vervoer moet beter georganiserd worden.En dit op Europees niveau.We wonen nu éénmaalin de Europese Unie, dit op landelijk of zelfs provinciaal niveau tewerkstelligen heeft weinig zin. De prijs moet omlaag eveneens, best zou het gratis zijn natuurlijk, of héél goedkoop, net genoeg om de kosten te dekken. Wat men ook doen moet, is aan de randen van de steden grote, bewaakte parkings bouwen, waar men z'n auto achter kan laten.Mensen die buiten de stad wonen,kunnen daar hun auto dan afzetten, en met het openbaar vervoer verder.Ik doe dit reeds:Ik woon op 5 minuten rijden van de snelweg, en dan ben ik in minder dan een kwartier aan de rand van de stad. Daar laat ik de auto staan op de parking van een winkelcentrum en ga naar de stadskern met het openbaar vervoer.Is even snel, zonder de stress erbij.Maar helemaal zonder auto zou het wel moelijk zijn, alhoewel de trein, en de bus, op minder van een kilometer van bij mij passeert.Maar dat komt te duur uit.
Bio-brandstof zie ik wel zitten, dat kunnen we hier op alle Europese braakliggende landbouwgronden produceren, en de arabieren en hun olie naar de duivel sturen.Doen!
Het zou leuk zijn, moest je de bus kunnen pakken naar laat zeggen, Duitsland, Nederland of Frankrijk, net zo makkelijk als je gewoon in je eigen stad te verplaatsen, en dit alles met bio-brandstof(=géén vervuiling).Komt mischien nog, als we échte leiders krijgen, die werk maken van Europa.Maar dan moeten eerst de gevangenissen gevuld worden met alle corrupt gespuis dat nu heerst.Ik zou wel over executie-pelotons willen beginnen spreken, maar dat is off-topic, en verboden, vermits het een oproep tot geweld is...doe ik dus niet.

Laatst gewijzigd door carlgustaaf : 15 juni 2006 om 06:16.
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2006, 12:22   #18
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Wat van biobrandstoffen voor de verwarming? Ik heb net geleerd dat een ketel die op graan gestookt word, 1.6 kg graan nodig heeft om 1 kg mazout te vervangen. Met graan aan 10 cent per kilo....

Nadelen, de ketels en bijhorende vulinstalaties zijn duurder en veel minder onderhoudsvriendelijk. Sla maar eens 5 ton graan op zonder ongedierte aan te trekken. En dan bovenal, vind maar eens een goeie bevoorrader.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2006, 12:36   #19
Heftruck

Standaard

Ik vind "koolzaadolie" een belachelijke oplossing. Da's onmogelijk te realiseren op grote schaal. Daarentegen wil ik wel gebruiken als tijdelijke tussenoplossing. Als we nu eens deftig gingen investeren in andere alternatieve brandstoffen?
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2006, 13:22   #20
Wolbeer
Vreemdeling

Wolbeer's schermafbeelding

Standaard

Pure koolzaadolie of PPO zoals dat wordt aangeduid in de biobrandstofwereld lijkt me niet geschikt voor een algemene doorbraak naar het wegverkeer. Het aanbod daarvan is immers beperkt, en zal beperkt blijven. De kans dat binnenkort overal PPO zullen kunnen tanken is dus klein.

Het kan uiteraard wel een tussenoplossing zijn voor bepaalde bedrijven die een groen imago willen uitbouwen. Bijvoorbeeld voor bepaalde landbouwbedrijven die met een eigen pomp hun landbouwvoertuigen voorzien of vervoersmaatschappijen die eigen pompinstallaties hebben.

De doorbraak van brandstoffen die een bepaald percentage biodiesel of bio-ethanol bevatten lijken me dan veel haalbaarder. Op die manier kan je tegelijkertijd alle wagens voorzien van een gedeelte biobrandstof zonder ombouwkosten. Naarmate de technologie evolueert denk ik dat de wagens steeds meer zullen worden voorzien op het aanvaarden van een groter aandeel biobrandstof.

Dat dit nog altijd roet en CO2 in de lucht pompt is uiteraard correct, maar voor CO2 moet je dan de totale kringloop bekijken. De huidige benzine en diesel pompen CO2 de lucht in die miljoenen jaren geleden werd opgeslagen. Bovendien duurt het eveneens miljoenen jaren voor die co2 (via, via) terug wordt opgeslagen als olie. Voor biobrandstoffen gaat het over co2 die werd opgeslagen door de koolzaadplanten (of suikerbieten, graan, ... in het geval van bio-ethanol) Hierdoor wordt (een groot gedeelte van) de CO2 die vrijkomt uit biobrandstoffen eerst uit de lucht gehaald bij het kweken van de planten.

Nu half mei de nodige wettelijke regelingen zijn getroffen om een aandeel biobrandstoffen voor vermenging met klassieke brandstoffen vrij te stellen van accijns, kunnen de investeringen in die sector volop van grond komen. Binnenkort rijden we dus allemaal een beetje meer bio...
Wolbeer is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be