![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Er is iets wat ik me al een tijdje afvraag. Om de één of andere reden blijken belgisch gezinden een obsessie te hebben met de oude schrijfwijze van het woord Vlaams. Zeer vaak hebben ze het over "Vlaamsch" en "Vlaamsche republiek" en van die dingen.
Vinden ze het zo vreemd dat taal evolueert? Dat woorden veranderen in meer moderne vormen? Dat is immers eigen aan een taal die leeft, een taal die niet blijft stilstaan. Nog merkwaardiger is deze obsessie van de belgisch gezinden als we eens naar hun favoriete adjectief kijken: belgiSCH. Zo hebben ze het over 'BelgiSCH' en 'BelgiSCHE' unitaire staat. Waarom halen ze die SCH dan eigenlijk aan? Het enige wat ze er mee bereiken, is aantonen dat het woord 'belgisch' niet geëvolueerd is, dat het in zijn archaïsche vorm is blijven steken, dat het niet leeft, maar dat het stil staat. Vandaar dus mijn verwondering, en vandaar dus mijn poging om in deze draad een antwoord te krijgen. De vraag is dus: Waarom obsessief gedrag met de oude schrijfwijze van Vlaams, wanneer Belgisch nog steeds volgens die oude schrijfwijze geschreven is? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() VLAEMSCH = ouderwets want monocultureel
BELGISCH = modern want multicultureel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Belgisch blijft (-sch) zoals vele geografische adjectieven die eindigen op (-ië) (Australië - Australisch / Maleisië - Maleisisch / Libië - Libisch / ...) M.a.w. Belgisch is géén oude schrijfwijze maar is correct Nederlands Vlaanderen eindigt niet op -ië, en heeft bovendien zijn eigen stam, en wordt dus 'Vlaams'.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 22 juni 2006 om 16:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Wat een vreemde manier om naast de vraag te antwoorden.
Dus volgens is het woord Vlaamsch veranderd in Vlaams omdat Vlaanderen monocultureel wenst te zijn? En volgens u zou Belgisch Belgisch gebleven zijn omdat het multicultureel is? Wel vreemd dan dat het moderne belgische establishment een ouderwetse term gebruikt om te tonen dat ze modern is... Het is een strategie als een ander hé ![]() Maar antwoord volgende keer aub op de vraag ipv naast de vraag, want zo komen we nergens. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Domme associatie, maar ik had niets anders verwacht van u...
![]() |
![]() |
#6 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Er schort dus toch nog iets aan de redenering... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar u ziet dan ook alles zwart-wit. Ik had niets anders verwacht van u. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik wou gewoon zeggen dat -sch een normale suffix is, en daar in het Nederlands niets archaïsch aan is.
![]() |
![]() |
#9 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
Is Portugal ouderwets? IJsland? Duitsland? Ik wou gewoon even tonen dat dit criterium gewoon debiel is, iets dat u in uw antwoord impliciet toegeeft. Uw zwart-witte denken is zo makkelijk te ontzenuwen en dat beseft u blijkbaar ook. Er is nog hoop voor u om uit het zothuis weg te blijven, zij het een kleine...
![]() |
![]() |
#11 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
1. In de sovjetunie was er een zeer sterke russificatie, iedereen moest Rus worden, er werd gestreefd naar monoculturaliteit. 2. Volgens Hans is monoculturaliteit ouderwets, multiculturaliteit modern. Hoe kan de Sovjetunie dan volgens Hans in dit opzicht modern zijn? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Beste Hans, het is niet omdat iets modern is dat het daarom ook goed is. Veel van die moderne zever is een achteruitgang van onze kultuur.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat is er modern aan "multiculturaliteit"?
Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 22 juni 2006 om 18:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 22 juni 2006 om 18:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://kim-roovers.skynetblogs.be/ Laatst gewijzigd door Kim : 22 juni 2006 om 18:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() Het gaat hier dan ook over de achterlijke belgicisten, niet over de intelligente.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. Laatst gewijzigd door van Maerlant : 22 juni 2006 om 19:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Burger
|
![]() Is "intelligente belgicisten" geen contradictio in terminis ?
![]() |
#19 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar ge weet ook dat Hans I Le Grand en zijn bende vrolijke kornuiten hier wel tegen zondigen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() Nee, er zijn bij mijn weten twee voorbeelden ervan op het forum. Het is natuurlijk wel een uitstervende soort, aangezien de meesten zich bekeren tot een modernere ideologie.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |