Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juni 2006, 16:17   #1
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard VlaamSCH

Er is iets wat ik me al een tijdje afvraag. Om de één of andere reden blijken belgisch gezinden een obsessie te hebben met de oude schrijfwijze van het woord Vlaams. Zeer vaak hebben ze het over "Vlaamsch" en "Vlaamsche republiek" en van die dingen.

Vinden ze het zo vreemd dat taal evolueert? Dat woorden veranderen in meer moderne vormen? Dat is immers eigen aan een taal die leeft, een taal die niet blijft stilstaan.

Nog merkwaardiger is deze obsessie van de belgisch gezinden als we eens naar hun favoriete adjectief kijken: belgiSCH. Zo hebben ze het over 'BelgiSCH' en 'BelgiSCHE' unitaire staat.

Waarom halen ze die SCH dan eigenlijk aan? Het enige wat ze er mee bereiken, is aantonen dat het woord 'belgisch' niet geëvolueerd is, dat het in zijn archaïsche vorm is blijven steken, dat het niet leeft, maar dat het stil staat.

Vandaar dus mijn verwondering, en vandaar dus mijn poging om in deze draad een antwoord te krijgen.

De vraag is dus: Waarom obsessief gedrag met de oude schrijfwijze van Vlaams, wanneer Belgisch nog steeds volgens die oude schrijfwijze geschreven is?
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2006, 16:39   #2
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

VLAEMSCH = ouderwets want monocultureel

BELGISCH = modern want multicultureel.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2006, 16:41   #3
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Er is iets wat ik me al een tijdje afvraag. Om de één of andere reden blijken belgisch gezinden een obsessie te hebben met de oude schrijfwijze van het woord Vlaams. Zeer vaak hebben ze het over "Vlaamsch" en "Vlaamsche republiek" en van die dingen.

Vinden ze het zo vreemd dat taal evolueert? Dat woorden veranderen in meer moderne vormen? Dat is immers eigen aan een taal die leeft, een taal die niet blijft stilstaan.

Nog merkwaardiger is deze obsessie van de belgisch gezinden als we eens naar hun favoriete adjectief kijken: belgiSCH. Zo hebben ze het over 'BelgiSCH' en 'BelgiSCHE' unitaire staat.

Waarom halen ze die SCH dan eigenlijk aan? Het enige wat ze er mee bereiken, is aantonen dat het woord 'belgisch' niet geëvolueerd is, dat het in zijn archaïsche vorm is blijven steken, dat het niet leeft, maar dat het stil staat.

Vandaar dus mijn verwondering, en vandaar dus mijn poging om in deze draad een antwoord te krijgen.

De vraag is dus: Waarom obsessief gedrag met de oude schrijfwijze van Vlaams, wanneer Belgisch nog steeds volgens die oude schrijfwijze geschreven is?
De Vlaamse Ontvoogdingsstrijd is ontstaan tijdens en na de Eerste Wereldoorlog. Toen werd er de hele tijd gesproken over Vlaamsch. Dus als men het vandaag heeft over 'Vlaamsch', is dit een knipoog naar de ontstaansgeschiedenis en zo ook de reden van onze ontvoogdingsstrijd.

Belgisch blijft (-sch) zoals vele geografische adjectieven die eindigen op (-ië) (Australië - Australisch / Maleisië - Maleisisch / Libië - Libisch / ...)
M.a.w. Belgisch is géén oude schrijfwijze maar is correct Nederlands

Vlaanderen eindigt niet op -ië, en heeft bovendien zijn eigen stam, en wordt dus 'Vlaams'.

Laatst gewijzigd door Judokus : 22 juni 2006 om 16:42.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2006, 16:43   #4
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Wat een vreemde manier om naast de vraag te antwoorden.

Dus volgens is het woord Vlaamsch veranderd in Vlaams omdat Vlaanderen monocultureel wenst te zijn? En volgens u zou Belgisch Belgisch gebleven zijn omdat het multicultureel is?

Wel vreemd dan dat het moderne belgische establishment een ouderwetse term gebruikt om te tonen dat ze modern is...

Het is een strategie als een ander hé

Maar antwoord volgende keer aub op de vraag ipv naast de vraag, want zo komen we nergens.
Oud 22 juni 2006, 16:45   #5
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht

Dus de Sovjetunie was een moderne staat met zijn multiculturele mix?

Domme associatie, maar ik had niets anders verwacht van u...
Oud 22 juni 2006, 16:45   #6
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
De Vlaamse Ontvoogdingsstrijd is ontstaan tijdens en na de Eerste Wereldoorlog. Toen werd er de hele tijd gesproken over Vlaamsch. Dus als men het vandaag heeft over 'Vlaamsch', is dit een knipoog naar de ontstaansgeschiedenis en zo ook de reden van onze ontvoogdingsstrijd.

Belgisch blijft (-sch) zoals vele geografische adjectieven die eindigen op (-ië) (Australië - Australisch / Maleisië - Maleisisch / Libië - Libisch / ...)
M.a.w. Belgisch is géén oude schrijfwijze maar is correct Nederlands

Vlaanderen eindigt niet op -ië, en heeft bovendien zijn eigen stam, en wordt dus 'Vlaams'.
Rusland eindigt niet op -ië, toch is het adjectief Rusisch.
Er schort dus toch nog iets aan de redenering...
Oud 22 juni 2006, 16:51   #7
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Dus de Sovjetunie was een moderne staat met zijn multiculturele mix?

Domme associatie, maar ik had niets anders verwacht van u...
In dat opzicht was de Sovjet-Unie zeker modern, in andere niet.

Maar u ziet dan ook alles zwart-wit.

Ik had niets anders verwacht van u.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2006, 16:51   #8
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Rusland eindigt niet op -ië, toch is het adjectief Rusisch.
Er schort dus toch nog iets aan de redenering...
Sjezes neen taal is geen wiskunde en zeker i.v.m. geografische namen spelen taalverschillen een grote rol. Taal heeft vuistregels die je vaak kunt toepassen, maar waar een resem uitzonderingen op zijn. (dienen de kinderen te leren op school...)

Ik wou gewoon zeggen dat -sch een normale suffix is, en daar in het Nederlands niets archaïsch aan is.
Oud 22 juni 2006, 17:02   #9
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Sjezes neen taal is geen wiskunde en zeker i.v.m. geografische namen spelen taalverschillen een grote rol. Taal heeft vuistregels die je vaak kunt toepassen, maar waar een resem uitzonderingen op zijn. (dienen de kinderen te leren op school...)

Ik wou gewoon zeggen dat -sch een normale suffix is, en daar in het Nederlands niets archaïsch aan is.
-sch is inderdaad een normaal suffix. Maar waarom hechten belgisch gezinden er dan zoveel belang aan dat het suffix vroeger voor Vlaams gebruikt werd als het ook nu nog voor belgisch gebruikt wordt?
Oud 22 juni 2006, 17:03   #10
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
In dat opzicht was de Sovjet-Unie zeker modern, in andere niet.

Maar u ziet dan ook alles zwart-wit.
U doet dat enkel, door multiculturaliteit (wat overigens voor Vlaanderen geldt, maar dit even tussen haakjes) als DE toetssteen voor moderniteit te nemen en monoculturaliteit als achterhaald. Lees maar na...

Is Portugal ouderwets? IJsland? Duitsland?

Ik wou gewoon even tonen dat dit criterium gewoon debiel is, iets dat u in uw antwoord impliciet toegeeft. Uw zwart-witte denken is zo makkelijk te ontzenuwen en dat beseft u blijkbaar ook. Er is nog hoop voor u om uit het zothuis weg te blijven, zij het een kleine...
Oud 22 juni 2006, 17:12   #11
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
U doet dat enkel, door multiculturaliteit (wat overigens voor Vlaanderen geldt, maar dit even tussen haakjes) als DE toetssteen voor moderniteit te nemen en monoculturaliteit als achterhaald. Lees maar na...

Is Portugal ouderwets? IJsland? Duitsland?

Ik wou gewoon even tonen dat dit criterium gewoon debiel is, iets dat u in uw antwoord impliciet toegeeft. Uw zwart-witte denken is zo makkelijk te ontzenuwen en dat beseft u blijkbaar ook. Er is nog hoop voor u om uit het zothuis weg te blijven, zij het een kleine...
Dan klopt wel de redenering van Hans niet.
1. In de sovjetunie was er een zeer sterke russificatie, iedereen moest Rus worden, er werd gestreefd naar monoculturaliteit.
2. Volgens Hans is monoculturaliteit ouderwets, multiculturaliteit modern.

Hoe kan de Sovjetunie dan volgens Hans in dit opzicht modern zijn?
Oud 22 juni 2006, 18:33   #12
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Beste Hans, het is niet omdat iets modern is dat het daarom ook goed is. Veel van die moderne zever is een achteruitgang van onze kultuur.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2006, 18:41   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat is er modern aan "multiculturaliteit"?

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 22 juni 2006 om 18:42.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2006, 18:42   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
-sch is inderdaad een normaal suffix. Maar waarom hechten belgisch gezinden er dan zoveel belang aan dat het suffix vroeger voor Vlaams gebruikt werd als het ook nu nog voor belgisch gebruikt wordt?
-sch was indertijd het gebruikelijk achtervoegsel voor bepaalde woorden, daar waar het nu voor een beperkter aantal woorden het geval is. Nu is het enkel nog -isch. Gewoon een grilligheid in de beslissing van de desbetreffende ministers. Het oorspronkelijke spellingsvoorstel van de taalkundigen voorzag immers in de opheffing van zowel -sch als -isch. -sch hoorde -s te worden en -isch -ies. Om aldus onze spelling een stukje fonologischer te maken. Oei, fonologieser.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 22 juni 2006 om 18:44.
Oud 22 juni 2006, 18:42   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
-sch was
Oud 22 juni 2006, 18:56   #16
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:

Ik moet nog voor de eerste Vlaemsch of Vlaamsch schrijven, Vlaanderen maakt integraal deel uit van België dus ik zie niet in waarom ik mijn schrijfstijl richting "verleden" moet richten.

Laatst gewijzigd door Kim : 22 juni 2006 om 18:56.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2006, 19:26   #17
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Ik moet nog voor de eerste Vlaemsch of Vlaamsch schrijven, Vlaanderen maakt integraal deel uit van België dus ik zie niet in waarom ik mijn schrijfstijl richting "verleden" moet richten.
Het gaat hier dan ook over de achterlijke belgicisten, niet over de intelligente.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 22 juni 2006 om 19:26.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2006, 19:52   #18
despeRRado
Burger

despeRRado's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Het gaat hier dan ook over de achterlijke belgicisten, niet over de intelligente.
Is "intelligente belgicisten" geen contradictio in terminis ?
Oud 22 juni 2006, 20:33   #19
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Inderdaad Kim, gij gaat vrijuit.

Maar ge weet ook dat Hans I Le Grand en zijn bende vrolijke kornuiten hier wel tegen zondigen.
Oud 22 juni 2006, 21:24   #20
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door despeRRado Bekijk bericht
Is "intelligente belgicisten" geen contradictio in terminis ?
Nee, er zijn bij mijn weten twee voorbeelden ervan op het forum. Het is natuurlijk wel een uitstervende soort, aangezien de meesten zich bekeren tot een modernere ideologie.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be