![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() In hun weekendeditie brengen de Vlaamse kranten verslag uit over de Mars op Antwerpen. De Witte Mars? De Bruine Mars? De Antiracistische Mars? De Fascistische Mars? De Uitgeregende Mars?...
Van de 50.000 verhoopte deelnemers kwamen er volgens officiële, en wellicht nog opgesmukte cijfers, slechts 18.000 opdagen. Alleen Gazet van Antwerpen telde er 'bijna 20.000', maar die zijn nooit goed geweest in cijfers. Voor enkele maanden meldde die krant zelfs fier dat haar oplagecijfers gestegen waren, terwijl ze eigenlijk (nog maar eens) gedaald waren... Maar zelfs 18.000 is nog een succes. Het weer was zo ongenadig dat alleen verblinde fanatici hun huis uit kwamen. De krantenverslagen zijn nogal eensluidend, de meningen ook. Alle commentatoren roepen de Vlamingen op om racisme af te zweren, verdraagzamer te zijn en ze leggen de schuld van de faling van de multiculturele maatschappij bij de boodschappers die tegen misbruiken en uitwassen altijd gewaarschuwd hebben. Ongeveer gelijktijdig met mijn dagelijkse portie kranten, las ik dit weekend ook de artikels die volgende week zullen verschijnen in AN AchterhetNieuws, het onafhankelijke maandelijkse magazine over media. Het magazine opent met een verontrustend artikel van hoofdredacteur Guy Freiermuth over de malaise bij de dagbladen. Vroeger pakte tussendoor een krant nog eens uit met het opschepperige bericht aan haar lezers dat ze het zo goed deed, dat de oplage steeg, dat iedereen dié krant wel scheen te willen lezen… Deze euforie is verleden tijd. De oplagecijfers worden met stukgebeten lippen doodgezwegen, want ze zitten in vrije val. Lusten de lezers dan geen pap meer van een dagelijkse krant? Baseren ze zich louter op de audiovisuele media, die echter in hetzelfde bedje liggen te zieltogen? Of beperken jonge lezers zich tot de nieuwe media zoals het internet? Neen, de charme van knisperend papier en de geur van inkt spreken ook nog de jongere generatie aan. De lezer zal zich snel en oppervlakkig informeren via snelle en oppervlakkige media, maar neemt nog steeds zijn tijd om in een gezellige fauteuil iets meer te vernemen. Vanwaar dan de malaise? Omdat dit ‘iets meer’ ontbreekt, misschien? We overlopen even de commentaren die de kranten over de Natte Mars brachten. Na de naam van de krant zetten we tussen haakjes hoeveel procent de oplage in het eerste kwartaal van dit jaar steeg of daalde ten opzichte van het eerste kwartaal in 2005. DE STANDAARD (+2,36 %, een ogenschijnlijk onbegrijpelijke stijging, maar toe te schrijven aan de ‘promotie’ van deze krant en haar hoofdredacteur in alle mogelijke VRT-programma’s. Een tijdelijk effect, dat bijvoorbeeld voor De Morgen ondertussen niet meer werkt, ondanks de gratis barnumreclame voor dat blad en zijn hoofdredacteur): “We zullen meer moeten doen dan de diversiteit accepteren”. Een nogal goedkoop statement dat ervan uitgaat dat diversiteit sowieso al moet geaccepteerd worden, zonder dit even in vraag te stellen. Wat er dan meer moet gebeuren, zegt de commentator niet. HET NIEUWSBLAD (-3,66%): “We willen een samenleving waarin Vlamingen en Nieuwe Vlamingen met burgerschap en respect samenleven. Daarbij moet iedereen bereid zijn in de spiegel van zijn eigen hart te kijken.” Mooi gezegd, maar met welke stok achter de deur is dit afdwingbaar? Wat, als één en steeds dezelfde gemeenschap resoluut weigert respect op te brengen voor een andere, die er zich wettelijk zelfs niet meer over mag beklagen? HET VOLK (-8,03% !): “Wat zijn de oorzaken van het weer opduikend racisme?” vraagt de commentator zich af. Natuurlijk acht hij het Vlaams Belang daarvoor verantwoordelijk en ook ieder individu afzonderlijk. Is er dan racisme in onze samenleving? Of alleen een steeds hardere strijd voor veiligheid en zelfbehoud tegen gelijk wie die waarden in gevaar brengt? En als er toch oorzaken gezocht worden, waarom ze dan beperken tot de aanklachten, maar de aangeklaagde feiten demagogisch verzwijgen? Welke commentator schetst eens een maatschappijbeeld zoals het in de straat leeft, en niet alleen in verkiezingsfolders? DE MORGEN (-2,29%): “Er is een volgehouden inspanning nodig van iedereen.” Klopt, één deel van de maatschappij spant zich al jaren in door handtassen stevig onder de arm te knellen, steeds in een groepje van drie en voortdurend omkijkend snel door bepaalde straten te stappen, in de Antwerpse Carnotstraat geduld te oefenen tot de conversatie tussen iemand op het voetpad en een chauffeur van een uitgebouwde BMW ten einde is, zodat het verkeer weer in gang kan schieten, door de blik op het voetpad gericht te houden en overmatig veel zwerfvuil en rochels te ontwijken, door in Brussel de centrale vergrendeling in te schakelen nog voor de wagen start, door als werknemer toe te laten dat 2/3 van de loonkost afgeroomd wordt om deels in bodemloze vaten van multiculturele vzw’s terecht te komen, enz… Nu nog een inspanning voor integratie, respect en zelfs enige dankbaarheid van de anderen! HET LAATSTE NIEUWS (+1,02%): “De maatschappij zal gekleurd blijven, het is alleen een kwestie van daarmee te leren leven”. Nogal brutaal om dat zo te stellen. Ongeveer de helft van de Vlamingen (waarvan nog eens de helft dat duidelijk in het stemhokje zegt) wil daar absoluut niet mee leren leven. En dat de maatschappij zal gekleurd blijven, is misschien een wensdroom van lieden die een dubbele agenda voeren, maar het is slechts een zekerheid zolang we dat toelaten. GAZET VAN ANTWERPEN (-4,25%): “Diversiteit is realiteit”. Een al even fatalistisch buigen voor hogere belangen die alleen dienen om het hachje van enkelingen te redden, desnoods ten koste van de hele maatschappij. HET BELANG VAN LIMBURG (-3,21%): “U en ik bepalen hoe verdraagzaam we met elkaar omgaan.” Nagels met koppen. Maar er zijn nog mensen in onze maatschappij die Het Belang van Limburg niet (kunnen) lezen en die helemaal niet verdraagzaam met u of mij willen omgaan. Net zoals de kranten beschaamd zwijgen over de grote drommen lezers die bij hen afhaken, zwijgen ze ook over de werkelijke oorzaken van wat zij gemakkelijkheidshalve ‘racisme’ noemen. Zou het ene iets met het andere te maken hebben? In zijn commentaar schrijft hoofdredacteur Guy Freiermuth van AN AchterhetNieuws: - “Dagbladen die jarenlang in een vrije val zitten zoals Het Nieuwsblad, Het Volk, Gazet van Antwerpen en Le Soir moeten zich toch dringend de vraag stellen waarom zoveel lezers afhaken. Zou het kunnen dat hun oudere lezers zich niet thuis voelen in het aangereikte en de jongeren zich niet aangesproken voelen?” en - “Misschien heeft de lezer meer behoefte aan een duidelijke profilering en aan een nieuwsselectie die minder de agenda van de politieke meerderheid volgt. Wie weet… maar w�*l men het wel weten?” Het bewuste artikel vergelijkt trouwens niet alleen de recente oplagecijfers van kranten met die van vorig jaar, maar ook met de cijfers van 10 jaar geleden! Voor meer info over het hele artikel of de andere analyses over de media (o.a. de sector van de reisbladen door Hans Sterkendries, de nieuwe media door Kris Pattyn, de audiovisuele media door Walter Ego en de zelfgenoegzaamheid in ons Europees denken door Jan Lamers, enz…) zie: www.achterhetnieuws.be Bron : http://www.vrijvanzegel.net/blog/ _______________________________________________ Het is toch wel eigenaardig dat een onafhankelijke journalist wél zijn visie mag laten horen maar de hoernalisten van de gewone schrijvende pers dagdagelijks hun broodheren ten dienste moeten zijn. Naast een aantal dicaturen in de wereld is dit apenland ongetwijfeld een van de landen waar persvrijheid niet meer bestaat. Dat is mijn conclusie. De in loondienst werkende journalist die een ander klokje laat luiden tekent in feite zijn C4. Voorbeelden genoeg. Goed dat er nog Luc van Balberghe's zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() bron : Blauwvoet , forum politicsinfo
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik begrijp mensen niet die HLN lezen, laat staan kopen.
![]() |
![]() |
#4 |
Lokaal Raadslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom niet?
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je moet het nieuws zoeken
![]() De voorpagina wordt beslaan door een BV, de pagina's erachter vertellen wat gelul. Het buitenlands nieuws bestaat uit reclame voor Glaxo-Smith-Klein-Beecham en de GB, het binnenlands wordt zoveel mogelijk beperkt en o wee als er moeilijke woorden in staan.
![]() |
![]() |
#7 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En wat zit er nog in?
-- Persoonlijk probeer ik elke dag GvA (voor lokaal), De Standaard en LLB (voor nationaal) en le Monde (voor internationaal) te lezen.
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
Het Volk; Gazet van Antwerpen; Belang van Limburg; La Derniere Heure; Metro lees ik enkel via persoverzicht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Af en toe lees ik ook de International Herald Tribune, maaar meestal geen tijd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() LLB is mijn standaard-krant af sind eind vorig jaar omdat ik vond dat ze wat degoutant deden over Vlamingen en republikeinen.
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Idd, daarom lees ik ze nog wel, maar koop ze niet meer
![]() DS koop ik ook zelden, want die geeft hard af en riekt wat muf ![]()
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Le Monde Diplomatique is uiteraard een maandelijkse vereiste. Ik heb m'n portie Ramonet nodig.
Newsweek krijgt m'n voorkeur ten nadele van Time, maar dat vind je dus ook niet in de doorsnee krantenhandelaar.
Laatst gewijzigd door lombas : 7 juni 2006 om 17:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() Vroeger las ik Le Monde Diplomatique ook. Lekker contrast met The Economist. Net zoals ik vaak The Spectator en The New Statesman las. Nu veel minder tijd voor tijdschriften. Wel nog een aantal van de gewone (Knack edm).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() MO is er net gekomen om de staatsgreep van de rechterzijde af te dekken.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Rik van Cauwelaert en Karl van den Broeck zijn links.
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Maar om ze niet meer te kopen, zo ver is het nog niet. Ik ben al overgestapt van Het Belang van Limburg naar Het Laatste Nieuws, omdat de lofzangen van HBVL naar Stevaert en de SP.a gewoonweg 'té' werd.
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Best dat je het me zegt anders had ik het niet geweten.
![]() |
![]() |
![]() |