Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juni 2011, 21:51   #1
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Zwartwerk binnenkort onder controle?

Binnenkort worden er in het parlement wetten gestemd om zwartwerk te voorkomen.
Hoe gaat dat er uit zien?
Wel concreet, de hoofdaannemer is verantwoordelijk om er op toe te zien dat alle onder aannemers (die dus voor de hoofdaannemer werken) in orde zijn met hun sociale bijdragen en fiscale lasten. Met andere woorden er mogen geen rekeningen meer open staan. Ook de lonen moeten gecontroleerd worden door de hoofdaannemer. Hij moet er dus op toezien dat ieder ander zijn wettelijk loon in het zakje heeft.
Ook; iedereen die werkt krijgt een soort pas. Bij aanvang van werk moet men zich registreren ergens online. Indien men niet werkt moet men zich ook registreren die dag of dagen. Zoniet wordt aangenomen dat ze op de werf zitten.
En ’t is niet gedaan. Iedere particulier (ja jij ook) moet de aannemer ook controleren als hij voor u werken uitvoert. Je moet zijn belastingen nagaan en zijn sociale bijdragen.
Doe je dat niet dan heb je geen recht op bv belasting aftrek of premies.
Ik weet niet wat te denken van dat alles.
Ofwel roeien ze zwartwerk uit, want het zit letterlijk vol van buitenlanders die meer niet dan wel ingeschreven werken.
Ofwel gaan ze gigantisch veel zwartwerk tegemoet gaan op die manier.
Ik gok op het laatste.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2011, 21:59   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Spijtig dat je nergens een link geeft naar wat men nu precies voorziet bij die nieuwe wetgeving.
Want nu bekruipt mij het gevoel dat je hier of daar, misschien een heel klein beteke, heel per ongeluk, aan het overdrijven zijt op een puntje hier of een puntje daar. Of iets meer.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2011, 22:03   #3
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Spijtig dat je nergens een link geeft naar wat men nu precies voorziet bij die nieuwe wetgeving.
Want nu bekruipt mij het gevoel dat je hier of daar, misschien een heel klein beteke, heel per ongeluk, aan het overdrijven zijt op een puntje hier of een puntje daar. Of iets meer.
Het stond vandaag in de geschreven pers. Het zondagsblad. Gratis bij de bakker te krijgen.
Ik weet niet of daar een link naar bestaat.
Maar morgenvroeg kan je wellicht wel nog een krant van vandaag krijgen en eens nazien allemaal. Gratis.
Oud 26 juni 2011, 22:20   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het stond vandaag in de geschreven pers. Het zondagsblad. Gratis bij de bakker te krijgen.
Ik weet niet of daar een link naar bestaat.
Maar morgenvroeg kan je wellicht wel nog een krant van vandaag krijgen en eens nazien allemaal. Gratis.
Ja, maar morgen moet ik eerst bellen naar een loodgieter om in mijn kot een nieuwe wc te laten placeren.
Volgens jou moet ik eerst naar de btw-controle, de handelsrechtbank, de arbeidsinspecteur, VOKA, vreemdelingenzaken, de douaniers en de VAB om toelating vragen;
zoniet riskeer ik drie jaar Begijnendijk.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 26 juni 2011 om 22:20.
Oud 26 juni 2011, 22:31   #5
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, maar morgen moet ik eerst bellen naar een loodgieter om in mijn kot een nieuwe wc te laten placeren.
Volgens jou moet ik eerst naar de btw-controle, de handelsrechtbank, de arbeidsinspecteur, VOKA, vreemdelingenzaken, de douaniers en de VAB om toelating vragen;
zoniet riskeer ik drie jaar Begijnendijk.
Voor particulieren zal (na dat het wet is natuurlijk) er op neer komen dat wanneer de werken in aanmerking komen voor premies en/of belasting aftrek je idd de nodige bewijsmaterialen dat alles in orde is van die aannemer bijvoegt.
Of anders krijg je dus niks.

Hoe dat concreet in elkander gaat zitten allemaal weet ik ook nog niet.

Je zal dus niet die pool aan 20 euro per uur of bulgaar aan 17,5 euro per uur aan huis mogen laten komen.
Of misschien net wel?
Misschien wordt het juist interessanter om zwartwerk te laten doen?

Laatst gewijzigd door Mambo : 26 juni 2011 om 22:33.
Oud 27 juni 2011, 08:33   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor particulieren zal (na dat het wet is natuurlijk) er op neer komen dat wanneer de werken in aanmerking komen voor premies en/of belasting aftrek je idd de nodige bewijsmaterialen dat alles in orde is van die aannemer bijvoegt.

Je zal dus niet die pool aan 20 euro per uur of bulgaar aan 17,5 euro per uur aan huis mogen laten komen.
Of misschien net wel?
Misschien wordt het juist interessanter om zwartwerk te laten doen?
Ah, ok,
't is daarom dat je geen link opgeeft,
wel, we zullen even wachten tot er meer duidelijkheid komt over het wetsvoorstel.

Oud 27 juni 2011, 10:31   #7
eno2
Banneling

Standaard

Biji mij is het onder controle

Ik ben er ooit aan begonnen op commissie en heb niets verdiend maar wel veel uitgaven gemaakt in de vorm van onkosten, vliegtuigen en illegaal expatriëren en zo
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2011, 10:42   #8
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ah, ok,
't is daarom dat je geen link opgeeft,
wel, we zullen even wachten tot er meer duidelijkheid komt over het wetsvoorstel.
http://www.hln.be/hln/nl/942/Economi...e-dragen.dhtml
Oud 27 juni 2011, 23:53   #9
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb zo de indruk dat men de impact van die wet hier niet zo goed snapt.
Ja 't is denkwerk natuurlijk.
Koetjes en kalfjes heeft daar zo geen last van.
Oud 28 juni 2011, 04:18   #10
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En ik die dacht dat het echte probleem het groot aantal (schijn)zelfstandigen was. Of heeft men de kool en de geit gespaard ?
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2011, 07:16   #11
Glenneke
Provinciaal Statenlid

Glenneke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
oor particulieren zal (na dat het wet is natuurlijk) er op neer komen dat wanneer de werken in aanmerking komen voor premies en/of belasting aftrek je idd de nodige bewijsmaterialen dat alles in orde is van die aannemer bijvoegt.

Dan rest natuurlijk volgende vraag (fictief): Ik heb mijn dak zelf geïsoleerd (enkele jaren terug) en wil zonnepanelen leggen. Ik wil de premies ontvangen maar heb geen erkende aannemer de isolatie laten uitvoeren (heb het zelf gedaan) heb dus geen bewijs van de werken. Hoe bewijs ik trouwens of ik de werken zelf heb uitgevoerd of in het zwart?
Oud 29 juni 2011, 00:56   #12
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Binnenkort worden er in het parlement wetten gestemd om zwartwerk te voorkomen.
Hoe gaat dat er uit zien?
Wel concreet, de hoofdaannemer is verantwoordelijk om er op toe te zien dat alle onder aannemers (die dus voor de hoofdaannemer werken) in orde zijn met hun sociale bijdragen en fiscale lasten. Met andere woorden er mogen geen rekeningen meer open staan. Ook de lonen moeten gecontroleerd worden door de hoofdaannemer. Hij moet er dus op toezien dat ieder ander zijn wettelijk loon in het zakje heeft.
Ook; iedereen die werkt krijgt een soort pas. Bij aanvang van werk moet men zich registreren ergens online. Indien men niet werkt moet men zich ook registreren die dag of dagen. Zoniet wordt aangenomen dat ze op de werf zitten.
En ’t is niet gedaan. Iedere particulier (ja jij ook) moet de aannemer ook controleren als hij voor u werken uitvoert. Je moet zijn belastingen nagaan en zijn sociale bijdragen.
Doe je dat niet dan heb je geen recht op bv belasting aftrek of premies.
Ik weet niet wat te denken van dat alles.
Ofwel roeien ze zwartwerk uit, want het zit letterlijk vol van buitenlanders die meer niet dan wel ingeschreven werken.
Ofwel gaan ze gigantisch veel zwartwerk tegemoet gaan op die manier.
Ik gok op het laatste.
Een begin, maar de grote vissen blijven onaangeroerd. De bouwpromotors die zo wat op al hun bouwen per appartement 800.000 Bfr in het zwart op zak steken + de rest dat voortkomt uit afwijkingen, andere badkamer, andere tegels enz. Reken zelf eventjes;

2 blokken per jaar tussen de 40 en de 60 appartementen per blok. En dan betalen ze zich zelf een minimum loon, (want ze hebben zwart met overschot om koninklijk te leven), + dat heel het gezin met een dikke voiture rond tjoeft op kosten van de zaak, nog wat doorsluizen van de ene NV naar de andere, vrouw lief, waar ze niet mee getrouwd zijn, huurt voor een habbekrats een riante villa met binnenzwembad en paardenpiste van de NV van meneer die officieel op een klein appartementje woont. Madam is officieel werkloze alleenstaande moeder, en de fiscus slaapt.

Maar niet getreurd, we mogen met zijn allen een paar jaartjes langer werken,
voor de geïmporteerde vergrijzing te betalen.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2011, 16:11   #13
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Een begin, maar de grote vissen blijven onaangeroerd. De bouwpromotors die zo wat op al hun bouwen per appartement 800.000 Bfr in het zwart op zak steken + de rest dat voortkomt uit afwijkingen, andere badkamer, andere tegels enz. Reken zelf eventjes;

2 blokken per jaar tussen de 40 en de 60 appartementen per blok. En dan betalen ze zich zelf een minimum loon, (want ze hebben zwart met overschot om koninklijk te leven), + dat heel het gezin met een dikke voiture rond tjoeft op kosten van de zaak, nog wat doorsluizen van de ene NV naar de andere, vrouw lief, waar ze niet mee getrouwd zijn, huurt voor een habbekrats een riante villa met binnenzwembad en paardenpiste van de NV van meneer die officieel op een klein appartementje woont. Madam is officieel werkloze alleenstaande moeder, en de fiscus slaapt.

Maar niet getreurd, we mogen met zijn allen een paar jaartjes langer werken,
voor de geïmporteerde vergrijzing te betalen.
Ja dat zal allemaal wel.
Maar het grotere probleem ligt dat de hoofdaannemer, of gewone aannemer die met mensen in onderaanneming werkt verantwoordelijk zal worden gesteld voor de boekhouding van andere bedrijven.
Dus concreet gezegd, als ik samen met u een project uitvoer en ik ben de hoofdcontractant met de klant, ben ik verantwoordelijk voor uw bedrijf en uw personeel.
Nu dat het rommelt in zo ongeveer alle bedrijven en dat onderaanneming een zeer veel gebruikte aannemings techniek is zal het niet lang duren of gans dat systeem valt in elkander.
En er is geen ander systeem ook.
Oud 29 juni 2011, 16:57   #14
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Uitstekend initiatief, dat in het beloang van de burger dringend uitgebreid dient te worden tot de politici, die om verwarring te voorkomen een politicus-insigne (dia minimum 10 cm) met vermelding tot welk parlement of andere hoge vergadering ze behoren.
Ook de ministers en staatssecretarissen moeten dringend een minister-penning (dia minimum 15 cm en opvallende kleur) krijgen zodat iedereen weet van welke regering ze deel uitmaken.
Uit veiligheidsoverwegingen dienen de ministers van de kernkabinetten en de ministers van Staat uitgerust worden met een enkelband zodat de bevoegde diensten hen steeds ter hulp kunnen schieten als zij in een benarde situatie verzeild raken of een scheve schaats rijden. Dit laatste is letterlijk zwart werk, want het voltrekt zich bijna altijd bij onvoldoende verlichting.

Laatst gewijzigd door fcal : 29 juni 2011 om 17:03.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2011, 22:31   #15
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja dat zal allemaal wel.
Maar het grotere probleem ligt dat de hoofdaannemer, of gewone aannemer die met mensen in onderaanneming werkt verantwoordelijk zal worden gesteld voor de boekhouding van andere bedrijven.
Dus concreet gezegd, als ik samen met u een project uitvoer en ik ben de hoofdcontractant met de klant, ben ik verantwoordelijk voor uw bedrijf en uw personeel.
Nu dat het rommelt in zo ongeveer alle bedrijven en dat onderaanneming een zeer veel gebruikte aannemings techniek is zal het niet lang duren of gans dat systeem valt in elkander.
Correct, maar dat is ook niet echt nieuw hoor. Daar waren voeger, en nu nog, ook al van dat soort eigenaardigheden. Zo kon je als aannemer bv. ook aansprakelijk gesteld worden in sommige gevallen voor de niet vereffende BTW van medecontractanten.

Laatst gewijzigd door Garry : 29 juni 2011 om 22:34.
Oud 29 juni 2011, 22:48   #16
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja dat zal allemaal wel.
Zwart is een ziekte in België. Als ze lessen bedrijfsbeheer gaan volgen is het eerste wat ze vragen aan de docent, wat en hoe ze in het zwart kunnen doen.

Zelf heb ik ooit werken moeten verrichten thuis bij een rechter. Het eerst wat de vent zij was " Ik ben akkoord met de offerte maar 't moet zonder BTW". Ik kende dat slag al dus was er op voorzien en had de BTW al ingerekend in het netto bedrag. Werk is uitgevoerd, zogezegd zonder BTW, maar de dubbel van de factuur die in de boekhouding ging was netjes gerekend incl BTW.

Met alle Chineze maar niet met den deze!

Werken in de villa's van ambassadeurs en konsoorten, idem, steeds werd er geëist de werken te verrichten zonder BTW.

Laatst gewijzigd door Garry : 29 juni 2011 om 22:50.
Oud 29 juni 2011, 23:07   #17
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
...
Werken in de villa's van ambassadeurs en konsoorten, idem, steeds werd er geëist de werken te verrichten zonder BTW.
Even een vraa
Is een ambassade geen 'buitenland'? En moet dan BTW betaald worden?
Oud 29 juni 2011, 23:08   #18
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
...
Even een vraag:
Consulaten liggen wel anders me dunkt.
Graag uw info.
Oud 29 juni 2011, 23:26   #19
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Even een vraag:
Consulaten liggen wel anders me dunkt.
Graag uw info.
Het consulaat zelf wel maar een Villa die door de consul bewoond wordt is veelal geen eigendom van het consulaat en een rechter zijn doening is al helemaal geen buitenlandse situatie.

Ik was gewoonweg anti zwartwerk. Vroeg of laat keert zich dat tegen u. Ik ken er genoeg die zich zo vast hebben gewrongen in allerlei constructies om maar geen belasting te moeten betalen, dat ze nu geen kant meer op kunnen. Die willen al van hun 55 stoppen en gaan rentenieren en zijn er in tussen 68 en verplicht van nog steeds verder te kloten, want als ze stoppen gaan ze zoveel belasting moeten betalen dat ze geen nagel meer hebben om mee aan hun gat te krabben, want al die jaren hebben ze ze er weelderig doorgedraaid.
Oud 29 juni 2011, 23:37   #20
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het consulaat zelf wel maar een Villa die door de consul bewoond wordt is veelal geen eigendom van het consulaat en een rechter zijn doening is al helemaal geen buitenlandse situatie.

Ik was gewoonweg anti zwartwerk. Vroeg of laat keert zich dat tegen u. Ik ken er genoeg die zich zo vast hebben gewrongen in allerlei constructies om maar geen belasting te moeten betalen, dat ze nu geen kant meer op kunnen. Die willen al van hun 55 stoppen en gaan rentenieren en zijn er in tussen 68 en verplicht van nog steeds verder te kloten, want als ze stoppen gaan ze zoveel belasting moeten betalen dat ze geen nagel meer hebben om mee aan hun gat te krabben, want al die jaren hebben ze ze er weelderig doorgedraaid.
Tja, er zijn er altijd, die niet kunnen rekenen. Nogal wat firma's gaan failliet met een zak zwart geld in de 'koelkast'. Men moet nu eenmaal redelijkerwijs aan Caesar geven wat aan Caesar toekomt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be