![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Hij wordt door velen hier "den bleiter" genoemd, meer nog voor vele verzuurden kan hij nooit iets goed en als hij iets goed doet dan zal het wel de uitzondering zijn die de regel bevestigt. Persoonlijk vind ik zijn jongste voorstellen zeer sterk. Maar goed, oordeel zelf:
Dertig kilometer per uur wordt regel in bebouwde kom Van onze redacteur BRUSSEL - Dertig kilometer per uur als maximumsnelheid in de bebouwde kom en zeventig kilometer op gewestwegen. Met die algemene snelheidsverlaging wil federaal minister van Mobiliteit Bert Anciaux (Spirit) het aantal verkeersslachtoffers terugdringen. En digitale camera's moeten dat controleren, zelfs al hebben de Franstaligen daar een aversie voor. Als hij de knoop van de nachtvluchten ontward heeft, wellicht tegen eind september, stort federaal minister van Mobiliteit Bert Anciaux zich op de verkeersveiligheid, die hij zijn ,,obsessie'' noemt. Het aantal verkeersslachtoffers moet met 30 procent omlaag tegen 2006 en daartoe ziet Anciaux het verlagen van de maximumsnelheid als het geëigende middel. Op secundaire wegen wil hij de toegelaten snelheid van 90 naar 70 km per uur verlagen. In de bebouwde kom moet de Zone 30 veralgemeend worden. De gewesten of de gemeenten zullen afwijkingen kunnen toestaan. Nu is het precies andersom. ,,Als zij dat doen, is dat op hun verantwoordelijkheid'', waarschuwt Anciaux. Om de nieuwe snelheidsbeperkingen te controleren wil hij een snelle invoering van digitale onbemande camera's die de verwerking van overtredingen beter aankunnen. Een verregaande administratieve afhandeling van inbreuken, buiten het gerecht om, ziet hij niet zitten. Om de files korter te maken rekent de Spirit-minister op gratis woon-werkverkeer. ,,Bovendien moet het openbaar vervoer frequenter rijden en kwaliteit bieden vooraleer de autogebruikers de wagen zullen laten staan.'' Het voorstadsnet GEN rond Brussel (eindelijk) op poten zetten past in die optiek. Voor andere ingrepen, zoals de invoering van het rijbewijs met punten, rekent Anciaux op de regionalisering van de verkeersveiligheid. Die moet op het Forum besproken worden en kan al voor de verkiezingen van 2004 een feit zijn. ,,De visie op verkeer is nu eenmaal anders in Noord en Zuid'', motiveert de federale minister de overdracht.
__________________
![]() Elle était socialiste Protestante et féministe Laatste aanpassing van mijn webstek: 17/05/2003, klik HIER |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Provinciaal Statenlid
Geregistreerd: 20 november 2002
Locatie: Lille, Leuven
Berichten: 781
|
![]() Is de titel geen contradictio in terminis?
Persoonlijk vind ik dit geen goede maatregel. 50 per uur is in het grootste deel van de bebouwde kom een goede snelheid, en in de delen waar dit toch nog te snel is kan je nog altijd zones van 30 maken he. Ook de verlaging van 90 naar 70 is in vele gevallen nutteloos en werkt de mensen gewoon op de zenuwen, te meer omdat er dan nog mensen zijn die dan nog eens 20 per beneden de maximumsnelheid gaan rijden om toch maar zeker niet te hard te rijden. Ook hier moet je met het gezonde verstand beslissen of een weg nu wel of niet geschikt is om 90 per uur te mogen rijden. Maar uit mijn eigen ervaring denk ik dat dit in de meeste gevallen wel zo is. Een dergelijke maatregel leidt volgens mij gewoon naar nog meer onvrede bij de mensen, aangezien ze de verkeersonveiligheid niet bevordert. Er moet gewoon meer gecontroleerd worden en de straffen moeten bij 'recidivisme' verstrengd worden. Waar er ook meer op gecontroleerd moet worden is op alcohol en drug gebruik in het verkeer, want dit leidt tot vele dodelijke slachtoffers, in combinatie met overdreven snelheid natuurlijk. Groeten, Lesane. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 17 november 2002
Locatie: 't Stad
Berichten: 2.356
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
|
![]() Volgens mij heeft Anciaux een beetje teveel aan de joints gezeten. Overal 30 in de bebouwde kom is gewoon belachelijk, en op heel wat gewestwegen waar je sinds kort maar 70 meer mag, mogen ze gerust weer bordjes van 90 zetten. Anciaux is enkel een hoop gefrustreerde chauffeurs aan het kweken, en dat leidt vroeg of laat evengoed tot ongelukken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
|
![]() Citaat:
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Provinciaal Statenlid
Geregistreerd: 20 november 2002
Locatie: Lille, Leuven
Berichten: 781
|
![]() En mocht het zover komen, hoop ik wel dat de inkomsten uit de boetes geregionaliseerd worden. Want anders zal het weer (onrechtstreeks) neerkomen op een nieuwe geldstroom naar het Zuiden. En dat kan toch ook niet de bedoeling zijn. Dit betekent dan natuurlijk ook wel dat de kosten van de controles dan ook geregionaliseerd moeten zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
__________________
![]() Elle était socialiste Protestante et féministe Laatste aanpassing van mijn webstek: 17/05/2003, klik HIER |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Europees Commissaris
Geregistreerd: 10 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 6.048
|
![]() Citaat:
__________________
![]() N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
Kijk nu eens naar het nieuw gedeelte van de gewestweg tussen Wetteren en Geraardsbergen. Een prachtige tweevaksbaan. Geen lintbebouwing. Nauwelijks kruispunten. Moeten we daar plotseling aan zeventig tuffen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Gouverneur
Geregistreerd: 10 april 2003
Berichten: 1.099
|
![]() Logica van onze politici:
een halve gare chauffeur rijdt een kind dood tegen 120km/u in een bebouwde kom waar de max snelheid 50 is, we gaan de max verlagen naar 30km/u. ik veronderstel dat die chaffeur nu 100 gaat rijden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 12 augustus 2002
Locatie: Limburg
Berichten: 2.261
|
![]() Het gaat toch om verkeersveiligheid dacht ik?
Gisterenavond even naar "zware voet" gekeken. Daar werd in maasmechelen een Mercedes achtervolgt die veel te snel reed. Nochtans heb ik nergens gezien dat daardoor een gevaarlijk situatie ontstond. De weg was vrij, de chauffeur leek mij erg voorzichtig en haalde geen dwaasheden uit en dit allemaal op een rechte 4baans weg. Zijn enige overtreding was de snelheid. Ok, laten we aannnemen dat ik dat niet heb kunnen inschatten maar ik wou dan wel graag weten waarom de mercedes het verkeer in gevaar bracht maar de politieauto, die nog sneller reed zonder zwaailichten of sirenes, dat niet deed? Let wel op, om sensatieredenen, en omdat die pakkemannen ook wel eens graag laagvliegen, werd de achtervolging nodeloos lang aangehouden. Als ik het goed begrepen heb is het dus voor de politie geoorloofd om burgers in gevaar te brengen omdat iemand de snelheid overtreed? Dit terwijl snelheidsovertredingen gemakkelijk met kamera's gecontroleerd kunnen worden. Van dubbele moraal gesproken. Ik heb de beelden gezien en ik zou niet weten wat ik zou doen als ik met een dure wagen, in het tijdperk van de carjacking waar de politie natuurlijk geen tijd voor heeft, achtervolgd word door een zware annonieme wagen. De opmerking dat hij zich opgejaagd voelde vond ik zeer terecht. 30 km /uur zone We weten allemaal dat vrijwel niemand minder dan 30 km/uur rijd, is zonder automaat en cruiscontrol ook vrijwel onmogelijk, (amewricaanse wagens hebben meestal beide) en dus kan de kassa lekker rinkelen. En daar is het toch om te doen. Men heeft geld, veel geld, nodig om de verspilzucht van onze lijders te kunnen financieren. Maatregelen die echt de verkeersveiligheid verhogen kosten helaas alleen maar geld en dat moet vermeden worden.
__________________
Democraat in hart en nieren. http://users.telenet.be/brov Laatst bijgewerkt op 09/2011 |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 12 augustus 2002
Locatie: Limburg
Berichten: 2.261
|
![]() Ook gisteren op de TV gehoord.
Ons land telt 4 (vier) keer meer kruispunten dan bvb Frankrijk en Nederland. Allemaal het gevolg van onze hoogbegaafde ministers die zelfs anno 2003 nog steeds niet weten wat "ruimtelijke ordening" nu eigenlijk betekend. Kijk maar naar de lintbebouwing die eindeloos voortgaat. Waar moet anders hun vriendje zijn 5000m2 villa zetten?
__________________
Democraat in hart en nieren. http://users.telenet.be/brov Laatst bijgewerkt op 09/2011 |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Burger
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Berichten: 173
|
![]() In plaats van het probleem = verkeersdoden bij de bron aan te pakken.
Iedere keer als er iemand sterft zou er een onderzoek moeten komen naar de oorzaak van het ongeval. Er zijn nog veel te veel dodelijke gewestwegen en kruispunten in Vlaanderen. Dat kost natuurlijk geld, en je hebt er geschikte mensen voor nodig. Maar nee, gewoon even onrealististische maatregelen nemen op de kap van de automobilist, en die onder de mom van de verkeersveiligheid doordrukken. Met vriendelijke groet
__________________
Wie het laatst lacht, best lacht ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Tijdens dit soort discussies inzake verkeersveiligheid blijft het mij opvallen dat er 1000 en één redenen worden opgegeven als oorzaak van zoveel verkeerdoden. Maar blijf aub van de snelheid af..... Zolang we niet gaan aanvaarden en inzien dat snelheid één van de belangrijkste factoren is inzake verkeersveiligheid gaan er nog veel doden vallen.
Al onze buurlanden werken in diezelfde richting. In Nederland is de regel voor maximumsnelheid buiten de bebouwde kom 80 en op zeer veel plaatsen teruggebracht tot 70. In Duitsland mag op vele onbebouwde wegen uiteraard wat harder gereden worden maar als er ook maar één huisje staat wordt die snelheid drastisch! verlaagd. Dat er een slechte ruimtelijke structuur in Vlaanderen bestaat weten we al langer. Maar we kunnen de klok niet terugdraaien en herbeginnen. Ondertussen moeten we wel onze snelheid aanpassen aan die ruimtelijke realiteit.
__________________
![]() Elle était socialiste Protestante et féministe Laatste aanpassing van mijn webstek: 17/05/2003, klik HIER |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
|
![]() Citaat:
Afgelegd aan 70 km/h----> +/- 18 minuten. Afgelegd aan 90 km/h---> +/- 21 minuten. Drie minuten is geen lijk waard.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Burger
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Berichten: 173
|
![]() Citaat:
Of je nu tegen 70 of tegen 90 tegen een fietser aanknalt, ik geef geen cent voor zijn overlevingskansen. Trouwens leg die afstand eens een jaar af. 220 werkdagen * 6 minuten = 22 uur. Of bijna anderhalve vakantiedag.
__________________
Wie het laatst lacht, best lacht ![]() |
|
![]() |
![]() |