Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 februari 2008, 09:48   #1
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard .

Kris Peeters zegt in een interview in de volkskrant"

Ik kijk hier op mijn werkkamer uit op het Martelaarsplein, waar de 467 martelaars liggen die in 1830 zijn gestorven bij de onafhankelijkheidsstrijd tegen Nederland. Ik ben minister-president van zes miljoen Vlamingen, maar weet ook dat er tien miljoen Belgen zijn.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 21 februari 2008 om 10:08.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2008, 10:59   #2
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht

Ik kijk hier op mijn werkkamer uit op het Martelaarsplein, waar de 467 martelaars liggen die in 1830 zijn gestorven bij de onafhankelijkheidsstrijd tegen Nederland. Ik ben minister-president van zes miljoen Vlamingen, maar weet ook dat er tien miljoen Belgen zijn.
Kris Peeters is zeker vergeten dat Belgie zijn bestaan /onafhankelijkheid aan het Franse leger heeft te danken.
Vergeetachtigheid is niet zo goed voor je imago.
Oud 21 februari 2008, 11:02   #3
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Kris Peeters is zeker vergeten dat Belgie zijn bestaan /onafhankelijkheid aan het Franse leger heeft te danken.
Gewoon liegen is zeker niet goed voor je imago.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2008, 15:28   #4
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Another Jack, toch is het zo.
De Prille revolutie, in gang gestoken door Franse agigatoren, werd gesteund door een Franse legereenheid die leuk door Wallonië kwam struinen.
Alleen een hoop diplomatiek voetenwerk van Groot Brittanië heeft de oprichting van de Belgische staat en de oplichting van de Vlaamse burger bewerkstelligd.
Beter België onafhankelijk dan dat het industrieel potentieel in Franse handen kwam.
Oud 21 februari 2008, 15:33   #5
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Kris Peeters gaat er toch alles aan doen om een grote vis binnen te halen.

http://www.deredactie.be/cm/de.redac.../080220VlaParl

Zal hij dan toch de martelaren voor Belgie vergeten?

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 21 februari 2008 om 15:38.
Oud 21 februari 2008, 15:49   #6
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Another Jack, toch is het zo.
De Prille revolutie, in gang gestoken door Franse agigatoren, werd gesteund door een Franse legereenheid die leuk door Wallonië kwam struinen.
Alleen een hoop diplomatiek voetenwerk van Groot Brittanië heeft de oprichting van de Belgische staat en de oplichting van de Vlaamse burger bewerkstelligd.
Beter België onafhankelijk dan dat het industrieel potentieel in Franse handen kwam.
Dat Franse leger dat naar België kwam, dat was tijdens de Tiendaagse Veldtocht. Dus niet tijdens "de prille revolutie".
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2008, 15:54   #7
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Dat Franse leger dat naar België kwam, dat was tijdens de Tiendaagse Veldtocht. Dus niet tijdens "de prille revolutie".
Willem I had de opstandelingen na de Tiendaagse Veldtocht verslagen ,dus als het Franse leger niet was gekomen om Belgie te bevrijden van de Nederlanders ,dan had Belgie nooit bestaan.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 21 februari 2008 om 15:56.
Oud 21 februari 2008, 15:56   #8
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

En maar commaneuken...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2008, 15:57   #9
Geert C

Standaard

Citaat:
Willem I had de opstandelingen na de Tiendaagse Veldtocht verslagen ,dus als het Franse leger niet was gekomen om Belgie te bevrijden van de Nederlanders ,dan had Belgie nooit bestaan.
Ik denk dat je het niet helemaal snapt, België bestond namelijk al tijdens de Tiendaagse Veldtocht. Het had zelfs al een grondwet en een koning.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Oud 21 februari 2008, 16:01   #10
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik denk dat je het niet helemaal snapt, België bestond namelijk al tijdens de Tiendaagse Veldtocht. Het had zelfs al een grondwet en een koning.

U wilt beweren dat als het Franse leger niet was gekomen om Belgie te bevrijden van de Nederlanders ,dat Belgie dan nog had bestaan na 1831?
Oud 21 februari 2008, 16:06   #11
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Zowel het huidge Nederland als het huidige België en Luxemburg zijn het product van talloze historische toevalligheden - laat in ons verleden sedert ca. 1200 één enkele veldslag anders aflopen, één enkele regeerder zijn kinderen met iemand anders in het huwelijk laten treden of één of andere gekozen keizer van het heilige roomse rijk verwisselen met een andere kanshebber en op staande voet verloopt de geschiedenis totaal anders : Nederlands Limburg en het Groot-Hertogdom Luxemburg zouden nog steeds deel kunnen uitmaken van België enz..

Feit blijft dat in onze contrreien de gemeentelijke autonomie steeds zeer sterk was, ie. dat in wezen onze volkeren/ons volk nogal particularistisch ingesteld is - mijn buikgevoel zegt dat we voldoende gemeenschappelijke "waarden" hebben en voldoende op te lossen gemeenschappelijke problemen om wat we als "Benelux" begonnen zijn te voleindigen.
Eenmaal de kruitdampen rond de belgische staatshervormingen opgetrokken zijn komt dit thema zeker op de politieke agenda.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2008, 16:08   #12
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:

Ik kijk hier op mijn werkkamer uit op het Martelaarsplein, waar de 467 martelaars liggen die in 1830 zijn gestorven bij de onafhankelijkheidsstrijd tegen Nederland.
Martelaren...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2008, 16:09   #13
Geert C

Standaard

Nauwere samenwerking in het kader van de Benelux komt sowieso op de agenda, als ik me niet vergis loopt het oorspronkelijke Benelux-verdrag af over een paar jaar.
Oud 21 februari 2008, 16:14   #14
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Nauwere samenwerking in het kader van de Benelux komt sowieso op de agenda, als ik me niet vergis loopt het oorspronkelijke Benelux-verdrag af over een paar jaar.
Dat is maar de vraag.
Het zou ook wel het einde van de Benelux kunnen worden.
De verhoudingen zijn nl. de laatste 10 jaar erg verslechterd.
Oud 21 februari 2008, 16:22   #15
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat is maar de vraag.
Het zou ook wel het einde van de Benelux kunnen worden.
De verhoudingen zijn nl. de laatste 10 jaar erg verslechterd.
Hoe dan ? Voor zover ik er weet van heb zijn alle belangenkonflikten na soms lange en moeizame onderhandelingen opgelost of zullen ze weldra opgelost geraken en wel zonder een beroep te moeten doen op internationale rechtscollege's. Met jullie ander buurland de DBR hebben jullie nog moeten procederen om tot een compromis te geraken (grensconflict in het uiterst NO-en).

Voor de rest zie ik hier ettelijke Nederlandse studenten voornamelijk geneeskunde komen studeren, -tig Nederlanders die hier expeditiekantorene.d. openen en/of zusterfirma's op transportgebied.
Heelder hordes "fiscale vluchtelingen" zijn in de grensstreek gevestigd ;
De grote poort staat zowel in Nederland als in elgië open voor de fransche inversteerder - "air France" & "Suez" is misschien een beetje een begrip ?

Ook de grootste belgische bank is intussen "Nederlands" geworden het ABN-Amro opslokkende Fortis heeft binnenkort een hoofdkwartier in Amsterdam
en dus waarschijnlijk ook wel een Noordnederlander als CEO.

Een HSL zal binnenkort Amsterdam met Brussel verbinden en via Brussel verder aansluiting geven op London en Paris.

Wegens een sterke economische inspanning in het verrre Oosten zijn Antwerpen en Rotterdam hoe langer hoe meer genoopt om samen te werken
ipv te concurreren.

Tempo toleras
sed vero aperas

Laatst gewijzigd door roger verhiest : 21 februari 2008 om 16:26.
Oud 21 februari 2008, 16:28   #16
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Hoe dan ? Voor zover ik er weet van heb zijn alle belangenkonflikten na soms lange en moeizame onderhandelingen opgelost of zullen ze weldra opgelost geraken en wel zonder een beroep te moeten doen op internationale rechtscollege's. Met jullie ander buurland de DBR hebben jullie nog moeten procederen om tot een compromis te geraken (grensconflict in het uiterst NO-en).

Voor de rest zie ik hier ettelijke Nederlandse studenten voornamelijk geneeskunde komen studeren, -tig Nederlanders die hier expeditiekantorene.d. openen en/of zusterfirma's op transportgebied.
Heelder hordes "fiscale vluchtelingen" zijn in de grensstreek gevestigd ;
De grote poort staat zowel in Nederl
De uitlatingen van Belgische politici richting Nederland zeggen genoeg.
De meningsverschillen en ruzie over het nieuwe verdrag(was grondwet)
Verschillen van mening m.b.t buitenlandse politiek.

Alleen de verhoudingen Nederland -Vlaanderen zijn goed en misschien is dat voldoende.
Oud 21 februari 2008, 16:57   #17
Enter
Parlementslid

Enter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Alleen de verhoudingen Nederland -Vlaanderen zijn goed en misschien is dat voldoende.
Klopt. Vlaanderen wil ook coffeeshops invoeren. Zo blij zijn ze met Nederland.
Oud 21 februari 2008, 17:01   #18
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enter Bekijk bericht
Klopt. Vlaanderen wil ook coffeeshops invoeren. Zo blij zijn ze met Nederland.
De meerderheid van de Vlamingen ziet toch liever de Fransen dan de Nederlanders?
Waarom gaat Belgie niet samen met Frankrijk?
De martelaren zijn toch niet voor niets gestorven.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 21 februari 2008 om 17:02.
Oud 21 februari 2008, 17:01   #19
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Wallonië/Brussel grenst zelfs niet aan Nederland !Indien er meningsverschillen zijn, gaan die steevast over "Vlaamse" zaken (waterverdragen, Ijzeren Rijn).
& als U het over denigrerende opmerkingen heeft komen die ook weer van Vlaamse ministers. Ook de recente oprispingen mbt. cannabisverkopen in de Groot-Maastrichtse omgeving, gaat het weer over in wezen een Vlaams-Nederlands geschil.

De Nederlanders kennen Wallonië en het Groot-Hertogdom echter zeer goed :
men kan in Luxemburg de banken heus wel vinden en ook de Campings in Durbuy om van de terrasjes te zwijgen zitten vol Groot-Nederlanders met een noordelijk accent.

De recente regeringswissel in België zorgt overigens ook voor meer gelijkgestemde buitenlandse politieknoten - zeer tot mijn persoonlijke ergernis,
zullen weldra belgische troepen incl; F16's de Nederlandse troepen wat soelaas trachten te brengen. Onafgezien daarvan zou ik een joint EU optreden verkiezen boven diverse afzonderlijke militaire interventies die volgens een verdeel en heers systeem in feite gewoon onder US vlag opereren. Kortom : buitenlandse politiek hoort volgens mij op EU niveau thuis.

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 21 februari 2008, 17:04   #20
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De meerderheid van de Vlamingen ziet toch liever de Fransen dan de Nederlanders?
Waarom gaat Belgie niet samen met Frankrijk?
De meerderheid van de Nederlanders ziet de fransen zo graag dat ze liever met Air France vliegen (De KLM is Air France, bovendien de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld). Een staat is geen kwestie van "graag zien". De meeste Nederlanders kunnen de meeste andere Nederlanders amper luchten en toch wonen ze in hetzelfde land ?

Tempo toleras
sed vero aperas
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be