![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Vreemdeling
Geregistreerd: 16 april 2006
Berichten: 89
|
![]() Een tijdje terug heb ik op het rechts forum een introductie tot meritocratie geplaatst en aangezien de reactie daar onbestaand was probeer ik het hier met hopelijk meer succes. Ook heb ik besloten om mijn volledig werkstuk te delen met deze gemeenschap, hopelijk hebben jullie er iets aan.
Citaat:
Laatst gewijzigd door Maarten Malaise : 15 mei 2010 om 10:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
|
![]() Oh nee.
![]()
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Vreemdeling
Geregistreerd: 16 april 2006
Berichten: 89
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
|
![]() Leuk boekje, de politeia. Was ik vroeger ook voorstander van. Nu nog. Beetje.
Het beste is en blijft, zoals Machiavelli al zei, een mix van allerlei systeempjes. Zo kan het één als controle voor het ander gelden.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
|
![]() Citaat:
![]() De verloning zou ook volgens bekwaamheid en vooral het resultaat moeten geregeld worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Vreemdeling
Geregistreerd: 16 april 2006
Berichten: 89
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
|
![]() Citaat:
Vooral de morele en ethische en sociale-ecologische implicaties tellen daarin niet mee. De meritocratie moet echter duidelijk dringend eens ingeperkt worden, daar waar ze het algemene belang hoogst deskundig vertrapt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 117.759
|
![]() Citaat:
![]()
__________________
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
|
![]() Zoals Popper ongeveer stelde: het organiseren van een samenleving is geen kwestie van mensen maar van instellingen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
|
![]() het communisme was in feite daarop ook gebaseerd. het is niet omdat je in iets bekwaam bent, dat je het wilt doen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
|
![]() Citaat:
Wie bepaalt en verlegt de doelstellingen? Het ssoort instellingen is uiterst belangrijk, akkoord. Het soort mensen ook. Laatst gewijzigd door eno2 : 23 mei 2006 om 15:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
|
![]() Wat Popper bedoelt, is dat je niet moet zorgen dat "het sterkste ras" of "de slimste mannen" leider worden, je moet gewoon instellingen hebben die conflicten zodanig kunnen oplossen dat er geen geweld noodzakelijk is.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||||||||||||||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
|
![]() Citaat:
Meritocratie heeft in de gangbare definitie dus niet rechtstreeks te maken met politieke systemen, ook al doet de uitgang -cratie misschien zo vermoeden. Wat jij onder meritocratie verstaat, heeft in de verste verte niet te maken met wat men doorgaans onder meritocratie begrijpt. Ten eerste gebruik je de term meritocratie voor een politiek systeem; ten tweede staat dit politiek systeem nogal haaks op de opvattingen van de meritocratie. Je stelt dat racisme niet voorkomt in jouw opvatting over meritocratie. Plato zou het niet met je eens zijn. Volgens Plato waren er verschillende "soorten" mensen, en de koning-filosoof heeft bijvoorbeeld andere biologische kenmerken dan de wachters. Er is dan ook een streng verbod op relaties tussen mensen uit de drie groepen; en mocht blijken dat een kind uit een werkersgezin zeer verstandig is, dan zal het worden weggenomen bij de ouders en opgevoed worden tot filosoof. De staat moet met andere woorden letten op de genetische samenstelling van de drie bevolkingsgroepen, en moet actief aan eugenetiek doen, zoals een plantenkweker moet waken over de kwaliteit van zijn planten. Je plaats in de samenleving wordt met andere woorden bepaald door je genetische samenstelling. Dit voldoet helemaal niet aan de gangbare invulling van meritocratie. Bovendien kan dit gerust 'racisme' genoemd worden. Dat "totalitair" een slechte bijklank heeft, is misschien ten dele te wijten aan het feit dat iedere staatsvorm die totalitair genoemd kan worden, geleid heeft tot ernstige misbruiken. Indien je totalitaire regimes verdedigt, is het noodzakelijk dat je uitlegt waarom de holocaust, de Tweede Wereldoorlog, de slachtpartijen van het Japanse leger enzoverder niet zullen voorkomen in je meritocratie. Citaat:
Citaat:
Bovendien is het zo dat de schaduwwereld een constante neiging tot verval vertoont. In de Vormenwereld bevinden zich niet alleen waarheden over dingen, maar ook over ethische normen, staatsvormen en kunst. Doordat de schaduwwereld een constant verval vertoont, raakt ze steeds verder verwijderd van de onveranderlijke en échte waarheden. Plato wilde dit verval tegenhouden, door alle verandering tegen te houden. De samenleving die niet meer kan veranderen, kan ook niet meer verder vervallen in decadentie. De mens kan inzicht krijgen in de Vormen, de Waarheid, maar enkel door langdurig gefilosofeer en discussie. Enkel voor wie zich kan losmaken van de aardse dingen, kan het proces van "anamnesis" zich voltrekken. Enkel wie dus lang genoeg heeft nagedacht, kan de ware ethische normen ontdekken. Vandaar komt de leeftijdsvereiste: koning-filosofen moeten rijp zijn, tot de jaren van verstand gekomen, en bovendien jarenlang getraind in de filosofie. Aangezien ze de eeuwige regels gewoon zelf kunnen aanschouwen, heeft de staat geen wetten nodig; de koning-filosofen zijn verstandig genoeg om die wetten zelf te ontdekken. (Het is niet "bedenken"; ze bedenken geen nieuwe wetten - ze 'ontdekken' wetten die al bestonden in de Vormenwereld). Koning-filosofen vormen dus een speciale elite binnen de wachters. De koning-filosofen vormen de rede, het verstand van de staat. Citaat:
Citaat:
Ook is het niet waar dat "de leider" het beste voor zijn staat voor ogen heeft en daarom beter bestuur aflevert. Natuurlijk is dit op zich al nonsens, maar het is ook geen standpunt van Plato: aangezien de koning-filosoof inzicht heeft in de eeuwige Vormen, neemt hij sowieso de beste beslissingen. Een goede beslissing nemen is niet afhankelijk van de morele wil, maar van de kennis (cfr. Socrates' visie op misdaad: men begaat geen misdaad omdat men van kwade wil is, maar omdat men niet inziet dat misdaden niet mogen. De soldaat die in oorlogstijd zijn post verlaat, is laf; maar hij is alleen laf omdat hij niet inziet dat moed een goede deugd is.) Een leider neemt dus geen beslissing omdat hij het beste voorheeft met de staat, maar omdat hij inzicht heeft. Hij neemt niet zomaar een beslissing; hij neemt de enige mogelijke, de enige juiste beslissing, namelijk een beslissing die in overeenstemming is met de onveranderlijke Vormen. Citaat:
Hoe kan je mensen leren om een gemeenschap te leiden als ze afgezonderd worden van die gemeenschap om slechte invloeden te voorkomen? Hoe kan je met andere woorden hen afschermen van slechte invloeden en hen tegelijk opleiden zodat ze later die slechte invloeden kunnen tegengaan? En last but not least; waarom zou iemand met meer intellect en ambitie per definitie een betere leider zijn? Waarom zou een verstandiger persoon per definitie de beste beslissingen nemen? Of geloof je dan werkelijk in het platonisch fabeltje van de Vormen? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wie zal er dan beslissen over de opvoeding van dat kind? Ah, de familie, maar aangezien iedereen familie is van iedereen zal dat dus toch de hele gemeenschap worden. En dus de staat. Tussen haakjes, hoe ga je incest en alle nadelige gevolgen ervan vermijden? Als iedereen familie van iedereen is, wordt inteelt wel onvermijdelijk. Citaat:
Je bent tegenstander van religie. Maar wat als ik je "meritocratie" als een religieuze opvatting beschouw? Met extreme kanten? En wat als ik vind dat die meritocratie noch de maatschappij noch de mens vooruithelpt? En dat laatste is voor de verandering geen retorische vraag. Wil men inderdaad "zoveel zijn" in onze maatschappij? Is dat slecht? Dat iedereen zich specialiseert, is een logisch gevolg van de arbeidsdeling die bekomen wordt in een liberale economie (zie Smith en co.). Wat jij voorstelt is centrale planning en taakverdeling, iets wat uiteraard onmogelijk kan werken aangezien men niet a priori iemands capaciteiten, ergo iemands "beste aanwending", kan kennen. Je gaat er van uit dat mensen betere werkkrachten zijn indien ze zich niet moeten bezighouden met het bestuur. Jammergenoeg zijn er zelfs empirische studies die het tegendeel bewijzen. Mensen zijn gemotiveerder en betalen zelfs liever hun belastingen als ze inspraak hebben in het beleid. In Zwitserland is vastgesteld dat mensen het gelukkigst zijn in die kantons waar er meest democratie is (bindende referenda enzoverder). Er is in Zwitserland ook een positief verband tussen democratisch gehalte en het inkomen. En natuurlijk zijn er sociale klassen die de mensen verdelen; je zegt zelf dat er een wachters-klasse is, en het volk. Als dat geen verdeling is, dan ben ik Diogenes van Sinope. Citaat:
En nogmaals: iemand selecteren op basis van verdiensten/capaciteiten is niét wat Plato voorstond. Moed, intellect enzoverder zijn volgens Plato bepaalde eigenschappen van soorten mensen, net zoals geur en kleur eigenschappen van bloemen zijn. Er is hoogstens een "kwaliteitscontrole" om toe te zien dat er geen plotse mutaties zijn. Citaat:
Citaat:
Waar je ook niet op antwoordt, is op de beslissingsbevoegdheid van de staat. De staat is in essentie het monopolie op geweld, of zoals Friedrich Engels schreef: De staat is uiteindelijk een groep gewapende mannen. Waarover mag jouw staat beslissen en waarover niet? Is er een grondwet? Wie kan de grondwet wijzigen? Hoe worden de wachters in jouw systeem gekozen? Bij Plato worden ze alvast niet gekozen, ze worden gekweekt. En er is geen grondwet want de koning-filosofen zijn verstandig genoeg om de wetten zelf te ontdekken. De staat van Plato mag over alles beslissen en het individu is ondergeschikt aan de gemeenschap. Een echt goede reden voor die collectivistische opvatting is er echter niet. Waarom zou een mens ondergeschikt moeten zijn aan de staat? Het is veeleer de staat, die een strafblad heeft, die ondergeschikt moet zijn aan het individu, dat een veel properder curriculum kan voorleggen qua verwezenlijkingen. De staat is op zijn best een noodzakelijk kwaad, en zelfs dat kunnen we betwijfelen. Als er dan toch een staat moet zijn, moet alles er aan gedaan worden opdat de staat minimaal zou blijven. De Founding Fathers van de VS. hadden dit goed voorzien. Staat er immers niet in hun Declaration of Independence We hold these truths to be self-evident, that all men are created equal, that they are endowed by their Creator with certain unalienable Rights, that among these are Life, Liberty and the pursuit of Happiness.--That to secure these rights, Governments are instituted among Men, deriving their just powers from the consent of the governed, --That whenever any Form of Government becomes destructive of these ends, it is the Right of the People to alter or to abolish it, and to institute new Government, laying its foundation on such principles and organizing its powers in such form, as to them shall seem most likely to effect their Safety and Happiness. Het is geen toeval dat de Amerikaanse grondwet zoveel “checks and balances” bevat die moeten verhinderen dat de staat ontspoort. Het recht om wapens te dragen, burgermilities op te starten enzoverder zijn allemaal uitdrukkelijk voorzien om te verhinderen dat de staat een onderdrukker zou worden. Het enige wat de staat in deze visie mag doen, is “to secure these rights”, nl. verzekeren dat iedereen het recht op leven, op vrijheid en het navolgen van geluk krijgt. En goed, het staat er duidelijk in: als een overheid haar boekje te buiten gaat heeft het volk het recht om een nieuwe overheid op te richten. Ik zou ook nog de “Déclaration” van 1789 kunnen citeren en een hoop andere documenten die aan de basis liggen van de Westerse voorliefde voor democratie. (Frankrijk, België… waren niet meteen democratisch en zijn het nog steeds niet volledig, maar de principes van de democratie zijn weldegelijk gebaseerd op de grondrechten die beschreven staan in die eerste teksten). De democratie in het Westen hangt samen met de emancipatie van het individu, met het idee dat alle mensen gelijk geschapen zijn met gelijke rechten. Dat staat haaks op het Platonische idee van ‘superieure’ en ‘inferieure’ bevolkingsgroepen. Niemand heeft het recht om over een ander te heersen (of “wachter te spelen” ); een overheid moet dus als een noodzakelijk kwaad beschouwd worden en ook zo behandeld worden. Dat wil zeggen: de macht van de overheid moet minimaal zijn, en de werking van de overheid moet transparant en democratisch zijn. De scheiding der machten, het feit dat begrotingen moeten goedgekeurd worden, de verantwoording van de regering aan het volk, dat zijn allemaal ‘checks and balances’ om te verzekeren dat de overheid niet ontspoort. Waar eindigt in jouw visie de macht van de staat en waar begint de vrijheid van het individu? Daar doe je geen uitspraken over. Waarover mogen de wachters met andere woorden beslissen? En hoe ga je verzekeren dat ze niet meer macht naar zich toe trekken dan ze mogen? Wie gaat daarop toezien? Wat moet ik doen als ik mishandeld word door iemand van de overheid? Wat moet ik doen als de overheid aan vriendjespolitiek doet? Hoe zullen de rechtbanken georganiseerd zijn? Citaat:
Citaat:
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
|
||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
|
![]() Geen dank.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
|
![]() O ja, een goede upload-site is www.putfile.com , maar ik betwijfel of je Word-documenten kan plaatsen ginds. Anders moet je eens zoeken, normaal geeft iedere provider een aantal megabyte webspace ook. In mijn geval moet ik gewoon in de adresbalk intikken ftp://users.skynet.be/ en dan krijg ik een scherm waarin ik mijn gebruikersnaam en wachtwoord ingeef, en hup, ik kan gewoon dingen kopiëren vanop mijn harde schijf naar mijn webruimte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
|
![]() interessante discussie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
|
![]() Citaat:
Popper is de man van de Open Society. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
|
![]() Meritocratie= Bourgeoisie?????
Want die hebben het allemaal zelf verdiend (te beginnen met de slavenhandel). |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
|
![]() Citaat:
![]()
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Vreemdeling
Geregistreerd: 16 april 2006
Berichten: 89
|
![]() Beste Percalion, mijn excuses voor deze late reactie. U hebt veel energie gebruikt om mijn korte introductie tot meritocratie te weerleggen. Wat ik heb kunnen afleiden uit uw redevoering, is dat u een intelligente man/vrouw bent. Dus betwijfel ik niet dat uw de mening deelt dat de ziel primeert op de letter. Als men vertrekt uit dit standpunt, dan zal men zien dat Plato voor mij eerder een bron van inspiratie was dan een leermeester.
Ook heb ik nooit beweerd dat ik al zijn ideeën heb overgenomen en is meritocratie nog een open begrip. Want als ik me niet vergis is deze manier van leven nog altijd niet in werkelijkheid omgezet. Ik vond het opmerkelijk dat u al mijn standpunten wou toetsen aan "de Republiek" en Plato zijn gedachten maar ik zie even niet in waarom. Een basisidee is en blijft een basis en ieder mensen zal het tot iets anders uitwerken. Uw ideeën over de totalitaire leefwereld vond ik wat te deprimerend om eerlijk te zijn. Toch wil ik een zekere zin uw werk belonen, hier kan u mijn werkstuk downloaden. |
![]() |
![]() |