Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juni 2006, 14:23   #1
oz457
Lokaal Raadslid

oz457's schermafbeelding

Standaard Rassen: ze bestaan, ze zijn genetisch bepaald.

Kattenrassen, hondenrassen, kippenrassen, mensenrassen.

De natuur maakt er geen taboe van: er bestaan effectief rassen in het dierenrijk. Zo zijn er rustige volgzame honden, jachthonden, loophonden en agressieve honden.

Bij mijn weten maken we allen deel uit van en komen we voort uit de natuur. Wat ik wil zeggen dat het verbieden van onderscheid op het niveau van rassen een utopie is die tegen de natuur ingaat.
Het is geweten dat de zwart Afrikanen eerder een tam ras is, eerder lui, open qua karakter, laisser passer.... De Aziaten zijn slim, snugger, harde werker, vooral dan het Chinese en Japanse ras.

Ben je akkoord met de bovenstaande stelling, of denk je dat de mensen buiten natuurlijk zijn?

Hoe zou je het Noord Afrikaanse ras omschrijven?
Hoe zou je het ons ras omschrijven?

Laatst gewijzigd door oz457 : 26 juni 2006 om 14:23.
oz457 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2006, 14:28   #2
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Niet belangrijker dan familietrekjes, die verschillen tussen de "rassen".
Gij zijt hier nieuw zeker? Wij lopen allang niet meer in zo'n typische provocaties.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2006, 14:44   #3
FISHERMAN
Parlementslid

FISHERMAN's schermafbeelding

Standaard

Ja er bestaan mensenrassen:
De homo sapiens, Neanderthaler, homo habilis, homo erectus,...
Met uitzondering van de homo sapiens zijn die allemaal uitgestorven.
Alle mensen die de vandaag leven behoren tot hetzelfde ras.

PS. waarschijnlijk zal er nu een of andere flauwe plezanten het leuk vinden om te zeggen dat er geen racisme kan bestaan als er ook geen mensenrassen bestaan.
Ik heb die stelling al eens onderuitgehaald en ben niet van het nog eens te doen om jullie miezerig brein ter wille te zijn.

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)

Laatst gewijzigd door FISHERMAN : 26 juni 2006 om 14:44.
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2006, 15:04   #4
puud
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht

PS. waarschijnlijk zal er nu een of andere flauwe plezanten het leuk vinden om te zeggen dat er geen racisme kan bestaan als er ook geen mensenrassen bestaan.
Ik heb die stelling al eens onderuitgehaald en ben niet van het nog eens te doen om jullie miezerig brein ter wille te zijn.
Als er geen rassen bestaan kan er ook geen rascisme zijn.
puud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2006, 15:27   #5
Lof der Zotheid

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Het woord "ras" wordt het best vervangen door "ethnie".
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2006, 23:27   #6
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Er bestaan wel degelijk rassen. Die zijn inderdaad genetisch duidelijk van elkaar te onderscheiden.

Ik snap trouwens niet welk probleem links daarmee heeft! Jullie richten jullie pijlen verkeerd! Jullie slogan zou moeten zijn "Behanden alle rassen evenwaardig," niet "Er zijn geen rassen."

Waarom de biologie geweld aan doen? Het bestaan van rassen verantwoordt toch geen discriminatie? Er bestaan verschillende rassen, maar we behoren allen tot het species "mens."

Dat er verschillende rassen bestaan moet je niet als een bedreiging zien, maar als een verrijking. Het zorgt immers voor grote biologische diversiteit van het species mens. Wat is daar mis mee?

PS: Dit is typisch een probleem van links. In plaats van een probleem aan te pakken (discriminatie) voeren ze een kruistoch tegen een biologisch begrip (ras).

Laatst gewijzigd door lomeanor : 29 juni 2006 om 23:28.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2006, 23:38   #7
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Er bestaan wel degelijk rassen. Die zijn inderdaad genetisch duidelijk van elkaar te onderscheiden.

Ik snap trouwens niet welk probleem links daarmee heeft! Jullie richten jullie pijlen verkeerd! Jullie slogan zou moeten zijn "Behanden alle rassen evenwaardig," niet "Er zijn geen rassen."

Waarom de biologie geweld aan doen? Het bestaan van rassen verantwoordt toch geen discriminatie? Er bestaan verschillende rassen, maar we behoren allen tot het species "mens."

Dat er verschillende rassen bestaan moet je niet als een bedreiging zien, maar als een verrijking. Het zorgt immers voor grote biologische diversiteit van het species mens. Wat is daar mis mee?

PS: Dit is typisch een probleem van links. In plaats van een probleem aan te pakken (discriminatie) voeren ze een kruistoch tegen een biologisch begrip (ras).
Wij behoren allemaal tot de homo sapiens sapiens. De onderlingen genetische verschillen zijn slechts miniem en verwaarloosbaar, zoals hier boven reeds werd vermeld. Of is dat nu zo moeilijk?
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2006, 23:44   #8
Gargamel
Banneling

Standaard

Dendeze is nog altijd mens.Waar de moslims toebehoren laat ik over aan jullie grote kennis
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2006, 23:48   #9
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gargamel Bekijk bericht
Dendeze is nog altijd mens.Waar de moslims toebehoren laat ik over aan jullie grote kennis
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2006, 23:51   #10
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

De rassentheoriëen worden vaak weerlegd met een simpel woordspelletje. Zo goed als altijd begint de tegenpartij over de betekenis van het woord "ras" en bepertk de discussie zich tot niet meer dan de Van Dale. En als dat de taktiek niet is, dan is het wel "racisme" om erover te praten.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2006, 00:24   #11
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht

laat ons dan maar over "soorten" spreken, als gij dat beter vind.Het unieke, enige menselijke ras kan onderverdeeld worden in verschillende soorten, of varianten. Beide woorden zijn korrekt.Ontstaan uit dezelfde oer-groep, zijn de homo sapiens uit mekaar gegroeid en hebben zich sinds onheuglijke tijden apart ontwikkeld , wat maakt dat ze vandaag geëvolueerd zijn tot verschillende groepen , of varianten, soorten , met grote onderlinge verschillen.Elke groep kan nogmaals onderverdeeld worden in sub-groepen, die min of meer met elkaar verwant zijn.Hoe kleiner het verwantschap, hoe groter de verschillen tussen de groepen, die allen verschillende genetische mutaties hebben ondergaan . Vandaar hun zéér grote gevarieerdheid.
We kunnen nog lang zo doorgaan, maar iedereen weet dit eigenlijk al allemaal...of is er mischien weer iets dat iemand niet bevalt in deze uitleg?...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2006, 06:45   #12
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Wat met mensen van gemengde rassen? Waar deelt men die in? Chocolade met nootjes?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2006, 08:46   #13
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Wij behoren allemaal tot de homo sapiens sapiens. De onderlingen genetische verschillen zijn slechts miniem en verwaarloosbaar, zoals hier boven reeds werd vermeld. Of is dat nu zo moeilijk?
Dat is inderdaad de populaire opvatting, aangekweekt door de huidige mentaliteit. Een mentaliteit verandert echter geen biologische feiten.
Homo sapiens is een species (een soort dus) geen ras. Rassen zijn verdere onderverdelingen van de homo sapiens.

De verschillen zijn helemaal niet verwaarloosbaar. Door een DNA profiel kan een onderzoeker immer uitmaken wat de ethnische origine (het ras dus) van een persoon is. Zo hebben Zwarten op een groot aantal plaatsen andere polymorfismen (mutaties) als bijvoorbeeld Chinesen.

Nogmaals: dat er rassen bestaan is gewoon een feit, het betekent niet dat discriminatie toelaatbaar is. Men moet er juist voor strijden om alle rassen evenwaardig te behandelen.
Oud 30 juni 2006, 08:50   #14
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
laat ons dan maar over "soorten" spreken, als gij dat beter vind.Het unieke, enige menselijke ras kan onderverdeeld worden in verschillende soorten, of varianten. Beide woorden zijn korrekt.Ontstaan uit dezelfde oer-groep, zijn de homo sapiens uit mekaar gegroeid en hebben zich sinds onheuglijke tijden apart ontwikkeld , wat maakt dat ze vandaag geëvolueerd zijn tot verschillende groepen , of varianten, soorten , met grote onderlinge verschillen.Elke groep kan nogmaals onderverdeeld worden in sub-groepen, die min of meer met elkaar verwant zijn.Hoe kleiner het verwantschap, hoe groter de verschillen tussen de groepen, die allen verschillende genetische mutaties hebben ondergaan . Vandaar hun zéér grote gevarieerdheid.
We kunnen nog lang zo doorgaan, maar iedereen weet dit eigenlijk al allemaal...of is er mischien weer iets dat iemand niet bevalt in deze uitleg?...
Hier heeft u de biologische terminologie helemaal door elkaar gesmeten.
We behoren tot één SOORT: de homo sapiëns. (Dus niet uit één ras).

Deze soort is onderverdeeld in verscheidene rassen (waarschijnlijk gewoon door langdurige geografische isolatie van subgroepen en accumulatie van mutaties, met verscheidenheid tot gevolg).

Probeer het bestaan van rassen gewoon te zien als een bron van verscheidneheid, als een teken van de rijkheid van het gegeven mens. Op zich heeft het concept niets met discriminatie te maken.

Jullie voeren alleen maar een kruistocht tegen het begrip ras omdat "rassen" vroeger gebruikt zijn om wreedheden te rechtvaardigen.
Weet je hoe dom die taktiek is?
Het is zoals een pistool veroordelen in plaats van een moordenaar.
Oud 30 juni 2006, 08:56   #15
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Wat met mensen van gemengde rassen? Waar deelt men die in? Chocolade met nootjes?
Luister goed: ik gebruik hier geen "rechtse" terminologie of zo, met "rassenleer" en van die dingen wil ik niets te maken hebben. Ik vind ook dat alle rassen gelijk behandeld moeten worden.

Mijn kennis over rassen komt gewoon voort uit mijn studies geneeskunde, meer bepaald uit de forensische genetica.

Nu zal ik proberen eenvoudig op uw vraag te antwoorden waar men subgroepen indeelt.

Om het ras van iemand te bepalen in een DNA onderzoek (en zo een profiel op te stellen van bijvoorbeeld de dader van een misdaad) onderzoekt men een aantal polymorfismen (mutaties die verschillend zijn bij verschillende rassen). De resultaten worden grafisch voorgesteld.

De grafische voorstelling is meestal een soort piramide (3D dus), maar om het eenvoudiger voor te stellen zal ik de techniek met een driehoek uitleggen. Het probleem is dan natuurlijk dat je maar 3 rassen met elkaar kan vergelijken. Elke hoekpunt stelt een ras voor. Bijvoorbeeld: het blanke ras, het negroïde ras en het aziatische ras.

Op basis van overeenkomst met polymorfismen wordt het DNA profiel ingevoegd in de computer die het een plaats in de driehoek toekent. Een blanke dus in één hoekpunt, een zwarte in een ander hoekpunt.

En nu het antwoord op je vraag: Iemand van een mengras bevindt zich in het midden van een zijde van de driehoek. Dat verschaft dus ook informatie over de dader.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd?
Oud 30 juni 2006, 09:23   #16
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Ik las net een artikeltje waarin vermeld werd dat in de VS een nieuw hartmedicijn op de markt werd gebracht, speciaal (en enkel) voor zwarten. Zwarte Amerikanen hebben dubbel kans op hartkwalen.

Het medicijn speelt speciaal in op een bepaald gen dat daarvoor verantwoordelijk zou zijn.

Staat ergens op deze webstek: http://uwmening.web-log.nl/uwmening/...hap/index.html

Aziaten kunnen dan weer niet tegen zuivelproducten.

Men zou eens moeten stoppen met warm en koud tegelijk te blazen in de hoop om de mensen wat zand in de ogen te strooien. Het bestaan van verschillende rassen hoeft inderdaad totaal geen waarde-oordeel in te houden.

Een Deens dog en een Pinksterke zijn beiden honden. Toch verkies ik een poedel. Ben ik nu racist?
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2006, 09:27   #17
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Inderdaad Circe, dat bedoel ik met hun "kruistocht tegen het woord ras."

Laat ons toch gewoon het bestaan van rassen erkennen, dat is gewoon een genetisch, een biologisch feit. En trouwens, dat is zelfs positief: het is een zegen voor de verscheidenheid en de diversiteit van de mensheid!

Ze zouden beter hun pijlen richten op rassendiscriminatie in plaats van gewoon op het objectief gegeven "ras."
Oud 30 juni 2006, 09:31   #18
FISHERMAN
Parlementslid

FISHERMAN's schermafbeelding

Standaard

Jullie verwarren rasverschillen(bv. poedel<>herdershond/homo sapiens<>homo habilis) met etnische verschillen(kleurverschillen binnen 1 ras bv. de homo sapiens sapiens komt voor in verschillende kleurtjes. Net zoals er ook hondenrassen bestaan die verschillende kleurtjes hebben).

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2006, 09:38   #19
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Neen Fisherman, jij bent degene die de dingen verwart.

Homo is een familie, Sapiens en Habilis zijn twee soorten in die familie. Rassen zijn onderverdelingen van één soort.

Vergeet niet dat hondenrassen uiteindelijk ook enkel wat verschillende kleurtjes waren, ze zijn echter door de mens uitgeselecteerd op basis van bepaalde kenmerken. Dat zorgde voor een versnelde evolutie, wat bij de mens nog jaren van geografische isolatie zou kosten.

Dus nogmaals: rassen bestaan en ze zijn een verrijking van de mensheid. Ze zijn een bron van diversiteit en verscheidenheid.
Oud 30 juni 2006, 09:41   #20
Lof der Zotheid

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Nee. Koffie met melk.
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be