Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juni 2006, 23:16   #1
Twanne
Provinciaal Gedeputeerde

Twanne's schermafbeelding

Standaard Perceptie-probleem

Moslims en Westerlingen zitten blijkbaar met een perceptie-probleem: ze weten dat de relaties tussen elkaar allesbehalve ok zijn, maar geven daar elkaar de schuld van. Moeten we dan ook niet leren naar elkaars beschuldigen luisteren en er iets aan doen ipv uit onwetendheid de haat verder aan te wakkeren? (ok, haat is een groot woord, maar kom, laten we het is groots zien)

Uit De Standaard online:
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF22062006_115
Peiling toont wantrouwen Westen en moslimwereld

epa

document.write('');

WASHINGTON - Moslims zien Amerikanen en Europeanen als zelfzuchtig, immoreel en inhalig. Amerikanen en Europeanen zien moslims als arrogant, gewelddadig en intolerant.
De kloof tussen moslims en het Westen is groot, zo blijkt uit een opinieonderzoek van het Amerikaanse Pew Research Center. Het onderzoek werd gehouden in vijftien landen.

Een duidelijke meerderheid in zowel het Midden-Oosten als Europa vindt de verhoudingen tussen moslims en westerlingen slecht. Dat gevoel is het sterkst in Duitsland, waar 70 procent van de ondervraagden een negatief oordeel had over de betrekkingen. In Frankrijk was dat 66 procent en in de Verenigde Staten 55 procent.

Beide kampen geven elkaar de schuld van de slechte verhoudingen. ,,In de westerse landen worden de moslims verantwoordelijk gehouden, in de moslimlanden en onder moslims in Europa krijgen de burgers in het Westen de schuld'', vat Andrew Kohut, directeur van het Pew Research Center samen.

Zo vindt de overweldigende meerderheid van de ondervraagde moslims dat de uit de hand gelopen controverse rond de spotprenten van de profeet Mohammed afgelopen voorjaar te wijten is aan een gebrek aan respect voor de islam, terwijl de meerderheid van de westerse ondervraagden met de beschuldigende vinger wijst naar de intolerantie van de moslims.

In Duitsland en Spanje vindt een ruime meerderheid (70, respectievelijk 58 procent) dat het leven van een vrome moslim in tegenspraak is met de moderne westerse samenleving. Moslims in die landen zien die fundamentele tegenstelling echter niet: slechts 36 procent van de moslims in Duitsland en 25 procent van de moslims in Spanje vindt beide levenswijzen onverenigbaar.

De meeste moslims in Europa staan positief tegenover westerse christenen: 91 procent van de Franse moslims, 82 procent van de Spaanse, 71 procent van de Britse en 69 procent van de Duitse moslims gaf aan een positieve houding te hebben tegenover christenen. Europese moslims hebben een positiever beeld van Europeanen dan hun geloofsgenoten elders in de wereld.

Volgens Kohut zijn de Britse moslims het meest geradicaliseerd en zijn de Franse het gematigdst. Zo heeft 71 procent van de Franse moslims een positief beeld van joden, terwijl bij moslims in Groot-Brittannië, evenals bij hun geloofsgenoten in Duitsland en Spanje, een sterk anti-joods sentiment heerst.

9/11

Een van de verrassendste uitkomsten van het onderzoek is dat een meerderheid in Indonesië (65 procent), Turkije (59 procent), Egypte (59 procent) en Jordanië (53 procent) zei niet te geloven dat de aanslagen van 11 september door een groep Arabieren zijn uitgevoerd. Die mening wordt gedeeld door 66 procent van de moslims in Groot-Brittannië en 42 procent van hun geloofsgenoten in Duitsland.

De steun van moslims voor het terrorisme neemt echter af. Van de Indonesiërs zei 71 procent dat zelfmoordaanslagen en andere vormen van geweld tegen burgers nooit gerechtvaardigd zijn. In 2005 was dat nog 66 procent en in 2002 slechts 54 procent. Ook in Pakistan was die trend te zien: 69 procent vindt geweld tegen burgers nooit goed te praten, terwijl in 2002 nog maar 38 procent van de ondervraagden die mening uitsprak.

Verder bleek dat in veel moslimlanden ook de steun voor Al-Qaedaleider Osama bin Laden is afgebrokkeld. In Jordanië staat nog maar 24 procent van de ondervraagden achter hem, vergeleken met 60 procent een jaar geleden.
kld
Oud 23 juni 2006, 12:35   #2
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Twanne Bekijk bericht
Moslims en Westerlingen zitten blijkbaar met een perceptie-probleem: ze weten dat de relaties tussen elkaar allesbehalve ok zijn, maar geven daar elkaar de schuld van. Moeten we dan ook niet leren naar elkaars beschuldigen luisteren en er iets aan doen ipv uit onwetendheid de haat verder aan te wakkeren?
1. Zelfs met dat "luisteren" is er een probleem. Het is immers niet alleen inhoudelijk dat Moslims en Westerlingen van elkaar verschillen, het is ook vormelijk. De hele cartoon-heisa is daar een goed voorbeeld van: daar waar vormelijk gezien cartoons een normaal communicatiemiddel vormen om bepaalde "heilige huisjes" aan te pakken, vatten moslims die cartoons steevast op als een persoonlijke aanval te wijten aan een gebrek aan respect voor hun godsdienst. Tja...

2. Met "luisteren" alleen gaan we er ook niet komen. Het is niet omdat we luisteren naar een moslim die bvb. vindt dat een vrouw en een man niet gelijkwaardig zijn, dat we daarna plots gaan overeenkomen. Neen, ook na het "luisteren" gaat de westerling zulk gedrag "aberrant" vinden, terwijl de moslim de westerse kijk op vrouwen nog altijd gaat beschouwen als een voorwerp van "moreel verval".

Uit een "botsing" van twee culturen ontstaat immers niet per definitie "een synthese" of "een compromis". Vaak is het zo dat de sterkste gewoonweg wint van de zwakste, punt uit.
Oud 23 juni 2006, 12:55   #3
bruut geweld
Minister-President

bruut geweld's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
1. . De hele cartoon-heisa is daar een goed voorbeeld van: daar waar vormelijk gezien cartoons een normaal communicatiemiddel vormen om bepaalde "heilige huisjes" aan te pakken, vatten moslims die cartoons steevast op als een persoonlijke aanval te wijten aan een gebrek aan respect voor hun godsdienst. Tja...¨
maar toen dezelfde Deense hoofdredacteur consequent wou zijn in de vrije meningsuiting en OOK holocaustspotprenten wou gaan publiceren, werd hij met ahum verlof gestuurd..... als het voor de één geldt, dan ook voor een ander .

[qoute=Turkje]
2. Met "luisteren" alleen gaan we er ook niet komen. Het is niet omdat we luisteren naar een moslim die bvb. vindt dat een vrouw en een man niet gelijkwaardig zijn, dat we daarna plots gaan overeenkomen. Neen, ook na het "luisteren" gaat de westerling zulk gedrag "aberrant" vinden, terwijl de moslim de westerse kijk op vrouwen nog altijd gaat beschouwen als een voorwerp van "moreel verval".

[/quote]

In het westen "valt" één op vijf vrouwen van de trap. Westerse mannen hebben blijkbaar geen godsdienst nodig om hun vrouw eens goed af te slaan. Let's face it, mannen reageren eerder fysiek. En we hebben allemaal wel eens vrouwen gehad/gekend die je tot het uiterste drijven. De meerderheid van ons kan zich dan gelukkig beheersen, maar een groot gedeelte ook weer niet.
[qoute=Turkje]
Uit een "botsing" van twee culturen ontstaat immers niet per definitie "een synthese" of "een compromis". Vaak is het zo dat de sterkste gewoonweg wint van de zwakste, punt uit.[/quote]

Dan is een logische gevolgtrekking van je "cultureel darwinisme" dat de islamcultuur de sterkste is. de "Sterkere" behoeft immers geen bescherming.
en laten we niet vergeten dat op de wereldbevolking 1 op 5 (anderen zeggen zelfs 1 op 4,5) moslim is. en dat aantal groeit nog steeds. als je dé moslims de oorlog verklaart, ben je op voorhand verloren. wat je moet uitbannen is extremisme, en dat doe je zeker niet door veralgemeningen
MEYER: ZELF EEN HOLOCAUST SURVIVOR :"hetgeen israel de palestijnen aandoet is hetzelfde als datgene wat de nazi's de joden aandeden in de jaren 30" VN RESOLUTIES ISRAEL :Iran wel en zij niet? res 1 res 2
bruut geweld is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2006, 13:10   #4
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik weet niet waar u juist naartoe wil met de "opmerkingen" die u gaf: volgens mij doen ze immers niet ter zake.

U kunt natuurlijk ook doodleuk ontkennen dat er wrijvingen zijn tussen de westerse en de moslimwereld "omdat we niet mogen veralgemenen". Bon, dan heeft u uw punt gemaakt, en u wordt daarvoor vriendelijk bedankt.

Als laatste zou ik u willen aanraden om het advies dat u blijkbaar zeer welwillend rondstrooit, ook eens zelf ter harte te nemen:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bruut geweld Bekijk bericht
Dan is een logische gevolgtrekking van je "cultureel darwinisme" dat de islamcultuur de sterkste is.
Van de persoon die zit te zeveren over "je mag niet veralgemenen" kan zulke ondoordachte uitspraak immers wel tellen.
Oud 23 juni 2006, 13:13   #5
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Twanne Bekijk bericht
Beide kampen geven elkaar de schuld van de slechte verhoudingen. ,,In de westerse landen worden de moslims verantwoordelijk gehouden, in de moslimlanden en onder moslims in Europa krijgen de burgers in het Westen de schuld'', vat Andrew Kohut, directeur van het Pew Research Center samen.
Zoals verwacht geeft elke kant de andere de schuld.

Maar wat mij vooral opvalt is dat de moslims in Europa tot de moslimwereld horen, en niet tot 'het Westen'.
Oud 23 juni 2006, 13:16   #6
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Dan is een logische gevolgtrekking van je "cultureel darwinisme" dat de islamcultuur de sterkste is. de "Sterkere" behoeft immers geen bescherming.
en laten we niet vergeten dat op de wereldbevolking 1 op 5 (anderen zeggen zelfs 1 op 4,5) moslim is. en dat aantal groeit nog steeds. als je dé moslims de oorlog verklaart, ben je op voorhand verloren. wat je moet uitbannen is extremisme, en dat doe je zeker niet door veralgemeningen
Er zijn 1,1 miljard moslims in de wereld, en 2,1 miljard christenen. Hoe kunnen ze nu winnen van een militair superieure westen? Enfin ik wil geen oorlog met de moslims, en de kans dat zij ooit totale oorlog voeren met ons is klein gezien hun numerieke zwakte.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wereldgodsdienst
Oud 23 juni 2006, 13:36   #7
bruut geweld
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik weet niet waar u juist naartoe wil met de "opmerkingen" die u gaf: volgens mij doen ze immers niet ter zake.

Ze zijn enkel een antwoord op uw beweringen, dus lijken ze mij dan weer wel terzake. Maar ze staan u blijkbaar niet aan, dus negeert u ze . ook goed, hoor.

U kunt natuurlijk ook doodleuk ontkennen dat er wrijvingen zijn tussen de westerse en de moslimwereld "omdat we niet mogen veralgemenen". Bon, dan heeft u uw punt gemaakt, en u wordt daarvoor vriendelijk bedankt.

Heb ik dat dan gedaan ? 8) of probeer je me woordjes in de mond te leggen

Als laatste zou ik u willen aanraden om het advies dat u blijkbaar zeer welwillend rondstrooit, ook eens zelf ter harte te nemen:

Van de persoon die zit te zeveren over "je mag niet veralgemenen" kan zulke ondoordachte uitspraak immers wel tellen.
u verstaat duidelijk niet wat ik wil zeggen.leg ik het toch even uit.8) Je hoort uit een bepaalde hoek niets anders dan : "de islam" is een gevaar, een veroveringscultuur, ze willen "ons" knechten en califaat stichten , al onze vrouwen in boerka etc. => ergo als je je eigen cultuur tegen een andere moet beschermen omdat die veel sterker groeit , ook in je eigen cultuur (en dus inherent sterker is) impliceert dat volgens je eigen cultuurdarwinistische stelling dat deze inferieur is.
[qoute=Turkje]
Uit een "botsing" van twee culturen ontstaat immers niet per definitie "een synthese" of "een compromis". Vaak is het zo dat de sterkste gewoonweg wint van de zwakste, punt uit.[/quote

JOUW logica , niet de mijne. als de westerse superieur zou zijn, zou het betekenen dat moslims hun islamitische cultuur spontaan zouden opgeven voor de superieure westerse.

met "veralgemenen" heeft dat dus niets te maken.

MEYER: ZELF EEN HOLOCAUST SURVIVOR :"hetgeen israel de palestijnen aandoet is hetzelfde als datgene wat de nazi's de joden aandeden in de jaren 30" VN RESOLUTIES ISRAEL :Iran wel en zij niet? res 1 res 2
Oud 23 juni 2006, 14:20   #8
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Die opwerpingen die u geeft, zijn geenszins "antwoorden" of "tegensprekingen" van hetgeen ik zeg. Het is dus geen kwestie van "negeren", maar van niet rond de pot draaien.

Citaat:
u verstaat duidelijk niet wat ik wil zeggen.

Moest dat zo zijn (quod non), dan is dat zeker dito.

Citaat:
Je hoort uit een bepaalde hoek niets anders dan
Dat kan mij eerlijk gezegd geen bal bommen. Je opmerking als zou ik tot die uitspraak zijn gekomen doordat ik zelf zo denk en daarbij uitga van een "cultuurdarwinistisch" patroon is totaal van de pot gerukt.

Laten we mijn uitspraak nog éénmaal bovenhalen:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Uit een "botsing" van twee culturen ontstaat immers niet per definitie "een synthese" of "een compromis". Vaak is het zo dat de sterkste gewoonweg wint van de zwakste, punt uit.

Dit is geen "logica" of "logische deductie" zoals u het noemt, het is naar mijn mening een "feit". Kijk naar de geschiedenis: wanneer twee verschillende culturen met elkaar in contact komen, blijft er na verloop van tijd meestal maar één meer over. Als u deze algemene trend wil tegenspreken, be my guest.

En dat "feit" is dan ook het enige dat ik wil aangeven. In tegenstelling tot de topicopener, die ervan uitgaat dat met "luisteren" we wel zullen komen tot een "synthese", ben ik er dus niet zo gerust in. De "clash of cultures" is verre van uitgebannen.

Hoe u ertoe zou komen dat ik met deze uitspraak deze of gene cultuur "superieur" vind aan de andere, begrijp ik anderzijds nog altijd niet. Of u moest wel heel bevooroordeeld zijn natuurlijk.

Laatst gewijzigd door Turkje : 23 juni 2006 om 14:21.
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2006, 15:28   #9
bruut geweld
Minister-President

Standaard

Citaat:
Die opwerpingen die u geeft, zijn geenszins "antwoorden" of "tegensprekingen" van hetgeen ik zeg. Het is dus geen kwestie van "negeren", maar van niet rond de pot draaien.

aLs je beweert dat cartoons een NORMAAL communicatiemiddel zijn in het Westen , en dat Islamieten daar niet mee omkunnen als ze "gekwetst" worden , wijs ik je inconsistentie als het over Holocaustcartoons gaat.

Als je beweert dat we er niet mee gaan komen door de luisteren naar moslims die vrouwen als mindere beschouwen, wijs ik je op het feit dat in onze streken Vrouwen net zo goed als mindere worden behandeld. Zoals gezegd 1 op 5 Westerse mannen (en vermoedelijk meer) heeft geen godsdienst nodig om zijn vrouw af te bonken. ook gelijkheid op de werkvloer , verloning en carriere is een illusie. Ongetwijfeld beter dan in Saudi arabië , maar dat beschouwen "als mindere" van de vrouw heb je evengoed in onze Westerse cultuur. (over het al dan niet luisteren heb ik niets gezegd he8) )

Moest dat zo zijn (quod non), dan is dat zeker dito.

Dat kan mij eerlijk gezegd geen bal bommen. Je opmerking als zou ik tot die uitspraak zijn gekomen doordat ik zelf zo denk en daarbij uitga van een "cultuurdarwinistisch" patroon is totaal van de pot gerukt.

Je uitspraak stelt duidelijk dat de STERKSTE cultuur wint...en betere illustratie van het principe van survival of the strongest is nauwelijks mogelijk.
dat is WREED in de pot 8) het rukken (niet aan mij!!;zoek maar iemand anders) laat ik met veel plezier aan jou over.

Laten we mijn uitspraak nog éénmaal bovenhalen:

Dit is geen "logica" of "logische deductie" zoals u het noemt, het is naar mijn mening een "feit". Kijk naar de geschiedenis: wanneer twee verschillende culturen met elkaar in contact komen, blijft er na verloop van tijd meestal maar één meer over. Als u deze algemene trend wil tegenspreken, be my guest.

waar spreek ik dat tegen ? weer woordjes in de mond leggen ?8)

En dat "feit" is dan ook het enige dat ik wil aangeven. In tegenstelling tot de topicopener, die ervan uitgaat dat met "luisteren" we wel zullen komen tot een "synthese", ben ik er dus niet zo gerust in. De "clash of cultures" is verre van uitgebannen.

Hoe u ertoe zou komen dat ik met deze uitspraak deze of gene cultuur "superieur" vind aan de andere, begrijp ik anderzijds nog altijd niet. Of u moest wel heel bevooroordeeld zijn natuurlijk.
yet again, jij verwoordt dat de sterkste cultuur wint. Die is uiteraard inherent superieur aan de mindere. en behoeft daarom geen bescherming. individuen uit de mindere cultuur zullen zich spontaan bekeren zonder enige dwang tot de superieure.
en dat bevooroordeeld zijn...weer woordjes in de mond leggen..slechte gewoonte van je hoor, niet netjes 8)

Laatst gewijzigd door bruut geweld : 23 juni 2006 om 15:55.
Oud 27 juni 2006, 23:05   #10
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Er zijn 1,1 miljard moslims in de wereld, en 2,1 miljard christenen. Hoe kunnen ze nu winnen van een militair superieure westen? Enfin ik wil geen oorlog met de moslims, en de kans dat zij ooit totale oorlog voeren met ons is klein gezien hun numerieke zwakte.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wereldgodsdienst
Hele naïeve houding Judokus ... Het aantal al dan niet gelovigen van eender welke godsdienst doet helemaal niet ter zake.
Oud 28 juni 2006, 05:40   #11
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
Hele naïeve houding Judokus ... Het aantal al dan niet gelovigen van eender welke godsdienst doet helemaal niet ter zake.
Idd, de enkel militaire sterkte.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2006, 21:09   #12
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Idd, de enkel militaire sterkte.
Kan U dit nog ff herhalen?8)

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be