![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Cannabis op voorschrift in Nederlandse apotheken
Vanaf deze week kunnen Nederlanders die aan ernstige ziektes lijden cannabis kopen bij de apotheek op voorwaarde dat ze een doktersvoorschrift kunnen voorleggen. Dat zegt een woordvoerder van de minister van Volksgezondheid maandag.De medicinale cannabis wordt voorgeschreven aan patiënten die aan kanker, aids of het Syndroom van De la Tourette lijden. Voor de verdeling van de cannabis over de apotheken richtte het ministerie het Bureau voor Medicinale Cannabis (BMC) op. Maandag begint de levering aan de apotheken, vanaf dinsdag of woensdag moet de cannabis te koop zijn. Bij de apotheek zullen twee soorten cannabis verkocht worden. De goedkoopste kost 40 euro per 5 gram, de duurste 50 tot 55 euro per 5 gram. De prijs is volledig voor rekening van de patiënt. De cannabis die verkocht wordt bij de apotheken in Nederland is afkomstig van twee producenten. Zij worden de eerste legale producenten van cannabis in Europa. ![]() Wanneer is dit bekrompen landje, onze dokter schrijft alles ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Gouverneur
Locatie: Speciaal om GC plezier te doen: 2 dagen op de 14 Meuzegem
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Cannabis voor medisch gebruik? Ik ben voorstander, meer bepaald voor glaucoom staat de werking nu min of meer vast.
Maar was dat werkelijk de bedoeling van deze posting? Sommige pro's denken, of hopen althans, dat hiermee ook cannabis gelegaliseerd wordt voor recreatief gebruik. IJdele hoop natuurlijk, want morfine en cocaïne bv. zijn nog steeds niet toegestaan voor recreatief gebruik. Of is het de bedoeling een systeem te creëren waarbij via fraude men aan cannabis kan raken om zichzelf mee kapot te roken?
![]() |
#4 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#5 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Vreemdeling
|
![]() ![]() Radio Donna:En wat zijn je hobby's?" Luisteraar:"ik ben recreatief druggebruiker" Radio Donna:"Oh geweldig! Dan mag je nu je top 3 geven!"
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik hoop dat het er snel komt in België, want tot die tijd blijf ik illegaal bezig zijn, en dus strafbaar. (Want ik heb wel eens meer dan 3 gr op zak, ik ga niet iedere week naar nederland....)
Voor alle duidelijkheid: ik heb reuma. Sinds m'n 8e levensjaar. ZONDER wiet verrek ik van de pijn en lig ik de hele dag in de zetel. MET wiet doe ik als nu: werken, koken, uitgaan, berichtjes typen,... Maar de Belgische Staat heeft blijkbaar liever dat ik met pijn in m'n zetel blijf liggen. Fijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Vreemdeling
|
![]() Misschien kan je toch maar beter naar nederland blijven rijden ook al komt het ook in België erdoor want de apotheek wiet zou duurder zijn en vooralsnog niet terugbetaald door de ziekteverzekering.
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
Dat zegt heel veel over Radio Donna (had je gezegd sadistisch bijlseriemoordenaars, hadden ze exact hetzelfde gezegd)
![]() |
![]() |
#11 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#12 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#13 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Inderdaad! 'Ofwel.... heb ik niet lang genoeg gezocht'. Er zijn verschillende studies die indiceren dat cannabis heilzaam is binnen een therapie gericht op pijnbestrijding. Bijvoorbeeld in het kader van MS, fibromyalgie, juveniele reuma, CVS,... Ik hoop ook dat je nooit geen arts wordt, ik hou m'n hart vast. Wetenschap gaat immers over grote groepen mensen, over gemiddelden en variantie. Maar binnen een individuele aanpak, zoals binnen een klinische praktijk, moet je er van uitgaan dat iedere patiënt anders is, en op zoek gaan naar wat werkt voor het individu dat voor je zit. Daarbij kun je je baseren op wetenschap, maar hopelijk niet louter op wetenschap, want anders vergeet je de mensen die 'afwijken van het gemiddelde'. Je benadering: "dat kan niet want daar is geen wetenschappelijke evidentie voor" impliceert dat je het individu uit de praktijk wil halen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus wiet ook niet 'vrij' te koop als geneesmiddel, maar wel op doktersvoorschrift, en niet helemaal vrij. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||||
|
![]() Citaat:
Een curatief verband tussen reuma en cannabis is er echter niet. Het spijt me... Citaat:
Of nee, nooit geen, dubbele ontkenning... Dank je, want ik studeer niet voor arts, maar dat je dat mij toewenst vind ik echt aardig! ![]() Ik hoop alleen dat er geen misbruik gemaakt wordt van de situatie door recreatieve gebruikers. Want daar zijn mensen die door cannabis geholpen worden, zoals jij, de dupe van.
![]() |
![]() |
#16 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#17 | |
|
![]() Citaat: