![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Ex-Fordarbeiders tekenen beroep aan tegen vonnis arbeidsrechtbank
![]() De 21 ex-Fordarbeiders die de directie van Ford Genk wegens discriminatie voor de arbeidsrechtbank in Tongeren daagden, gaan beroep aantekenen tegen het vonnis dat de arbeidsrechtbank op 29 juni uitsprak. Dat laat woordvoerder Willem De Witte maandag namens het "Comité ex-Fordarbeiders" weten. De Tongerse arbeidsrechtbank oordeelde dat Ford Genk zich ten tijde van de herstructurering in 2003, waarbij 3.000 banen geschrapt werden, niet schuldig maakte aan discriminatie bij het vastleggen van de ontslagcriteria op basis van schriftelijke en mondelinge vermaningen en op grond van leeftijd. De arbeidsrechtbank sprak zich anderzijds niet uit over het feit of Ford Genk zich al dan niet schuldig maakte aan discriminatie bij het toekennen van strafpunten aan werknemers die in het verleden veelvuldig ziek waren geweest. De arbeidsrechtbank beval een heropening van de debatten op dit punt omdat het eerst een uitspraak van het Europees hof wilde afwachten. Die uitspraak wordt dinsdag verwacht. De ex-arbeiders zijn evenwel van mening dat de arbeidsrechter met het uitstel zijn verantwoordelijkheid wil ontlopen en dat er voldoende argumenten voorhanden waren om Ford op basis van de Belgische wetgeving te veroordelen voor discriminatie op basis van ziekte. --------------------------------------------------------------------- blijkbaar hoeven grote bedrijven zich aan geen enkele ethische code te houden bij het zwaaien met de ontslaghakbijl. strafpunten voor wie de pech heeft iets te vaak ziek te zijn, 'beschaving' van de nieuwe tijd... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoe zou Ford dan de afslanking gedaan moeten hebben?
Hun meest rendabele mensen de laan uitsturen? Of gaan we knuffelen, en vooral autochtoontjes buitenkegelen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() iedereen weet nu dat wie bij ford ontslagen is een van die 'zieken' is.
een ex-fordarbeider zal makkelijk nieuw werk vinden zo. en dan maar weer repressie tegen werklozen... zo knijp je zwakkeren in een tang, maar hey alles voor het economisme, de aandelen, de cijfers, de rendabiliteit, de hardloperij... Laatst gewijzigd door Mitgard : 12 juli 2006 om 10:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
alleen rendabele, altijd-gezonde, willoze robot-mensen zijn nuttig voor de fabriek. iets teveel menselijkheid zoals ziekte, zwangerschap, gevoelens, depressie e.d. oh god stel je voor, de rampspoed voor de rendabiliteit en de efficiëntie... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Minister
|
![]() Daaraan zie je dat mensen simpelweg slaven zijn binnen dergelijke bedrijven. Ze hadden ook kunnen kijken naar het aantal jaren dat werknemers in dienst zijn en op basis daarvan een keuze maken. Voor zo'n rotbedrijf wil ik in elk geval niet werken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het LIFO pricipe? Last in first out. Dat werkt gedeeltelijk, en is "eerlijker".
Maar een werkgever zou gek zijn als ie zijn meer rendabelere mensen zou wegwerken, omdat ie geen zere teentjes wil maken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() ![]()
![]() |
#8 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Het is toch normaal dat een bedrijf zijn meest rendabele werknemers wil houden, een bedrijf is geen OCMW.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dus "gezondheid" had één van de ontslagcriteria moeten zijn: hoe minder ziek, hoe meer strafpunten? Of wat stel je voor?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#13 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dat verklaart natuurlijk de ridicule stelling in de beginpost... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Met 40° koorts gaan werken en met uwe kop in den baas zijn gat kruipen,en uitroepen is het zo goed baas!
![]() |
![]() |
#18 |
Minister-President
|
![]() Dit verhaal doet mij denken aan de grote discussies die destijds werden opgezet rond het "Vernieuwd Secundair Onderwijs"; op een bepaald moment bleek dat leerlingen hun falen in sommige hoofdvakken konden compenseren met goede punten voor "attitude". [je best doen, tonen dat ge van goeie wil was, etc...] Kritiek op dat systeem: in het "echte" leven zal je moeten presteren en zijn de argumenten "jamaar... ik heb toch goed mijn best gedaan" of nog "ik had malchance" niet veel waard. En alras bleek aan de univ wat daarmee bedoeld werd; niet presteren = een dikke buis, tweede zit of jaartje bissen.
... Over naar Ford. Het "echte leven". En het feit dat werknemers die vaak ziek zijn idd. véél minder productief / rendabel zijn voor het bedrijf. Niet te verwonderen dat een werkgever met zoiets rekening houdt als je ziet hoeveel zo'n werknemer in dit landje kost. Ik meende ergens iets gelezen te hebben over het spelen met het fameuze systeem van de carensdag en welke invloed dat had op het absenteïsme... Maar soit, ik zal me maar niet van m'n gemeenste kant laten zien vandaag; het zonneke schijnt en de vogelkes fluiten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar dat is weeral wat te genuanceerd zeker? 8) Edit: of nee, het zal gemeen zijn, zoals Desiderius zegt! ![]() Laatst gewijzigd door Sfax : 13 juli 2006 om 14:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() Om het idee te geven, op mijn vorig werk was in de productieafdeling een ziekteverzuim van meer dan 20 dagen per jaar bij ongeveer 30% van de werknemers. Of die allemaal echt ziek zijn of niet, moeilijk te beoordelen. Maar er zijn altijd wel personen die eens een dagje willen uitslapen na het weekend of eens een week geen goesting hebben. Kan je het bedrijf dan kwalijk nemen dat ze liever de personen met het laagste ziekteverzuim houden? Ziekteverzuim is 1 van de zovele criteria die een goeie werknemer bepalen, helaas zijn in tegenstelling tot ziekteverzuim veel van die criteria niet te meten. |
|
![]() |
![]() |