![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Wat gezinssituatie verkiest u? | |||
Geen wettelijke regeling |
![]() ![]() ![]() |
5 | 14,71% |
Samenlevingscontract |
![]() ![]() ![]() |
12 | 35,29% |
Burgerlijk huwelijk |
![]() ![]() ![]() |
14 | 41,18% |
Religieus huwelijk |
![]() ![]() ![]() |
10 | 29,41% |
Anders,...(gelieve uit te leggen in post) |
![]() ![]() ![]() |
4 | 11,76% |
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementslid
|
![]() Aangezien sommigen in een ander topic het nogal hebben over het "traditionele gezin", had ik graag eens geweten hoe iedereen hier over denkt.
"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." Evelyn Beatrice Hall (Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt) Laatst gewijzigd door FISHERMAN : 9 juli 2006 om 18:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik zie niet in wat de staat zich daarmee zou moeten moeien. En als de staat dat dan toch doet, voor iedereen dezelfde mogelijkheden.
Laatst gewijzigd door Heftruck : 9 juli 2006 om 20:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik stemde 'anders' : mijn voorkeur gaat uit naar een 'extended family', waarbij een hele groep mensen samen gaat wonen in een soort commune, met ouders, kinderen, grootouders, tantes & nonkels, vrienden & vriendinnen, ...
Een soort permanent circus dus. En als dat niet lukt : een kluizenaarsbestaan. Dat noemen ze ook wel eens : van het ene uiterste in het andere. En ik heb het nochtans niet op extremisten. Hé hé. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister
|
![]()
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() een samenlevingscontract met mijn kat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Beestig gezellig... in verhaaltjes... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Minister
|
![]() Mijn vriendin en ik hebben een samenlevingscontract en twee kinderen van 9 en 11 jaar. Dat loopt goed en meer moet dat niet zijn.
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() Op z'n Afrikaans: zeven vrouwen, en een stuk of 30 kinderen.Allemaal tezamen op een groot domein , niet al te ver van de grote stad, maar niet te dichtbij ook niet.Doe ik een restaurantje open met m'n kindergeld, en kan ik voedsel in het groot kopen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Schepen
|
![]() Ik heb ook anders gekozen, omdat de vorm eigenlijk bitter weinig uitmaakt. Of je nu een papiertje hebt of niet zou geen verschil mogen maken, zolang het gezin maar werkt. Men moet er enkel voor zorgen dat men geen van de groepen een voordeel geeft (bv. financieel) tov de anderen, zodat mensen echt kunnen kiezen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#11 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Jazeker zal content zijn.
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Minister-President
|
![]() En ik die dacht dat het welke moest zijn
![]() |
#13 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Geef mij maar een good old-fashioned huwelijk met alles erop en eraan, van het obligate ja-woordje en de belegen grapjes van de burgervader, tot het in vol ornaat binnenschrijden in een prachtige kapel bekleed met de witste rozen en aronskelken. Receptie en avondfeest in kasteel inclusief.
![]() |
#14 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#15 |
Gouverneur
|
![]() 'k ben "traditioneel" ingesteld, in die zin dat ik het niet zo voor 'samengestelde gezinnen' heb. Begrijp me niet verkeerd: ik veroordeel het niet, maar persoonlijk vind ik wel dat je daar niet lichtzinnig toe beslist. Indien je kinderen op de wereld zet, impliceert dat het opnemen van verantwoordelijkheid. Dat betekent voor mij concreet (i) dubbel nadenken alvorens 'eraan te beginnen' ; (ii) drie keer nadenken alvorens het gezin te verbreken en (iii) heel goed nadenken alvorens je een nieuwe relatie begint, waarbinnen al dan niet reeds kinderen zijn en/of waarbinnen je opnieuw kinderen wilt.
Is hiervoor een boterbriefje nodig? wat mij betreft niet... huwelijk bekijk ik vooral praktisch: wat met erfrecht, successierechten, overlevingspensioen ev. onderhoudsgeld (indien bijvoorbeeld één van de partners beslist om voor de kinderen thuis te blijven) etc. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() In een meer onbevangen plaats en tijdperk noem(d)en ze dat "romantisch"... Het spijt me dan ook niet dat ik de puur contractuele zich tot het ambtenarenmilieu beperkende rommel minder intrinsieke waarde toedicht dan de religieuze ervaring die zo'n dag met zich meebrengt.
![]() |
#17 |
Gouverneur
|
![]() een klassiek huwelijk heeft wel iets... het is manier om te laten zien, niet alleen ten opzichte van elkaar, maar ook tav de gemeenschap dat je voor elkaar kiest. Het is ook een symbolische manier om afscheid te nemen van thuis. Het is veel intenser dan gewoon je valiezen pakken en zeggen : dag ma, dag pa. Eigenlijk had ik het daar moeilijk mee.. nochtans had ik daarvoor wel op kot gezeten.. maar toch. Ik miste wel een 'symbool'. Afijn, mijn toenmalige partner had geen boodschap aan een huwelijk en ondertussen is het te laat voor de symboliek van het 'verlaten van het nest'.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() In het Maasland (en wellicht ook elders) wordt iemand die 30 jaar is en niet getrouwd "os" genoemd. Ik was op mijn 30ste al 2X getrouwd dus ben ik een "ezel".
Serieus nu: Mijn eerste huwelijk was klassiek, burgerlijke stand, kerk, feest. We zijn toen voor de kerk getrouwd omwille van de familie, we wilden beiden geen gedonder. Mijntweede huwelijk was enkel burgerlijk en een klein feestje. Dat vond ik al veel beter. Nu, na 24 jaar huwelijk met mijn 2de vrouw, zou ik niet meer trouwen en mijn vrouw is van hetzelfde gedacht. Gewoon bij elkaar hokken en wanneer er eigendom (huis) en/of kind(eren) aan te pas komen, een samenlevingscontract omwille van de erfeniswetgeving en de successierechten. Veel van mijn generatiegenoten zijn omwille van de familie voor de kerk getrouwd, ook al zijn ze niet gelovig of zelfs overtuigd vrijzinnig. Als je in een min of meer katholiek gezin bent opgegroeid krijg je gegarandeerd sores als je de kerk links laat liggen. Gelukkig is dat nu anders. Vrijzinnige lieden hoeven niet meer te buigen voor de katholieken en maar goed ook. De kerkelijke heerschappij heeft gelukkig afgedaan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Schepen
|
![]() Ik ben niet getrouwd, en zal het nooit zijn. Tegen een wildvreemde "pastoor" -een mens als een andere zulle, maar kom- gaan "beloven" voor het oog van "god", dat ik mijn vrouw graag zie? Daarna, hetzelfde gaan beloven aan een "pipo" en "de gemeenschap". 1 woord : BELACHELIJK. Ik heb al lang geleden beloftes gedaan, tegen de persoon die centraal staat, mijn vriendin/vrouw. Niet tegen 2 omhoog gevallen verklede "bevoegde personen"...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zal dat eerst thuis is moeten vragen.
|
![]() |
![]() |