Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 december 2013, 18:18   #1
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard De Grote Identiteitsdiskussie.

Waarin bestaat nu precies bijvb. de Vlaamse identiteit...?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Die vraag heb ik al dikwijls gesteld. Maar een duidelijk antwoord wie of wat een Vlaming is heeft nog niemand kunnen/willen geven.
Nu gaan we het eindelijk weten.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 december 2013 om 18:41.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2013, 18:39   #2
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Met betrekking tot Vlaamse identiteit kan je niet spreken van een Culturele, noch van een nationale identiteit. Omdat men niet kan spreken van een culturele verbondenheid noch van een geschiedkundige verbondenheid die een Vlaams identiteit bepaalt.
Met betrekking tot de Belgische identiteit kan men daar wél van spreken...?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 december 2013 om 18:51.
Oud 3 december 2013, 19:01   #3
six
Banneling

Standaard

Onderdanigheid en politieke waardeloosheid. Schichtigheid. Technofobie en gerontofilie.
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2013, 06:02   #4
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Uit wiki : Identité Nationale

Le sentiment d'identité est intime �* chaque personne, et dépend de la manière dont s'effectue, chez cette personne, l'intériorisation des repères identitaires que représentent les « points communs » tels que la langue parlée, les échanges économiques, les pratiques sociales diverses, la symbolique locale, communautaire ou d'État, la culture, la musique, la cuisine, l'histoire telle qu'elle est contée �* travers l'école, la radio, la télévision, et autres5. Dans les cultures traditionnelles qui laissent peu de place au développement personnel, mais en donnent beaucoup au sentiment communautaire, les « points communs » et l'identité nationale (ou parfois religieuse) forment une composante essentielle de la personnalité. De manière générale, l'identité d'une personne n'est pas figée, elle évolue et correspond �* un « parcours de vie ».

Daaruit leiden we af dat :
  • Een nationale identiteit een gevoel is
  • Persoonlijk is aan elk individu
  • De identitaire bakens en hun plaatsing of rangschikking in termen van belang individueel gebeurt of zelf helemaal niet
  • Ze beïnvloedt wordt door externe factoren
  • Een nationale Identiteit niet statisch is maar permanent in evolutie

Laatst gewijzigd door DucDEnghien : 4 december 2013 om 06:15.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2013, 08:30   #5
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Een Vlaming is een Belg die op het grondgebied van de Vlaamse Gemeenschap woont.

de enige discussie die je kan hebben, gaat over de Brusselaars. De Vlaamse traditionele partijen hebben Brussel compleet laten vallen en bij deze laatste staatshervorming ervoor gezorgd dat de Franstaligen in Brussel nu echt alles te zeggen hebben.
Kijk maar naar de discussie over het kindergeld. Van N-VA mogen ze kiezen en wordt dit gedemoniseerd. De Franstaligen beslissen gewoon dat alle Brusselaars, dus ook de niet-Franstaligen, het systeem van Wallonië moeten volgen. Dit wordt op applaus onthaald, met een klein beetje tegengepruttel van Grouwels.

Maar voor de rest is het maw duidelijk. Elke Belg die op Vlaams grondgebied woont, is een Vlaming, of hij nu wil of niet, of anderen nu dat goed vinden of niet.
Oud 4 december 2013, 12:41   #6
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Een Vlaming is een Belg die op het grondgebied van de Vlaamse Gemeenschap woont.
Gij hebt het over (sub)nationaliteit.

De vraag was echter waarin de Vlaamse identiteit bestaat in het bijzonder en nationale identiteit in het algemeen.

En waarin bestaat de Franse identiteit, Duc d' Enghien...?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 december 2013 om 12:47.
Oud 4 december 2013, 12:52   #7
morte-vivante

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Onderdanigheid en politieke waardeloosheid. Schichtigheid. Technofobie en gerontofilie.
achterbaks, geniepig, kerktorenmentaliteit, narrowminded
Oud 4 december 2013, 14:52   #8
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
http://forum.politics.be/showthread....highlight=sint
Oud 4 december 2013, 17:54   #9
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht

De vraag was echter waarin de Vlaamse identiteit bestaat in het bijzonder en nationale identiteit in het algemeen.

En waarin bestaat de Franse identiteit, Duc d' Enghien...?
Dat wordt individueel ingevuld.
Oud 5 december 2013, 00:27   #10
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Individueel ingevuld?
Het lijkt mij toch per definitie een kollektieve aangelegenheid.

http://fr.wikipedia.org/wiki/Identit...tionale#France , waaruit:

- L'expression « identité nationale » peut vouloir aussi désigner les « points communs », réels ou supposés, entre des personnes qui se reconnaissent d'une même nation, ces points communs formant un ensemble d'habitus.

- Selon un sondage CSA, effectué sur un « échantillon national représentatif de 1006 personnes », publié le 2 novembre 2009 dans Le Parisien / Aujourd'hui en France sur les Français et le thème de l'identité nationale, �* la question « Quels sont les éléments importants qui constituent l'identité de la France ? », dans la catégorie très important, les sondés placent en tête la langue française (80 %) devant la République (64 %), le drapeau tricolore (63 %), la laïcité (61 %), les services publics (60 %) et La Marseillaise (50 %). (en outre, 18 % classent la langue française comme élément assez important.)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationale_identiteit waaruit:
Nationale identiteit is de collectieve identificatie met de natiestaat. De nationale identiteit is onderdeel van de sociale identiteit.

http://de.wikipedia.org/wiki/Nationale_Identit%C3%A4t waaruit:
Nationale Identität bezeichnet eine Menge von gemeinschaftlichen Überzeugungen, Verhaltensweisen und oft auch emotionalen Bezügen, die Individuen oder Gruppen als eine Nation verbinden.

http://en.wikipedia.org/wiki/National_identity waaruit:
National identity is a person's identity and sense of belonging to one state or to one nation, a feeling one shares with a group of people, regardless of one's citizenship status. Yoonmi Lee sees national identity in psychological terms as "an awareness of difference" - "a feeling and recognition of 'we' and 'they'"

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 december 2013 om 00:54.
Oud 5 december 2013, 00:50   #11
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard Bewust niet antwoorden is natuurlijk ook een reaktie.

Toen deze draad twee postjes oud was, zag ik dat Pajoske deze draad bekeek.
En net toen ik dacht dat hij de vraag die ik stelde in # 2 zou beantwoorden, werd zijn groen bolletje mooi grijs...

Tja, dan opent ge eens een draad voor iemand...

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 december 2013 om 00:50.
Oud 5 december 2013, 01:16   #12
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Individueel ingevuld?
Het lijkt mij toch per definitie een kollektieve aangelegenheid.

http://fr.wikipedia.org/wiki/Identit...tionale#France , waaruit:

- L'expression « identité nationale » peut vouloir aussi désigner les « points communs », réels ou supposés, entre des personnes qui se reconnaissent d'une même nation, ces points communs formant un ensemble d'habitus.

- Selon un sondage CSA, effectué sur un « échantillon national représentatif de 1006 personnes », publié le 2 novembre 2009 dans Le Parisien / Aujourd'hui en France sur les Français et le thème de l'identité nationale, �* la question « Quels sont les éléments importants qui constituent l'identité de la France ? », dans la catégorie très important, les sondés placent en tête la langue française (80 %) devant la République (64 %), le drapeau tricolore (63 %), la laïcité (61 %), les services publics (60 %) et La Marseillaise (50 %). (en outre, 18 % classent la langue française comme élément assez important.)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationale_identiteit waaruit:
Nationale identiteit is de collectieve identificatie met de natiestaat. De nationale identiteit is onderdeel van de sociale identiteit.

http://de.wikipedia.org/wiki/Nationale_Identit%C3%A4t waaruit:
Nationale Identität bezeichnet eine Menge von gemeinschaftlichen Überzeugungen, Verhaltensweisen und oft auch emotionalen Bezügen, die Individuen oder Gruppen als eine Nation verbinden.

http://en.wikipedia.org/wiki/National_identity waaruit:
National identity is a person's identity and sense of belonging to one state or to one nation, a feeling one shares with a group of people, regardless of one's citizenship status. Yoonmi Lee sees national identity in psychological terms as "an awareness of difference" - "a feeling and recognition of 'we' and 'they'"
Die peiling stelt niets voor omdat ze voorgeschoteld is. Men stelt een algemene vraag: « Quels sont les éléments importants qui constituent l'identité de la France ? », en daarna wordt je bestoken door een serie subvragen waar je nooit of nooit zelf voor gekozen hebt maar waar je wel een belangrijkheidspercentage aan moet toekennen. De enige peiling waar ik waarde zou aan hechten is een peiling waar de correspondenten zouden aanduiden welke elementen ze zelf naar voorschuiven en die dus belangrijk voor hen zijn.

Laatst gewijzigd door DucDEnghien : 5 december 2013 om 01:18.
Oud 5 december 2013, 09:59   #13
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Die peiling stelt niets voor omdat ze voorgeschoteld is. Men stelt een algemene vraag: « Quels sont les éléments importants qui constituent l'identité de la France ? », en daarna wordt je bestoken door een serie subvragen waar je nooit of nooit zelf voor gekozen hebt maar waar je wel een belangrijkheidspercentage aan moet toekennen. De enige peiling waar ik waarde zou aan hechten is een peiling waar de correspondenten zouden aanduiden welke elementen ze zelf naar voorschuiven en die dus belangrijk voor hen zijn.
Nuance: Ik zou eerder denken dat men niet aan keuzemogelijkheden een % moest toekennen, maar dat men voorkeuren moest uitspreken over de opgeven keuzemogelijkheden door ze te rangschikken naar belangrijkheid.

Als men zelf geen keuzemogelijkheden kon opgeven is dat spijtig maar dat het onderzoek daarom "niets voorstelt" kan ik moeilijk bijtreden vermits het toch een beeld geeft van de graad van belangrijkheid binnen de weliswaar opgegeven mogelijkheden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 december 2013 om 10:00.
Oud 5 december 2013, 13:21   #14
cato

Standaard

Citaat:
Waarin bestaat nu precies bijvb. de Vlaamse identiteit...?

Nu gaan we het eindelijk weten.
Vlaamse identiteit ,is een sociologisch begrip, bestaande uit taal ,cultuur en gedragskenmerken.
Deze identiteit wordt door opvoeding ,onderwijs en media meegegeven.

Om de vraag te beantwoorden zou je een aantal mensen kunnen interviewen.
Dit zou ook op het forum kunnen als de goede vragen worden gesteld.
Eigelijk te moeilijk voor een forum.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2013, 13:22   #15
cato

Standaard

Citaat:
Nuance: Ik zou eerder denken dat men niet aan keuzemogelijkheden een % moest toekennen, maar dat men voorkeuren moest uitspreken over de opgeven keuzemogelijkheden door ze te rangschikken naar belangrijkheid.

Als men zelf geen keuzemogelijkheden kon opgeven is dat spijtig maar dat het onderzoek daarom "niets voorstelt" kan ik moeilijk bijtreden vermits het toch een beeld geeft van de graad van belangrijkheid binnen de weliswaar opgegeven mogelijkheden.
Kunt u deze vragen maken?
Oud 5 december 2013, 18:10   #16
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Vlaamse identiteit ,is een sociologisch begrip, bestaande uit taal ,cultuur en gedragskenmerken.
Deze identiteit wordt door opvoeding ,onderwijs en media meegegeven.

Om de vraag te beantwoorden zou je een aantal mensen kunnen interviewen.
Dit zou ook op het forum kunnen als de goede vragen worden gesteld.
Eigelijk te moeilijk voor een forum.
Wat sociologisch kan, is een soort gemiddelde opmaken van kermerken die samen de identiteit weergeven van een theoretische constructie, zijnde de gemiddelde Vlaming, die eigenlijk niet bestaat. Mensen kunnen zich dan identificeren met die gemiddelde en daaruit bepalen of zij daar voldoende dicht bij aanleunen om zichzelf een "Vlaamse identiteit" aan te geven.

Groot probleem daarbij is dat er bij ons geen consensus bestaat of kan bestaan over die "gemiddelde Vlaming", noch over de kenmerken die er deel van zouden moeten uitmaken. Dat maakt dat het eigenlijk onmogelijk is om die oefening tot een goed einde te brengen, en dat alle pogingen om dat te doen faliekant zijn mislukt.

In een dictatuur is zoiets wel mogelijk, omdat een model dwangmatig opgelegd en gecontroleerd kan worden. In een zeer kleine maatschappij is dat ook mogelijk omdat er daar een consensus mogelijk is, en de sociale controle ervoor zorgt dat iedereen eigenlijk in de pas loopt.
Oud 5 december 2013, 18:16   #17
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

De Vlaamse identiteit bestaat niet.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2013, 20:40   #18
Kaaskoppie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Die bestaat zeker wel...
Kaaskoppie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2013, 21:22   #19
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Dan moet je ze misschien uitvinden ... logisch, want een nationale identiteit is een construct. Weliswaar een zeer gebrekkig.

Laatst gewijzigd door DucDEnghien : 5 december 2013 om 21:25.
Oud 6 december 2013, 20:46   #20
cato

Standaard

Citaat:

bezoek de lezingen
http://www.vhdg.nl/evenement/4-x-taa...lezingenmiddag
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be