Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 augustus 2006, 09:50   #1
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard Vraagje voor economen

Waarom worden basisbehoeften nooit/zelden goedkoper?
Cola, water, tomaten, patatten, ... als ik mensen hoor klagen over dure dingen, dan gaat het meestal over die zaken. Nu, ik denk dat ze een punt hebben, maar hoe komt het. Hoe komt het dat luxe-producten (wagens, computers, flat-screens, gsm's edm) steeds goedkoper worden, maar dingen die iedereen echt nodig heeft en we makkelijk kunnen produceren duurder en duurder worden?
Oud 3 augustus 2006, 11:01   #2
Tegendradigaard

Standaard

tja de cola oogst zal mislukt zijn...

alle gekheid op een stokje... een schitterende vraag vind ik dat. en ik ben geen econoom dus ik kan geen antwoord geven....
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2006, 11:51   #3
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

de elasticiteit van de vraag naar basisconsumptiegoederen is laag, dwz bij een prijsstijging zal er niet beduidend minder vraag naar zijn. eten en drinken moet een mens zowiezo.
handig dus voor de producenten en handelaars om de prijzen omhoog te jagen, met een smoes a la 'slechte oogst' dit en dat... maar ook en vooral handig om veel winst mee te maken.
bij luxegoederen zal de vraag wel dalen bij stijgende prijzen, en sterk toenemen bij dalende prijzen.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2006, 12:02   #4
Havana
Europees Commissaris

Havana's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
de elasticiteit van de vraag naar basisconsumptiegoederen is laag, dwz bij een prijsstijging zal er niet beduidend minder vraag naar zijn. eten en drinken moet een mens zowiezo.
handig dus voor de producenten en handelaars om de prijzen omhoog te jagen, met een smoes a la 'slechte oogst' dit en dat... maar ook en vooral handig om veel winst mee te maken.
bij luxegoederen zal de vraag wel dalen bij stijgende prijzen, en sterk toenemen bij dalende prijzen.
Ook bij een goede "oogst" wordt de prijs hooggehouden:
de boterberg, de melkplas...
Tomaten, die met de tonnen tegelijk worden vernietigd...

Laatst gewijzigd door Havana : 3 augustus 2006 om 12:03.
Havana is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2006, 12:13   #5
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard

Wacht tot Percalion deze thread ziet...Volgens mij geilt hij op deze zaken...Wacht maar af, hij komt wel...
Oud 3 augustus 2006, 12:15   #6
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

het is natuurlijk een prijzenpolitiek die vooral nadelig is voor de lage inkomens, vermits die een groter percentage van hun inkomen spenderen aan basisbehoeften.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2006, 12:22   #7
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Havana Bekijk bericht
Ook bij een goede "oogst" wordt de prijs hooggehouden:
de boterberg, de melkplas...
Tomaten, die met de tonnen tegelijk worden vernietigd...
maar het kapitalisme is voorwaar een heel efficiënt systeem hoor, zeker en vast!
Oud 3 augustus 2006, 12:41   #8
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
maar het kapitalisme is voorwaar een heel efficiënt systeem hoor, zeker en vast!
tja aan de andere kant in sommige communistische landen kunnen ze enkel maar dromen van zulke plassen en bergen...
las ik daar in mijn krant vandaag niet over tienduizenden vluchtelingen in Noord Korea die op de vlucht zijn gegaan op zoek naar voedsel...

Het zal er ergens tussen in moeten liggen denk ik....
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Oud 3 augustus 2006, 13:34   #9
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Cola, water, tomaten, patatten, ... als ik mensen hoor klagen over dure dingen, dan gaat het meestal over die zaken. Nu, ik denk dat ze een punt hebben, maar hoe komt het. Hoe komt het dat luxe-producten (wagens, computers, flat-screens, gsm's edm) steeds goedkoper worden, maar dingen die iedereen echt nodig heeft en we makkelijk kunnen produceren duurder en duurder worden?
Ik ben geen econoom, toch heb ik een idee over de reden.
In de maatschappij zoals we ze nu kennen is voedselproductie en distributie enkel mogelijk mits aanwending van grote hoeveelheden energie. (tractoren, oogstmachines, zaaimachines, sproeimiddeln, kunstmest, vervoer, verwerking).
In vergelijking met het ineensteken van gsm's is energie hier dus een zeer zware kostfactor.
Hier komt nog bij dat energieprijzen de laatste tijd zeer sterk gestegen zijn.
Tevens is er aan de vraagzijde ook een constante toename (bevolkingsexplosie, m'n stokpaardje).
Dat zijn in het kort en volgens mij de voornaamste redenen.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2006, 14:17   #10
TheBlackadder
Schepen

Standaard

Citaat:
Er zitten een aantal fouten in uw stellingen. De basisbehoeften zijn wél goedkoper geworden, en nog geen beetje. Je moet enkel kijken naar de kost tov het totale inkomen, en niet alleen naar het prijskaartje in de winkel.
Een 2e fout is dat uw luxeproducten goedkoper worden: dit klopt maar half. Tegenover de lanceringsprijs dalen ze altijd, maar deze ligt dan ook hoog door schaarste, onvermogen tot effectieve productie,...
Maar nadien daalt de prijs niet. Nu gaat u zeggen: maar mijn GSM kost nu hopen minder dan 3 jaar geleden, en dit zal zeker zo zijn. Maar uw GSM was toen een "nieuw" model, en nu niet. De waarde als luxeproduct is weg. U moet de prijs van uw GSM 3 jaar geleden dan ook vergelijken met een nieuwe van nu. Hetzelfde voor computers: het topmodel van 3 jaar geleden is het goedkope model nu, maar er is een nieuw topmodel. Bij de basisproducten heb je dat niet, omdat hier "vernieuwing" niet optreed. Een luxeproduct wordt na verloop van tijd een gewoon product (en soms een basisproduct), een basisproduct blijft een basisproduct.
TheBlackadder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2006, 14:21   #11
Havana
Europees Commissaris

Havana's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard Bekijk bericht
Idd, geen embargo's, geen Amerikaanse en Europese landbouwsubsidies.... is al een goed begin.
+ een beetje meer solidariteit uiteraard.
Havana is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2006, 14:24   #12
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
tja aan de andere kant in sommige communistische landen kunnen ze enkel maar dromen van zulke plassen en bergen...
las ik daar in mijn krant vandaag niet over tienduizenden vluchtelingen in Noord Korea die op de vlucht zijn gegaan op zoek naar voedsel...

je hebt het niet over communistische landen (basisdemocratie, permanente afzetbaarheid, arbeidersraden, arbeiderscontrole over de fabrieken), maar over etatistische dictaturen.
Oud 3 augustus 2006, 15:37   #13
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De boterberg &c worden veroorzaakt door onkapitalistische maatregelen.
Oud 3 augustus 2006, 16:41   #14
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
je hebt het niet over communistische landen (basisdemocratie, permanente afzetbaarheid, arbeidersraden, arbeiderscontrole over de fabrieken), maar over etatistische dictaturen.
tja Pelgrim ze maken het ne mens nogal moeilijk he....
ze noemen zich allemaal communist maar uiteindelijk is er altijd wel nen andere communist die komt te zeggen : jamaar dat zijn geen echte communistische landen......

pfffff ik denk altijd maar: als ik van men eigen zeg dat ik ne lul ben dan zal dat wel niet ver van de waarheid zijn zekers....
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

Oud 3 augustus 2006, 16:58   #15
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
En de elasticiteit van het aanbod?
Ik veronderstel dat er bij dalende prijzen minder zou aangeboden worden, maar in plaats daarvan moeten ze overschotten gaan vernietigen.
Als we dat laatste nu eens moesten nalaten, zouden de basisbehoeften dan niet goedkoper worden? Afijn, ik ben ook geen econoom, je hoort het wel...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2006, 16:58   #16
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
tja Pelgrim ze maken het ne mens nogal moeilijk he....
ze noemen zich allemaal communist maar uiteindelijk is er altijd wel nen andere communist die komt te zeggen : jamaar dat zijn geen echte communistische landen......
er is anders een objectieve maatstaf: het oorspronkelijke communistische programma zelf.
- arbeiderscontrole op de productiemiddelen
- permanente afzetbaarheid van alle openbare functies
- rechtstreekse verkiezing ook
- inperking van de lonen van die ambtenaren
dat zijn al vier van de radicale punten die na de Commune van Parijs werden vastgesteld.

Ken jij één regime in de wereld dat die vier zaken in de praktijk uitvoert? Als je er zo een kan aanduiden verhuis ik onmiddelijk.

Citaat:
pfffff ik denk altijd maar: als ik van men eigen zeg dat ik ne lul ben dan zal dat wel niet ver van de waarheid zijn zekers....
euh, da's volledig op eigen rekening hoor
Oud 3 augustus 2006, 17:42   #17
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
er is anders een objectieve maatstaf: het oorspronkelijke communistische programma zelf.
- arbeiderscontrole op de productiemiddelen
- permanente afzetbaarheid van alle openbare functies
- rechtstreekse verkiezing ook
- inperking van de lonen van die ambtenaren
dat zijn al vier van de radicale punten die na de Commune van Parijs werden vastgesteld.

Ken jij één regime in de wereld dat die vier zaken in de praktijk uitvoert? Als je er zo een kan aanduiden verhuis ik onmiddelijk.

euh, da's volledig op eigen rekening hoor
ik zou zeggen ik ga het eens uitzoeken maar zo lang mag ik niet van huis van mijn vrouw...... (is dit nu on topic of ben ik gewoon weer extreem rechtse spam aan het verkondigen.....)

Weet ge Pelgrim ik geloof U op uw woord dat er zo geen regime is... maar blijven hopen he... misschien komt het er ooit wel eens van...

Oud 3 augustus 2006, 17:58   #18
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

ik zou op het driehoekje geklikt hebben om uw spam te rapporteren, maar aangezien gij wellicht zelf een van de extreem rechtse mods hier zijt heeft da ni veel zin zeker?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2006, 18:54   #19
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:

De eerste serieuze post van Mitgard. Ik sta versteld...
Oud 3 augustus 2006, 23:17   #20
Groentje-18

Standaard

Citaat:

Het antwoord ligt 'm in de vraag zelf.
Dat het basisbehoeften zijn impliceert ook dat iédereen ze nodig heeft en de prijs van een product hangt af van de vraag en aanbod van het product (in een vrije markt economie). Dit betekent dat, wat er ook gebeurt, de vraag niet veel zal veranderen (tenzij er een sterke bevolkingsdaling zou zijn natuurlijk waardoor ze zou dalen of een sterke stijging waardoor ze zou stijgen of dit product kan grootschalig vervangen worden door een ander basisproduct ofzo ... bv aardappelen door pasta).
Het aanbod kan echter wel schommelen door bijvoorbeeld een slechte oogst, een gestegen vraag door een bevolkingsstijging, ...
De makkelijke productie van deze basisgoederen is overigens zeer relatief.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be