Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juli 2006, 16:39   #1
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard Top katholiek onderwijs steunt schoolasiel!

Kiezen voor een humaan asielbeleid door Mieke Van Hecke

Het schoolasiel krijgt mijn volle sympathie en steunMieke Van Hecke

pleit voor een peter- en meterschap voor vluchtelingen- kinderen in het onderwijs

Naast het bekende kerkasiel verneem ik uit de media voor het eerst van een schoolasiel. De schooldirectie van een katholieke basisschool in Eeklo heeft schoolasiel verleend aan een gezin waarvan de kinderen er op school zaten. Het gezin is niet onbekend. Zij zijn al jaren geïntegreerd in de plaatselijke gemeenschap.
Als verantwoordelijke van de koepel van het katholiek onderwijs ga ik daarover geen instructies over het al dan niet organiseren van het schoolasiel geven aan onze scholen. Elk schoolbestuur beslist daarin autonoom. De lokale schoolbesturen bepalen zelf of zij al dan niet schoolasiel verlenen. Binnen de school moet worden nagegaan of er een voldoende draagvlak (schoolbestuur, ouders, onderwijspersoneel...) bestaat om schoolasiel te realiseren. Deze acties mogen in geen geval de normale schoolactiviteiten belemmeren. De eerste kerntaak van de school is en blijft onderwijs verschaffen.
Niettemin krijgt dit humanitaire initiatief mijn volle sympathie en steun.
Op 11 mei 2005 werd ik met de problematiek van de 'kinderen zonder papieren' voor de eerste maal geconfronteerd. Toen brachten de deelnemers aan de kinderrechtenvoettocht een bezoek aan het VSKO. Met die voettocht wensten de deelnemers de problematiek van de kinderen in de asielprocedures onder de aandacht te brengen. Beklijvende getuigenissen van en over vluchtelingenkinderen. Kinderen uit de klas geplukt om te worden ondergebracht in een gesloten centrum om na drie maanden terug te keren omdat het dossier een andere wending kreeg. Kinderen uit gezinnen die perfect opgenomen zijn in de lokale gemeenschap.
Ook de dringende vraag, in perfect Nederlands verwoord, van een studente in het vierde jaar secundair onderwijs, om haar opleiding te mogen afmaken. Haar familie, Romavluchtelingen, wordt na tien jaar het land uitgezet.
Spontaan kwam mij bij al die verhalen de tekst uit het evangelie voor de geest: "Laat de kinderen bij Mij komen, verhindert ze niet, want hen behoort het koninkrijk Gods; Hij nam ze in zijn armen, legde zijn handen op hen en zegende hen" Zorg voor kinderen, hun vorming, hun toekomst is wat ons, het VSKO, schoolbesturen, directies, leerkrachten, personeel en ouders drijft in ons menselijk en maatschappelijk engagement.
De asielprocedure en het zoeken naar het ethische evenwicht tussen gastvrijheid, solidariteit en draagkracht van de eigen leefgemeenschap ligt buiten onze werksfeer. Aandacht vragen voor de specifieke 'kinderen in de scholen'-problematiek raakt ons wel! Wij vragen een humaan asielbeleid.
In het verleden heb ik, tezamen met de collega's verantwoordelijken in de andere onderwijskoepels, aan de bevoegde minister in de federale regering, Patrick Dewael, daarover een brief gericht. In die brief vroegen wij bij de criteria die bij de beoordeling van dossiers worden gehanteerd, de eigen situatie van kinderen en hun schoolomgeving uitdrukkelijk aan bod te laten komen.
Bij een gelegenheid als deze wil ik mijn dank en waardering uitspreken voor onze medewerkers op het veld, die voor die kwetsbare kinderen in vluchtelingenscholen, concentratiescholen of waar ook met een onnoemelijke inzet niet alleen onderwijs aanbieden, maar vooral nestwarmte meegeven.
Tevens doe ik een oproep aan alle scholen en hun verantwoordelijken die niet met deze kansarme doelgroepen te maken hebben, om vanuit onze opdracht naar solidariteit als een vorm van peter-/meterschap te onderzoeken waar zij hulp en ondersteuning kunnen bieden. Zo geven we een hedendaagse invulling van de opdracht: "Ik was vluchteling en gij hebt Mij geherbergd."

Mieke Van Hecke is directeur-generaal van het Vlaams Secretariaat van het Katholiek Onderwijs (VSKO)
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2006, 16:42   #2
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Zelfs een atheïste als ik bewonder de christelijke naastenliefde zoals die hier (net als het kerkasiel) zo prachtig naar voor komt. Chapeau, Mieke Van Hecke.
Oud 25 juli 2006, 21:44   #3
Ploertendoder
Banneling

Ploertendoder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Zelfs een atheïste als ik bewonder de christelijke naastenliefde zoals die hier (net als het kerkasiel) zo prachtig naar voor komt. Chapeau, Mieke Van Hecke.
Die beseft net als de andere hoge pieten van dit land dat de islam de godsdienst van de toekomst is.
Ploertendoder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2006, 21:45   #4
Revolutie
Parlementslid

Revolutie's schermafbeelding

Standaard

Revolutie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2006, 21:53   #5
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ploertendoder Bekijk bericht
Die beseft net als de andere hoge pieten van dit land dat de islam de godsdienst van de toekomst is.
Dat zal dan mede dankzij de VB-aanhang zijn die blijkbaar graag een kerk ziet branden:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Revolutie Bekijk bericht

Laatst gewijzigd door drosophila : 25 juli 2006 om 21:54.
Oud 25 juli 2006, 21:56   #6
Apocalyps
Minister

Apocalyps's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Revolutie Bekijk bericht
Kerstkaartje ofzo?
Oud 25 juli 2006, 21:57   #7
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps Bekijk bericht
Kerstkaartje ofzo?
Revolutie op z'n Belangs.
Oud 25 juli 2006, 21:57   #8
Dekoster
Gouverneur

Dekoster's schermafbeelding

Standaard

Tja zelf ben ik sinds enige tijd geen Katholiek meer maar laat staan dat ik mij zou bekeren tot de moslimgodsdienst of eender welke religie ook. Het is een simpathiek gebaar dat wel. Soms is asiel verlenen wel bitter noodzaak. Maar ik vind de Katholieke kerk en andere religies eigenlijk alleen maar draaiën om macht en geld. Het zijn allemaal geldwolven en nemen daar ook heel wat subisdies bij weg, geld die veel nuttiger kan besteed worden aan bestrijding van kansarmoede. Dat is een steeds groter wordende groep. Laten wij kansarmen alle kansen geven op volkomen gratis onderwijs en hen daarbij begelijden. Iets minder geld voor de katholieke kerek en a,ndere religies. Deze moeten hen geld maar zien te halen via andere wegen. Dat ze iets of wat steun krijgen tot daar toe.

Het schoolasiel is een goede zaak en past binnen het geloof van de katholieken. maar wie Katholiek is en overtuigd Katholiek wil blijven steund de kerk beter zelf en rechtstreeks. maar niet alle belastingsbetalers moeten daarvoor opdraaiën.

Laten we bvb op onze belastingsaangifte een vakje apart maken met daarin vakjes waar we kunnen kiezen waaraan wij ons belastingsgeld willen besteed zien. Zo zal het beslatingsgeld op een veel nuttigere manier ingevuld en verdeeld worden.

Kerkgemeenschappen en andere religies bezitten heel wat eigendommen. Laat ze deze openstellen voor culturele aangelegenheden en zo hun eigen portemonnee aanvullen ipv de staatskas te plunderen voor zomaar liefst 580 Miljoen Euro per jaar. Dit geld kan veel nuttiger besteed worden.
Dekoster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2006, 21:58   #9
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Maar wat heeft de islam in feite met dit onderwerp te maken?
Oud 25 juli 2006, 22:00   #10
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dekoster Bekijk bericht
Tja zelf ben ik sinds enige tijd geen Katholiek meer maar laat staan dat ik mij zou bekeren tot de moslimgodsdienst of eender welke religie ook. Het is een simpathiek gebaar dat wel. Soms is asiel verlenen wel bitter noodzaak. Maar ik vind de Katholieke kerk en andere religies eigenlijk alleen maar draaiën om macht en geld. Het zijn allemaal geldwolven en nemen daar ook heel wat subisdies bij weg, geld die veel nuttiger kan besteed worden aan bestrijding van kansarmoede. Dat is een steeds groter wordende groep. Laten wij kansarmen alle kansen geven op volkomen gratis onderwijs en hen daarbij begelijden. Iets minder geld voor de katholieke kerek en a,ndere religies. Deze moeten hen geld maar zien te halen via andere wegen. Dat ze iets of wat steun krijgen tot daar toe.

Het schoolasiel is een goede zaak en past binnen het geloof van de katholieken. maar wie Katholiek is en overtuigd Katholiek wil blijven steund de kerk beter zelf en rechtstreeks. maar niet alle belastingsbetalers moeten daarvoor opdraaiën.

Laten we bvb op onze belastingsaangifte een vakje apart maken met daarin vakjes waar we kunnen kiezen waaraan wij ons belastingsgeld willen besteed zien. Zo zal het beslatingsgeld op een veel nuttigere manier ingevuld en verdeeld worden.

Kerkgemeenschappen en andere religies bezitten heel wat eigendommen. Laat ze deze openstellen voor culturele aangelegenheden en zo hun eigen portemonnee aanvullen ipv de staatskas te plunderen voor zomaar liefst 580 Miljoen Euro per jaar. Dit geld kan veel nuttiger besteed worden.
Allemaal goed en wel. En doet hier niets terzake.
Oud 25 juli 2006, 22:02   #11
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Redelijk kortzichtig: een school hoeft niet aan politiek te doen, en we kunnen niet alle asielzoekers opvangen.

Wat we wel kunnen is de bestaande dossiers humaan afhandelen. Voor het overige vind ik dit populistisch.
Oud 25 juli 2006, 22:05   #12
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Redelijk kortzichtig: een school hoeft niet aan politiek te doen, en we kunnen niet alle asielzoekers opvangen.

Wat we wel kunnen is de bestaande dossiers humaan afhandelen. Voor het overige vind ik dit populistisch.
Niks politiek. Niks kortzichtig.
Pure naastenliefde.
Schoon.
Oud 25 juli 2006, 22:06   #13
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Voor het overige vind ik dit populistisch.

Wat is er "populistisch" aan 'Ik was vluchteling en gij hebt Mij geherbergd'??
Oud 25 juli 2006, 22:08   #14
Dekoster
Gouverneur

Dekoster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Allemaal goed en wel. En doet hier niets terzake.
In deze kwestie doet het niets ter zake, maar het mag wel aangekaart worden en eens op de politieke agenda geplaatst worden.
Oud 25 juli 2006, 22:18   #15
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat is er "populistisch" aan 'Ik was vluchteling en gij hebt Mij geherbergd'??
Dat het goedkope miskenning is van de werkelijkheid. Er zijn potentieel 3 miljard asielzoekers of meer. We kunnen die niet opvangen, en dus moet er een keuze gemaakt worden.

Wat er wel is, vind ik, dat het om humane procedures moet gaan, op basis van adequate criteria. Maar keuzes moeten er zijn.

En daarin de barmhartige gaan uithangen en doen alsof we iedereen aankunnen, vind ik volksverlakkerij.

Zoals Danneels zelf toegaf: "We kunnen het probleem aankaarten, maar de rest is politiek."

Laatst gewijzigd door Black Cat : 25 juli 2006 om 22:19.
Black Cat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2006, 10:35   #16
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat het goedkope miskenning is van de werkelijkheid. Er zijn potentieel 3 miljard asielzoekers of meer. We kunnen die niet opvangen, en dus moet er een keuze gemaakt worden.

Wat er wel is, vind ik, dat het om humane procedures moet gaan, op basis van adequate criteria. Maar keuzes moeten er zijn.

En daarin de barmhartige gaan uithangen en doen alsof we iedereen aankunnen, vind ik volksverlakkerij.

Zoals Danneels zelf toegaf: "We kunnen het probleem aankaarten, maar de rest is politiek."
Ik denk dat u Van Heckes brief niet goed gelezen heeft:

Citaat:
De asielprocedure en het zoeken naar het ethische evenwicht tussen gastvrijheid, solidariteit en draagkracht van de eigen leefgemeenschap ligt buiten onze werksfeer. Aandacht vragen voor de specifieke 'kinderen in de scholen'-problematiek raakt ons wel! Wij vragen een humaan asielbeleid.
Waar leest u dat de scholen "3 miljard asielzoekers of meer" willen opvangen? Waar leest u dat Van Hecke "doet alsof zij iedereen aankan"? Waar precies in de brief ontwaart u deze "goedkope miskenningen van de werkelijkheid"?
Oud 27 juli 2006, 20:06   #17
ago
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Niks politiek. Niks kortzichtig.
Pure naastenliefde.
Schoon.
Pure naastenliefde
Dit heeft nieks met naastenliefde te maken!Haar achtergrond kenende misbruikt ze haar functie om het recent goedgekeurd asielbeleid te ondermijnen.Scholen hebben een educatieve functie en moeten niet aan politiek doen!Als ze zoveel naastenliefde teveel heeft moet ze maar opvang geven bij haar thuis en niet in lokalen die zijn gefinancierd door de hele gemeenschap!Anders neemt ze ontslag en gaat terug in den politiek!
ago is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2006, 21:24   #18
Beagle
Schepen

Standaard

Dat VanHecke haar asielzoekers bij haar thuis opvangt, kan ze daar haar katholieke naastenliefde bedrijven (idem dito voor diegene die de beslissing nemen om asielzoekers in school op te vangen) een school dient om les te geven aan kinderen niet om asielzoekers op te vangen. Maar ja met die acw-erkes hebben we het laatste nog niet gezien.

Laatst gewijzigd door Beagle : 27 juli 2006 om 21:26.
Beagle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2006, 22:31   #19
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ago Bekijk bericht
...Als ze zoveel naastenliefde teveel heeft moet ze maar opvang geven bij haar thuis en niet in lokalen die zijn gefinancierd door de hele gemeenschap!...
Het opvangen van een gezin in een schoolgebouw kost de gemeenschap niets. Het is dus geen argument te beweren dat schoolasiel gebeurt op kosten van de belastingbetaler.

Ik vraag me echter wel af wat het concrete doel is van dergelijke acties.
Als schoolasiel georganiseerd wordt om de problematiek van een bepaald gezin in de kijker te zetten en men tracht aan te tonen dat het gezin weldegelijk deel uitmaakt van de plaatselijke gemeenschap, kan ik dat alleen maar toejuichen. Maar het mag echter niet misbruikt worden als chantagemiddel tegen de overheid.

Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 27 juli 2006 om 22:32.
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2006, 09:31   #20
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ze besefte wat de islam werkelijk betekent zou er wel anders gehandeld worden. De islam misbruikt ook asiel en gaat zielig doen, slachtofferke spelen om haar positie te vestigen. Ik zeg dit int algemeen. Ik kan niet de situatie van die mensen beoordelen.
In topic -religie en subtitel kerkbezetting - is dit nog eens duidelijk aan het licht gesteld.
Islam toekomst in Belgie? Islam barst.
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be