Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 augustus 2006, 19:58   #1
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard De "Queen of Pop" doet aan godslaster

do 03/08/06 - Madonna's optreden aanstaande zondag in Rome wordt alvast verwerpelijk gevonden door katholieke, joodse en islam leiders.

De 47-jarige popster zal tijdens het concert aan een met diamanten en kristallen bezet kruis hangen en daarbij een kroontje van doornen om het hoofd dragen.

"Dat is weinig respectvol, getuigt van slechte smaak en is provocerend", luidt het.

"Aan een kruis genageld met een kroontje van doornen zoals een moderne Christus is absurd. En dan nog in het hart van het christendom... dat is godslaster."

De geestelijken veroordelen Madonna ook voor haar "ophitsende" concerten en religieus en seksueel getinte clips (cf. "Like a prayer").
De Queen of Pop reist momenteel de wereld rond met haar show "Confessions on a dance floor".
Bron: http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...na/index.shtml

Hoe zit het dan met vrijheid van meningsuiting? We leven in de 21ste eeuw en in het westen, ja toch?
('t zijn blijkbaar niet alleen de islamieten he smiley )
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2006, 20:23   #2
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Hoewel Madonna de obsceniteit in persoon is, zal er weinig aan gedaan worden om haar te stoppen. Er wordt niet eens aan de vrijheid van meningsuiting getast. De christenen, joden en moslims uiten ze hier. Voor Joden is haar verschijning natuurlijk alleen al afschuwelijk, met haar geheul met de kaballa ook.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2006, 20:36   #3
Apocalyps
Minister

Apocalyps's schermafbeelding

Standaard

Teminste een vrouw die zich de mond niet laat snoeren door het braaksel van religie freaks.
Oud 3 augustus 2006, 20:37   #4
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Al heb ik het toch liever van iemand anders, ze zal (terecht) blijven verder kunnen gaan zoals ze nu bezig is.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2006, 20:42   #5
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
...

Hoe zit het dan met vrijheid van meningsuiting? We leven in de 21ste eeuw en in het westen, ja toch?
('t zijn blijkbaar niet alleen de islamieten he smiley )
Leven in de 21ste eeuw en in het westen, wil niet zeggen dat we ons niets meer moeten aantrekken van normen en waarden. Als men vrijheid van meningsuiting gaat gebruiken om alles goed te praten, vind ik dat een triestige zaak.

Het lijkt er soms op dat iedereen die zich niet laat beledigen of laat uitmaken, beschouwd wordt als achterlijk en kleingeestig. Al wie in deze tijd nog durft op te komen voor respect en verdraagzaamheid, krijgt steeds meer het verwijt tegen de vrijheid van meningsuiting te zijn.
Oud 3 augustus 2006, 21:25   #6
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Leven in de 21ste eeuw en in het westen, wil niet zeggen dat we ons niets meer moeten aantrekken van normen en waarden. Als men vrijheid van meningsuiting gaat gebruiken om alles goed te praten, vind ik dat een triestige zaak.

Het lijkt er soms op dat iedereen die zich niet laat beledigen of laat uitmaken, beschouwd wordt als achterlijk en kleingeestig. Al wie in deze tijd nog durft op te komen voor respect en verdraagzaamheid, krijgt steeds meer het verwijt tegen de vrijheid van meningsuiting te zijn.
In Rome zijn er veel kruisen en ook veel goud, edelstenen en diamanten.
Waarom mag Madonna zichzelf dan niet ophangen aan een rijk versierd kruis ? Zij doet dat tenminste niet tegen haar zin, het is een persoonlijke keuze.
In het verleden hadden velen die keuze niet, ze werden opgehangen, genageld, meestal aan een rudimentair kruis.
Normen en waarden is de keuze van de andere respecteren.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 3 augustus 2006 om 21:30.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2006, 21:28   #7
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

tiens, dat heb ik al ergens gelezen? aja! de gematigde moslims zeiden dat ook ten tijde van de cartoonrel!
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2006, 21:34   #8
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
In Rome zijn er veel kruisen en ook veel goud, edelstenen en diamanten.
Wat heeft dat nu met dit onderwerp te maken?
Citaat:
Waarom mag Madonna zichzelf dan niet ophangen aan een kruis ?
Omdat het beledigend is voor heel veel christenen.
Citaat:
Zij doet dat tenminste niet tegen haar zin, het is een persoonlijke keuze.
In het verleden hadden velen die keuze niet, ze werden opgehangen, genageld.
Ik zie niet meteen het verband tussen mensen die vroeger gekruisigd werden en het optreden van Madonna.
Citaat:
Normen en waarden is de keuze van de andere respecteren.
Dus als bvb. morgen iemand beslist om mijn moeder uit te maken voor hoer, dan moet ik dat respecteren? Als iemand ervoor kiest om anderen te bedriegen, dan moet ik dat respecteren?
Dat lijkt mij een rare opvatting over normen en waarden.
Oud 3 augustus 2006, 21:37   #9
Ploertendoder
Banneling

Ploertendoder's schermafbeelding

Standaard

Ik kan met de beste wil van de wereld niet zien wat daar nu voor provocerend aan zou zijn...
Ploertendoder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2006, 21:39   #10
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Oud wijf wil wat interessant doen.
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2006, 21:40   #11
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
tiens, dat heb ik al ergens gelezen? aja! de gematigde moslims zeiden dat ook ten tijde van de cartoonrel!
Als ze dat zeiden, hadden ze gelijk.

Ik vind het belangrijk dat gelovigen opkomen voor hun geloof en symbolen. Christenen mogen duidelijk stellen dat ze het niet op prijs stellen dat er met hun geloof gespot wordt.
Oud 3 augustus 2006, 21:45   #12
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ze dat zeiden, hadden ze gelijk.

Ik vind het belangrijk dat gelovigen opkomen voor hun geloof en symbolen. Christenen mogen duidelijk stellen dat ze het niet op prijs stellen dat er met hun geloof gespot wordt.
niet op prijs stellen ok, een spel van maken: neen.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2006, 21:47   #13
Ploertendoder
Banneling

Ploertendoder's schermafbeelding

Standaard

A propos, wat komen de Joden en de islamieten zich nu moeien met wat Madonna al dan niet met een met edelstenen bezet kruis doet????

Kunnen die zich ni beter eens bezinnen over wat die freaks met hun bommen doen? Hypocrieten.
Ploertendoder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2006, 21:48   #14
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ploertendoder Bekijk bericht
Ik kan met de beste wil van de wereld niet zien wat daar nu voor provocerend aan zou zijn...
Christus is gestorven aan het kruis. Het kruis is dan ook een krachtig symbool voor christenen over heel de wereld. Dat symbool is zo wijd verspreid dat zelfs niet-christenen het als christelijk symbool herkennen. Ik kan me daarom niet inbeelden dat Madonna de betekenis van het kruis voor de christenen niet kent. Het zou me bijgevolg dan ook verbazen indien Madonna het kruis gebruikt voor een andere reden dan provocatie.
Oud 3 augustus 2006, 21:49   #15
Apocalyps
Minister

Standaard

Citaat:
Asjeblieft zeg... Sommige mensen zijn al gekwetst als je 'verkeerd' naar ze kijkt. 'Je hebt me gekwetst' is één van de meestgebruikte gereedschappen van manipulators om hun zin door te drijven. Regelmatig gekwetst worden, hoort bij het leven. Als je daar niet tegen kunt, leer je het maar.
Oud 3 augustus 2006, 21:52   #16
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

[quote]
Citaat:
Wat heeft dat nu met dit onderwerp te maken?

Veel.
De rijkdom van Vaticaanstad is geplaveid met kruisen en goud.
Citaat:
Het was ook heel beledigend voor hen die aan een kruis genageld werden of die op een brandstapel eindigden.
Citaat:
Ik zie niet meteen het verband tussen mensen die vroeger gekruisigd werden en het optreden van Madonna.
Ik zie dus niet in waarom ze dat niet zou mogen doen. Ze kruisigt niemand anders zichzelf.
Citaat:
Dus als bvb. morgen iemand beslist om mijn moeder uit te maken voor hoer, dan moet ik dat respecteren? Als iemand ervoor kiest om anderen te bedriegen, dan moet ik dat respecteren?
Dat lijkt mij een rare opvatting over normen en waarden
Ik zou dat nooit zeggen van uw moeder. Content ?
U bent trouwens niet verplicht naar haar concert te gaan. Aan u de keuze.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 3 augustus 2006 om 21:55.
Oud 3 augustus 2006, 21:56   #17
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps Bekijk bericht
Asjeblieft zeg... Sommige mensen zijn al gekwetst als je 'verkeerd' naar ze kijkt. 'Je hebt me gekwetst' is één van de meestgebruikte gereedschappen van manipulators om hun zin door te drijven. Regelmatig gekwetst worden, hoort bij het leven. Als je daar niet tegen kunt, leer je het maar.
Met dooddoeners als "Je moet er maar tegenkunnen" kan je alles goedpraten. Als christen verdraag ik nu eenmaal niet dat mensen elkaar opzettelijk kwetsen en beledigen.
Oud 3 augustus 2006, 21:57   #18
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
...

Het was ook heel beledigend voor hen die aan een kruis genageld werden of die op een brandstapel eindigden.
...
Een reden te meer dus voor Madonna om het niet te doen.
Oud 3 augustus 2006, 22:00   #19
Apocalyps
Minister

Standaard

Citaat:
Met dooddoeners als "Je moet er maar tegenkunnen" kan je alles goedpraten. Als christen verdraag ik nu eenmaal niet dat mensen elkaar opzettelijk kwetsen en beledigen.
Je zou er waarschijnlijk niet erg veel achter je aan krijgen, aangezien veel niet-gelovigen en anders-gelovigen een veel hoger incasseringsvermogen hebben en gewoon hun schouders ophalen. Vooral de meer extreme types die hun hele hebben en houden hebben opgehangen aan een opperwezen, geloof of ideologie staan bekend om hun beperkte incasseringsvermogen, moeite met relativering, gebrek aan gevoel voor humor, gebrekkige assertiviteit, en nog meer eigenschappen die doen denken aan bekende persoonlijkheidsstoornissen. If you can't stand the heat, stay out of the kitchen.
Oud 3 augustus 2006, 22:01   #20
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Christus is gestorven aan het kruis. Het kruis is dan ook een krachtig symbool voor christenen over heel de wereld. Dat symbool is zo wijd verspreid dat zelfs niet-christenen het als christelijk symbool herkennen. Ik kan me daarom niet inbeelden dat Madonna de betekenis van het kruis voor de christenen niet kent. Het zou me bijgevolg dan ook verbazen indien Madonna het kruis gebruikt voor een andere reden dan provocatie.
Heel juist. Misschien wil Madonna gewoon zeggen : ' het is misplaatst mensen te kruisigen voor hun geloof '.
Geloof zit in je hart en niet in symbolen zelfs als ze versierd zijn met diamanten. Dan zijn ze maar schijn, en schijn bedriegt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be