Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Is het kapitalisme het best denkbare systeem?
Ja, het kapitalisme moet behouden blijven 21 23,33%
Neen, het kapitalisme moet weg 24 26,67%
Het kapitalisme om het kapitalisme is niet wenselijk en moet voortdurend bijgestuurd worden in de richting van een steeds betere, humanere samenleving 33 36,67%
Ander (specifieer) 10 11,11%
Ik weet het niet 2 2,22%
Aantal stemmers: 90. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 18 april 2007, 13:31   #1
Samsa
Gouverneur

Samsa's schermafbeelding

Standaard Is het kapitalisme het best denkbare systeem?

Heel vaak hoor je dat men het lang niet eens is met zaken die vandaag gebeuren, maar dat dit ondanks alle zware tekortkomingen nu eenmaal het best mogelijke systeem is of dat alternatieven op het kapitalisme gedoemd zijn om te falen en alleen nog meer miserie zullen voortbrengen en dergelijke meer. De vraag is dus of je vindt dat dit waar is. Met andere woorden, of de afschaffing van het kapitalisme wenselijk is of niet.
"Kapitalisme is allerminst een onderdrukkingssysteem, maar veeleer een selectie van de waardevolsten, het bijeenbrengen van de besten en een sterk ontwikkeld gevoel voor individuele verantwoordelijkheid" - Het VBO had het niet beter kunnen zeggen, maar neen: het is Benito Mussolini
Samsa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 13:36   #2
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Samsa Bekijk bericht
Heel vaak hoor je dat men het lang niet eens is met zaken die vandaag gebeuren, maar dat dit ondanks alle zware tekortkomingen nu eenmaal het best mogelijke systeem is of dat alternatieven op het kapitalisme gedoemd zijn om te falen en alleen nog meer miserie zullen voortbrengen en dergelijke meer. De vraag is dus of je vindt dat dit waar is. Met andere woorden, of de afschaffing van het kapitalisme wenselijk is of niet.
Het is vrij hautain te denken dat de mensheid in zijn korte geschiedenis reeds het beste systeem heeft gevonden om de zaakjes te regelen, maar het staat wel vast dat er tot op heden geen beter systeem gevonden is. Dus misschien is het wachten tot er opnieuw 1 of ander economisch genie de wereld verbaast met nieuwe inzichten die ons systeem verder kan optimaliseren.

Of is je vraag of er betere gekende systemen zijn dan het kapitalisme? Dan is het antwoord simpelweg nee
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 13:38   #3
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Alle 'Systemen' lopen mank en slecht af. Van alle grote systemen is het kapitalisme dan het minst slechte.
Oud 18 april 2007, 13:46   #4
eno2
Banneling

Standaard De economische speelruimte sociaal steeds beter aflijnen

De civil society moet het winstprincipe als enige of hoofdcriterium op de vrije markt ombuigen naar een sociaal en ecologisch meer verantwoorde
activiteit. Het is de civil society die de speelruimte van de corporaties moet aflijnen, niet zijzelf.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 17:58   #5
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Het kapitalisme heeft zeker zijn verdiensten.
Het heeft ons op een vrij snelle manier materiële vooruitgang gebracht.
Het kapitalisme zijn brandstof is egoïsme en machtshonger bij de mens.
Brandstof die nooit op schijnt te raken.
In zijn rooftocht naar meer en beter, is de mens echter stilaan zijn habitat aan het vernielen.
Kapitalisme heeft zijn dienst bewezen.
Het heeft ons op een snelle manier gebracht waar we nu staan, met zijn voor- en nadelen.
Ik denk dat het stilaan tijd wordt voor iets anders, liefst vooraleer heel de aarde verworden is tot een dorre woestijn.

Een hele tijd terug nam ik via kobaf (medelid politics.be) kennis van een systeem waarvan ik denk dat het beter zou kunnen zijn dan ons huidig kapitalisme. Ik hoop dat hij bereid is om enkele links te plaatsen of wat uitleg te geven hierover. Ik zal het alvast eens vragen.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 19:34   #6
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Samsa Bekijk bericht
Er is niet zoiets als "het" kapitalisme, en dus ook niet zoiets als "de" afschaffing van "het" kapitalisme, en dus heb ik Andere gestemd.

Ik ben er echter wel van overtuigd dat een systeem van privaat bezit van de productiemiddelen om morele en economische redenen te verkiezen is boven volledige of gedeeltelijke collectivisering, nationalisering, ...

Een groot probleem met 'het' kapitalisme is dat overheden macht hebben, en ondernemingen geld; en dat is een gevaarlijke cocktail. Een onderneming op zichzelf, zelfs indien ze veel geld en 'marktmacht' heeft, is nog steeds onderworpen aan de wetten van de markt. Maar van zodra politici en CEO's elkaar vinden, kunnen er deals gesloten worden: openbare aanbestedingen, monopolies, toetredingsbelemmeringen, subsidies.

Dat is an sich geen reden om privaat eigendom aan te vallen: de staat is uiteindelijk de organisatie met een monopolie op geweld - we zouden uit de verstrengeling van politiek en geld eerder een pleidooi tegen politiek dan tegen geld moeten maken.
Oud 18 april 2007, 20:05   #7
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Het hangt er van af wat jouw definitie van kapitalisme is, dat ik er voorstander ben ja of nee. Ben ik voorstander van grote bedrijven die al te graag politici als poppetjes gebruiken om de markt te reguleren zodat zij meer centjes zouden hebben? Neen.

Ik ben een voorstander van persoonlijke eigendom en vrijheid. Ik steun coöperaties en vrijwillige associaties. Ik vind excessieve rijkdom niet moreel goed in vele gevallen en hulp voor armen in vele gevallen niet slecht.

Ik hecht veel waarde aan de klassentheorie van Bastiat, Oppenheimer en Conger en Konkin. Ik sta sceptisch tegenover zowel nationaliseringen als privatiseringen.
Oud 18 april 2007, 20:54   #8
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het kapitalisme holt zichzelf uit.
Best wel een goed systeem maar iedereen wil er zoveel mogelijk van. En dat is het probleem.
Het is alleen maar goed als je zelf kapitaalkrachtig genoeg bent. Anders glij je voordurend naar beneden, steeds dieper. Zelfs grote bedrijven (bv auto's) moeten om den duur passen en glijden weg. Op lange termijn onhoudbaar.

Laatst gewijzigd door Mambo : 18 april 2007 om 20:56.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 20:59   #9
Amaj
Burgemeester

Amaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
In zijn rooftocht naar meer en beter, is de mens echter stilaan zijn habitat aan het vernielen.
Het heeft ons op een snelle manier gebracht waar we nu staan, met zijn voor- en nadelen.
Ik denk dat het stilaan tijd wordt voor iets anders, liefst vooraleer heel de aarde verworden is tot een dorre woestijn.

Een hele tijd terug nam ik via kobaf (medelid politics.be) kennis van een systeem waarvan ik denk dat het beter zou kunnen zijn dan ons huidig kapitalisme. Ik hoop dat hij bereid is om enkele links te plaatsen of wat uitleg te geven hierover. Ik zal het alvast eens vragen.
Een juiste redenering mi.
Amaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 21:01   #10
Percalion

Standaard

Is het een redenering, dan?
Oud 18 april 2007, 21:03   #11
guerin
Minister

Standaard

Systemen zijn te bannen en dit in gelijk welke vorm ze toeslaan.
Oud 18 april 2007, 21:59   #12
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht

een weloverwogen antwoord, blijkbaar vrij van elk extremisme...
Zoals alle menselijke systemen, zelfs de beste, lopen die na een tijdje mank.Dat is nu éénmaal de menselijke faktor: één mens of een groep mensen, bedenken iets dat in theorie goed marcheert, en in het begin marcheert dat in de praktijk ook goed.Maar na een tijdje, als hoe meer en meer mensen dat systeem toepassen,zie je dat het niet zo goed meer funktioneert als in het begin ."De mensen" hebben het kapot gemaakt...Dat komt omdat iedereen zoveel mogelijk de dekens naar zich toe wilt trekken, dan komt er een moment dat er een aantal mensen in de kou zitten.En dat is wat nu met het Kapitalisme gebeurd is: een klein groepje mensen zit lekker ingepakt in dikke dure bontmantels, en een enorme massa anderen staan in hun blote kont te bevriezen...Tijd om te veranderen van systeem...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 22:05   #13
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
een klein groepje mensen zit lekker ingepakt in dikke dure bontmantels, en een enorme massa anderen staan in hun blote kont te bevriezen...Tijd om te veranderen van systeem...
Heb je daar bewijzen voor, dat er (een massa) minder mensen zijn die zich een bontjas kunnen veroorloven dan zij die dat niet kunnen?

Laatst gewijzigd door lombas : 18 april 2007 om 22:05.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 22:11   #14
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Koop geen bont ... Denk aan de dieren!
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 22:33   #15
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Heb je daar bewijzen voor, dat er (een massa) minder mensen zijn die zich een bontjas kunnen veroorloven dan zij die dat niet kunnen?
Dat was beeldspraak natuurlijk...Een frakske in konijnevel zal iedere vrouw zich wel kunnen betalen tegenwoordig.
Oud 18 april 2007, 22:36   #16
carlgustaaf
Banneling

Standaard

[quote=manta;2615834]Koop geen bont ... Denk aan de dieren![/quote]ik heb eens een boek over de Hunnen gelezen.Het Hunnen-leger bestond in feite uit verschillende ethnische groepen.Eén daarvan had de gewoonte zijn overwonnen vijanden te stropen, en met hun vel vervaardigden ze hun kleren.Al hun kleren waren in mensen-leder...
Oud 18 april 2007, 22:37   #17
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Koop geen bont ... Denk aan de dieren!
if you can't beat them, BUY them (Kapitalistisch Spreekwoord)
Oud 18 april 2007, 22:46   #18
Percalion

Standaard

Citaat:
een klein groepje mensen zit lekker ingepakt in dikke dure bontmantels, en een enorme massa anderen staan in hun blote kont te bevriezen...Tijd om te veranderen van systeem...
De laatste jaren is de levensverwachting in de derde wereld toegenomen, de ongeletterdheid gedaald, de kindersterfte afgenomen, ... Het gaat eigenlijk beter en beter met de wereld, behalve in Afrika. Maar dertig jaar geleden was Azië het grote zorgenkind; Azië is ons nu serieus aan het bijbenen.
Oud 19 april 2007, 00:30   #19
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
een weloverwogen antwoord, blijkbaar vrij van elk extremisme...
Tiens, het is nogthans dezelfde redenering die Marx maakt

Het kapitalisme is uitermate progressief geweest voor economische vooruitgang maar zal uiteindelijk botsen op zijn eigen tegenstellingen: overproductie, uitbuiting, etc... Waardoor een ander systeem noodzakelijk wordt waarbij het egoïsme niet meer centraal staat.
Anders zullen we terechtkomen in een vacuuüm, barbarij, of dus het einde van de menselijke beschaving zoals we die nu kennen.
Oud 19 april 2007, 00:32   #20
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik vind moreel egoïsme (in de Randiaanse of afgewakt Randiaanse zin van het woord) verwerpelijk.

En nu?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be