Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Stierenvechten?
Moet kunnen. 11 22,45%
Moet verboden worden. 38 77,55%
Aantal stemmers: 49. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 augustus 2006, 16:20   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard Stierenvechten

De Spanjolen lopen zot van stierenvechten. Enerzijds is dat deel ontegensprekelijk een deel van hun cultuur en als ze het opgeven, geven ze een stuk van zichzelf op. Anderzijds is dat puur martelen van dieren.

Wat vindt u hier op het forum ervan (nu we toch met het halve been in vakantie zijn)?
Oud 3 augustus 2006, 16:25   #2
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
De Spanjolen lopen zot van stierenvechten. Enerzijds is dat deel ontegensprekelijk een deel van hun cultuur en als ze het opgeven, geven ze een stuk van zichzelf op. Anderzijds is dat puur martelen van dieren.

Wat vindt u hier op het forum ervan (nu we toch met het halve been in vakantie zijn)?
Afgaand op de titel dat ik even dat je peiling over BC ging....

Laatst gewijzigd door baarle : 3 augustus 2006 om 16:26.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2006, 16:27   #3
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

walgelijk brutaal schouwspel voor een bloeddorstig publiek.
dierenwelzijn moet voorrang krijgen op cultuur, traditie en andere rechtsnationalistische identiteitsrukkerij.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2006, 16:30   #4
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Afgaand op de titel dat ik even dat je peiling over BC ging....
Jij bent dan ook een extreem-rechtse spammer.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2006, 16:30   #5
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Ik heb er een heel vreemde verhouding mee.
Ik was nogal uitgesproken tegen............ tot ik het live meemaakte.
Toen bleken een pak van mijn bezwaren door de feiten te worden tegengesproken.

In vergelijking met wat het vee in Anderlecht meemaakt, krijgen stieren in de arena een heel 'menselijk' en vrij kort 'uiteinde' voorgeschoteld.
Na de corrida, nog voor je op een terras de emotie kan doorspoelen, hangen de beesten al in kwartieren gevierendeeld in koelwagens, klaar om naar restaurants geëxporteerd te worden.

Hoe erg is de 'gruwel'?
Als die stier de arena instormt, dan is het zo impressionant dat je echt naar adem hapt.
De sfeer grijpt je naar de keel.
Het is een pakkende confrontatie en zowizo een flirt met de dood voor de twee wezens in de arena.
Reken maar dat de matadors heel wat risico lopen, zoniet om er het bijltje bij neer te leggen, maar ferme kwetsuren, breuken, en hematomen, zijn geen uitzondering, zeker niet bij de mindere goden en 'novillada's' (student-stierenvechters, eigenlijk beginnelingen)

Ik had het geluk om naast een expert te zitten, die me de bewegingen uitlegde, en me talloze weetjes bijbracht, die de appreciatie, voor man én dier en hun prestatie aanscherpten.

Niks om wekelijks naartoe te gaan, maar bij gelegenheid toch voor herhaling vatbaar.
Oud 3 augustus 2006, 16:31   #6
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Stierengevechten zijn barbaars. Het enige lichtpuntje tijdens zo'n marteling is wanneer de stier erin slaagt de stierenvechter in zijn noten te pakken.
Oud 3 augustus 2006, 16:34   #7
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Stierengevechten zijn barbaars.
De ware aard van de realiteit is barbaarser dan we tegenwoordig willen toegeven.
Oud 3 augustus 2006, 16:34   #8
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Stierengevechten zijn barbaars. Het enige lichtpuntje tijdens zo'n marteling is wanneer de stier erin slaagt de stierenvechter in zijn noten te pakken.
Dus meestal blijf je op je honger zitten. Types als Manolete zijn zeldzaam
Oud 3 augustus 2006, 16:39   #9
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
De ware aard van de realiteit is barbaarser dan we tegenwoordig willen toegeven.
Tijdens de stierengevechten die ik al heb "mogen" zien, op TV dus, zag ik telkens stieren die minutenlang werden doorprikt met degens en versierde spietsen. Genoeg om bloed te doen vloeien, lang niet genoeg om het beest meteen af te maken. Ik kan mij geen verzachtende realiteit voorstellen.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Oud 3 augustus 2006, 16:41   #10
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tijdens de stierengevechten die ik al heb "mogen" zien, op TV dus, zag ik telkens stieren die minutenlang werden doorprikt met degens en versierde spietsen. Genoeg om bloed te doen vloeien, lang niet genoeg om het beest meteen af te maken. Ik kan mij geen verzachtende realiteit voorstellen.
Op TV tonen ze meestal enkel de top-matadores.
Die zijn natuurlijk in 't voordeel.

Toch is het niet ruiger dan wat dagelijks de runderen in de slachthuizen moeten ondergaan...........
Oud 3 augustus 2006, 16:41   #11
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus meestal blijf je op je honger zitten. Types als Manolete zijn zeldzaam
Jammer genoeg...
Oud 3 augustus 2006, 16:42   #12
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op TV tonen ze meestal enkel de top-matadores.
Die zijn natuurlijk in 't voordeel.

Toch is het niet ruiger dan wat dagelijks de runderen in de slachthuizen moeten ondergaan...........
Worden die beesten in de slachthuizen dan ook eerst uitgebreid lekgeprikt, afgemat, en opgejaagd?
Oud 3 augustus 2006, 16:48   #13
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:

In vergelijking met wat het vee in Anderlecht meemaakt, krijgen stieren in de arena een heel 'menselijk' en vrij kort 'uiteinde' voorgeschoteld.
Na de corrida, nog voor je op een terras de emotie kan doorspoelen, hangen de beesten al in kwartieren gevierendeeld in koelwagens, klaar om naar restaurants geëxporteerd te worden.

Hoe erg is de 'gruwel'?
Als die stier de arena instormt, dan is het zo impressionant dat je echt naar adem hapt.
Het is een pakkende confrontatie en zowizo een flirt met de dood voor de twee wezens in de arena.
Reken maar dat de matadors heel wat risico lopen, zoniet om er het bijltje bij neer te leggen, maar ferme kwetsuren, breuken, en hematomen, zijn geen uitzondering, zeker niet bij de mindere goden en 'novillada's' (student-stierenvechters, eigenlijk beginnelingen)

Ik had het geluk om naast een expert te zitten, die me de bewegingen uitlegde, en me talloze weetjes bijbracht, die de appreciatie, voor man én dier en hun prestatie aanscherpten.

Niks om wekelijks naartoe te gaan, maar bij gelegenheid toch voor herhaling vatbaar.
Ik heb vorig jaar eens de gelegenheid om zo eens een gevecht op TV te volgen live...

En ik moet zeggen een van die vechters deed het echt schitterend. Die dolde met die stier en die verwondde de stier bijna niet. En dan de doodsteek.... van de eerste keer en die stier viel zo dood als ne pier....
Groot applaus voor zowel stier als vechter...

Maar de vechter daar voor.... tjonge die moest geloof ik 4 keer steken met zijn zwaard eer hij de slagader (geloof ik toch) wist te doorboren en dan schokte de stier nog wel even door....
Dat vond ik dan weer minder....

ach ze doen maar als ze het leuk vinden. Wie ben ik om de Spanjaarden in hun eigen land te zeggen wat ze mogen en niet mogen....

Maar af en toe nen vechter eens oleeeee door de lucht zien vliegen mag ook voor mijn part.... OOOOOOLLLLLLLEEEEEEEEEE...
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!

Laatst gewijzigd door Tegendradigaard : 3 augustus 2006 om 16:49.
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2006, 16:50   #14
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik stem niet, want als veganiër en dieren vriend zou ik tegen moeten stemmen, maar anderzijds, wie ben ik om een traditie van millennia te willen rayeren?
De stieren zijn moedige dieren en de torero's zijn moedige mensen.
Het doden van een beperkt aantal vechtstieren in de arena (na een vrij kort maar toch vrij leven) waar ze tegen de mens een kans krijigen verzinkt kwantitatief in het niets bij het droeve consumptie-bepaalde leven en dood van miljarden en miljarden dieren waar nooit bij stilgestaan wordt en dat noch als wreed, noch als ontoelaatbaar beschouwd wordt.
Mij interesseert het hele spektakel niet....Noch het ene, noch het andere...

Laatst gewijzigd door eno2 : 3 augustus 2006 om 17:04.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2006, 16:52   #15
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hoe erg is de 'gruwel'?

Ik heb niet meegestemd omdat ik er ook een soort van dubbele moraal op nahoud.
Ik vind het ontzettend spannend (alhoewel de uitslag bij voorbaat gekend is), heb het echter nog nooit live meegemaakt (de spaanse stierengevechten dan). Wel de portugese, waarbij de stieren niet worden gedood, de hoorns zijn afgesneden en enkel een groepje mannen de stier in bedwang moeten houden aan de staart terwijl één ervan zich tussen de horens moet werpen. Maar ook daar worden eerst banderillos in de stier gestoken.

Misschien ligt mijn dubbele houding wel aan het feit dat we vroeger in Spanje woonden gedurende een tijd en mijn ouders bevriend waren met een stierenkweker die hen eveneens de regels van het "spel" tot in de puntjes uitlegde (en die ik dan later ook te horen kreeg).

Ik ga niet ijveren voor het behoud van de stierengevechten, maar evenmin ijveren voor het afschaffen.
Totaal tegen mijn diervriendelijke aard in dus.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 3 augustus 2006 om 16:54.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2006, 16:54   #16
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Net het omgekeerde gevoel van staaf heb ik.
Vroeger dacht ik: cultuur heeft voorang op linkse rukkers die tegen alles zijn. Maar na het live meegemaakt te hebben vind ik het maar een zielige bedoening.

Eerst steken ze het dier zo vaak dat het al half leegbloed. De helft van de keren zit er een knoeier tussen die enkel het dier pijndoet maar het niet eens doet leegbloeden, vooral het deel waar ene op een gepanserd paard zit is echt wel erover. De stier heeft geen schijn van een kans.
En mooi of opwindend is het allemaal niet hoor, een stier zien bloeden en daarna verdwaasd en onverschillig een zwaard in het lijf krijgen. (ook weer een groot percentage fout).
Zoals het nu is ben ik er tegenstander van (voor zover ik dat als Vlaming kan zijn.)

Een betere versie ervan zou kunnen zijn: eerst het beest proberen aan te raken als het doldriest de arena komt binnengestormd, iets aanplakken ofzo, of op z'n rug kruipen .
En daarna 1 man die het beest alleen probeert te doden.
Geen 20 man die een beest doodpesten.
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2006, 16:57   #17
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Eén man krijgt zo'n stier niet eventjes dood hoor C uit W. Je moet wel weten dat deze stieren speciaal worden gekweekt uit de meest agressieve koeien en stieren.
De banderilleros (of hoe heten die mannen nu weer) en de picadores (dat zijn die met die zeer streng afgerichte paardjes) zijn dus wel noodzakelijk om de stier te laten verzwakken, of de matador heeft geen schijn van kans.

Het is niet de bedoeling dat het zo'n makke dikbillen zijn zoals we hier in de weide zien staan hoor.

Ik ben doodsbang van die beesten.

Laatst gewijzigd door circe : 3 augustus 2006 om 16:58.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2006, 17:00   #18
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Worden die beesten in de slachthuizen dan ook eerst uitgebreid lekgeprikt, afgemat, en opgejaagd?
Eerst de beestenwagen opgeranseld. Dan urenlang opeengepakt vervoerd, met de nodige breuken en kneuzingen tot gevolg.
Daarna de wagen uitgeranseld, geschopt en geslagen om ze bijeen te drijven.
Tenslotte op dezelfde wijze (qua tijdsduur) als in de corrida afgemaakt.

Herinner u de gaia-beelden in Anderlecht gemaakt...........
Oud 3 augustus 2006, 17:05   #19
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
dierenwelzijn moet voorrang krijgen op cultuur, traditie en andere rechtsnationalistische identiteitsrukkerij.
Man, zijde daar weer met uw rechts ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2006, 17:06   #20
Tavek
Banneling

Standaard

Onmiddellijk verbieden. Dierenwelzijn > cultuur en identaire zever.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be