Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 augustus 2006, 08:26   #1
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard Vlaamse ondernemers willen nu verregaande regionalisering

Citaat:

maandag 21 augustus 2006

Ondernemers massaal voor verregaande regionalisering

Een overweldigende meerderheid van de Vlaamse ondernemers wil meer bevoegdheden voor de Vlaamse deelstaat.

DE leiding van Unizo zit met een ei. De organisatie van zelfstandige ondernemers is wel ,,Vlaams'' in haar standpunten, maar gaat daarin minder ver dan Voka, de andere Vlaamse werkgeversorganisatie. Ze heeft op dit punt bovendien niet, zoals Voka, een opjuttende radicale vleugel in haar schoot.

In het late voorjaar ondervroeg Unizo zijn achterban over de staatsinrichting. Een overweldigende meerderheid pleit onverkort voor meer regionalisering, meer bevoegdheden voor de deelstaten. Zelfs voor thema's waarin de Unizo-leiding altijd wat terughoudend was, zoals de vaststelling van lonen en arbeidsvoorwaarden. Bijna acht op de tien zijn vóór overdracht daarvan naar het deelstaatniveau.

De woordvoerders van de vakbonden en van de werkgeversorganisaties die de dienst uitmaken in de ,,nationale'' paritaire comités die de lonen en arbeidsvoorwaarden vaststellen, zijn radicaal tegen regionalisering. Zij willen absoluut dat lonen en arbeidsvoorwaarden dezelfde blijven in Wallonië, Vlaanderen en Brussel. Ook al vindt de rest van de wereld dat economische onzin voor streken met zo'n verschillend economisch ontwikkelingsniveau.

Het Vlaamse Unizo zit ook in veel paritaire comités en pleitte ook voor het behoud van de ,,nationale'' toestand. Of pleitte alleszins niet sterk tegen. Maar de achterban wil regionalisering.

De ondervraging werkte met een representatief staal van 700 kmo-ondernemers. De vragen waren ingepast in de driemaandelijkse ,,kwartaalbarometer van de kmo's'' die Unizo organiseert bij zijn leden. De ondervraging dateert van het late voorjaar. De resultaten waren de Unizo-leiding bekend voor de vakantie. Ze liet ze ,,even bezinken'', maar stelt na de vakantie ,,dat ze zijn wat ze zijn'' en ,,dat niemand er nog omheen kan''. De achterban duwt het gaspedaal in.

Acht op de tien ondernemers zijn voor meer bevoegdheden voor Vlaanderen. Ze vinden dit ,,belangrijk'' tot ,,zeer belangrijk''. Maar één ondernemer op de vijftien (6,5 procent) vindt dit niet belangrijk.

Voor welke domeinen willen ze regionalisering?

80 procent zegt dat de werkloosheidsregels per deelstaat geregeld moeten worden.

70 tot 80 procent pleit voor de regionalisering van het sociaal overleg dat lonen en arbeidsvoorwaarden vastlegt.

Eenzelfde aandeel pleit voor de regionalisering van gezondheidszorg en kinderbijslag, van (de nog niet overgehevelde delen van) het opleidingsbeleid, van de vestigingsvoorwaarden voor bedrijven, en van de vennootschapsbelasting.

De volledige regionalisering van energie en mobiliteit heeft iets minder voorstanders, maar ze hebben nog altijd een tweederden meerderheid.

De helft van de ondernemers pleit impliciet voor homogene bevoegdheidspakketten: ze vinden dat de staatshervormingen tot nu vooral ondoorzichtigheid opleverden.

Wat verwachten ze van het beleid? Lagere sociale lasten, een betere sociale bescherming van zelfstandigen, en een vermindering van de administratieve lasten zijn de topscores (95 procent). Dan volgt meer veiligheid (+ 90 procent). Vervolgens komen de beperking van de werkloosheidsuitkeringen tot 1 jaar, lagere personen- en vennootschapsbelastingen, lagere btw-voeten voor arbeidsintensieve diensten en soepelere regelingen voor overuren (+ 85 procent).

Eén afwijkend gegeven nog uit de enquête, belangrijk voor de discussie over de regionalisering van de buitenlandse handel: 40 procent van de ondernemers vindt België in het buitenland ,,een betere merknaam'' dan Vlaanderen.

Van onze redacteur Guy Tegenbos
Toch wel een uitzonderlijk resultaat: de Unizo-leiding is blijkbaar zelf verschoten en heeft de resultaten een tijdje achtergehouden.

Wie wil er in Vlaanderen eigenlijk nog België?

Laatst gewijzigd door baarle : 21 augustus 2006 om 08:29.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2006, 08:45   #2
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Het weze duidelijk dat dit allemaal Flamingantische nazi's zijn. Maar dan op uitstervende wijze. 90% van de mensen wilt immers Hans als Grote Leider van de heersende unitaire en Franstalige elite.
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2006, 09:50   #3
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Het weze duidelijk dat dit allemaal Flamingantische nazi's zijn. Maar dan op uitstervende wijze. 90% van de mensen wilt immers Hans als Grote Leider van de heersende unitaire en Franstalige elite.
Wat opvalt is dat zowat de hele Vlaamse ondernemerswereld (8 op 10) een zeer verregaande federalisering - eigenlijk een confederatie - wil, en dat het standpunt van de Warandegroep dus helemaal niet zo marginaal is als sommigen hier hebben willen laten uitschijnen.

Verder valt mij ook de terughoudendheid van de Unizo-leiding op. Ze wilde duidelijk geen punt maken van regionalisering, en hield de resultaten van de enquête een tijdje in om ze "te laten bezinken". De Unizo-top is voorbijgestoken door haar basis. Dat dit zijn invloed zal hebben op de CD&V-standpunten is klaar.

Nu nog de vakbonden.
Oud 21 augustus 2006, 10:02   #4
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

80% vraagt niet de onafhankelijkheid, ze vragen meer bevoegdheden. toch een serieus verschil, me dunkt. Is die vraag gesteld trouwens?
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2006, 10:18   #5
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
80% vraagt niet de onafhankelijkheid, ze vragen meer bevoegdheden. toch een serieus verschil, me dunkt. Is die vraag gesteld trouwens?
"Verregaande regionalisering" is zo algemeen dat het veel kan omvatten. Ik ben ook voor een verregaande regionalisering, namelijk de splitsing van belgië...

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2006, 10:20   #6
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
"Verregaande regionalisering" is zo algemeen dat het veel kan omvatten. Ik ben ook voor een verregaande regionalisering, namelijk de splitsing van belgië...
maar de ondernemers stippen wel duidelijk een paar punten aan, dus niet over de gehele lijn.
Oud 21 augustus 2006, 10:22   #7
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
maar de ondernemers stippen wel duidelijk een paar punten aan, dus niet over de gehele lijn.
Zover ik weet is de vraag naar onafhankelijkheid in de enquête niet gesteld. De punten die ze volgens jou "aanstippen" zijn de vragen die de Unizo-top in haar enquête gestopt heeft. Daar hebben de leden gewoon op geantwoord en ze zijn daarin duidelijk zover gegaan als volgens de vraagstelling mogelijk was. In die mate zelfs dat de top hard verschoten is en na enige aarzeling haar leden rap rap probeert bij te benen.

Laatst gewijzigd door baarle : 21 augustus 2006 om 10:24.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2006, 10:24   #8
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Toch wel een uitzonderlijk resultaat: de Unizo-leiding is blijkbaar zelf verschoten en heeft de resultaten een tijdje achtergehouden.

Goed dat je dit onder de aandacht brengt. De Unizo-leden zijn zeker en vast geen vendelzwaaiende en "België barst" nationalisten (niet dat ik iets tegen deze categorie flaminganten heb, integendeel) maar rationeel denkende middenstanders die meestal hard moeten knokken om het hoofd te kunnen bieden aan de moordende concurrentie van de multinationalen (grootwarenhuisketens bv). Er zitten traditioneel heel wat CD&V- en VLD kiezers bij. Maar of deze partijen daar de nodige besluiten zullen uit trekken? Ik betwijfel het. Ze moeten het dan maar voelen in het hokje waar de klappen zullen vallen ergens in oktober. Wie wil er in Vlaanderen eigenlijk nog België? Goeie vraag, en ze stellen is ze beantwoorden. En wie is daar feitelijk rouwig om? Een steeds krimpender deel van onze bevolking. Voor mij niet gelaten...
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2006, 10:24   #9
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De punten die ze volgens jou "aanstippen" zijn de vragen die de Unizo-top in haar enquête gestopt heeft. Daar hebben de leden gewoon op geantwoord. Zover ik weet is de vraag naar onafhankelijkheid daarin niet gesteld.
wel dat is mijn vraag. maar stellen dat ze onafhankelijkheid willen, is dus ook niet gesteld. ook niet dat ze geen onafhankelijkheid willen. Conclussies daaromtrent zijn dus gewoon nutteloos en vooral stemmingmakerij.
Oud 21 augustus 2006, 10:34   #10
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
wel dat is mijn vraag. maar stellen dat ze onafhankelijkheid willen, is dus ook niet gesteld. ook niet dat ze geen onafhankelijkheid willen. Conclussies daaromtrent zijn dus gewoon nutteloos en vooral stemmingmakerij.
Kronkel, kronkel, kronkel...
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2006, 10:36   #11
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Kronkel, kronkel, kronkel...
? wat bedoel je daarmee?
Oud 21 augustus 2006, 10:37   #12
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
? wat bedoel je daarmee?
Dat Belgie-aanhangers er alles aan doen om toch maar niet te moeten erkennen dat er in Vlaanderen een steeds grotere beweging bestaat die streeft naar het einde van Belgie.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2006, 10:39   #13
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is in ieder geval een begin.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2006, 10:42   #14
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Dat Belgie-aanhangers er alles aan doen om toch maar niet te moeten erkennen dat er in Vlaanderen een steeds grotere beweging bestaat die streeft naar het einde van Belgie.
loooooooooooooooool, ik ben helemaal geen België-aanhanger, dus wat wil je zeggen?
Oud 21 augustus 2006, 11:27   #15
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Goed dat je dit onder de aandacht brengt. De Unizo-leden zijn zeker en vast geen vendelzwaaiende en "België barst" nationalisten (niet dat ik iets tegen deze categorie flaminganten heb, integendeel) maar rationeel denkende middenstanders die meestal hard moeten knokken om het hoofd te kunnen bieden aan de moordende concurrentie van de multinationalen (grootwarenhuisketens bv). Er zitten traditioneel heel wat CD&V- en VLD kiezers bij. Maar of deze partijen daar de nodige besluiten zullen uit trekken? Ik betwijfel het. Ze moeten het dan maar voelen in het hokje waar de klappen zullen vallen ergens in oktober. Wie wil er in Vlaanderen eigenlijk nog België? Goeie vraag, en ze stellen is ze beantwoorden. En wie is daar feitelijk rouwig om? Een steeds krimpender deel van onze bevolking. Voor mij niet gelaten...
Dit is kort en bondig gezegd waar het om gaat,
en wie niet horen wil z�*l voelen.
Oud 21 augustus 2006, 11:42   #16
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Ik.
Citaat:
Een steeds krimpender deel van onze bevolking. Voor mij niet gelaten...
Ik kan u verzekeren dat ik absoluut NIET krimp.
Integendeel.
Jammer genoeg.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 21 augustus 2006 om 11:43.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2006, 11:49   #17
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Ik.
Witte raven als jij moeten we in Vlaanderen in ere houden. Ze zijn een levende getuigenis aan de tijd toen België nog leefde. Als ik het voor het zeggen had in de Vlaamse regering, dacht ik een soort gesubsidieerd statuut uit voor overlevende Belgicisten. Je zou in ruil wel af en toe middelbare scholen moeten ontvangen.
Oud 21 augustus 2006, 12:21   #18
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De B.U.B. heeft ook een enquête gehouden over België. 70% wil een unitair België.

Unizo heeft gewoon zijn Vlaams-nationale leden ondervraagd.

Waardeloze peiling.

Een peiling van het VBO ging een hele andere richting uit.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2006, 12:23   #19
CHW
Burgemeester

CHW's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
De B.U.B. heeft ook een enquête gehouden over België. 70% wil een unitair België.

Waardeloze peiling.

Een peiling van het VBO ging een hele andere richting uit.
Welk staal van de bevolking heeft BUB ondervraagd?

En hebt u ook gevraagd of de Belgen een federaal, unitair of confederaal België willen?

Laatst gewijzigd door CHW : 21 augustus 2006 om 12:24.
CHW is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2006, 12:26   #20
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Je bedoelt dat ze de respondenten geselecteerd hebben op basis van hun Vlaamsgezindheid?

En dat voor een unitair gezinde organsatie als Unizo...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be