Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 augustus 2006, 14:18   #1
Den Dolf
Vreemdeling

Den Dolf's schermafbeelding

Standaard Treinterreur ; de overheid te laf of te laks om op te treden ?

Artikel vandaag verschenen op de site van het Vlaams belang.

Treinterreur

25.08.2006 12.35u - De titel van dit stuk zou u op het verkeerde been kunnen zetten. U dacht wellicht dat we het zouden hebben over de twee jonge fanatieke moslims die zopas in Duitsland geprobeerd hebben twee treinen op te blazen. Mis. Dit bericht gaat over de dagelijkse terreur op de trein van Brussel naar Charleroi. Lijn 124 of volgens ingewijden “de horrorlijn”. Bedreigde en geterroriseerde treinbegeleiders zijn het spuugzat en doen vandaag in Het Laatste Nieuws hun verhaal. Anoniem, uit angst om door de NMBS ontslagen te worden.

“Eerst probeerden ze geniepig wat diefstalletjes te plegen. Nu zijn ze heer en meester op de trein. Elke dag is er een incident. Eén treinbegeleider werd al 33 keer in elkaar geslagen.”
Met “ze” doelt het treinpersoneel op een jeugdbende van “een tiental Belgen en Centraal-Afrikanen”. 16- tot 18-jarigen die vaak gewapend zijn met “messen, machetes en één keer zelfs met een zwaard”.

“Ze lopen door de trein als een horde, stelen alles wat loshangt en wie daar niet mee akkoord gaat, wordt in mekaar geslagen.” Treinbegeleiders hebben zich teruggetrokken in de bestuurdershut en laten de trein over aan de bende. “Jammer voor de reizigers, maar wij zijn het beu. Niemand van ons durft nog kaartjes te knippen. Ticketje vragen is slaag vragen”, klinkt het wrang en moedeloos. “Enkele begeleiders die we gemeenzaam de ‘gekken’ noemen, durven nog wel eens hun ticket vragen. Het vervolg is bekend: zij worden afgedreigd of krijgen gewoon een pak slaag.”

De politie komt niet meer en bij de NMBS vinden de begeleiders geen gehoor. Sommige begeleiders vinden het nog altijd hun plicht te melden dat er problemen zijn, maar botsen hogerop op een muur van onbegrip. “Eén van hen kreeg van zijn bazen het verwijt dat hij maar wat minder streng moest zijn, dat hij wat meer commerciële feeling aan de dag moest leggen. Dat hij met andere woorden het gespuis - ze hebben nooit een ticket - moet laten doen…”

Hallucinant, inderdaad. En dan komt zo’n Brice De Ruyver – veiligheidsadviseur van premier Verhofstadt – op tv met een uitgestreken gezicht vertellen dat de onveiligheid toeneemt omdat steeds meer mensen het recht in eigen handen zouden nemen. En dat zou dan weer de schuld zijn van – u had het al geraden – het Vlaams Belang…

De regering heeft intussen extra maatregelen beloofd. Maar misschien moeten er eerst doden vallen – zoals op de bus in Antwerpen – vooraleer er doortastend wordt opgetreden.
Den Dolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 14:37   #2
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Ach ach die arme maloten kunnen geen ticket betalen, doe ze nog es een pamper om zou ik zeggen :'(
Ten tijde dat de wet op het racisme of van die witte paterkes niet bestonden werden zo'n mensen ineengeklopt met de wapenstok... maja voorgaande hebben er ook voor gezorgd dat politionele instellingen hervormt (lees: afgebouwd) zijn.
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 17:18   #3
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Dolf Bekijk bericht

Treinterreur

De politie komt niet meer en bij de NMBS vinden de begeleiders geen gehoor. Sommige begeleiders vinden het nog altijd hun plicht te melden dat er problemen zijn, maar botsen hogerop op een muur van onbegrip. “Eén van hen kreeg van zijn bazen het verwijt dat hij maar wat minder streng moest zijn, dat hij wat meer commerciële feeling aan de dag moest leggen. Dat hij met andere woorden het gespuis - ze hebben nooit een ticket - moet laten doen…”
Goed om weten! Ik koop géén treinticket meer, als een controleur mij dan wil beboeten of als de politie komt kan ik hen altijd verwijten dat zij onderscheid maken tussen de burgers en klacht indienen bij het CGKR omdat ik niet dezelfde kansen krijg als die op lijn 124!
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 17:22   #4
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Dolf Bekijk bericht
Hey, daar ga ik ook elke dag naartoe voor een objectieve melding van de nieuwsfeiten!
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 17:24   #5
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Ach ach die arme maloten kunnen geen ticket betalen, doe ze nog es een pamper om zou ik zeggen :'(
Ten tijde dat de wet op het racisme of van die witte paterkes niet bestonden werden zo'n mensen ineengeklopt met de wapenstok... maja voorgaande hebben er ook voor gezorgd dat politionele instellingen hervormt (lees: afgebouwd) zijn.
Eigenlijk zouden de "normale" reizigers telkens als zich zoiets voordoet aan de noodrem moeten trekken. Dan zou de NMBS,uit gemakzucht, wel iets meer moeten doen dan een "normale" reiziger een boete aansmeren, en het loslopend, hoofdzakelijk vreemd krapuul, ongemoeid laten. Zoiets kan niet, is een schande.
Hopelijk zijn er duizenden mensen die daar op 8 oktober rekening zullen mee houden, zelfs al zijn ze geen VB-aanhanger. Er moet op één of andere manier een politieke aardverschuiving komen in België, of we gaan naar een onleefbaar land met straatterreur alom.
Praatjes in de de stijl van "er zijn 10.000.000 inwoners er er zitten maar 1.000 Marokkanen in de gevangenissen"... dus is er niets aan de hand, die lossen niets op.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 17:27   #6
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Hey, daar ga ik ook elke dag naartoe voor een objectieve melding van de nieuwsfeiten!
Ik dacht gelezen te hebben dat het uit Het Laatste Nieuws van vandaag kwam. Leuke truk toch, van zodra je de term VB leest of hoort zal het wel niet kloppen. Probleem opgelost...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 17:37   #7
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Ik dacht gelezen te hebben dat het uit Het Laatste Nieuws van vandaag kwam. Leuke truk toch, van zodra je de term VB leest of hoort zal het wel niet kloppen. Probleem opgelost...
Ik zou eerder zeggen dat het een leuke "truuk" van het VB is...
De artikels van de HLN zitten meestal niet vol contradicties zoals bv.:
"Lijn 124 of volgens ingewijden “de horrorlijn”. Bedreigde en geterroriseerde treinbegeleiders zijn het spuugzat en doen vandaag in Het Laatste Nieuws hun verhaal. Anoniem (?), uit angst om door de NMBS ontslagen te worden."

De HLN gebruikt meestal ook een andere stijl van taal dan: treinterreur, geterroriseerde treinbegeleiders, het gespuis, connecties leggen met de VLD, "De regering heeft intussen extra maatregelen beloofd. Maar misschien moeten er eerst doden vallen – zoals op de bus in Antwerpen – vooraleer er doortastend wordt opgetreden", enz...

Laatst gewijzigd door Uh-Huh : 25 augustus 2006 om 17:39.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 22:43   #8
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

NMBS-personeel mag inderdaad zelfs geen weblogs onderhouden. Ze zijn daarin geen unicum, hoor, maar ik kan me wel goed voorstellen dat ze vrezen voor sancties, zelfs als ontslag niet zo snel wordt gegeven.

En ik heb toch ook al hallucinante verhalen gehoord van treinbegeleiders, hoor. En nee, zoveel Vlaams-Blokkers heb ik niet in mijn kennissenkring.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 23:02   #9
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ik zou eerder zeggen dat het een leuke "truuk" van het VB is...
De artikels van de HLN zitten meestal niet vol contradicties zoals bv.:
"Lijn 124 of volgens ingewijden “de horrorlijn”. Bedreigde en geterroriseerde treinbegeleiders zijn het spuugzat en doen vandaag in Het Laatste Nieuws hun verhaal. Anoniem (?), uit angst om door de NMBS ontslagen te worden."

De HLN gebruikt meestal ook een andere stijl van taal dan: treinterreur, geterroriseerde treinbegeleiders, het gespuis, connecties leggen met de VLD, "De regering heeft intussen extra maatregelen beloofd. Maar misschien moeten er eerst doden vallen – zoals op de bus in Antwerpen – vooraleer er doortastend wordt opgetreden", enz...
Onafgezien van één ieders mening over de kwaliteit van HLN als krant (beter dan vele "intellectuelen" denken volgens mij) is het wel degelijk een feit dat er op bepaalde lijnen een echte schrik heerst onder de treinbegeleiders. De lijn Brussel-Charleroi is daarvoor inderdaad zeer bekend. Dat weet iedereen die een beetje op de hoogte is van het treingebeuren in dit land.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 23:09   #10
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En niet alleen wat betreft het treingebeuren.

Op de Houthalense Meulenberg weigerden de lijnbussen zelfs nog te rijden.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 23:16   #11
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Eigenlijk zouden de "normale" reizigers telkens als zich zoiets voordoet aan de noodrem moeten trekken. Dan zou de NMBS,uit gemakzucht, wel iets meer moeten doen dan een "normale" reiziger een boete aansmeren, en het loslopend, hoofdzakelijk vreemd krapuul, ongemoeid laten. Zoiets kan niet, is een schande.
Hopelijk zijn er duizenden mensen die daar op 8 oktober rekening zullen mee houden, zelfs al zijn ze geen VB-aanhanger. Er moet op één of andere manier een politieke aardverschuiving komen in België, of we gaan naar een onleefbaar land met straatterreur alom.
Praatjes in de de stijl van "er zijn 10.000.000 inwoners er er zitten maar 1.000 Marokkanen in de gevangenissen"... dus is er niets aan de hand, die lossen niets op.
De "normale" treinreiziger trekt niet aan de noodrem. De NMBS is nog in staat haar/hem gerechtelijk te vervolgen!

Laatst gewijzigd door metten : 25 augustus 2006 om 23:17.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 23:24   #12
Jo Creten
Schepen

Standaard

'gespuis' is blijkbaar een woord dat vaak voorkomt op de website van het Vlaams Belang. zouden ze ook 'gespuis' in eigen rangen hebben? mensen die anderen afdreigen en voor het Belang stemmen, zouden die ook bestaan?

maar als iedereen met commerciële feeling zomaar alles gratis zou moeten weggeven, dan gaat elke KMO nog voor de middagpauze failliet, laat staan de NMBS.

toch moet je hier twee zaken gescheiden houden:

1. het product = een vervoersbewijs. als de NMBS nu eens het voorbeeld van de buzzypass opvolgt. zwartrijden is vaak gewoon laksheid. maar een buzzypass is hip. de gopass is helemaal niet hip, want er schort vanalles aan. het zwartrijden op het openbaar vervoer kan men zowel preventief (vergelijk Bob-campagnes) als repressief (iemand die betrapt wordt, moet verplicht een abonnement nemen) beter kunnen aanpakken.

2. de trein als openbare plaats: geweld is nergens op zijn plaats, dus ook niet op de trein. Ik ben ermee eens dat de politionele macht streng moet optreden tegen elke vorm van geweld. Maar ik ben er niet mee eens dat men dat geweld gebruikt om te stigmatiseren. Geweld is enorm in de mode, in de actualiteit en het wordt door verschillende subculturen verheerlijkt. daarbij zijn ook Vlaams-nationalistische subculturen.
Jo Creten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 23:31   #13
groentje
Minister-President

Standaard

De percentages zwartrijders liggen nochtans niet zo hoog, Jo. Goedkoper openbaar vervoer is lang niet het enige zaligmakende antwoord, vaak integendeel. Wat ben je immers met een gratis ticket, als je geen bus/trein hebt wanneer je hem nodig hebt? Nog los met wat dit met de huidige discussie te maken heeft.
Geweld is geen oplossing. Als politie niet komen opdagen, is dat nog veel minder. Je zou als goede burger er je geloof in de rechtstaat door kunnen verliezen, en je lokt het uit, dat mensen het recht in eigen handen willen nemen. Want nee, dat is geen oplossing. Maar dan moet er een alternatief zijn. Daar moet men werk van maken, bij de NMBS en bij de betrokken veiligheidsdiensten.
Oud 25 augustus 2006, 23:59   #14
Jo Creten
Schepen

Standaard

Mee eens.

Maar je kan niet in elke treinwagon een agent plaatsen. Een deel van het verhaal zal dus ook responsibilisering (van deze groep jongeren zelf) moeten zijn, hoe moeilijk dat ook klinkt. En daarbij helpt stigmatisering echt niet vooruit. Ik vraag me trouwens serieus af of het VB liever wil dat we de feiten uit de artikels lezen of hun stopwoordjes. Of dienen de stopwoordjes om te doen lezen?
Jo Creten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2006, 13:02   #15
groentje
Minister-President

Standaard

Geen idee. Wat het VB doet, doet me niet zo heel erg veel.
Maar ik heb het niet over een politieagent op elke trein, maar op een politiepatrouille die langskomt als er om assistentie wordt gebeld. Ook dat gebeurt vaak niet.
Oud 26 augustus 2006, 13:54   #16
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jo Creten Bekijk bericht
Mee eens.

Maar je kan niet in elke treinwagon een agent plaatsen. Een deel van het verhaal zal dus ook responsibilisering (van deze groep jongeren zelf) moeten zijn, hoe moeilijk dat ook klinkt. En daarbij helpt stigmatisering echt niet vooruit. Ik vraag me trouwens serieus af of het VB liever wil dat we de feiten uit de artikels lezen of hun stopwoordjes. Of dienen de stopwoordjes om te doen lezen?
Het probleem met mensen zoals jij is dat jullie 'feiten aanhalen' en 'stigmatiseren' steeds maar verwarren. Als het ware een wetmatigheid van zodra er allochtone krapuultjes bij betrokken zijn. Zet je daar over. Je kan enkel problemen aanpakken als je ze bij naam durft te noemen. Het zijn die krapuultkjes die hun gemeenschap stigmatiseren, en niemand anders.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2006, 17:09   #17
groentje
Minister-President

Standaard

Nietwaar. Het zijn wij die die gemeenschap stigmatiseren, omdat we er maar vanuit gaan dat het feit dat sommigen van die jongeren tot die gemeenschap behoren, er wat mee te maken heeft dat ze het verkeerde pad opgaan. Wat niet wegneemt, dat er echt wel een reactie zal moeten komen, van de hele gemeenschap, inclusief de 'allochtone'. En van de hele politiek, die toch het verlengde van die gemeenschap hoort te zijn.
Oud 26 augustus 2006, 20:18   #18
luc broes

Standaard

Citaat:
de berichten komen het HLN
Toch maar kiever de ogensluiten.

Laatst gewijzigd door luc broes : 26 augustus 2006 om 20:22.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2006, 20:21   #19
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jo Creten Bekijk bericht
Mee eens.

Als criminele jongeren zich misdragen op de trein (al twee jaar!!) dan mogen die niet gestigmatiseerd worden.
Liever het Vlaams Belang stigmatiseren. Hoe langer hoe gekker!
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2006, 00:10   #20
ilfalco
Minister-President

Standaard

Citaat:
Liever het Vlaams Belang stigmatiseren. Hoe langer hoe gekker
Zoals brice de ruyver hé...
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be