Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 augustus 2006, 17:30   #1
boerenverstand
Parlementsvoorzitter

boerenverstand's schermafbeelding

Standaard Leterme:eerste minister-president van onafhankelijk Vlaanderen?

De Opinie van Knack deze week wil ik u niet onthouden:
Rand rond Brussel, BHV, faciliteiten,.....oude koek......geeeuw....
Het echte nieuws rond het Leterme-interview!
Liberation:"Sluit u de creatie van een brussels "fedraal district" naar model van Washington D.C. uit ? Dat district zou ontsnappen aan de autoriteit van vlamingen en walen en zou beheerd worden door Brusslaars en Europeanen ?"
Leterme:"Ik sluit dat idee absoluut niet uit. Het is een mogelijke oplossing voor de huidige verwarring !"
Het nieuwe is het standpunt rond Brussel, letterlijk:"het lijkt of de vlaamse beweging Brussel beu is."
Decennialang legde de democratische Vlaamse beweging zich neer bij de stelling van onder meer _o ironie_ wijlen Hugo Schiltz dat een onafhankelijk Vlaanderen onmogelijk was omdat het anders Brussel zou verliezen.
Ook de denkgroep"in de Warande" pleit hiervoor voor Brussels D.C.(in het engels ?).
Zelfs op de webstek van VB kon ik noteren:....dat Brussel voor Vlaanderen verloren is !"
Wordt de vlaamse onafhankelijkheid op een heel ander europees niveau voorbereid en is Yves dan toch een staatsman van formaat ?
Zal hij én vlaamse onafhankelijkheid én het enig belang van Brussel, zijn europese instellingen, weten te realiseren ?
Misschien heeft hij al Wilfried, voorzitter EVP, al discreet laten informeren in de europese wandelgangen bij collega's.
Welke overtuigde europeër in die kringen droomt niet van een Brussels D.C. , nog meer gewicht, nog meer aanzien, nog meer europa, misschien Barosso hier wel zijn afspraak met de geschiedenis......
Tja het wordt razend spannend, in elk geval zal Guy Verhofstadt langs de achterdeur buitengaan als "klein" politicus, hij komt absoluut niet vor in het stuk, hier kan een historische minister-president uit voortkomen !
Misschien de druk toch maar op de ketel houden en VB stemmen in 2007 !
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 17:55   #2
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zo snel zie ik het ook weer niet gebeuren, hoor.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 18:12   #3
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Een onafhankelijk Vlaanderen zonder het lelijke eendje Bruxelles met Leterme als president!

Liever vandaag dan morgen! Vuurwerk!
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 18:14   #4
bartje
Minister-President

Standaard

Tja maar ik denk dat we beetje realistisch moeten blijven en zeggen dat het zeker niet voor morgen zal zijn en ik vrees voor overmorgen ook niet.
bartje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 18:15   #5
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Geduld is een schone deugd, ik weet het. Maar het komt er wel.
Oud 23 augustus 2006, 18:22   #6
FISHERMAN
Parlementslid

FISHERMAN's schermafbeelding

Standaard

Er komt helemaal geen onafhankelijk Vlaanderen:
-De verschillende EU-landen hebben allemaal verschillende ideeën over de EU(Eurokorps of Nato, wel of geen grondwet,uitbereiding of niet...) Ze zitten absoluut niet te wachten op een Brussels District of Europe of zoiets om de boel nog moeilijker te maken. Brussel wordt ofwel Frans of Waals(in een klein-België).

-Als je voor een onafhankelijk Vlaanderen pleit moet je realist zijn en pleiten voor een onafhankelijk Vlaanderen zonder Brussel. Maar in Vlaams-Nationale kringen noemt men zoiets hoogverraad. Alleen als alle belangrijke Vlaams-Nationalistische groeperingen én partijen(teneinde wederzijds moddergooien te vermijden) openlijk verklaren dat Brussel los te zullen laten, is Vlaamse onafhankelijk realistisch. Maar dat zie ik die koppige flamingantjes niet direct doen.

Keep on dreaming over jullie onafhankelijk Vlaanderen.

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)

Laatst gewijzigd door FISHERMAN : 23 augustus 2006 om 18:22.
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 18:23   #7
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

We wachten al lang, hé?
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 18:26   #8
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
-De verschillende EU-landen hebben allemaal verschillende ideeën over de EU(Eurokorps of Nato, wel of geen grondwet,uitbereiding of niet...) Ze zitten absoluut niet te wachten op een Brussels District of Europe of zoiets om de boel nog moeilijker te maken. Brussel wordt ofwel Frans of Waals(in een klein-België).

-Als je voor een onafhankelijk Vlaanderen pleit moet je realist zijn en pleiten voor een onafhankelijk Vlaanderen zonder Brussel. Maar in Vlaams-Nationale kringen noemt men zoiets hoogverraad. Alleen als alle belangrijke Vlaams-Nationalistische groeperingen én partijen(teneinde wederzijds moddergooien te vermijden) openlijk verklaren dat Brussel los te zullen laten, is Vlaamse onafhankelijk realistisch. Maar dat zie ik die koppige flamingantjes niet direct doen.

Gaan we doen, visserman.
Oud 23 augustus 2006, 18:27   #9
BUB
Schepen

BUB's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar BUB
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje Bekijk bericht
Tja maar ik denk dat we beetje realistisch moeten blijven en zeggen dat het zeker niet voor morgen zal zijn en ik vrees voor overmorgen ook niet.
en zelfs voor volgende week niet...nooit zelfs
BUB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 18:30   #10
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BUB Bekijk bericht
Maar binnenkort wordt de BUB wel de grootste partij in het land en Hans eerste minister. Heel binnenkort.
Oud 23 augustus 2006, 18:35   #11
boerenverstand
Parlementsvoorzitter

boerenverstand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje Bekijk bericht
In elk geval: het is ,wat betreft CD&V, voormalig steunbeer van de monarchie, onuitgegeven.

Laat ons eens wat dromen:
juni 2007 21u00

CD&V / NVA 32%
VB 30 %
VLD 14%
.....
Vld volledig in chaos en in de touwen , een noodcoach wordt aangesteld door een raad der VLD-wijzen.
Het is een judoka-coach uit Oostende, een viertal slecht presterende judoka's wordt op ongelimiteerd verlof gezonden.

Hoe ga je daar een federale regering mee vormen ?

Ik denk dat de CD&V binnenskamers de Rubicon is overgestoken.
België betekent achteruitgang, no way of return.
Yves deelde al 2 uppercuts aan de Saksen-Coburghs uit, mag hij er nog wel binnen ?
en dan merk ik sluwheid, politiek instinct, de nationale prullevent zit in Toscanië, Bert ligt te liggen in Frankrijk, Filip is aan het duimzuigen , windstilte en dan...pats... Libération
Nu is het op eieren lopen, juiste timing, NVA aan boord houden, géén beroering in Vlaamse regering, wat met Luc Cortebeeck ?
"Yves, ik kan mij hier niet mee verzoenen, de vakcentrales, de solidariteit met de waalse arbeider..."
"Luc, in Vlaanderen hebt ge alles te zeggen, ABVV verzwakt, Spa niet in de regering, Sleeckx, Spa-rood, ik heb nog wat zitjes in kabinetten en vlaamse nationale bank, uw ACW-rekening in Luxemburg en uw loon vlaams staatsgeheim,neen, geen rechtpersoonlijkheid,...."
"Yves, dat kan niet, ik.......maar ga toch even verder..."
...
"Ah , ge hebt al een weekendje belegd, Wilfried, Jean-Luc, de gebroeders Van Rompuy,Fons komen ook..."
...
"Tja dat begrijp ik , we kunnen niet naar Poupehan, ligt nogal gevoelig, Opgrimbie kan ook, kan ik met u meerijden ?"

Laatst gewijzigd door boerenverstand : 23 augustus 2006 om 18:47.
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 18:39   #12
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En als de democratie het uitwijst?

Ach ja, vergeten:

Citaat:
ik verwerp geensinds de grondslag van de democratie, maar soms is het beter, om in het belang van de natie en daarmee gepaard de beveiliging van het volk de demo(nen)cratie even uit de weg te gaan...
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 19:05   #13
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
En als de democratie het uitwijst?
Philippe den Taaien steekt er dan wel een stokje voor

Laatst gewijzigd door Thomas- : 23 augustus 2006 om 19:05.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 19:05   #14
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Klopt. Belgie wordt weer Unitair!
Oud 23 augustus 2006, 19:08   #15
FISHERMAN
Parlementslid

FISHERMAN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Klopt. Belgie wordt weer Unitair!
Lees eerst eens de rest van mijn bericht vooraleer je selectief quote.

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 19:24   #16
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misschien de druk toch maar op de ketel houden en VB stemmen in 2007 !
Reken maar!
Het is DE belangrijkste reden voor mij om VB te stemmen.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 19:54   #17
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Probleem Brussel werd op dit forum al besproken:

http://forum.politics.be/showthread.php?t=53603
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 20:15   #18
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
-Als je voor een onafhankelijk Vlaanderen pleit moet je realist zijn en pleiten voor een onafhankelijk Vlaanderen zonder Brussel. Maar in Vlaams-Nationale kringen noemt men zoiets hoogverraad.
Dat is het correcte woord.

Diegene die naar een Vlaanderen zonder Brussel streven, zijn geen Vlaams-nationalisten, maar liberale egoïsten die enkel België willen splitsen omdat Vlaanderen nu eenmaal rijker is. Voor een nationalist (noem hem koppig of niet) is een Vlaanderen zonder Brussel totaal onaanvaardbaar. Voor zo'n Vlaanderen, pas ik.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 20:26   #19
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Eindelijk eens iemand die mij backt en verstaat verdomme!
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 20:29   #20
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Dat is het correcte woord.

Diegene die naar een Vlaanderen zonder Brussel streven, zijn geen Vlaams-nationalisten, maar liberale egoïsten die enkel België willen splitsen omdat Vlaanderen nu eenmaal rijker is. Voor een nationalist (noem hem koppig of niet) is een Vlaanderen zonder Brussel totaal onaanvaardbaar. Voor zo'n Vlaanderen, pas ik.
Kijk, zeg morgen aan heel vlaanderen dat de transfers worden stopgehouden; onmiddelijk. En half nationalistisch vlaanderen valt uit het bootje!
Het is zoals FISHERMAN zegt: "het KAN niet zoals velen het zich inbeelden".
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be