![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() Is Europa werkelijk als ont-kerkelijkt ? Ik geloof het niet de val van het rijk van het Atheïsme heeft juist voor een revival gezorgd. Waarover gaat het in de Noordierse burgeroorlog ? Protestant vs Katholiek
Wat was het voornaamstye twistpunt in de Joegoslavische splitsing ? Katholicisme vs Orthodoxie. En ja zelfs Westeuropeanen die absoluut niet in God geloven dus echte Atheïsten moeten toegeven dat de Christelijke waarden van naastenliefde en pacifisme (sic!) hun persoonlijke ethiek mee bepalen. Nu kunnen we een antropologisch/evolutionaire theorie ontwikkelen dat de mens met zijn abnormaal grote hersenen een ingebakken aanleg voor religie heeft en dat die religie een historische ontwikkeling doormaakt oa. dat wetenschappelijk inzicht in de plaats komt van religieuze gegevens en op die manier polytheïsme automatisch overgaat in monotheïsme en we dus indien niet christelijk de wereld altijd al zou geëvolueerd zijn naar een of andere monotheïstische onverdraagzame godsdienst en een verspreiding van de verdraagzaamheidsgedachte daarna (op dit eigenste moment in de geschiedenis dus) een normale en noodzakelijke verdere evolutie is. Er schuilt (ijdele ?) hoop in die gedachte, maar we zijn er nog niet. Overigens als de godsdienst in Europa dood zou zijn = ze is het bij lange nog niet in de rest van de wereld. Misschien moet het HQ van de Katholieke kerk wel naar Brasilia overgebracht worden ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De evolutie lijkt me te gaan van pan- over poly naar mono- en nu naar a-theïsme.
Het christendom is dus een logische stap geweest in die ontwikkeling. Als inspiratiebron voor een paar kunstenaars, en een soort valse troost voor simpele zielen niet te na gesproken, heeft elke religie dus weinig ander 'nut' gehad dan een medium tot machtsverwerving van het ene individu over de ander, van de ene drukkingsgroep over de andere.
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() Beschik jij dan over gaven om verder te kijken dan 4 dimensies?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Uit het feit dat je rotsvast het bestaan van een goddelijke kracht afwijst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Goddelijk is een predikaat dat té zwaar beladen is met miljoenen interpretaties ervan. De instituten die deze vermeende goddelijke krachten tot eigen heil en profijt aanwenden om op de kracht van hun medemensen te teren, wijs ik evenzeer af. Je kan er trouwens niet omheen: Hoe minder ontwikkeld de mens hoe meer hij goddelijke krachten moest toekennen aan al wat hij niet begreep of geen vat op had. De eerste wezens waar de vonk van bewustzijn oplichtte, deïficeerden nagenoeg hun ganse omgeving. Alles was een godheid, ze hadden op weinig zaken vat (pantheïsme) In de klassieke tijd, als het licht van de beschaving al wat stralender schijnt, en een paar lucide geesten al wat wetenschappelijker tegen het leven aankijken, streek men al wat minder godheden stroop rond de baard. Het veelgodendom ontaardde zelfs in een grappige vrij oneerbiedige houding ten aanzien van de vooraf aanbeden gevreesde goden. Lees maar eens de Griekse godensagen: aanhouderij, jaloezie, kuiperijen,........ niks menselijks was de goden vreemd. Ze vermenselijkten enorm en verloren hun status van schrikbarend wraaklustig monster en ze werden tot menselijke proporties teruggebracht. Rond het jaar 0 in Palestina en halfweg het eerste millennium in de Arabische wereld ontstaan dan de monotheïstische godsdiensten. Het vermenselijkte polytheïsme was niet echt meer in staat om de massa mee onder de knoet te houden, en werd afgeslankt tot één enkele godheid, bij de enen al met een menselijker gelaat dan de anderen. De christelijke sekte slaagt er rond 300 in om te infiltreren in het Romeinse wereldrijk, en Constantijn ziet er een prachtig politiek machtsmiddel en bindmiddel in om zijn tanende rijk nog wat overeind te houden. Dit monotheïstische model, is bruikbaar tot er vanaf de rennaisance scheuringen ontstaan, wegens kritiek op de praktijken en denkbeelden waar de katholieken zich van bedienen. Een heel nest schismatiekers Calvinisten, Lutheranen, Anglicanen, Protestanten, en nog een hele nest andersdenkenden, scheuren zich af of proberen althans vanonder het katholieke juk te geraken, maar..... veelal nog steeds onder monotheïstische visie. Ten tijde van de verlichting en onder invloed van (vrij)denkers wint stilaan de idee veld, dat al die religieuze troep wel eens dikke bullocks zou kunnen zijn om macht te consolideren vanwege kerkelijke overheden en pauselijke oppressors. Andere ideeën winnen veld: menselijke waarden als Vrijheid, Gelijkheid en Broederlijkheid, verdringen stilaan de 'goddelijke waarden' en dus ook de fabels die men hanteerde om de geesten mee af te stompen en te controleren. De monotheïstische religieën krijgen dan hun zwaarste klap als in het Oostblok de communistische overheden de godsdiensten zeer afwijzend beginnen te bejegenen. In onze tijd is het overduidelijk dat kunstjes die vroeger aan godheden werden toegeschreven vele malen overtroffen worden door technologische realisaties van onze medemensen zelve. God(en) zijn nog slechts wegdeemsterende electrische patroontjes in onze hersens, eringeplant door opvoeding en wat literatuur erover. Nog een beetje en we zijn er volledig vanaf. ![]() Deze schets is verre van accuraat of volledig, maar de tendens van alles=god-------> niks=god, lijkt me wel strokend met wat er echt gebeurt.
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() "God" is een begrip dat voor verscheidene interpretaties vatbaar is. De mens is niet almachtig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Menselijke verwezenlijkingen daarentegen voltrekken zich onophoudelijk voor onze ogen. Mensen hebben wel reeds veel ten goede en ten kwade gerealiseerd met goddelijke lulkoek als kapstok, voorwendsel of pretexte. In mijn persoonlijke levenssfeer en die van mijn naaste vrienden en verwanten, dook echter nog nooit een goddelijk wezen op, dat iets leuks, nuttigs, praktisch of aangenaams aan het moment toevoegde. In feite dook zelfs nooit enige goddelijke manifestatie of entiteit op als dusdanig bij mijn weten. Geef me gerust een paar situatieschetsen van tegenovergestelde belevenissen uit jouw ervaring.........
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() Ik kijk rondom mij en al wat ik zie is voor mij "goddelijke actie".
Hiervoor heb ik geen enkel openbaringsboek voor nodig. Noch hoef ik één of andere God of mystieke kracht. God of beter het goddelijke is overal en altijd en in alles aanwezig en werkzaam maar vrijwel alle godsdiensten trachten ons hiervoor blind te maken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ontwaar echt niks goddelijks in een immens koud en roofzuchtig heelal. Wens jij in alles iets goddelijks (wat dat dan ook in uw visie moge betekenen) te onderkennen, dan ben je een soort pan-theïst. Ik vraag me echter af: als alles van chocolade is, lusten we er dan nog pap van? We dragen andere brillen, waarschijnlijk willen we niet ruilen: jouw montuur past niet bij mijn kop en de correctie van mijn glazen zal jouw visuele waarneming ook geen goed doen......... ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Lokaal Raadslid
|
![]() ooit zullen we te weten komen waar we nu achter vragen.
maar wat gaan dan onze vragen zijn? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
God is gewoon een ander woord voor de Kosmos en wij zijn daar een onderdeel van. Een andere waarheid is er niet. Godsdiensten proberen ons iets anders te doen geloven. Of juister nog, de 'bedienaren' van die godsdiensten. Door mist te spuiten in de menselijke geesten kunnen ze deze manipuleren en er voor zichzelf geld, macht en sexueel gewin uithalen. Dat zijn de voornaamste, zoniet de enige drijfveren van mensen die een religieuze functie uitoefenen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik moet eigenlijk totaal niets meer weten van het katholicisme... Sinds ik die documentaire over de Katharen heb gezien is mijn degout nog groter geworden, omdat ik ervan overtuigd ben dat de Katharen meer in de buurt kwamen van wat Jezus initieel bedoeld had, dan datgene wat de Rooms-Katholieke kerk ons nu probeert wijs te maken... Maar goed, ik sta vooral open voor andere culturen en godsdiensten, en wens me daarom niet in één of andere religie in te graven...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat had Jezus eigenlijk te zeggen, wat was de 'blijde boodschap'? Als je de evangelies aandachtig uitpluist niets meer dan 1. dat je van God en 2. van je naaste moet houden. Wat God was zij hij er echter niet bij (maar hij preekte dan ook voor de Joden en slechts met tegenzin voor de heidenen, de 'honden' die tevreden waren met de 'kruimels' die van de Joodse tafel vielen). Misschien moeten we de Joden eens vragen wat ze juist onder God verstaan. Het tweede weet je zo ook wel, alhoewel, te goed is goed gek (en daar dragen we nu de gevolgen van). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De bijbel is zelf al een context voor uitspraken als 'Heb uw vijand lief.' Misschien daarmee beginnen?
![]() |
![]() |
#20 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |