![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementslid
|
![]() In "Het Laatste Nieuws" vertellen enkele Vlamingen over hun ervaringen in Brusselse ziekenhuizen.
Dirk Dobbelaere, Ukkel Ons dochtertje Maxine ( 8 ) is een lever- en nierpatiëntje. Begin juli werd ze een tijd opgenomen in het Kinderziekenhuis Koningin Fabiola. Medisch wordt ze daar perfect behandeld. De professoren doen hun best om ons in het Nederlands te woord te staan. Maar het zowat voltallig verplegend personeel is eentalig Frans. Ze kunnen geen Nederlands, of weigeren het pertinent te spreken. "Allez, jullie wonen al tien jaar in Ukkel en dat kind kent geen Frans" zeggen ze dan. Ons Maxine voelde zich helemaal verloren. Uiteindelijk is mijn vrouw halftime gaan werken, zodat er constant één van ons beiden bij Maxine kan zijn om alles te vertalen. De nachten dat er een Franstalige nachtverpleegster dienst heeft, bleef mijn vrouw op de kamer slapen. Soms twee of drie nachten na elkaar. En 's anderendaags moet ze dan amper gewassen - want dat gaat daar niet - naar haar werk. Dat zijn toch ongelofelijke toestanden in de hoofdstad van je eigen land? Zeker als je ziet dat - gelukkig voor hen - Arabische en Turkse patiënten wel begeleiders krijgen die hun taal spreken. Katty Mostaert, St.-Genesius-Rode Mijn zoontje van vier werd opgenomen met een dijbeenbreuk in het Sint-Elisabethziekenhuis. Toen hij moest plassen, en dat niet in het Frans kon uitleggen, deed de verpleegster of ze hem niet begreep. Hij zei "Ik moet pipi doen", en pipi in 't Frans is bij mijn weten pipi. De reactie van de dame? "Allez madame, il ne parle pas un peu le français �* son age? " |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Breng daarentegen uw Franstalig kind naar het AZ in Jette en ge kunt hetzelfde ondergaan met jong Nederlandstalig personeel waarvan een groot deel uit Limburg etc afkomstig is, en geen woord Frans kan. C'est scandaleux!
Als je de tijd en energie die je in het afbreken van de Walen eens op constructieve wijze zou met uw kind doorbrengen, die kleine zou al lang beide landstalen kunnen spreken. Maar ja, kefferen is gemakkelijker he.
![]() |
#3 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Deze posting is bij de internationale politiek verzeild geraakt, ik heb hem daarom opnieuw geplaatst bij communautaire discussies. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#7 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ecolo: 201.118 stemmen (3.06%) = 4 zetels Vlaams Blok: 761.407 stemmen (11.59%) = 18 zetels MR: 748.952 stemmen (11.40%) = 24 zetels Enzovoort. U kent het lijstje ongetwijfeld. Stadium van gelijke behandeling, mijn noten. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gelijke behandeling?
Kom maar eens in Vilvoorde een eigen zaak openen, als je geen Waals kan,van hoog niveau(zoals moedertaal) dan ga je snel merken dat de betere kopers je zaak voorbij gaan.Nochtans een Vlaamse gemeente. Probeer maar eens een Nederlandstalig document vast te krijgen in een Waals gemeente. Terwijl het een rel zou zijn als je geen Franstalig document zou krijgen in een Vlaamse gemeente. Nu moet ik wel zeggen dat ik verwonderd was dat de Dokteres van Wacht in het hospitaal van Namen (weekend van 27 juli) wel bruikbaar Vlaams kon.Maar deze dame was dan ook een uitzondering...(en gelukkig dat Babeth vlot Frans spreekt)
![]() |
#9 |
Gouverneur
|
![]() Ja maar het was wel lachen omdat ik door die hersenschudding nogal de kluts kwijt was...
![]()
![]() |
#10 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
(In Nederland lukt dat dus waarom hier niet ? ) www.yahoo.be 8)
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Jij hebt trouwens nogal gemakkelijk praten vanuit het verre Amerika! Jij zit niet opgescheept met die Walen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Gouverneur
|
![]() En ik maar fier zijn omdat ik de DRIE nationale talen van België spreek !
![]() |
#15 | ||
|
![]() Citaat:
Uiteindelijk komt het erop neer dat men van beide kanten wel voorbeelden kan aanhalen van slechte mensen die anderen onheus behandelen. Ik ken zo ook voorbeelden uit het middelbaar van rotzakken, daarom is het nog niet verantwoord om de hele generatie die nu in het middelbaar zit te gaan brandmerken. Het is pas als men tot besef komt dat men verder gaat geraken als men het niet over "twee kanten" heeft omwille van een linguistisch verschil, dat men verder zal geraken. Niet iedereen kan twee talen en niet iedereen is hoffelijk. Als dat een excuus wordt voor u om uw eigen talent om twee talen te leren niet te benutten en om zelf niet langer hoffelijk te zijn, dan hoort u thuis bij de idioten die liever klagen dan een oplossing te zoeken voor een probleem. Ik heb nog nooit een probleem gehad met iemand die een andere taal praatte, maar wel al dikwijls met klagers die weigeren moeite te doen. Of dat nu Flaminganten zijn of Walen. Maar zoals ik reeds zei: Voor domme mensen die niet verder kijken als hun neus lang is, is oeverloos klagen inderdaad de gemakkelijkheidsoplossing.
![]() |
![]() |
#16 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zoals Tom reeds zei is klagen de gemakkelijkste oplossing.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het Frans is nochtans wel verplichte leerstof in Vlaanderen. is dat omgekeerd ook het geval?
![]() |
![]() |
#18 |
Europees Commissaris
|
![]() In Wallonië heeft men meestal de keuze tussen het Nederlands en het Engels als 2de taal. Maar het is natuurlijk fout om te stellen dat omdat het verplichte stof is het ook gekend zou zijn. Integendeel zelf; diegene die in Wallonië voor het Nederlands kiezen zullen naar alle waarschijnlijkheid deze taal ook echt willen kunnen beheersen en dus gemotiveerd zijn, daar waar bij vele Vlaamse jongeren Frans doodeenvoudig één van de vele vakken is die ze jammer genoeg geserveerd krijgen.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
![]() |