Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 september 2003, 11:32   #1
Groen Valkje
Banneling

Groen Valkje's schermafbeelding

Standaard

De Gucht waarschuwt Franstalige partijen voor succes Vlaams Blok in Brussel

VLD-voorzitter Karel De Gucht heeft de Franstalige partijen gewaarschuwd voor de gunstige resultaten die extreem-rechts bij de regionale verkiezingen kan boeken als migranten stemrecht verwerven voor de lokale verkiezingen. De Gucht zei dat in een interview woensdagmorgen op de RTBF-radio."In Brussel wordt vaak gepraat over het stemrecht voor migranten. Ik denk dat het toekennen ervan de verkiezingsresultaten in de hoofdstad sterk zullen beïnvloeden", aldus De Gucht. "Buitenlanders stemrecht verlenen kan extreem-rechts, en vooral het Vlaams Blok in Brussel, versterken, want alsmaar meer Franstaligen stemmen ook voor het Vlaams Blok". Tijdens het telefonische interview riep De Gucht de Franstalige partijen op "nog eens na te denken" over het stemrecht voor migranten en de invloed die dat kan hebben op het institutioneel evenwicht in Brussel.
Groen Valkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2003, 11:40   #2
damawallaby
Lokaal Raadslid

Standaard

De Klucht is een dictatorke die dd bui ziet hangen. Het zal geen zwarte zondag zijn, het zal stront regenen op de "pc'kes".
damawallaby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2003, 11:44   #3
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

De meeste politieke partijen in ons land zijn voorstander om alle vreemdelingen die uit alle hoeken van de wereld naar hier komen te laten stemmen , ongeacht hun nationaliteit, ongeacht of ze uberhaupt van plan zijn om ooit Belg te worden. Dat is op zich al heel merkwaardig.

De enige 'traditionele' partij die daar bedenkingen bij heeft is dus de VLD. Maar niet omdat ze het zelf onlogisch vindt. Enkel omdat zo'n beslissing het Vlaams Blok kan versterken. Dit is natuurlijk heel zielig.

Wat bij mij de vraag doet rijzen of volgens De Gucht dan de bevolking hetzelfde standpunt heeft als het Blok, namelijk dat een buitenlander geen zaken heeft met de Belgische verkiezingen.

Cynisch.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2003, 14:00   #4
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris

Paulus de Boskabouter's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat de Gucht zijn standpunt niet rechtstreeks durft hard te maken en dan maar het Blok gebruikt om met alle zonden beladen de woestijn in te sturen.
Goed gezien van de man.
VLD krijgt z'n goesting, Blok ook, maar is het zwarte schaap (weer eens )

En als je daar nog eens zoiets;

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klaas
Hierbij een artikel dat vandaag in het Nieuwsblad en het Volk is verschenen. Doe zo verder Jorgen!

Klacht tegen jaarmarkt - 09/09/2003

MEISE/JETTE - Het Vlaams Blok van Meise heeft klacht ingediend bij de Vaste Commissie van Taaltoezicht tegen de folder die de vzw Handel en Jaarlijkse Jetse Markt heeft uitgegeven. Blok-raadslid Jorgen Noens: "Afgelopen maand werd in heel Meise een Nederlandstalige folder met een aantal Franstalige vermeldingen over de jaarmarkt van Jette verspreid door de gemeentelijke jaarmarkt-vzw van Jette."

"Vermits Meise een gemeente zonder taalfaciliteiten is en gelegen is in het Nederlandse taalgebied, is de verspreiding van zo'n folder in strijd met de taalwetgeving. Daarom heb ik klacht ingediend bij de Vaste Commissie voor Taaltoezicht", vertelt Noens.

Ook in de faciliteitengemeente Wemmel werd de folder op grote oplage verspreid maar daar werden totnogtoe geen klachten ingediend. (JHW)
bij leest is het compleet !!
Paulus de Boskabouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2003, 17:06   #5
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
De meeste politieke partijen in ons land zijn voorstander om alle vreemdelingen die uit alle hoeken van de wereld naar hier komen te laten stemmen , ongeacht hun nationaliteit, ongeacht of ze uberhaupt van plan zijn om ooit Belg te worden. Dat is op zich al heel merkwaardig.

De enige 'traditionele' partij die daar bedenkingen bij heeft is dus de VLD. Maar niet omdat ze het zelf onlogisch vindt. Enkel omdat zo'n beslissing het Vlaams Blok kan versterken. Dit is natuurlijk heel zielig.

Wat bij mij de vraag doet rijzen of volgens De Gucht dan de bevolking hetzelfde standpunt heeft als het Blok, namelijk dat een buitenlander geen zaken heeft met de Belgische verkiezingen.

Cynisch.
Je vergeet wel dat, omdat de meeste partijen in dit land achter dat standpunt staan, daarom de meeste stemmers er nog niet achter staan.
Het is dus geen toeval zijn dat de Gucht de Franstaligen de wacht aan zegt.

Maar je hebt gelijk als je vaststelt dat er wel eens onlogische beslissingen worden genomen enkel en alleen om het Blok de wind uit de zeilen te nemen...

Een buitenlander hoeft, volgens mij, maar Belg te worden om met de Belgische verkiezingen te mogen meestemmen! Geen discriminatie dus! Een Belg moest ook Belg zijn om te mogen (moeten) stemmen!

Misschien even een vergelijking maken?

Er was een tijd dat de Franstaligen niet verplicht werden om zich aan te passen aan de Nederlandse taal in de Vlaamse rand. Ze kregen faciliteiten om dat niet te hoeven doen...
Vandaag komen ze langzaam maar zeker in de meerderheid in dat Vlaamse gebied en werken ze stilaan naar aansluiting toe met het even Franstalige Brussel. Tacitus (BUB) vindt zelfs dat het de Brusselaars zijn die hierover kunnen beslissen. ( Zijn persoonlijk standpunt of de verborgen agenda van de voorzitter van BUB?)
Mocht daarover vandaag een referendum gehouden worden in Brussel en de rand, het was dus zover. Vlaanderen verliest dan uiteindelijk door zijn eigen, decennialange tolerantie en op democratische wijze zijn grondgebied...

Als vergelijking geef ik het stemrecht voor niet Europese migranten zonder dat ze zich eerst moeten aanpassen én Belg worden. Afrikaanse en Marokkaanse migranten spreken Frans, vergeet dat niet!
Zij hebben doorgaans een veel groter nageslacht dan de autochtone Belgen. Over x.aantal jaar is het aantal meestemmende, niet Europese, maar ook de wél én niet aangepaste nieuwe Belgen, zo groot dat zij precies hetzelfde kunnen doen met... België. Allemaal volgens de wet op voorwaarde dat het referendum wordt ingevoerd. Ze zullen dan in staat zijn om op democratische wijze hun wil op te leggen. Een eens verworven recht kan immers nog zeer moeilijk terug gedraaid worden.

Dat is echter de lange termijnvisie en daar heeft de politiek nooit kaas van gegeten. Zelfs voor Dehaene was het pas tijd om in actie te schieten als de problemen zich stelden. De korte termijnvisie van de Franstaligen is echter om hun macht te vergroten door zoveel mogelijk Franstalige stemmers achter zich te verzamelen. Ze vergeten ondertussen dat niet-Europeanen ook een hele andere cultuur hebben en dat ze niet zo meegaand en vredelievend zijn als de Vlamingen in Brussel en elders in België...
Oud 10 september 2003, 17:24   #6
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Zijn alle Belgen gelijk aan de wet, of zijn alle inwoners van België gelijk aan de wet?
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2003, 17:47   #7
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
Zijn alle Belgen gelijk aan de wet, of zijn alle inwoners van België gelijk aan de wet?
Indien de Belgen niet alleen moeten belasting betalen maar ook Belg moesten zijn om te 'moeten' stemmen, krijgen degenen die ook belasting betalen maar géén Belg hoeven te zijn om te 'mogen' stemmen een voorkeursbehandeling. Bijgevolg worden de wél Belgen gediscrimineerd.

Afrikanen en Marokkanen, om maar een voorbeeld te geven, zijn niet alleen niet Europees maar wél van een andere huidskleur. Hen stemrecht geven is dus niet alleen dicriminerend tegenover de blanke Belgen maar lijkt me ook nog behoorlijk racistisch. Of werkt racisme maar in één richting?
Oud 10 september 2003, 17:52   #8
Suits You, Sir!
Burgemeester

Suits You, Sir!'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:
Indien de Belgen niet alleen moeten belasting betalen maar ook Belg moesten zijn om te 'moeten' stemmen, krijgen degenen die ook belasting betalen maar géén Belg hoeven te zijn om te 'mogen' stemmen een voorkeursbehandeling. Bijgevolg worden de wél Belgen gediscrimineerd.

Afrikanen en Marokkanen, om maar een voorbeeld te geven, zijn niet alleen niet Europees maar wél van een andere huidskleur. Hen stemrecht geven is dus niet alleen dicriminerend tegenover de blanke Belgen maar lijkt me ook nog behoorlijk racistisch. Of werkt racisme maar in één richting?
Bij punt 1 valt de eerste vereiste weg, omdat uitgaande dat niet-belgen mogen stemmen, belgen niet meer verplicht worden belg te zijn om te mogen stemmen.

Bij punt 2 ben je de weg al helemaal kwijtgeraakt.
Oud 10 september 2003, 18:17   #9
dejohan
Minister-President

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Citaat:
Citaat:

Je haalt m.i. de twee situatie door elkaar (laten we even veronderstellen dat we het over mensen hebben die belasting betalen, om het niet te ingewikkeld te maken):

1. NU moet je Belg zijn, om te MOETEN stemmen

2. In deze andere situatie moet je in België wonen om te MOETEN stemmen.

Jij vergelijkt Belgen die aan de voorwaarde 'Belg zijn' moeten voldoen om te moeten stemmen, met buitenlanders die niet aan deze voorwaarde moeten voldoen om te moeten stemmen, maar enkel in België wonen. Nu loopt je vergelijking mank in die zin dan in situatie 2, de Belgen helemaal niet aan de voorwaarde 'BELG ZIJN' moeten voldoen. Ze moeten enkel in België wonen. IEDEREEN DIE IN BELGIE WOONT MOET STEMMEN, Belg of niet. Zo simpel is het, daar is toch geen discriminatie is te bespeuren?

Nu ga ik mijn vraag herhalen:
Zijn alle Belgen gelijk voor de wet, of zijn alle inwoners van Belgie gelijk voor de wet?
Oud 10 september 2003, 18:40   #10
Fnek
Vreemdeling

Standaard

Citaat:

Ja zeg, welke kronkelredeneringen allemaal gebruikt worden om toch maar tegen het stemrecht te kunnen zijn!

En om op de vraag van dejohan te antwoorden: dat gelijk zijn voor de wet werkt volgens mij in de huidige situatie met 2 snelheden:
* als het gaat om het respecteren van verkeersregels, strafrecht, belastingen en noem maar op zijn alle inwoners van belgië gelijk aan de wet. Of zijn de grondlasten, inkomstenbelastingen enz nationaliteitsgebonden? ik dacht het niet
* als het gaat om het recht/de plicht te stemmen zijn alle belgen gelijk voor de wet. Voor de niet-belgen is er immers geen gelijkheid.

Mooi staaltje van discriminatie!
Fnek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2003, 19:10   #11
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb nog niemand horen praten over stemplicht voor niet Europese mensen die geen Belg willen worden maar wel over stemrecht? Heb ik iets gemist?

Hoe je het ook draait of keert, Belgen geraken maar niet van de stemplicht af.
Zij moesten en zouden stemmen!

Ik wacht dus de stemplicht voor niet Belgen af...en dan krijgen jullie vanaf die datum gelijk. Voor de helft toch.

Wordt de stemplicht echter stemrecht enkel en alleen opdat niet Belgen zouden kunnen meestemmen dan zijn de Belgen wel degelijk gediscrimineerd geweest. Voor hen kon de wet immers niet veranderd worden.

Veel geluk met de stemplicht voor niet Belgen!
Oud 10 september 2003, 19:53   #12
dejohan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik heb nog niemand horen praten over stemplicht voor niet Europese mensen die geen Belg willen worden maar wel over stemrecht? Heb ik iets gemist?

Ik wacht dus de stemplicht voor niet Belgen af...en dan krijgen jullie vanaf die datum gelijk. Voor de helft toch.

Wordt de stemplicht echter stemrecht enkel en alleen opdat niet Belgen zouden kunnen meestemmen dan zijn de Belgen wel degelijk gediscrimineerd geweest. Voor hen kon de wet immers niet veranderd worden.

Denk je echt dat als men stemrecht voor niet-belgen gaat invoeren, het geen PLICHT zal zijn, zoals voor iedereen? Acht kom word toch wakker! Het kot zou te klein zijn.

Nu ben je echt wel aan het kronkelen om toch maar je gelijk te halen
hoor. Je verzint er snel een extra voorwaarde bij (het vermeende niet-verplicht zijn), om het toch maar snel discriminerend te maken voor de Belgen.

Ik ben er zeker van dat zowat elke pro-stemrechter er niet mee akkoord zou zijn mochten de voorwaarden voor Belgen versus Niet-Belgen zo verschillend dat het discrimineren zou zijn voor een van de twee groepen.
Oud 10 september 2003, 20:09   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Blijkbaar vergeet men in deze discussie één zaak: als de invoering van het migrantenstemrecht ervoor zorgt dat het Vlaams Blok nogmaals vooruit zou gaan, dan betekent dat toch dat een gedeelte van de bevolking daar niet voor te vinden is. Misschien moeten de linksen daar even over nadenken...

Misschien eens een volksraadpleging over dit onderwerp overwegen...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2003, 20:20   #14
dejohan
Minister-President

Standaard

...of dat betekent dat al die buitenlanders op het Vlaams Blok stemmen

Serieus, dat is geen argument voor een democraat. Ik ga mijn democratische principes niet verloochenen om het Blok van de macht te houden. Ik ben tegen het cordon, en ik ben voor stemPLICHT voor iedereen die hiet woont en belastingen betaalt. Alle twee puur democratische overwegingen.
Oud 10 september 2003, 20:28   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Serieus, dat is geen argument voor een democraat. Ik ga mijn democratische principes niet verloochenen om het Blok van de macht te houden. Ik ben tegen het cordon, en ik ben voor stemPLICHT voor iedereen die hiet woont en belastingen betaalt. Alle twee puur democratische overwegingen.
Uw democratische principes zijn wel heel merkwaardig: het uitsluiten van een deel van het kiespubliek, het verplichten van de burger en niet-burger tot het stellen van een bepaalde handeling. Hééél democratisch als u het mij vraagt.
Oud 10 september 2003, 20:36   #16
dejohan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Uw democratische principes zijn wel heel merkwaardig: het uitsluiten van een deel van het kiespubliek, het verplichten van de burger en niet-burger tot het stellen van een bepaalde handeling. Hééél democratisch als u het mij vraagt.
Je moet eens beter leren lezen IK BEN TEGEN HET CORDON staat er.

Persoonlijk maakt het mij niet uit of het stemplicht of recht is, zolang iedereen die hier woont en belastingen betaalt maar MAG stemmen.

Dus aan jou de vraag: alle Belgen gelijk voor de wet, of alle inwoners van België gelijk voor de wet?
Oud 10 september 2003, 20:44   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus aan jou de vraag: alle Belgen gelijk voor de wet, of alle inwoners van België gelijk voor de wet?
Alle Belgen gelijk voor de wet. Wie het burgerschap niet wenst aan te nemen, maakt ook duidelijk dat hij geen politieke verantwoordelijkheid in dit land wil opnemen.
Oud 10 september 2003, 20:48   #18
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:

Denk je echt dat als men stemrecht voor niet-belgen gaat invoeren, het geen PLICHT zal zijn, zoals voor iedereen? Acht kom word toch wakker! Het kot zou te klein zijn.

Nu ben je echt wel aan het kronkelen om toch maar je gelijk te halen
hoor. Je verzint er snel een extra voorwaarde bij (het vermeende niet-verplicht zijn), om het toch maar snel discriminerend te maken voor de Belgen.

Ik ben er zeker van dat zowat elke pro-stemrechter er niet mee akkoord zou zijn mochten de voorwaarden voor Belgen versus Niet-Belgen zo verschillend dat het discrimineren zou zijn voor een van de twee groepen.
Bedoel je dat jij je zou verzetten als er stemrecht voor de migranten komt en er stemplicht voor de Belgen blijft bestaan?
Niet dat Vlaams verzet veel helpt als Franstaligen iets in hun kop halen...

Een dikke proficiat mocht er stemplicht voor migranten komen!
En een nog dikkere proficiat mocht de stemplicht voor de Belgen worden afgeschaft
Oud 10 september 2003, 20:57   #19
dejohan
Minister-President

Standaard

Volgens welk democratisch principe moet je eerst "bewijzen dat je politieke verantwoordelijk wilt opnemen" voordat je kunt stemmen?

Een democratie die voorwaarden oplegt aan zijn bevolking om te mogen stemmen, is geen democratie.
Oud 10 september 2003, 21:00   #20
dejohan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Bedoel je dat jij je zou verzetten als er stemrecht voor de migranten komt en er stemplicht voor de Belgen blijft bestaan?
Uiteraard! Als men dit zou doen zou men het ene ondemocratische principe vervangen door een andere ondemocratische regel.

Citaat:
En een nog dikkere proficiat mocht de stemplicht voor de Belgen worden afgeschaft
Idem dito. StemRECHT voor iedereen!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be