Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 augustus 2003, 23:18   #1
Mustapha
Gouverneur

Mustapha's schermafbeelding

Standaard

Ik heb een maand vakantiewerk gedaan.
In een bedrijf die een bus ter beschikking stelt om zijn werknemers op en af te halen.
Een cars de polder bus. Gemiddelde bezetting van +/-15werknemers.
Allen Belgen, 4vrouwen en 11mannen.
Nog een interessant detail, de bus doet 2 kleine dorpjes.

Ik heb ze is allemaal in het oog gehouden.
Smorgens als ik de mensen zie opstappen dan gaan ze allemaal zielig alleen zitten. Een goeiemorgend kan er net af voor de chauffeur.
Maar een goeiemorgend aan de collega werknemers dat is teveel gevraagd.
Werknemer gaat zielig alleen zitten en gaapt wat naar buiten.
Ik heb in die maand NOOIT 2 mensen naast elkaar zien zitten.

Bij het afstappen nog erger!
Er stappen soms 2 man tegelijk af aan 1 halte. Je zou verwachten dat ze zeggen "tot morgen lewie". Niks van, de ene stapt sneller door zodat ie niet kan ingehaald worden door de andere.

Wij hebben alvast het goede voorbeeld gegeven. Twee jobstudenten (ik en een belgische gast) gingen elke dag naast elkaar zitten, wat lachen, zwanzen, onnozel doen, etc.

Ik heb zo de indruk dat de Belgen onderling niet overeenkomen.
Vooral ja, de oudere generatie zeg maar.

Het zijn die soort die zitten te klagen dat multiculturele samenleving NIET kan. Nu snap ik ze waarom ze dat denken. Ze kunnen nog geen monoculturele samenleving aan, ze kunnen nog niet eens overweg met elkaar, de broederschap tussen elkaar is er niet, iedereen is voor zich bezig en niet voor de gemeenschap, egoisten 1ste klas dus....

Laat ons hopen dat jullie kinderen meer open-minded zijn en daar twijfel ik niet aan.

Of neem het voorbeeld van de allochtonen (lees moslimgemeenschap). De moslims hoeven elkaar nog niet eens te kennen, ze spreken zo is zo tegen elkaar en wensen per dag wel tientallen keer "vrede zij met u" aan de medemoslims.
Mustapha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2003, 23:39   #2
Patje
Lokaal Raadslid

Patje's schermafbeelding

Standaard

Ik heb al in verscheidene bedrijven gewerkt en ik mag zeggen dat dit niet in alle bedrijven het geval is meer nog ik heb dit nog niet meegemaakt. Wij praten, maken lol, helpen elkaar.
Mag ik wel vragen waarom de moslims "vrede zij met u" aan elkaar wensen en niet aan niet-moslims?
Patje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2003, 01:15   #3
ggolsteyn
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mustapha
In een bedrijf die een bus ter beschikking stelt om zijn werknemers op en af te halen.
..........
Smorgens als ik de mensen zie opstappen dan gaan ze allemaal zielig alleen zitten. Een goeiemorgend kan er net af voor de chauffeur.

Er stappen soms 2 man tegelijk af aan 1 halte. Je zou verwachten dat ze zeggen "tot morgen lewie". Niks van, de ene stapt sneller door zodat ie niet kan ingehaald worden door de andere.

Wij hebben alvast het goede voorbeeld gegeven. Twee jobstudenten (ik en een belgische gast) gingen elke dag naast elkaar zitten, wat lachen, zwanzen, onnozel doen, etc.

Het zijn die soort die zitten te klagen dat multiculturele samenleving NIET kan. Nu snap ik ze waarom ze dat denken. Ze kunnen nog geen monoculturele samenleving aan, ze kunnen nog niet eens overweg met elkaar, de broederschap tussen elkaar is er niet, iedereen is voor zich bezig en niet voor de gemeenschap, egoisten 1ste klas dus....

Laat ons hopen dat jullie kinderen meer open-minded zijn en daar twijfel ik niet aan.

Of neem het voorbeeld van de allochtonen (lees moslimgemeenschap). De moslims hoeven elkaar nog niet eens te kennen, ze spreken zo is zo tegen elkaar en wensen per dag wel tientallen keer "vrede zij met u" aan de medemoslims.
--------------------
Beste Mustapha,

Ik denk dat je nog niet lang in Vlaanderen (België) rondloopt. Je geeft daarnaast zelf een van de oplossingen: de "Belgen" houden dus wel van "vreemdelingen" zoals jij beweert. Waarschijnlijk omdat je op hetzelfde werk bezig zijt. De mensen die je vervoert werken waarschijnlijk niet op hetzelfde werk, of zijn zelfs geen geburen.

Ik ben van de "oudere" generatie en zeg goeiedag tegen de geburen die ik na mijn pensioen ken, daarvoor kende ik er zeer weinig omdat ik 's morgens vroeg in het donker naar het werk ging in Brussel en 's avonds laat ook in het donker terug kwam en dan bovendien nog veel andere bezigheden had.

Ik woon hier echter in een buurt met veel "vreemdelingen", Turken en ook wel Marokkanen en Congolezen. Deze mensen kan je niet bewegen om een goeie dag te zeggen. Dat is waarschijnlijk omdat de Koran zegt dat je de "ongelovigen", dit zijn de mensen met een andere godsdienst dan de islam (eigenlijke ongelovigen kent de Koran niet) moet haten.

Wees gerust hoor, hetgeen hier Patje voor mij zegt is perfect juist. Ik heb al mijn leven lang op verscheidene plaatsen gewerkt en ik verzeker je dat ik er veel plezier heb gehad met mijn collega"s en medewerkers. Inbegrepen het pintje (of pintjes) nu en dan na het werk. Wij zijn ook een overbevolkt land en spreken meestal enkel met mensen die we kennen. Wij kennen ook alleen "goeie dag" en dergelijke en geen salam of andere wensen van "god met u". Het geloof als men dat al bezit is hier een privé-zaak.

Dag vriend, je zal al vlug een andere kijk hebben op de mensen van je gastland.

Gerard Golsteyn.
ggolsteyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2003, 01:43   #4
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mustapha
Nog een interessant detail, de bus doet 2 kleine dorpjes.

Wat ik mij echter afvraag” waarom aan medemoslims.
Belgen zeggen normaal "goede morgen" tegen elkaar zonder eerst te vragen tot welke godsdienst hij behoort.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2003, 15:57   #5
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Mustapha, astembleeft, hou op met je onnozelheden. We weten wel dat moslims elkaar altijd en overal innig beminnen? We merken dat regelmatig dat ze elkaar begroeten met enige kilos tnt. We merken ook dat ze gewoonlijk een groot bakkes hebben maar als het er op aankomt ze bij de ratten huizen.
Ik verwacht hier geen reaktie op van u, dat is ook je gewoonte niet, want je muizenbrein kan het niet aan.
Oud 30 augustus 2003, 17:47   #6
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Mustapha, We zijn blij dat we hier massaal moslims hebben om ons het goede voorbeeld te geven.

Dank zij jullie zien we hoe men zich deftig hoort te gedragen. Geen overlast voor de buurman, geen diefstallen plegen, geen straatbendes oprichten, geen oude vrouwtjes tegen de grond duwen om hun sjakos af te pakken, ....

Oh, ja, en over die Belgen die elkaar haten, daar moeten wij ook bij jullie voor zijn, hé? Gisteren nog gezien in Irak hoe twee moslimgroepen voorbeeldig elkaar goeiendag zeggen. 85 doden en 200 gewonden.

Dank je om hier te zijn Mustapha.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2003, 18:03   #7
Aangebrande Phönix
Minister

Aangebrande Phönix's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Mustapha, We zijn blij dat we hier massaal moslims hebben om ons het goede voorbeeld te geven.

Dank zij jullie zien we hoe men zich deftig hoort te gedragen. Geen overlast voor de buurman, geen diefstallen plegen, geen straatbendes oprichten, geen oude vrouwtjes tegen de grond duwen om hun sjakos af te pakken, ....

Oh, ja, en over die Belgen die elkaar haten, daar moeten wij ook bij jullie voor zijn, hé? Gisteren nog gezien in Irak hoe twee moslimgroepen voorbeeldig elkaar goeiendag zeggen. 85 doden en 200 gewonden.

Dank je om hier te zijn Mustapha.
Wat verwijt je hem, Antoon? Lid te zijn van een groep mensen met hetzelfde geloof (ik weet zelfs niet eens of dát klopt) waar sommige leden het nodig vinden anderen op te blazen, te stelen, zich te werpen in de criminaliteit? In dat geval vervloek ik jou, Antoon, voor de duizenden moslimdoden die jouw (en mijn) "volk" op het geweten heeft. Voor de miljoenen zwarten, indianen en aziaten die jaren, eeuwen hebben geleden onder het juk van de koloniale grootmachten. Ik vervloek jouw voorouders en de mijne erbij om deel te hebben genomen aan folteringen, oorlogen en andere gore zaken. Ik vervloek ons "ras" voor het werpen van 2 bommen op een stel kinderen en oude mensen terwijl dit eigenlijk overbodig was. Ik vervloek je voor het lege colablik dat de tuin ontsiert van de stedelijke bibliotheek.
Bedankt voor je aanwezigheid... bedankt voor het feit dat jij hier deze planeet ontsiert door de erfenis en de zonden die je meedraagt van je gehele volk, van iedereen waarmee je geassocieerd kán worden. Bedankt voor het feit dat je dat zult doorgeven (of zelfs al hebt gedaan) aan je nageslacht.
Of hoe geladen één simpele zin kan zijn
Niets was, niets is, niets zal
Aangebrande Phönix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2003, 18:45   #8
Bolter
Gouverneur

Standaard

Elkaar haten...
Toch wel een te extreme uitspraak..

Wel heb ik de indruk dat we snel jaloers zijn op elkaar..
Mijn buur of collega heeft dit en nu weer dat...
Dus moet ik ook dit en nu weer dat..
En liefst dan nog net iets groter of iets duurder...

En toch..
Als je nog eens nagaat hoeveel buren voor de minste prul met elkaar overhoop liggen.. Hoeveel buren tegen elkaar een rechtszaak hebben lopen..

Eveneens ben ik ben van oordeel dat de individualisering van de maatschappij het onderling contact niet ten goede is gekomen !!!
Sociaal gezien gaan we er blijkbaar op achteruit...
Bolter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2003, 08:30   #9
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Ik moet toegeven dat Mustapha ergens wel gelijk heeft.

Ik rij dagelijks met tram twaalf van hoboken naar Antwerpen. En inderdaad, steevast zie ik hoe de autochtone bevolking enkele uitzonderingen na op hun stoeltje zitten, de gazet lezend. Als er zo'n marokaan of turk op stapt is het eerste dat hij doet andere marokanen of turken een hand geven.
Oud 31 augustus 2003, 09:22   #10
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Ik moet toegeven dat Mustapha ergens wel gelijk heeft.

Ik rij dagelijks met tram twaalf van hoboken naar Antwerpen. En inderdaad, steevast zie ik hoe de autochtone bevolking enkele uitzonderingen na op hun stoeltje zitten, de gazet lezend. Als er zo'n marokaan of turk op stapt is het eerste dat hij doet andere marokanen of turken een hand geven.
Ik heb verscheidene jaren in Afrika doorgebracht. Wanneer we ergens blanken tegenkwamen gaven we elkaar ook de hand en sloegen een babbeltje. In het frans zegt men "qui se ressemble s'assemble".
Oud 31 augustus 2003, 09:40   #11
Tjolder
Parlementslid

Tjolder's schermafbeelding

Standaard

Misschien zijn ze 's morgens nog niet goed wakker. En denken ze teveel aan de problemen op het werk.

En 's avonds zijn ze moe van het werk en willen ze zo rap mogelijk thuis zijn.

Tjolder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2003, 12:55   #12
dutch
Provinciaal Statenlid

dutch's schermafbeelding

Standaard

Bullshit Mustapha, als ik in Tunesië ben, weet ik maar al te goed dat die en die feitelijk razend jaloers of boos is op die en die, maar nog steeds klinkt dan "keif el haal, labaz, hamdullah" alsof er geen vuiltje aan de lucht is... Islam zet aan tot enorme hypocrisie, zo eenvoudig is dat.
Al Takkeya mijn beste, Al Takkeya.... Het summum van hypocrisie.

Wat wél hartverwarmend is, is het "mediterrane" gedoe van zuiderse mensen, dat is een feit... Maar dat vind je ook in niet-moslimlanden hé. Heeft niks te zien met godsdienst, gewoon met het temperament.

Enfin, Musti, enige reactie hier zal er van jouwentwege wel niet komen zoals gewoonlijk. Dat vraagt teveel inspanning of wat ?
Soms verdenk ik je ervan gewoon geen moslim te zijn, misschien wel een VB-er die ons allen van tijd tot tijd eens stevig op ons paard wil zien kruipen...

Dutch
In islam erft een vrouw slechts de helft van wat haar broer krijgt
dutch is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2003, 14:26   #13
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Belgen haten elkaar ?
Vlamingen haten elkaar ?
Moslims haten elkaar ?
Joden haten elkaar ?
Amerikanen haten elkaar ?
Ieren haten elkaar ?

Er is hoop , mensen hebben blijkbaar minstens 1 zaak gemeenschappelijk.
Dank U Mustapha
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2003, 15:17   #14
Celebfin
Provinciaal Statenlid

Celebfin's schermafbeelding

Standaard

Belgen haten mekaar, wat is dat voor een onzin.België is een multicultureel land, waar men 3 landstalen spreekt.Men heeft hier altijd in relatieve verdraagzaamheid geleefd, zonder geweldadige incidenten.
Belegnz zijn idd niet het sociaalste of hartelijkste volk, maar kunnen toch zeer goed met elkaar om hoor.
the time has come to peace the fuck out
Celebfin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2003, 15:44   #15
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Zo is het wel moeilijk om naast niemand te gaan zitten he
Oud 1 september 2003, 16:59   #16
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Iedereen die gekampeerd heeft in het buitenland kent het verschijnsel wel.

Tussen al die vreemde nummerplaten zie je plots een witte plaat met rode letters en spontaan ga je dan naar die mensen toe en slaat een praatje.

Iets wat je in België bijna nooit zou doen tegen 'wildvreemde mensen'.

Volgens mij is dat hetzelfde fenomeen dat zich afspeelt op de tram en bus. De Turken en Marokkanen krijgen een gevoel van herkenning en 'thuisvoelen' als ze 'land- of geloofsgenoten' tegenkomen terwijl ze 'in den vreemde' zijn.

Ze voelen zich hier ondanks alle patserij misschien wel een beetje een 'bange bruine man' die houvast en geruststelling zoekt bij andere 'bange bruine mannen'.

Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2003, 22:00   #17
Tjolder
Parlementslid

Tjolder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Iedereen die gekampeerd heeft in het buitenland kent het verschijnsel wel.

Tussen al die vreemde nummerplaten zie je plots een witte plaat met rode letters en spontaan ga je dan naar die mensen toe en slaat een praatje.
Ze moeten natuurlijk wel Nederlands spreken

Na de nummerplaat kijk ik naar de stikker van de garagist. En indien die uit het zuiden komt doe ik al geen moeite meer.

Niet dat ik die mensen haat ofzo maar ik heb gewoon geen zin om een voor mij moeilijk gesprek in het Frans te beginnen.

Ik ga mij niet forceren hoor tijdens mijn vakantie. 8)

Tjolder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2003, 22:12   #18
Mustapha
Gouverneur

Mustapha's schermafbeelding

Standaard

Dutch toch, je mag mij verdenken zoveel je wil. Dat is net de macht van het internet. Lekker anoniem zijn en blijven.

Dutch ga je nu ontkennen dat broederschap onder de moslims niet groter is dan Belgische bevolking ofwat?
Pas als je gaat ontkennen dan heb ik reden tot tegenreactie.

Want nu reageren op uw verzinsels die je hebt meegemaakt in Tunesië is overbodig.

We weten al heel lang dat je een alles-professor bent en dat je alles weet.
Mustapha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2003, 22:25   #19
dutch
Provinciaal Statenlid

dutch's schermafbeelding

Standaard

Het is me gelukt! Musti uit zijn of haar tent gelokt!

Wat broederschap onder moslims betreft, daar bestaat geen twijfel over, inderdaad, moslims zijn allen lid van dezelfde "ummah" en sluiten de rangen tegen alle mogelijke imaginaire en echte vijanden van buitenaf, tegen de kafiroun (ongelovigen), zoals dat hen door de koran en ahadieth wordt voorgeschreven, beste Musti. Maar, met oprechtheid en naastenliefde heeft dit niets te zien, het is een door god via zogezegd door god gedicteerde verzen opgelegde broederschap. Te vergelijken met het samenhangen van zeg maar Moon-sekteleden, zoiets in dien aard.
Onderling hangt de boel binnenin die moslim-ummah aaneen met hypocrisie als superglue zal ik maar zeggen.

Nog iets, ik vind mezelf helemaal geen alles-professor ( ), maar weet wél dat het moslims stoort dat er iemand "uit de biecht klapt". Iemand die binnen die fameuze ummah leeft en er de gebreken en tekortkomingen van naar buiten brengt. Sorry hoor, maar hypocrisie (islam of enige andere godsdienst) is aan mij niet besteed.

Trouwens, denk jij dat Sji'ieten en Sunnieten van elkaar houden?

Dutch
In islam erft een vrouw slechts de helft van wat haar broer krijgt
dutch is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2003, 22:47   #20
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris

Paulus de Boskabouter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolter
Elkaar haten...
Toch wel een te extreme uitspraak..

Wel heb ik de indruk dat we snel jaloers zijn op elkaar..
Mijn buur of collega heeft dit en nu weer dat...
Dus moet ik ook dit en nu weer dat..
En liefst dan nog net iets groter of iets duurder...

En toch..
Als je nog eens nagaat hoeveel buren voor de minste prul met elkaar overhoop liggen.. Hoeveel buren tegen elkaar een rechtszaak hebben lopen..

Eveneens ben ik ben van oordeel dat de individualisering van de maatschappij het onderling contact niet ten goede is gekomen !!!
Sociaal gezien gaan we er blijkbaar op achteruit...
Even een vergelijkende studie maken met het politieke landschap?
Zou licht op de zaak werpen
Paulus de Boskabouter is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be