![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
soc.culture.belgium Via dit forum kun je alle berichten lezen die worden gepost op de nieuwsgroep soc.culture.belgium. Je kunt hier ook reageren op deze berichten, reacties worden dan ook in deze nieuwsgroep gepost. Vergeet niet om dit te lezen. |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Berichten: n/a
|
![]() Ik richt mij niet bepaald tot de crackers en nerds vererlei onder
jullie maar eerder tot de gewone bewusteloze internetconsument van ene netwerk als Telenet. Telenet heeft zijn/haar boeltje eigenlijk goed geörganiseerd in Vlaanderen, maar toch stel je je vragen over de veiligheid van het Telenetnetwerk. Temeer daar er hier iemand recentelijk iets over poste. Wil het geval dat een kennis van mij met hetzelfde paswoordprobleem zat als deze vermeld in die Usenetpost door iemand anders. Hij, kersverse Telenetgebruiker, wijzigde zijn paswoord via hun site want er leek op het eerste zicht geen andere weg. Maar zijn emailaccount(s) wilde(wilden) maar niet meeëvolueren. Die account(s) bleef (bleven) maar vragen naar het door de installateur van de fiche afgekeken paswoord waarmee die installateur de emailaccount(s) instelde. Toen de Telenetdiensten hem van geen kanten uit de nood konden helpen, is hij het maar op basis van persoonlijke Trial & Error gaan uitvissen. Al leek het me niet overdreven moeilijk. En al bleek het nu ook weer niet zo eensduidend duidelijk gemaakt te worden van de kant van Telenet.. Maar, leg het inderdaad maar eens uit aan je omoe, kersvers Telenet-klante... Zijn email: [Begin] Het wijzigen van het emailpaswoord bij Telenet is e i n d e l i j k gelukt. Ik kan mij inbeelden dat vele Telenetgebruikers op deze manier automatisch een serieus veiligheidslek toelaten.. Ik had ditmaal het programma Telenet EasyCare gebruikt. Via: 'Veel gestelde vragen'. Naar: 'wachtwoord, gebruikersnaam en klantennummer'. Daar: 'mijn wachtwoord ?' Dan: "Je wachtwoord kan je terugvinden in je handleiding. Als je je handleiding niet kan terugvinden, of de informtie werd daar niet in genoteerd, kan er via [link]deze pagina een nieuw wachtwoord aangemaakt worden[/link]. Je moet hiervoor verbonden zijn met het internet. Let op: als je je wachtwoord wijzigt dan moet dit opnieuw ingevoerd worden in je emailprogramma." De link brengt je op https://services.telenet.be/isps/be/...t_Password.jsp Alwaar je je Telenet-gebruikersnaam invoert. Je komt op een pagina alwaar je je modemnummer moet selecteren. Eigenlijk niet het nummer dat als 'modemnummer' op de modem staat maar het HFC-MAC-ID-nummer. Voer het nummer niet 'puur' in. Zet dubbele punten na elk paar cijfers/letters of combinatie ervan. Als het lukt, wordt er je een nieuw paswoord toegewezen. Ga naar Telenet.be/Mijn Telenet. Test het wachtwoord (het werkt als je kunt inloggen.) Wees zeker dat je het exact inbrengt (hoofletters, kleine letters, 0, O ....) De ultieme test, de test waarom het gaat, is de test van je emailaccount. Laat ons Microsoft Outlook Express 6 nemen. Extra/Accounts. Selecteer emailaccount. Eigenschappen. Tabblad 'Servers'. Verander het paswoord. Het hoort hetzelfde te zijn als het via Telenet Easy(serieuze-vraagtekens-rond)Care veranderde en op het 'Mijn Telenet' werkende. Wat je oorspronkelijk deed: je veranderde je paswoord via de website van Telenet. Dat werkte op 'Mijn Telenet'. Maar niet in je emailprogramma. Je emailaccounts aanvaardden slechts het paswoord dat de installateur vanop je fiche oorspronkelijk had ingevoerd. Jij wil geen uilskuiken zijn. Je volgt hoger beschreven werkwijze. Telenet zal het niet voor jou doen. [Einde] Je houdt het niet voor mogelijk dat er zo gerommeld wordt met paswoorden. Paswoorden zijn de absolute sleutel (naast de WEP-sleutel - die bij Telenet ook maar de helft van de keren blijkt te werken). Elke internetgebruiker dient op een doorzichtige manier de paswoorden van zijn betalende connectie te kunnen beheren. Het HFC-MAC-ID-adres staat in piepkleine lettertjes op de modem en op de fiche vermeld bij Telenet. Het onderscheid tussen '8'-en en '6'-en is o.a. quasi onzichtbaar. Zeker door mensen die geen perfect oogzicht hebben. Zulke mensen gaan er dan dikwijls vanuit dat zoiets gewoon niet te wijzigen valt. Dat ze goed bezig zijn. Terwijl dat totaal niet het geval is. Het door de installateur ingevoerde paswoord dien je absoluut in alle programma's zo snel mogelijk te wijzigen. Dat geldt ook voor de standaard door adsl-providers meegedeelde paswoorden. Voor alle paswoorden tout court. |
![]() |
#2 |
Berichten: n/a
|
![]() zoveel tijd steken in het tikken van een postje, en tegelijkertijd niet
beseffen dat het vooral de eigen onkunde illustreert . |
![]() |
#3 |
Berichten: n/a
|
![]() K. Slecht <[email protected]> wrote:
> Je houdt het niet voor mogelijk dat er zo gerommeld wordt met paswoorden. Paswoorden zijn deprecated. Gebruik een goeie passphrase in combinatie met public/private key crypto in de 21ste eeuw. > Paswoorden zijn de absolute sleutel (naast de WEP-sleutel - die bij Telenet > ook maar de helft van de keren blijkt te werken). Euh... - Philip -- Philip Paeps Please don't email any replies [email protected] I follow the newsgroup. If your life is a hard drive, Christ can be your backup. |
![]() |
#4 |
Berichten: n/a
|
![]() "Philip Paeps" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected] s.cx... | K. Slecht <[email protected]> wrote: | > Je houdt het niet voor mogelijk dat er zo gerommeld wordt met paswoorden. | | Paswoorden zijn deprecated. Gebruik een goeie passphrase in combinatie met | public/private key crypto in de 21ste eeuw. | | > Paswoorden zijn de absolute sleutel (naast de WEP-sleutel - die bij Telenet | > ook maar de helft van de keren blijkt te werken). | | Euh... | | - Philip | | -- | Philip Paeps Please don't email any replies | [email protected] I follow the newsgroup. | | If your life is a hard drive, | Christ can be your backup. In theorie mag je dan al gelijk hebben dat een wachtzin moeilijker te kraken is dan een wachtwoord, in de praktijk heb je te maken met : * maximaal toegelaten lengte van je invoer, en die is bijvoorbeeld in "verouderde" (maar nog steeds draaiende) configuraties van Windows maximum 14 karakters. Ik weet niet wat het bij o.a. providers, websites, modems/routers, .... is, maar waarschijnlijk ook zeer beperkt. * het verband met public/private key en je providertoegang ontgaat me * als ik kijk naar combinaties van gebruiker/paswoord die op "gespecialiseerde" sites "aangeboden" worden dan zijn die duidelijk niet gekraakt maar verkregen door keylogging, inbreken in gebruikersdatabases enz. Zelfs het sterkste wachtwoord is niet bestand tegen achterpoortjes en/of slordigheid. Alex |
![]() |
#5 |
Berichten: n/a
|
![]() >"K. Slecht" <[email protected]> wrote in message
>news:[email protected] oups.com... >Ik richt mij niet bepaald tot de crackers en nerds vererlei onder >jullie maar eerder tot de gewone bewusteloze internetconsument van ene >netwerk als Telenet.[knip] De "gewone bewusteloze internetconsument" heeft daar in praktijk allemaal geen last van; hij is daar zelfs niet van bewust.... |
![]() |
#6 |
Berichten: n/a
|
![]() Bart Lateur schreef:
> Raar, ik heb mijn paswoord al meermaals veranderd, maar nog nooit heb ik > een MAC adres in moeten vullen. Als je je wachtwoord vergeten bent kan je ad hand van het MAC adres van je modem een wachtwoord reset aanvragen ( je moet hiervoor wel op de verbinding zitten van die modem). -- Karel "ditCh" Brockhoven karel[at]brockhoven.com Reality is a complex, non-linear system. |
![]() |
#7 |
Berichten: n/a
|
![]() K. Slecht wrote:
>Je komt op een pagina alwaar je je modemnummer moet selecteren. >Eigenlijk niet het nummer dat als 'modemnummer' op de modem staat maar >het >HFC-MAC-ID-nummer. >Voer het nummer niet 'puur' in. >Zet dubbele punten na elk paar cijfers/letters of combinatie ervan. Raar, ik heb mijn paswoord al meermaals veranderd, maar nog nooit heb ik een MAC adres in moeten vullen. -- Bart. |
![]() |
#8 |
Berichten: n/a
|
![]() Wannes schreef: > zoveel tijd steken in het tikken van een postje, en tegelijkertijd niet > beseffen dat het vooral de eigen onkunde illustreert . Dan weet je nog niet alles. |
![]() |
#9 |
Berichten: n/a
|
![]() Wannes schreef: > zoveel tijd steken in het tikken van een postje, en tegelijkertijd niet > beseffen dat het vooral de eigen onkunde illustreert . Denk er ook maar eens aan hoe je mijn onkunde je grootmoeder, kersvers Telenetklante, gaat uitleggen. Of je grootvader. De minister van informatica wil immers 'iedereen' op het welgeprezen en tegelijk verguisde WWW. |
![]() |
#10 |
Berichten: n/a
|
![]() AHA schreef: > "Philip Paeps" <[email protected]> schreef in bericht > news:[email protected] s.cx... > | K. Slecht <[email protected]> wrote: > | > Je houdt het niet voor mogelijk dat er zo gerommeld wordt met paswoorden. > | > | Paswoorden zijn deprecated. Gebruik een goeie passphrase in combinatie met > | public/private key crypto in de 21ste eeuw. > | > | > Paswoorden zijn de absolute sleutel (naast de WEP-sleutel - die bij Telenet > | > ook maar de helft van de keren blijkt te werken). > | > | Euh... > | > | - Philip > | > | -- > | Philip Paeps Please don't email any replies > | [email protected] I follow the newsgroup. > | > | If your life is a hard drive, > | Christ can be your backup. > > In theorie mag je dan al gelijk hebben dat een wachtzin moeilijker te kraken is > dan een wachtwoord, in de praktijk heb je te maken met : > > * maximaal toegelaten lengte van je invoer, en die is bijvoorbeeld in > "verouderde" (maar nog steeds draaiende) configuraties van Windows maximum 14 > karakters. Ik weet niet wat het bij o.a. providers, websites, modems/routers, > ... is, maar waarschijnlijk ook zeer beperkt. > * het verband met public/private key en je providertoegang ontgaat me > * als ik kijk naar combinaties van gebruiker/paswoord die op "gespecialiseerde" > sites "aangeboden" worden dan zijn die duidelijk niet gekraakt maar verkregen > door keylogging, inbreken in gebruikersdatabases enz. Zelfs het sterkste > wachtwoord is niet bestand tegen achterpoortjes en/of slordigheid. > > Alex Ik zeg het: leg het omoe uit. Of zorg ervoor dat zelfs omoe op een eenvoudige manier zichzelf kan indekken. Of is dat totaal niet de bedoeling ? (Ik heb het echt niet alleen over Telenet. Dat is eigenlijk nog relatief veilig.) |
![]() |
#11 |
Berichten: n/a
|
![]() "K. Slecht" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected] ups.com... Ik richt mij niet bepaald tot de crackers en nerds vererlei onder jullie maar eerder tot de gewone bewusteloze internetconsument van ene netwerk als Telenet. Telenet heeft zijn/haar boeltje eigenlijk goed geörganiseerd in Vlaanderen, maar toch stel je je vragen over de veiligheid van het Telenetnetwerk. Temeer daar er hier iemand recentelijk iets over poste. Wil het geval dat een kennis van mij met hetzelfde paswoordprobleem zat als deze vermeld in die Usenetpost door iemand anders. Hij, kersverse Telenetgebruiker, wijzigde zijn paswoord via hun site want er leek op het eerste zicht geen andere weg. Maar zijn emailaccount(s) wilde(wilden) maar niet meeëvolueren. Die account(s) bleef (bleven) maar vragen naar het door de installateur van de fiche afgekeken paswoord waarmee die installateur de emailaccount(s) instelde. Toen de Telenetdiensten hem van geen kanten uit de nood konden helpen, is hij het maar op basis van persoonlijke Trial & Error gaan uitvissen. Al leek het me niet overdreven moeilijk. En al bleek het nu ook weer niet zo eensduidend duidelijk gemaakt te worden van de kant van Telenet.. Maar, leg het inderdaad maar eens uit aan je omoe, kersvers Telenet-klante... Zijn email: [Begin] Het wijzigen van het emailpaswoord bij Telenet is e i n d e l i j k gelukt. Ik kan mij inbeelden dat vele Telenetgebruikers op deze manier automatisch een serieus veiligheidslek toelaten.. Ik had ditmaal het programma Telenet EasyCare gebruikt. Via: 'Veel gestelde vragen'. Naar: 'wachtwoord, gebruikersnaam en klantennummer'. Daar: 'mijn wachtwoord ?' Dan: "Je wachtwoord kan je terugvinden in je handleiding. Als je je handleiding niet kan terugvinden, of de informtie werd daar niet in genoteerd, kan er via [link]deze pagina een nieuw wachtwoord aangemaakt worden[/link]. Je moet hiervoor verbonden zijn met het internet. Let op: als je je wachtwoord wijzigt dan moet dit opnieuw ingevoerd worden in je emailprogramma." De link brengt je op https://services.telenet.be/isps/be/...t_Password.jsp Alwaar je je Telenet-gebruikersnaam invoert. Je komt op een pagina alwaar je je modemnummer moet selecteren. Eigenlijk niet het nummer dat als 'modemnummer' op de modem staat maar het HFC-MAC-ID-nummer. Voer het nummer niet 'puur' in. Zet dubbele punten na elk paar cijfers/letters of combinatie ervan. Als het lukt, wordt er je een nieuw paswoord toegewezen. Ga naar Telenet.be/Mijn Telenet. Test het wachtwoord (het werkt als je kunt inloggen.) Wees zeker dat je het exact inbrengt (hoofletters, kleine letters, 0, O ....) De ultieme test, de test waarom het gaat, is de test van je emailaccount. Laat ons Microsoft Outlook Express 6 nemen. Extra/Accounts. Selecteer emailaccount. Eigenschappen. Tabblad 'Servers'. Verander het paswoord. Het hoort hetzelfde te zijn als het via Telenet Easy(serieuze-vraagtekens-rond)Care veranderde en op het 'Mijn Telenet' werkende. Wat je oorspronkelijk deed: je veranderde je paswoord via de website van Telenet. Dat werkte op 'Mijn Telenet'. Maar niet in je emailprogramma. Je emailaccounts aanvaardden slechts het paswoord dat de installateur vanop je fiche oorspronkelijk had ingevoerd. Jij wil geen uilskuiken zijn. Je volgt hoger beschreven werkwijze. Telenet zal het niet voor jou doen. [Einde] Je houdt het niet voor mogelijk dat er zo gerommeld wordt met paswoorden. Paswoorden zijn de absolute sleutel (naast de WEP-sleutel - die bij Telenet ook maar de helft van de keren blijkt te werken). Elke internetgebruiker dient op een doorzichtige manier de paswoorden van zijn betalende connectie te kunnen beheren. Het HFC-MAC-ID-adres staat in piepkleine lettertjes op de modem en op de fiche vermeld bij Telenet. Het onderscheid tussen '8'-en en '6'-en is o.a. quasi onzichtbaar. Zeker door mensen die geen perfect oogzicht hebben. Zulke mensen gaan er dan dikwijls vanuit dat zoiets gewoon niet te wijzigen valt. Dat ze goed bezig zijn. Terwijl dat totaal niet het geval is. Het door de installateur ingevoerde paswoord dien je absoluut in alle programma's zo snel mogelijk te wijzigen. Dat geldt ook voor de standaard door adsl-providers meegedeelde paswoorden. Voor alle paswoorden tout court. Ik probeer ook mijn paswoord aan te passen maar wat ik ook doe, het lukt gewoon niet! Goed bezig telenet! Ik doe dit ook via bovenstaande link want als ik het via mijn telenet doe, moet ik nog steeds het oude paswoord gebruiken voor mijn mail!!!! Als ik mijn modem aanduid en geef mijn id en macnummer in, blijft ie even hangen en dan krijg ik "connection time out" gisteren en vandaag! Hoe is dat nu toch mogelijk dat ik mijn paswoord niet kan aanpassen! Voor mij is dat voldoende om van ISP te veranderen. Mvg |
![]() |
#12 |
Berichten: n/a
|
![]() > K. Slecht on 27-07-2006 02:51 :
> De minister van informatica wil immers 'iedereen' op het welgeprezen en > tegelijk verguisde WWW. Ja, en die andere genie wil iedereen op de baan, met bomma en bompa als rij-instructeur. |
![]() |
#13 |
Berichten: n/a
|
![]() > K. Slecht on 27-07-2006 02:51 :
> Denk er ook maar eens aan hoe je mijn onkunde je grootmoeder, kersvers > Telenetklante, gaat uitleggen. Ter plaatse zelf even in orde brengen. (En door ze een OS te geven waardoor ze met al die zever om te beginnen al nauwelijks of geen last hebben - dat lost ook al veel op) |
![]() |
#14 |
Berichten: n/a
|
![]() In article <[email protected] .com>,
"K. Slecht" <[email protected]> wrote: > Wannes schreef: > > > zoveel tijd steken in het tikken van een postje, en tegelijkertijd niet > > beseffen dat het vooral de eigen onkunde illustreert . > > Denk er ook maar eens aan hoe je mijn onkunde je grootmoeder, kersvers > Telenetklante, gaat uitleggen. > Of je grootvader. > > De minister van informatica wil immers 'iedereen' op het welgeprezen en > tegelijk verguisde WWW. Ga dan eerst eens een beetje zagen bij Microsoft dat de oorzaak is van het totale "onveiligheidsgevoel" op Internet. Mijn bomma heeft een Mac en heeft geen last van virussen, spyware en rotslechte software... ;-) |
![]() |
#15 |
Berichten: n/a
|
![]() Zo rond 11:14:47 zei Wannes in
<C0EBADA7.1210E%[email protected]> ondermeer het volgende: > zoveel tijd steken in het tikken van een postje, en tegelijkertijd niet > beseffen dat het vooral de eigen onkunde illustreert . Bedankt voor de samenvatting! :-) -- Valère Bidden is een geheim wapen waarvan we vermoeden dat het verborgen ligt ergens diep weg bij de bronnen van het hart. |
![]() |
#16 |
Berichten: n/a
|
![]() Wannes schreef: > zoveel tijd steken in het tikken van een postje, en tegelijkertijd niet > beseffen dat het vooral de eigen onkunde illustreert . Was ik jou ik zou toch echt twee keer nadenken voor 'k zoiets zeg. Mensen, internetgebruikers, verbonden aan een bepaald netwerk, kunnen maar de handelingen stellen die in hun mogelijkheden liggen. Wat recentelijk bij Telenet voor een aantal gebruikers toch inderdaad een beetje vreemd overkomt: a) De installateur installeert Telenet, ziet het paswoord op de fiche en voert het in in de emailaccount van de klant. b) De klant kan het paswoord wijzigen op de site van Telenet. Het pw werkt op die site (op 'Mijn Telenet') maar zijn emailaccount blijft tot in den treure vragen naar het door de installateur ingevoerde paswoord. Veilig is anders ? Of zie ik dat verkeerd ? Hoe raakt het probleem van bewuste klant t e n s l o t t e opgelost ? Gelukkig door Telenet telefonisch te contacteren (op EasyCareberichten en andere berichten reageert men meestal niet bij Telenet. Bellen dus !). De Telenetmedewerker geeft zelf een nieuw paswoord. De klant voert dat eerst in in zijn emailaccount. Het werkt. Op de vraag van de klant of hij dat nu kan wijzigen zegt de medewerker dat dat niet zeker is, dat er al meer mensen gebeld hebben met dit emailaccountpw-probleem, dat men het aan het onderzoeken is. Nadien gaat de klant toch naar 'Mijn Telenet' en wijzigt er zijn paswoord. Hij doet hetzelfde in zijn emailaccount. Ditmaal functioneert het wel. Ook na een warme herstart van de pc. Dat zoiets pas werkt na een telefonisch contact kun je natuurlijk aan gebruikersonkunde wijten, zelfs al stelt mr de telenetinternaut na zo'n telefonisch contact precies dezelfde handelingen als voorheen. Ofwel kan het ook zijn dat klant's onkunde een ernstig signaal was dat er iets schortte aan de emailbeveiliging van de Telenetklant en dat Telenet dat ondertussen heeft weten op te lossen. |
![]() |
#17 |
Berichten: n/a
|
![]() In article <[email protected]. com>,
"K. Slecht" <[email protected]> wrote: > Wannes schreef: > > > zoveel tijd steken in het tikken van een postje, en tegelijkertijd niet > > beseffen dat het vooral de eigen onkunde illustreert . > > Was ik jou ik zou toch echt twee keer nadenken voor 'k zoiets zeg. > Mensen, internetgebruikers, verbonden aan een bepaald netwerk, kunnen > maar de handelingen stellen die in hun mogelijkheden liggen. > > Wat recentelijk bij Telenet voor een aantal gebruikers toch inderdaad > een beetje vreemd overkomt: > a) De installateur installeert Telenet, ziet het paswoord op de fiche > en voert het in in de emailaccount van de klant. > b) De klant kan het paswoord wijzigen op de site van Telenet. Het pw > werkt op die site (op 'Mijn Telenet') maar zijn emailaccount blijft tot > in den treure vragen naar het door de installateur ingevoerde paswoord. > > Veilig is anders ? Of zie ik dat verkeerd ? Je hebt gelijk, maar je draait Windows en dat is waarschijnlijk veel onveiliger. > Hoe raakt het probleem van bewuste klant t e n s l o t t e opgelost ? > Gelukkig door Telenet telefonisch te contacteren (op EasyCareberichten > en andere berichten reageert men meestal niet bij Telenet. Bellen dus > !). > De Telenetmedewerker geeft zelf een nieuw paswoord. > De klant voert dat eerst in in zijn emailaccount. > Het werkt. Dan is 't toch in orde? > Op de vraag van de klant of hij dat nu kan wijzigen zegt de medewerker > dat dat niet zeker is, dat er al meer mensen gebeld hebben met dit > emailaccountpw-probleem, dat men het aan het onderzoeken is. Het zou ook wel eens een probleem met je browser of de veiligheidsinstellingen ervan kunnen zijn... > > Nadien gaat de klant toch naar 'Mijn Telenet' en wijzigt er zijn > paswoord. > Hij doet hetzelfde in zijn emailaccount. > Ditmaal functioneert het wel. > Ook na een warme herstart van de pc. > Dus is het in orde? > Dat zoiets pas werkt na een telefonisch contact kun je natuurlijk aan > gebruikersonkunde wijten, zelfs al stelt mr de telenetinternaut na zo'n > telefonisch contact precies dezelfde handelingen als voorheen. > Ofwel kan het ook zijn dat klant's onkunde een ernstig signaal was dat > er iets schortte aan de emailbeveiliging van de Telenetklant en dat > Telenet dat ondertussen heeft weten op te lossen. In plaats van onkunde van de gebruiker denk ik er eerder aan dat je browser of zelfs je emeilprogramma wel eens zou kunnen rare effecten opleveren... |