Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 augustus 2006, 21:32   #1
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard Kleine en grote criminaliteit

Wegens https://forum.politics.be/showthread.php?t=57246,

bericht # 53 geplaatst door BitterSweet op 29/08/2006 om 21:43

<< ...

Dus laat ons ophouden met mekaar uit te kafferen maar samen naar oplossingen zoeken die afdoende zijn tegen de criminaliteit en de daaruitvloeiende problematiek.
Tegen rechts zeg ik hou op met veralgemenen,en tegen links zeg ik stop met bemoederen. >>

en

bericht # 56 geplaatst door djimi op 29/08/2006 om 21:58

<< ...

Start u daar een draad over op, of doe ik het ? >>

alsmede

bericht # 59 geplaatst door BitterSweet op 29/08/2006 om 22:06

<< Doe maar ik zal met belangstelling volgen. >>

dus een nieuwe topic :

Wat stelt u voor om de kleine en niet zo kleine criminaliteit die voor zoveel onnodige spanningen zorgt op een efficiënte manier aan te pakken?

Wat zijn uw argumenten?

Laatst gewijzigd door djimi : 29 augustus 2006 om 21:33.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2006, 21:43   #2
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Een eerste kleine voorstel :

véél méér aandacht voor, en véél méér middelen naar ONDERWIJS en MAATSCHAPPELIJKE VORMING.

Argument : voorkomen is altijd beter dan genezen.

Een tweede kleine voorstel :

Een echte 'culturele' campagne (maar wel voldoende subtiel aangepakt, anders is het allemaal moeite voor niks) met als doel "crimineel gedrag" te stigmatiseren als absoluut en onherroepelijk 'totally uncool' en 'soooo twentieth century'.

Ik denk aan films, games, songs, ... waarin misdadigers van alle slag als complete losers en ongelooflijke sukkels geportretteerd worden.

Argument : er is een sterke culturele stroming die asociaal en crimineel gedrag als 'hip' en 'too wicked' heeft weten te promoten (en dat is al een hele tijd aan de gang).
Oud 29 augustus 2006, 21:57   #3
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Daar kan je boeken mee vullen vrees ik.

Maar goed om direct te werken zou ik alvast zorgen voor snellere behandelingen bij de rechtbanken. Dat is zowel in het voordeel van de beklaagde als het slachtoffer.

Van de kant van het slachtoffer zouden ze na gedane uitspraak zich niet meer mogen bemoeien met de normale en gekende procedure die gebruikt wordt ter bevordering van herintegratie veroordeelde. Ten eerste hebben ze daar geen zaken mee en ten tweede spelen populisten daar de bal mee in hun kamp door het uit te vergroten naar een algemeen onveiligheidsituatie daar waar het dit nooit is geweest.

Van de kant van de veroordeelde moet er werk van gemaakt worden er weer of opnieuw een bepaalde levenskans te geven door een speciale cel op te richten die er uitsluitend mee bezig is om deze mensen bij te staan in werk en of opleidingen en maatschappelijk en sociaal.
De term vrijheidsberoving moet uitsluitend bestaan in de opgelegde termijn en enkel en alleen vrijheidsberoving. Dit houdt niet in en ook nooit zo uitgesproken of geschreven dat de veroordeelde na zijn straf nog opnieuw een maatschappelijke straf dient te ondergaan.
Echter het terug dringen van zijn kansen om een volwaardig lid van de samenleving te zijn door discriminatie ten aanzien van zijn persoonlijke ontplooiing op de arbeidsmarkt zorgt voor een levensvisie die aanleunt bij marginaliteit en de kans op recidivisme aanzienlijk doet toenemen.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2006, 22:14   #4
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Daar kan je boeken mee vullen vrees ik.

Maar goed om direct te werken zou ik alvast zorgen voor snellere behandelingen bij de rechtbanken. Dat is zowel in het voordeel van de beklaagde als het slachtoffer.

Van de kant van het slachtoffer zouden ze na gedane uitspraak zich niet meer mogen bemoeien met de normale en gekende procedure die gebruikt wordt ter bevordering van herintegratie veroordeelde. Ten eerste hebben ze daar geen zaken mee en ten tweede spelen populisten daar de bal mee in hun kamp door het uit te vergroten naar een algemeen onveiligheidsituatie daar waar het dit nooit is geweest.

Van de kant van de veroordeelde moet er werk van gemaakt worden er weer of opnieuw een bepaalde levenskans te geven door een speciale cel op te richten die er uitsluitend mee bezig is om deze mensen bij te staan in werk en of opleidingen en maatschappelijk en sociaal.
De term vrijheidsberoving moet uitsluitend bestaan in de opgelegde termijn en enkel en alleen vrijheidsberoving. Dit houdt niet in en ook nooit zo uitgesproken of geschreven dat de veroordeelde na zijn straf nog opnieuw een maatschappelijke straf dient te ondergaan.
Echter het terug dringen van zijn kansen om een volwaardig lid van de samenleving te zijn door discriminatie ten aanzien van zijn persoonlijke ontplooiing op de arbeidsmarkt zorgt voor een levensvisie die aanleunt bij marginaliteit en de kans op recidivisme aanzienlijk doet toenemen.
Zeer fijne bijdrage.

Ik zie niet in wat ik tegen uw voorstellen zou kunnen inbrengen.

Als ik zo brutaal mag zijn : hoe bent u op deze ideeën gekomen ?

Heeft u ervaring in dit domein ?
Oud 29 augustus 2006, 22:21   #5
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Zeer fijne bijdrage.

Ik zie niet in wat ik tegen uw voorstellen zou kunnen inbrengen.

Als ik zo brutaal mag zijn : hoe bent u op deze ideeën gekomen ?

Heeft u ervaring in dit domein ?
Dank je.
Ik heb daar wel enig inzicht in verkregen ja.

En ik erger me mateloos aan het onveiligheids gevoel die kunstmatig wordt in gang gezet bij de minste aanleiding.
Bv de uitstap naar de voetbal van een jeugdige delinquent, enfin nog niet eens een veroordeelde delinquent!
Meerdere kleine incidenten links en rechts. De inbreng van de familie soms jaren na het verstrijken van het proces en zo nog van alles.

Ik kan me hierdoor niet van de indruk ontdoen dat een bepaalde ‘kleine” groep dit doet met een verborgen agenda om de regering daar te sturen waar zogenaamd daar waar het volk dat wil hebben. Echter dit is algemene misleiding dat de ronde doet momenteel.
Oud 29 augustus 2006, 22:26   #6
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

- Uitbouw geestelijke gezondheidszorg betreffende hulp bij kleine en grote gedragsproblemen bij kinderen.

- Invoeren jeugdsanctierecht met centrale plaats voor herstelbemiddeling en alternatieve sancties (en deze gebruiken bij kleine criminaliteit - er zijn momenteel veel te weinig middelen om kleine criminaliteit te bestraffen waardoor jongeren veel te vaak uitgroeien naar grote criminaliteit terwijl dit voorkomen kon worden). Uitbouw opvolgingsmaatregelen na residentiële plaatsing en na de andere maatregelen. Is belangrijk, maar veel te weinig middelen hiervoor.

- Herstelbemiddeling mag ook ingevoerd worden bij volwassenen. Verder sluit ik me aan bij Mambo.

- daarnaast zit je natuurlijk ook met een aantal maatschappelijke oorzaken die dienen aangepakt te worden, maar ook daar kun je weer boeken over vullen en daar ben ik ook minder thuis in.

Laatst gewijzigd door Nynorsk : 29 augustus 2006 om 22:30.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2006, 22:28   #7
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

1. Dank je.

2. Ik heb daar wel enig inzicht in verkregen ja.
1. U bent degene die dank verdient.

2. Ik ben nu nog nieuwsgieriger geworden : hoe dan ?
Oud 29 augustus 2006, 22:29   #8
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
- Uitbouw geestelijke gezondheidszorg betreffende hulp bij kleine en grote gedragsproblemen bij kinderen.

- Invoeren jeugdsanctierecht met centrale plaats voor herstelbemiddeling en alternatieve sancties (en deze gebruiken bij kleine criminaliteit - er zijn momenteel veel te weinig middelen om kleine criminaliteit te bestraffen waardoor jongeren veel te vaak uitgroeien naar grote criminaliteit terwijl dit voorkomen kon worden. Uitbouw opvolgingsmaatregelen na residentiële plaatsing en na de andere maatregelen. Is belangrijk, maar veel te weinig middelen hiervoor.

- Herstelbemiddeling mag ook ingevoerd worden bij volwassenen. Verder sluit ik me aan bij Mambo.
En ook u wil ik bedanken voor deze kleine maar fijne bijdrage.
Oud 29 augustus 2006, 22:32   #9
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Het ziet er naar uit dat we het alvast hierover eens zullen worden :

Er is een schrijnend gebrek aan middelen ter ondersteuning van een heleboel interessante en efficiënte initiatieven.
Oud 29 augustus 2006, 22:35   #10
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Vooraleerst zouden we allemaal moeten gaan beseffen dat mensen hier geboren niet zullen terugkeren naar hun landen van oorsprong,ze zouden zich daar verloren voelen en waarschijnlijk geen toekomst hebben,maar wat ze zouden moeten beseffen is dat wij als Belgen wel staan op orde en veiligheid.
De beste oplossing zou zijn dat de integratie aanvaard zou worden door beide bevolkingsgroepen,zodat men er werk kan van maken.
Ik spreek hier niet van godsdienst,maar van zeden en gewoonten die niet vijandig staan tegen de inwijkeling,maar omgekeert evenredig ook niet tegenover de Belg.
De bewustmaking van het samenlevingsprobleem gaat tegenwoordig meer met schelden en links en rechts tegenstellingen dan dat men daadwerkelijk naar oplossingen zoekt,men verdeeld het volk in linkse seuten en rechtse racisten,terwijl men de misdaad welig laat tieren onder de noemer Links pamperbeleid en rechtse afbraakpolitiek.
Wij,de gewone mensen hebben daar geen boodschap aan.
Wij willen samenleven in een sereene sfeer die gecreert wordt door onze bevoegde instanties indien ze tegemoet komen aan de democratische eisen van alle inwoners.
Dat het opvoedbeleid van de jaren 50/60 wel tegemoet kwam aan de eisen van de toenmalige ouders moet toch ergens tot de verbeelding spreken,respect en invloeden van waarden werden echter met de tijd steeds minder belangrijk,opvoeding moest en zou vrijer worden,hebben we daar nu de nadelige gevolgen van?
Het is maar een vraag hoor,ik beweer hier niet de wijsheid te hebben om dat onomstotelijk te kunnen bewijzen.
Moeten we terug meer naar waarden en normen?
Van kleinsaf de nodige opvoeding aanpassen,het respect voor het individu terug meer op de voorgrond plaatsen?
Weten we eigenlijk nog wel hoe dat moet?
Mijn vraag is moeten we een stuk vrijheid opgeven omdat we gedurig de kans kunnen lopen op straat overvallen te worden?
Of zijn we beter dat we een stuk vrijheid opgeven door onze normen en waarden aan te passen?
Nu worden er geen verwijten vermeden tussen bevolkingsgroepen of tussen links en rechts,waarom gaat men de dialoog niet aan? waarom aanhoort men mekaars grieven niet? Waarom werkt men er niet aan?
Feit is dat in een land waar het onderwijs op een hoog peil staat blijkbaar geen afdoende maatregelen gevonden worden om het tij te doen keren.
Of is het werkelijk zo dat partycratie tegenwoordig hoger in het vaandel gedragen wordt dan gezond verstand.
Oud 29 augustus 2006, 22:42   #11
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat jeugdcriminaliteit betreft denk ik dat er pas kans op slagen is wanneer het jeugdsanctierecht ingevoerd wordt.
De nadruk moet véél meer liggen op de verantwoordelijkheid van de jongere en z'n gezinssysteem (in zoverre er nog iets met dat gezinssysteem is aan te vangen). De verantwoordelijkheid voor de verdere levensloop moet bij de dader liggen. Dat impliceert natuurlijk dat de dader mogelijkheden moet hebben om deze levensloop te bepalen. Het idee dat je vaak hoort van "de dader moet gewoon zijn tijd uitzitten in barre omstandigheden" staat haaks op het idee van het opnemen van verantwoordelijkheid voor het gestelde misdrijf én het verdere leven. Ik huiver bij het idee dat criminelen gewoon in hun stoel mogen gaan zitten en wachten tot de tijd voorbij is (als het toch nie uitmaakt wat je doet met je tijd, is dat immers net wat er gebeurt).
Oud 29 augustus 2006, 22:42   #12
nubian
Perm. Vertegenwoordiger VN

nubian's schermafbeelding

Standaard

ik ben het 100% mee eens Bittersweet,maar wat als deze bevolkingsgroepen niet tot een akkoord komen? Er zullen er spelbrekers zijn, diegene niet het niet goed menen?
nubian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2006, 22:45   #13
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht

1. Mijn vraag is moeten we een stuk vrijheid opgeven omdat we gedurig de kans kunnen lopen op straat overvallen te worden?
Of zijn we beter dat we een stuk vrijheid opgeven door onze normen en waarden aan te passen?

2. ... waarom gaat men de dialoog niet aan? waarom aanhoort men mekaars grieven niet? Waarom werkt men er niet aan?

3. Feit is dat in een land waar het onderwijs op een hoog peil staat blijkbaar geen afdoende maatregelen gevonden worden om het tij te doen keren.
Of is het werkelijk zo dat partycratie tegenwoordig hoger in het vaandel gedragen wordt dan gezond verstand.
1. Ik denk niet dat we vrijheid moeten opgeven, integendeel zelfs. Volgens mij moeten we nog veel méér vrijheid tot stand brengen, maar er tegelijkertijd ook wel met z'n allen beter mee leren omgaan.

2. Daar zijn we nu toch al mee begonnen, hé ?

3. Misschien staat ons onderwijs dan toch niet op zo'n hoog niveau als we onszelf graag wijsmaken ? Althans niet op bepaalde terreinen die voor een goed functionerende zeer vrije maatschappij onontbeerlijk zijn ?
Oud 29 augustus 2006, 22:46   #14
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het ziet er naar uit dat we het alvast hierover eens zullen worden :

Er is een schrijnend gebrek aan middelen ter ondersteuning van een heleboel interessante en efficiënte initiatieven.
Of de middelen er niet zijn durf ik niet te zeggen, of ze aangewend worden echter dat is een andere zaak.

Trouwens er is net op nieuws toevallig weer zo affaire boven licht gekomen waar alvast een stukje van dat geld naartoe gaat, in de zakken van degenen die de deur dichthouden.
Niet te verwonderen dat ze de privé toer op willen, nog meer in de zakken uiteindelijk.
Oud 29 augustus 2006, 22:49   #15
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

1. Wat jeugdcriminaliteit betreft denk ik dat er pas kans op slagen is wanneer het jeugdsanctierecht ingevoerd wordt.
De nadruk moet véél meer liggen op de verantwoordelijkheid van de jongere en z'n gezinssysteem (in zoverre er nog iets met dat gezinssysteem is aan te vangen).

2. De verantwoordelijkheid voor de verdere levensloop moet bij de dader liggen. Dat impliceert natuurlijk dat de dader mogelijkheden moet hebben om deze levensloop te bepalen. Het idee dat je vaak hoort van "de dader moet gewoon zijn tijd uitzitten in barre omstandigheden" staat haaks op het idee van het opnemen van verantwoordelijkheid voor het gestelde misdrijf én het verdere leven. Ik huiver bij het idee dat criminelen gewoon in hun stoel mogen gaan zitten en wachten tot de tijd voorbij is (als het toch nie uitmaakt wat je doet met je tijd, is dat immers net wat er gebeurt).
1. Dat brengt geen meerkost met zich mee, en kan dus inderdaad maar beter zo snel mogelijk gerealiseerd worden.

2. En hier zijn mogelijkheden zat om het sanctiesysteem niet alleen zelfbedruipend maar mogelijk zelfs winstgevend te maken.
Oud 29 augustus 2006, 22:54   #16
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Oud 29 augustus 2006, 22:54   #17
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1. Dat brengt geen meerkost met zich mee, en kan dus inderdaad maar beter zo snel mogelijk gerealiseerd worden.

2. En hier zijn mogelijkheden zat om het sanctiesysteem niet alleen zelfbedruipend maar mogelijk zelfs winstgevend te maken.
Dat laatste zou ik zeker niet willen.
Deze avond nog maar op canvas gezien van Amerika in een bepaalde gevangenis dat van de 8500 mensen er niet eens de helft een veroordeling hadden en sommigen hebben nooit geweten waarvoor ze maandenlang opgesloten waren.
Anderen werden dan weer maanden opgesloten voor bv de straat te blokkeren (lees liggen slapen op voetpad) of bedelen. Ook voor een boete van pakweg 50$ (7 dagen cel) werd er iemand bijna een jaar vastgehouden.

Trouwens vergeet nooit; wie heerst leeft in verdeeldheid en wie onderdrukt wordt zal samensmelten!
Uiteindelijk creërt men één grote misdaadorganisatie door die overdreven ijver van vervolging.
Oud 29 augustus 2006, 22:55   #18
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Niet te verwonderen dat ze de privé toer op willen, nog meer in de zakken uiteindelijk.
Dat is inderdaad zonneklaar. Aangezien criminaliteit de hele gemeenschap treft, moet de aanpak ervan een zaak van de hele gemeenschap blijven.

Ik huiver en huil als ik eraan denk hoe in een bepaald Westers land 'crime and punishment' ècht een 'big business' geworden is, waaraan duizenden en duizenden mensenlevens opgeofferd worden.

Ik hoop dat het hier nooit zo ver komt.
Oud 29 augustus 2006, 22:55   #19
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Deze avond nog maar op canvas gezien van Amerika in een bepaalde gevangenis dat van de 8500 mensen er niet eens de helft een veroordeling hadden en sommigen hebben nooit geweten waarvoor ze maandenlang opgesloten waren.
Anderen werden dan weer maanden opgesloten voor bv de straat te blokkeren (lees liggen slapen op voetpad) of bedelen. Ook voor een boete van pakweg 50$ (7 dagen cel) werd er iemand bijna een jaar vastgehouden.
Dat was na Katrina.
Echt: akelig
Oud 29 augustus 2006, 22:57   #20
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat was na Katrina.
Echt: akelig
Ook gezien dus, ja akelig.
Nog minder dan beesten ben je als gevangene!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be