Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 augustus 2006, 14:01   #1
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard TAK/PKK in't verzet

29/08 Ook aanslag Antalya opgeëist door Koerdische separatisten

De separatistische beweging "Koerdische vrijheidsvalken" (TAK) heeft ook de aanslag van maandag in Antalya opgeëist.

Eerder bekenden de terroristen al schuld aan de ontploffingen van zondag in Istanboel en Marmaris. Bij de aanslag in de Turkse badplaats Antalya vielen maandag drie doden en twintig gewonden. TAK pleegde de aanslag om de vrijlating te eisen van Abdoellah Ocalan, de leider van de verboden Koerdische partij PKK. Ocalan werd in 1999 veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf.

Ook de aanslagen van zondag werden opgeëist door de Koerdische terroristen. Daarbij raakten 27 mensen gewond, onder wie tien Britse toeristen. "Turkije zal een hoge prijs betalen voor de maatregelen tegen PKK", meldt TAK op haar website.

---------------

neen, niet onze vlaamse TAK, maar de Koerdische vrijheidsvalken gaan serieus in't offensief tegen Turks imperialisme en bijhorende repressie tegen zij die zich hier niet bij neerleggen.

Ocalan vrij!
Koerdistan vrij!

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 29 augustus 2006 om 14:02.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2006, 14:02   #2
Jozef Ostyn

Standaard

Met alle sympathie voor de legitieme verzuchtingen van de Koerden, maar de PKK en aanverwante terroristische organisaties doen de Koerden meer kwaad dan goed.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2006, 14:04   #3
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Met alle sympathie voor de legitieme verzuchtingen van de Koerden, maar de PKK en aanverwante terroristische organisaties doen de Koerden meer kwaad dan goed.
Als er geen verzet wás zou er helemaal géen internationale interesse zijn en zou het de Koerden hetzelfde vergaan als de Tibetanen: geruisloze ontvolking en de-koerdistanisering van het gebied.
Laffelijk en fascistisch noem ik dat.
In opstand komen tegen onderdrukkers is een RECHT. Zéker als er geen democratie �*s!

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 29 augustus 2006 om 14:05.
Oud 29 augustus 2006, 14:06   #4
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Als er geen verzet wás zou er helemaal géen internationale interesse zijn en zou het de Koerden hetzelfde vergaan als de Tibetanen: geruisloze ontvolking en de-koerdistanisering van het gebied.
In opstand komen tegen onderdrukkers is een RECHT. Zéker als er geen democratie �*s!
Er schort inderdaad nogal wat aan de democratie in Turkije. Maar de PKK is zelf uitgesproken anti-democratisch.
Dan hebben de Koerden in Irak toch meer geluk met hun leiders.
Oud 29 augustus 2006, 14:08   #5
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Er schort inderdaad nogal wat aan de democratie in Turkije. Maar de PKK is zelf uitgesproken anti-democratisch.
Dan hebben de Koerden in Irak toch meer geluk met hun leiders.
De PKK anti-democratisch? ze zijn links, dat is waar. Maar de Koerden staan achter de organisatie, en de organisatie achter de Koerden. Ik weet niet in welk opzicht u "democratisch" ziet in deze context.. Het lijkt mij alles behalve relevant op een ogenblik waar Turkse doodseskaders willekeurig Koerdische "verdachten" uit hun huizen halen waarna er nooit meer iets van gehoord wordt.
Oud 29 augustus 2006, 14:12   #6
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
De PKK anti-democratisch? ze zijn links, dat is waar. Maar de Koerden staan achter de organisatie, en de organisatie achter de Koerden. Ik weet niet in welk opzicht u "democratisch" ziet in deze context.. Het lijkt mij alles behalve relevant op een ogenblik waar Turkse doodseskaders willekeurig Koerdische "verdachten" uit hun huizen halen waarna er nooit meer iets van gehoord wordt.
Niet alle Turkse Koerden staan achter de PKK, verre van. Sommige Koerden die ik hier in België ken hebben de onverdraagzaamheid en het anti-democratisch karakter van de PKK al aan den lijve ondervonden.
Oud 29 augustus 2006, 14:18   #7
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Niet alle Turkse Koerden staan achter de PKK, verre van. Sommige Koerden die ik hier in België ken hebben de onverdraagzaamheid en het anti-democratisch karakter van de PKK al aan den lijve ondervonden.
een paramilitaire guerilla organisatie kan slechts bestaan bij gratie van het volk. Het feit dat de PKK nog altijd bestaat en gevechten soms succesvol kan winnen toont aan dat de Koerden er niet veel problemen mee hebben..
Oud 29 augustus 2006, 14:24   #8
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Elke organisatie die methodes die geweld op burgers en toeristen gebruiken en mikken zoals bomaanslagen, noem ik gewoon terroristen. Als je als volk wilt opkomen voor je rechten en onderdrukt word kan je enkel geweld gebruiken tegen het leger,politie en doodseskaders.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2006, 14:26   #9
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
een paramilitaire guerilla organisatie kan slechts bestaan bij gratie van het volk. Het feit dat de PKK nog altijd bestaat en gevechten soms succesvol kan winnen toont aan dat de Koerden er niet veel problemen mee hebben..
Het spijt mij, maar de PKK heeft waarschijnlijk al meer Koerden vermoord dan Turken.
Oud 29 augustus 2006, 14:36   #10
Jozef Ostyn

Standaard

Als er ooit een onafhankelijk Koerdistan komt, dan zal dat eerder dankzij de inspanningen van de Iraaks-Koerdische leiders zijn, veeleer dan door het uitzichtloze terrorisme van de PKK.
Oud 29 augustus 2006, 16:59   #11
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

neen, niet onze vlaamse TAK, maar de Koerdische vrijheidsvalken gaan serieus in't offensief tegen Turks imperialisme en bijhorende repressie tegen zij die zich hier niet bij neerleggen.

Ocalan vrij!
Koerdistan vrij!
Koerdische politici,die ervoor uitkomen dat ze Koerd zijn (en niet zozeer "Berg-Turk") hebben het al moeilijk genoeg in de Turkse politiek.Ze zijn vergelijkbaar met Baskische politici in de overgangsfase van het militaire Franco- naar constitutioneel-monarchie-model in Spanje eind jaren 70.
En net als in Spanje met die gekken van de ETA, zijn er in Turkije extremistische pummels die vastbesloten zijn in hun eigen voeten te schieten en meteen nog wat omstaanders mede te nemen in het ongeluk.

Het lijkt wel of ze WILLEN dat de generaals niet uit de Turkse politiek verdwijnen zou je gaan denken
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2006, 19:51   #12
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Toen ik nog veel jonger en onbesuisder was, voelde ik nogal wat sympathie voor groeperingen als ETA, IRA, PKK, PLO, ...

Tot op het moment dat ik in contact kwam met familieleden van ONSCHULDIGE SLACHTOFFERS van de zelfverklaarde vrijheidsstrijders.

Ik word nog steeds 'niet goed' als ik terugdenk aan de schaamte die ik voelde toen ik geconfronteerd werd met de pijn van die mensen.

Van toen af aan was ik radikaal pacifist, en "Gij zult niet doden" werd voor mij zowat de hoogste morele wet.

Ik ben steeds minder geneigd daarvan af te wijken, en vind dat overtreders van deze wet eigenlijk levenslang verdienen, wie ze ook zijn en waarom ze hun wandaad ook stelden. Zonder uitzondering.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2006, 20:25   #13
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik ben steeds minder geneigd daarvan af te wijken, en vind dat overtreders van deze wet eigenlijk levenslang verdienen, wie ze ook zijn en waarom ze hun wandaad ook stelden. Zonder uitzondering.
Ook de koerden?

Zijn zij niet vaak degene die jij "de onschuldige slachtoffers" geweest??
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2006, 20:46   #14
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht

Ook de koerden?

Zijn zij niet vaak degene die jij "de onschuldige slachtoffers" geweest??
Ook de Koerden, largo_w.

Weliswaar zijn velen van hen onschuldige slachtoffers geweest, maar dat neemt niet weg dat sommigen onder hen spijtig genoeg net zo'n erge misdadigers waren/zijn als hun voornaamste vijanden.

Ik zou wellicht 'een oogje dichtknijpen' wanneer een bevolkingsgroep zich 'met de blanke wapenen' verdedigt tegen een invasie-leger, maar zelfs dan zou het mij nog meer verheugen mocht die bevolking voldoende inventief zijn om andere methodes te bedenken om hetzelfde doel - nl. het voorkomen van een bezetting of erger - te bereiken.

Mijn 'held' op dat vlak is de Mahatma Gandhi.

Maar ik maak me weinig illusies, hoor. Ik wéét ook wel dat het bloedvergieten niet van vandaag op morgen zal ophouden, en al helemaal niet omdat ik dat nu zo graag zou willen zien gebeuren.

Ik hoop eigenlijk vooral van ganser harte dat ik er zelf nooit aan begin.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2006, 01:13   #15
Sinistra
Banneling

Sinistra's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verzet? Ik noem dat laf terrorisme. Britse toeristen zijn schuldig aan de "onderdrukking" van de Koerden...yeah right
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be