Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Bekijk resultaten enquête: Stemrecht voor migranten?
Ja 9 16,67%
Ja, als ze hier tien jaar of meer verblijven 4 7,41%
Ja, enkel op gemeentelijk vlak 3 5,56%
Nee, ze moeten maar Belg worden 35 64,81%
Migranten? Opkrassen! 3 5,56%
Aantal stemmers: 54. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 25 september 2003, 19:27   #1
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Moeten migranten onder alle omstandigheden stemrecht krijgen?
Bruno* is offline  
Oud 25 september 2003, 19:30   #2
Celebfin
Provinciaal Statenlid

Celebfin's schermafbeelding

Standaard

Ja, als ze hier meer dan 10 jaar verblijven en dan enkel gemeentelijk.
the time has come to peace the fuck out
Celebfin is offline  
Oud 25 september 2003, 19:32   #3
coosie
Provinciaal Statenlid

coosie's schermafbeelding

Standaard

Euh, ik heb ja gekozen, wie in België woont, moet stemrecht hebben....

Cultuur eindigt waar racisme begint.
coosie is offline  
Oud 25 september 2003, 19:34   #4
Bruno*
Banneling

Standaard

Een interessante vraag is de termijn: na 1 jaar, 10? Of gewoon als ze hier verblijven? (dus ook 1 maand?)
Bruno* is offline  
Oud 25 september 2003, 20:50   #5
Johan Blaekdal
Partijlid

Johan Blaekdal's schermafbeelding

Standaard

Ik zou stemrecht eerder koppelen aan het slagen in een integratieproef (geïntegreerd zijn in de maatschappij),

oftewel aan de Belgische nationaliteit, die zou moeten impliceren dat er in die integratieproef geslaagd is.

Men hoeft voor mij niet Belg te zijn, maar men moet hier toch niet wereldvreemd zijn. Men moet hier inburgeren. Anders kan je elke toerist of buitenlandse student hier stemrecht geven.

Johan Blaekdal is offline  
Oud 25 september 2003, 21:47   #6
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Blaekdal
Ik zou stemrecht eerder koppelen aan het slagen in een integratieproef (geïntegreerd zijn in de maatschappij),

oftewel aan de Belgische nationaliteit, die zou moeten impliceren dat er in die integratieproef geslaagd is.

Men hoeft voor mij niet Belg te zijn, maar men moet hier toch niet wereldvreemd zijn. Men moet hier inburgeren. Anders kan je elke toerist of buitenlandse student hier stemrecht geven.
Hier ga ik mee akkoord, ik ben in principe ook voor migrantenstemrecht maar zou nooit pro stemmen omdat ik eerst stemRECHT voor iedereen wil. Laten we iedereen in Belgie gelijk behandelen, en niet weer een verschil maken tussen "Belgen" en niet-Belgen die hier al jaren als "Belgen" leven, zo schiet je niet op. Ik zie echt niet in waarom er een onderscheid tussen de twee zou moeten zijn.
alpina is offline  
Oud 26 september 2003, 11:07   #7
Jorge
Gouverneur

Jorge's schermafbeelding

Standaard

Ja, omdat ik wel voor een bepaald aantal jaren verblijf in België ben maar 10 jaar te lang vind, vanaf 4 �* 5 jaar. En dan tevens stemplicht of iedereen stemrecht. Maar geen twee maten & gewichten. Samen invoeren met de mogelijkheid voor belgen om een dubbele nationaliteit te hebben.
Jorge is offline  
Oud 26 september 2003, 12:20   #8
Bruno*
Banneling

Standaard

Kan dat nu dan niet?
Bruno* is offline  
Oud 26 september 2003, 14:17   #9
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Ik heb NEEN gestemd. Als ik als Belg in het buitenland zou wonen, zou ik het ook niet meer dan normaal vinden dat ik geen stemrecht heb.
Oud 26 september 2003, 18:26   #10
Brabo
Parlementslid

Brabo's schermafbeelding

Standaard

Ik ben voor stemplicht voor migranten die hier al een aantal jaar (5?) verblijven (en liefst met succes een inburgeringscursus hebben doorlopen). Hetzelfde mag voor mijn part trouwens gelden voor EU-burgers.

Voor de volledigheid de 3 voorstellen die nu op tafel liggen op een rij:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sp.a - Spirit
Indieners Fatma Pehlivan en Lionel Vandenberghe willen niet-EU-burgers die minstens drie jaar in België verblijven actief en passief stemrecht (d.w.z. kiezen en kandidaat zijn) verlenen voor de gemeente- en de provincieraad. De termijn verwijst naar een resolutie in het Europees parlement. Die resolutie beveelt de lidstaten aan om de niet-EU-burgers vanaf drie jaar verblijf passief stemrecht te gunnen.

De niet-EU-burgers die langer dan drie jaar in België verblijven en de EU-burgers zullen automatisch op de kiezerslijsten worden ingeschreven. Op die manier is de opkomstplicht voor alle betrokkenen een feit.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de MR
Indiener Philippe Monfils vertrekt van een verblijf van tenminste vijf jaar. Het stemrecht is enkel passief en geldt uitsluitend voor de gemeente. ,,Ofschoon de gemeente- en de provincieraadsverkiezingen nu gelijktijdig worden gehouden, is de provincie een politiek niveau dat door zijn geografische omvang en zijn politieke rol moeilijker te begrijpen en te vatten is voor een vreemdeling'', staat in de toelichting.

Het toekennen van stemrecht wordt afhankelijk gemaakt van een ,,uitdrukkelijke en voorafgaande verklaring van de betrokkene waaruit blijkt dat hij bereid is onze Grondwet, de wetten van het Belgische volk en het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden na te leven''.

De MR wil niet weten van de automatische inschrijving op de kieslijsten. Migranten die willen stemmen, moeten zich dus eerst inschrijven. De facto geldt zo de opkomstplicht niet. Ook EU-burgers moeten zich op dit ogenblik eerst inschrijven.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de PS
(Kamer en Senaat) Indieners Claude Eerdekens (Kamer) en Philippe Mahoux (Senaat) vertrekken van een verblijf van vijf jaar. Het stemrecht is actief en passief en geldt voor de gemeente en de provincie.

Ook de PS gaat uit van de automatische inschrijving op de kieslijsten. Ambtshalve moet de gemeente hiervan een bewijs aan de betrokkenen sturen.

De kiezers moeten dat bewijs terugzenden vooraleer ze mogen stemmen.
Brabo is offline  
Oud 27 september 2003, 14:00   #11
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Ik heb Nee gestemd om de volgende redenen.

1) Om stemrecht te hebben, dient men Belg te worden.
Dat is nu, via de "Te-Snel-Belg-Wet" vrij eenvoudig.
Door de Belgische nationaliteit aan te vragen, toont men al interesse in het land. Men aanvaardt hiermee de rechten, evenals de plichten.

2) Het kan niet zo zijn dat men stemRECHT geeft aan niet-Belgen, terwijl er een stemPLICHT geldt voor Belgen.

3) Een inburgeringsproef, gekoppeld aan een proefperiode van 10 jaar veroordelingsvrij zijn, zou het enige alternatief moeten zijn voor die "Te-Snel-Belg-Wet". Als dit de regel zou zijn, dan kunnen wat mij betreft, de mensen in de proefperiode perfect stemplicht hebben.
Nadien zijn ze evengoed Belg met evenveel rechten en plichten.

De enige constante is verandering...
Rudy Van Nespen is offline  
Oud 27 september 2003, 14:58   #12
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Geen stemrecht voor migranten.
Belgen kunnen om bepaalde redenen hun stemrecht verliezen.
Bij vreemdelingen is geen controle op hun verleden.
Bobke is offline  
Oud 28 september 2003, 13:02   #13
Quicky
Gouverneur

Quicky's schermafbeelding

Standaard

Ja, als ze Belg worden en ze kunnen Belg worden door een inburgeringscursus te volgen en daarna een examen afleggen en daarvoor slagen, pas dan kan men stemrecht ontvangen.
Quicky is offline  
Oud 28 september 2003, 14:43   #14
Stefanie
Minister-President

Standaard

Spirit is TEGEN de regionalisering van het stemrecht, zoals de VLD voorstelt. Waarom???!! Ze waren wel VOOR de regionalisering van de wapenleveringen!
Stefanie is offline  
Oud 28 september 2003, 15:03   #15
El Cid
Gouverneur

El Cid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Spirit is TEGEN de regionalisering van het stemrecht, zoals de VLD voorstelt. Waarom???!! Ze waren wel VOOR de regionalisering van de wapenleveringen!
Waarom? Omdat ze dan mogen fluiten naar de extra stemmen die ze via SPA binnen krijgen van al de buitenlanders.

Wil je stemmen, doe dan de moeite om je lot met dat van België te verbinden en word Belg. Studenten mogen niet in hun gaststad stemmen, Migranten blijkbaar wel.
El Cid is offline  
Oud 28 september 2003, 15:06   #16
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Beste Stefanie,

in vele berichten heb je al laten uitschijnen dat je niet veel begrijpt van binnenlandse politiek. Spirit is in een kartel met de SP.a en is voor vreemdelingenstemrecht, de VLD niet. Wanneer het regionaal wordt, is er nog een kans dat het vreemdelingenstemrecht er niet zou doorkomen.
Bruno* is offline  
Oud 28 september 2003, 15:11   #17
Stefanie
Minister-President

Standaard

Jamaar, 't is spiRit. Stond die r niet voor regionaal of zoiets?
Stefanie is offline  
Oud 28 september 2003, 15:14   #18
Bruno*
Banneling

Standaard

Inderdaad. Maar wat wil u nu aantonen? Waarom is Spirit niet alleen naar de verkiezingen gegaan, volgens u?
Bruno* is offline  
Oud 28 september 2003, 15:17   #19
Stefanie
Minister-President

Standaard

Ik probeer niks aan te tonen. Ik zeg alleen: "Wat voor regionalisten zijn dat nu??!! " Da's alles. Wel lijkt het erop dat deze ex-VUers nu de Waalse belangen dienen (regionalisering van de wapenuitvoer kon wel).
Stefanie is offline  
Oud 28 september 2003, 17:37   #20
DaBlacky
Europees Commissaris

DaBlacky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik probeer niks aan te tonen. Ik zeg alleen: "Wat voor regionalisten zijn dat nu??!! " Da's alles. Wel lijkt het erop dat deze ex-VUers nu de Waalse belangen dienen (regionalisering van de wapenuitvoer kon wel).
België is ook een regio
DaBlacky is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be