Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 september 2006, 18:56   #1
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard europese ruimtesonde

Citaat:
<H1>Europe's spacecraft hits the moon
Citaat:

POSTED: 1344 GMT (2144 HKT), September 3, 2006

var clickExpire = "10/3/2006";Adjust font size:

DARMSTADT, Germany (AP) -- Europe's first spacecraft to the moon ended its three-year mission Sunday by crashing into the lunar surface in a volcanic plane called the Lake of Excellence, to a round of applause in the mission control room in Germany.
Hitting at 2 kilometers per second, the impact of the SMART-1 spacecraft was expected to leave a 3-meter-by-10-meter crater and send dust kilometers above the surface.
Observatories watched the event from Earth and scientists hoped the cloud of dust and debris would provide clues to the geological composition of the site.
"That's it -- we are in the Lake of Excellence," said spacecraft operations chief Octavio Camino as applause broke out in mission control in Darmstadt, Germany. "We have landed."
Minutes later, officials showed off a picture captured by an observatory in Hawaii displaying a bright flash from the impact.
The spacecraft is at the end of a three-year mission that scanned the lunar surface from orbit and tested a new, efficient, ion-propulsion system that officials hope to use on future interplanetary missions.
Launched into Earth's orbit by an Ariane-5 booster rocket from Kourou, French Guiana, in September 2003, SMART-1 used its ion engine to slowly raise its orbit over 14 months until the moon's gravity grabbed it.
The engine, which uses electricity from the craft's solar panels to produce a stream of charged particles called ions, generates only small amounts of thrust but only needed 80 kilograms of xenon fuel.
The craft's X-ray and infrared spectrometers have gathered information about the moon's geology that scientists hope will advance their knowledge about how the moon's surface evolved and test theories about how the moon came into being.
In a scare on Saturday, mission officials said they had to raise the low point of the spacecraft's orbit by 600 meters by using its positioning thrusters to avoid the 1.5 kilometer-high rim of a lunar crater.
Had the orbit not been raised the craft would have crashed one orbit too soon, making the impact difficult or impossible to observe.
SMART-1, a cube measuring roughly a meter on each side, took the long way to the moon -- more than 100 million kilometers instead of the direct route of 350,000 to 400,000 kilometers.
But the European Space Agency did it for a relatively cheap €110 million ($140 million).
The spacecraft has also been taking high-resolution pictures of the surface with a miniaturized camera.
</H1>
Begrijp me niet verkeerd, ik ben er niet op tegen maar ik wil wederom gewoon een ander punt aanhalen.

Deze keer is het europa die geld spendeerde aan ruimtevaart projecten, niet de amerikaanse NASA. Waar zijn opnieuw de klagers die vinden dat ze dat geld beter hadden kunnen spenderen aan hulp voor de armen?

110 millioen euro...kan je al wat mee doen é.

Laatst gewijzigd door illwill : 3 september 2006 om 18:56.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2006, 19:02   #2
KrisKras
Banneling

KrisKras's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
</H1>
Begrijp me niet verkeerd, ik ben er niet op tegen maar ik wil wederom gewoon een ander punt aanhalen.

Deze keer is het europa die geld spendeerde aan ruimtevaart projecten, niet de amerikaanse NASA. Waar zijn opnieuw de klagers die vinden dat ze dat geld beter hadden kunnen spenderen aan hulp voor de armen?

Als mensen niet spontaan negatief worden probeer jij de negativiteit eruit te sleuren of wa? Jij moet toch een somber persoon zijn in't echte leven, mja, t'is uw leven he.

Voor de rest, een geslaagde test van ionen aandrijving, niet. We zouden beter wat meer geld in ruimtevaart investeren en wa minder in het zoeken van manieren om mekaar steeds efficiënter af te maken.
KrisKras is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2006, 19:24   #3
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KrisKras Bekijk bericht
Als mensen niet spontaan negatief worden probeer jij de negativiteit eruit te sleuren of wa? Jij moet toch een somber persoon zijn in't echte leven, mja, t'is uw leven he.
idd

bovendien heb ik hier nog niet al teveel mensen geweten die die stelling innemen... en die enkele uitzonderingen die dat doen spreken zich dan algemeen uit
dat dat naar aanleiding zou geweest zijn van alweer een vs-project is dan de evidentie zelve

Citaat:
Voor de rest, een geslaagde test van ionen aandrijving, niet.
veelbelovend... eindelijk

Citaat:
We zouden beter wat meer geld in ruimtevaart investeren en wa minder in het zoeken van manieren om mekaar steeds efficiënter af te maken.
als dit slechts de enigste keuzen zijn ?... natuurlijk

Laatst gewijzigd door praha : 3 september 2006 om 19:24.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2006, 19:29   #4
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
</H1>

Wat zouden we zijn zonder ruimtevaart?

Heel veel technologie dat we thuis, op het werk of als hobby gebruiken is van de ruimtevaarttechnologie afkomstig.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2006, 20:30   #5
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Dit lijkt mij een zeer goede zaak. Een zeldzaam voorbeeld van zeer goede en positieve Europese samenwerking.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2006, 20:34   #6
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Europe's first spacecraft to the moon ended its three-year mission Sunday by crashing into the lunar surface in a volcanic plane called the Lake of Excellence, to a round of applause in the mission control room in Germany.
Zouden ze van de impact gebruik maken om de hypothese van de holle maan te testen?
Oud 3 september 2006, 21:30   #7
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Zouden ze van de impact gebruik maken om de hypothese van de holle maan te testen?
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2006, 21:44   #8
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je kan het opzoeken op hun website

http://www.esa.int/esaCP/index.html
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2006, 17:53   #9
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Voor de rest, een geslaagde test van ionen aandrijving, niet. We zouden beter wat meer geld in ruimtevaart investeren en wa minder in het zoeken van manieren om mekaar steeds efficiënter af te maken.
Je geloofd wat je zelf wil hoor. Als jij denkt dat ik een somber leven heb...tja wie ben ik om jou droomwereldje te laten instorten.

Ik probeer niets negatiefs uit mensen te sleuren, ik probeer alleen maar duidelijk te maken hoe diep sommigen hun haat tov de vs is en hoe blind hun negativiteit is wanneer de vs iets doet of een ander.
Waarom is een geld dat de VS uitgeeft aan ruimtevaart negatief en dat van europa niet? Leg me dat eens uit als je wil.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2006, 19:56   #10
Djiezes
Europees Commissaris

Djiezes's schermafbeelding

Standaard

110 miljoen is trouwens peanuts voor een ruimtevaartproject van deze omvang. Daar kan de dollarverslindende NASA nog serieuze lessen uit trekken.
Djiezes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2006, 20:44   #11
KrisKras
Banneling

Standaard

Citaat:
Je geloofd wat je zelf wil hoor. Als jij denkt dat ik een somber leven heb...tja wie ben ik om jou droomwereldje te laten instorten.

Ik probeer niets negatiefs uit mensen te sleuren, ik probeer alleen maar duidelijk te maken hoe diep sommigen hun haat tov de vs is en hoe blind hun negativiteit is wanneer de vs iets doet of een ander.
Waarom is een geld dat de VS uitgeeft aan ruimtevaart negatief en dat van europa niet? Leg me dat eens uit als je wil.
Het spijt me, maar dit:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill
Waar zijn opnieuw de klagers die vinden dat ze dat geld beter hadden kunnen spenderen aan hulp voor de armen?
noem ik negatieviteit uit de mensen broberen te sleuren. Probeer de dingen vanuit een positieve kant te benaderen, je zult zien, je krijgt veel meer mooie dingen terug van andere mensen.
Oud 4 september 2006, 20:46   #12
KrisKras
Banneling

Standaard

Citaat:
Holle maan? Iedereen weet toch dat de maan uit kaas bestaat:

http://moon.google.com

en inzoomen tot je niemeer kan!
Oud 4 september 2006, 20:55   #13
Apocalyps
Minister

Apocalyps's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We zouden beter wat meer geld in ruimtevaart investeren....
En flink wat minder in de wapenindustrie.
Oud 4 september 2006, 21:13   #14
KrisKras
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps Bekijk bericht
En flink wat minder in de wapenindustrie.
Volledig mee akkoord!

Citaat:
We zouden beter wat meer geld in ruimtevaart investeren en wa minder in het zoeken van manieren om mekaar steeds efficiënter af te maken.
Oud 4 september 2006, 21:25   #15
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Juist
Oud 4 september 2006, 21:29   #16
Apocalyps
Minister

Apocalyps's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volledig mee akkoord!

De vermoeidheid slaat toe.
Oud 4 september 2006, 21:38   #17
KrisKras
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps Bekijk bericht
De vermoeidheid slaat toe.

hehe, ik ken da, al 48 uur nie geslapen, VEEL te veel werk!!! aaaahhhh
Oud 4 september 2006, 23:40   #18
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Even rustig de feiten :

De NASA geeft elk jaar ongeveer 16 miljard US dollars uit. Het jaarlijks budget van de ESA ligt ergens tussen 2,9 en 3 miljard Euro.

(Vergelijk dit zeker ook met de 419 miljard US dollars dit jaar toegereikt aan defensie)

http://en.wikipedia.org/wiki/NASA_Budget
(ik weet het :Wikipedia is niet betrouwbaar, als ik een betere bron heb verander ik het)
http://www.esa.int/esaCP/SEMXU6W4QWD_Belgium_du_0.html

Laatst gewijzigd door evilbu : 4 september 2006 om 23:48.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2006, 23:42   #19
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Even rustig de feiten :

De NASA geeft elk jaar ongeveer 16 miljard US dollars uit. Het jaarlijks budget van de ESA ligt ergens tussen 2,9 en 3 miljard Euro.

http://en.wikipedia.org/wiki/NASA_Budget
(ik weet het :Wikipedia is niet betrouwbaar, als ik een betere bron heb verander ik het)
http://www.esa.int/esaCP/SEMXU6W4QWD_Belgium_du_0.html
Ja maar de ESA schiet geen mensen in de lucht, NASA wel
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2006, 00:03   #20
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad, grofweg 7 miljard dollar daarvan gaat naar de Space Shuttle en de deelname van de VSA aan het International Space Station. Wat is je punt? Ik wil maar zeggen dat onze deelname kleiner is.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be