Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 september 2006, 00:35   #1
oliepiek
Banneling

oliepiek's schermafbeelding

Standaard Martelingen in Irak vandaag "erger dan onder Saddam" - VN chief anti-torture expert

We wisten al dat het aantal dodelijke slachtoffers onder de Amerikaanse bezetting vele malen hoger ligt dan ten tijde van Saddam. Vandaag blijkt ook dat de martel- en folterpraktijken van het huidige regime veel harder en wreder zijn.

Citaat:
Iraq torture 'worse after Saddam'

Torture may be worse now in Iraq than under former leader Saddam Hussein, the UN's chief anti-torture expert says.

Manfred Nowak said the situation in Iraq was "out of control", with abuses being committed by security forces, militia groups and anti-US insurgents.

Bodies found in the Baghdad morgue "often bear signs of severe torture", said the human rights office of the UN Assistance Mission in Iraq in a report.

The wounds confirmed reports given by refugees from Iraq, Mr Nowak said.

He told journalists at a briefing in Geneva that he had yet to visit Iraq, but he was able to base his information on autopsies and interviews with Iraqis in neighbouring Jordan.

"What most people tell you is that the situation as far as torture is concerned now in Iraq is totally out of hand," the Austrian law professor said.

"The situation is so bad many people say it is worse than it has been in the times of Saddam Hussein," he added.

Brutal methods
The UN report says detainees' bodies often show signs of beating using electrical cables, wounds in heads and genitals, broken legs and hands, electric and cigarette burns.

Bodies found at the Baghdad mortuary "often bear signs of severe torture including acid-induced injuries and burns caused by chemical substances".

Many bodies have missing skin, broken bones, back, hands and legs, missing eyes, missing teeth and wounds caused by power drills or nails, the UN report says.

Victims come from prisons run by US-led multinational forces as well as by the ministries of interior and defence and private militias, the report said.

The most brutal torture methods were employed by private militias, Mr Nowak told journalists.

The report also says the frequency of sectarian bloodletting means bodies are often found which "bear signs indicating that the victims have been brutally tortured before their extra-judicial execution".

It concludes that torture threatens "the very fabric of the country" as victims exact their own revenge and fuel further violence.

Mr Nowak said he would like to visit Iraq in person, but the current situation would not allow him to prepare an accurate report, because it would not be safe to leave Baghdad's heavily guarded Green Zone where the Iraqi government and US leadership are situated.

http://newsvote.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/5368360.stm
Dat is niet goed hé.

Zou het niet beter zijn Saddam terug tot staatshoofd te maken? Wellicht is hij nog de minst kwade optie. De tyran mag dan al een wrede psychopaat geweest zijn, zijn doodseskaders sneden hun slachtoffers tenminste niet in stukken. Of toch niet met plezier, in tegenstelling tot die van het huidige regime.

Eén ding staat vast: het bewind onder Amerikaanse curatele is vele malen dodelijker, wreder en bloediger dan het Saddam regiem in zijn slechtste dagen.

Laatst gewijzigd door oliepiek : 22 september 2006 om 00:38.
oliepiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2006, 07:29   #2
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Zelfs de moslimterroristen zijn wss volgens olieflop beter dan de Amerikanen...

In brutaliteit zullen, buiten de Chinezen en de Noord-Koreanen, wss de Russen de grootste onmensen zijn... Als we de zeldzame berichten vanuit Tsjetjenoië mogen geloven...

Maar het fijne weten we er natuurlijk niet van, omdat onze oorlogsjournalisten ofwel Terzake op Zaterdag presenteren ofwel het laatste nieuws van de Amerikaanse orkanen verslaen...

Johan De Poorter zou die betaald worden voor zijn objectieve 'koetjes en kalfjes'?...

Laatst gewijzigd door Chipie : 22 september 2006 om 07:30.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2006, 07:58   #3
Apocalyps
Minister

Apocalyps's schermafbeelding

Standaard

Irak is een broeinest van terroristen en Afganistan met de wederopstanding van de Taliban wederom een opium paradijs geworden. De Bush administratie heeft goed werk geleverd, alleszins toch voor de wapen-industrie.
Oud 22 september 2006, 12:42   #4
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Zelfs de moslimterroristen zijn wss volgens olieflop beter dan de Amerikanen...

In brutaliteit zullen, buiten de Chinezen en de Noord-Koreanen, wss de Russen de grootste onmensen zijn... Als we de zeldzame berichten vanuit Tsjetjenoië mogen geloven...

Maar het fijne weten we er natuurlijk niet van, omdat onze oorlogsjournalisten ofwel Terzake op Zaterdag presenteren ofwel het laatste nieuws van de Amerikaanse orkanen verslaen...

Johan De Poorter zou die betaald worden voor zijn objectieve 'koetjes en kalfjes'?...
Dit is zo typisch voor simplistisch rechts: elke vorm van kritiek op de verschrikkelijk stompzinnige aanpak van de VS van hun "war on terror" wordt goedgepraat met een verwijzing naar de moslimterroristen of de Russen in Tsjetjsenië. Ik ben absoluut geen voorstander van fundamentalistische terroristen, noch van hun ideologie, noch van hun methodes. De acties van Poetin in Tsjetsjenië zijn inderdaad verschrikkelijk en worden onvoldoende belicht in de media. Maar dat is nog geen reden om te zwijgen over de stommiteiten van de Bush-administratie. Er is immers een belangrijk verschil tussen de gruweldaden gepleegd door de VS, en diegene die door islamfundamentalisten, Putin, ... worden gepleegd: de VS pretendeert in onze naam te spreken. De Irak-oorlog wordt zogezegd gevoerd om onze vrijheid en democratie te beschermen. Al Qaeda zijn een bende klootzakken, maar ze beweren niet in mijn naam te spreken. Maar als de VS werkelijk de verdediger van freedom and democracy is of wil zijn, dan is het niet meer dan normaal dat ze aan veel hogere normen moeten beantwoorden dan hun tegenstanders. Tot nu toe zijn ze hier totaal niet in geslaagd, integendeel. De war on terror heeft zowel in hun eigen land als in de rest van de westerse democratieën de democratische vrijheden aangetast: privacy, het recht op habeas corpus, een eerlijke rechtsgang, het verbod op marteling,... Wanneer een democratie oorlog voert tegen een niet-democratische tegenstander, dan is de democratie verplicht om alle regels te respecteren, of het land houdt op een echte democratie te zijn. Het feit dat de tegenstander zich niet aan deze normen houdt, is absoluut geen reden om dit evenmin te doen. Burgerdoelwitten die worden geviseerd, fosforbommen en verarmd uranium, geheime foltergevangenissen,... zijn niet alleen zeer slechte reclame voor het westen, maar ze tasten ook de democratie van binnenuit aan, als een kankergezwel.
Oud 22 september 2006, 12:57   #5
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
Dit is zo typisch voor simplistisch rechts: elke vorm van kritiek op de verschrikkelijk stompzinnige aanpak van de VS van hun "war on terror" wordt goedgepraat met een verwijzing naar de moslimterroristen of de Russen in Tsjetjsenië. Ik ben absoluut geen voorstander van fundamentalistische terroristen, noch van hun ideologie, noch van hun methodes. De acties van Poetin in Tsjetsjenië zijn inderdaad verschrikkelijk en worden onvoldoende belicht in de media. Maar dat is nog geen reden om te zwijgen over de stommiteiten van de Bush-administratie. Er is immers een belangrijk verschil tussen de gruweldaden gepleegd door de VS, en diegene die door islamfundamentalisten, Putin, ... worden gepleegd: de VS pretendeert in onze naam te spreken. De Irak-oorlog wordt zogezegd gevoerd om onze vrijheid en democratie te beschermen. Al Qaeda zijn een bende klootzakken, maar ze beweren niet in mijn naam te spreken. Maar als de VS werkelijk de verdediger van freedom and democracy is of wil zijn, dan is het niet meer dan normaal dat ze aan veel hogere normen moeten beantwoorden dan hun tegenstanders. Tot nu toe zijn ze hier totaal niet in geslaagd, integendeel. De war on terror heeft zowel in hun eigen land als in de rest van de westerse democratieën de democratische vrijheden aangetast: privacy, het recht op habeas corpus, een eerlijke rechtsgang, het verbod op marteling,... Wanneer een democratie oorlog voert tegen een niet-democratische tegenstander, dan is de democratie verplicht om alle regels te respecteren, of het land houdt op een echte democratie te zijn. Het feit dat de tegenstander zich niet aan deze normen houdt, is absoluut geen reden om dit evenmin te doen. Burgerdoelwitten die worden geviseerd, fosforbommen en verarmd uranium, geheime foltergevangenissen,... zijn niet alleen zeer slechte reclame voor het westen, maar ze tasten ook de democratie van binnenuit aan, als een kankergezwel.
En omdat de media (en de meeste forumleden in gebreke blijven), haal ik dat regelmatig, gratis, aan...

Of mag dat niet van arrogant links?

En ik zou U eens irl oorlog willen zien voeren tegen een niet-democratische tegenstander met middelen die de democratische vrijheden niet aantasten (privacy, het recht op habeas corpus, een eerlijke rechtsgang, het verbod op harde ondervraginsmethoden)...

Hoe stelt U een 'democratische oolrog' voor?

Echte misdaden moeten natuurlijk aangeklaagd worden... Maar ook (en vooral) in de niet-democratische landen...
Onze voornaamste handelspartners/vrienden gaan binnenkort China en Rusland zijn, dus laat ons daar vooral over zwijgen...
Oud 22 september 2006, 13:18   #6
Dr. Strangelove
Minister

Standaard

Citaat:
En omdat de media (en de meeste forumleden in gebreke blijven), haal ik dat regelmatig, gratis, aan...

Of mag dat niet van arrogant links?

En ik zou U eens irl oorlog willen zien voeren tegen een niet-democratische tegenstander met middelen die de democratische vrijheden niet aantasten (privacy, het recht op habeas corpus, een eerlijke rechtsgang, het verbod op harde ondervraginsmethoden)...

Hoe stelt U een 'democratische oolrog' voor?

Echte misdaden moeten natuurlijk aangeklaagd worden... Maar ook (en vooral) in de niet-democratische landen...
Onze voornaamste handelspartners/vrienden gaan binnenkort China en Rusland zijn, dus laat ons daar vooral over zwijgen...
Ik heb nog nooit gezwegen over China of Rusland. Ik behoor namelijk niet tot "simplistisch links". Als je mij niet gelooft, lees dan mijn andere posts, over Darfur bvb, waar ik duidelijk de betrokkenheid van China aanklaag.
Ik heb geen blauwdruk voorhanden voor een "democratische oorlog", zo arrogant ben ik nu ook weer niet . Maar aangezien het gemakkelijker is om te zien wat niet werkt dan om iets te vinden wat wel werkt, is het mij in ieder geval duidelijk dat de huidige methode die door de VS wordt toegepast, er niet in slaagt om de "hearts and minds" van de lokale bevolking te winnen. En dat was toch de bedoeling, niet? Of behoor jij tot die groep van labiele geesten die alle mensen in het midden-oosten liever uigeroeid ziet?
Oud 22 september 2006, 13:19   #7
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
Ik heb nog nooit gezwegen over China of Rusland. Ik behoor namelijk niet tot "simplistisch links". Als je mij niet gelooft, lees dan mijn andere posts, over Darfur bvb, waar ik duidelijk de betrokkenheid van China aanklaag.
Ik heb geen blauwdruk voorhanden voor een "democratische oorlog", zo arrogant ben ik nu ook weer niet . Maar aangezien het gemakkelijker is om te zien wat niet werkt dan om iets te vinden wat wel werkt, is het mij in ieder geval duidelijk dat de huidige methode die door de VS wordt toegepast, er niet in slaagt om de "hearts and minds" van de lokale bevolking te winnen. En dat was toch de bedoeling, niet? Of behoor jij tot die groep van labiele geesten die alle mensen in het midden-oosten liever uigeroeid ziet?
Toch arrogant links...
Oud 22 september 2006, 13:47   #8
Dr. Strangelove
Minister

Standaard

Citaat:
Toch arrogant links...
Ik heb slechts een vraag gesteld, geen oordeel uitgesproken. Ik heb nog geen antwoord gekregen : een simpel "ja" of "nee" is voldoende, maar voel je vrij om je gedachten te verduidelijken. Dat mag van mij . En ik mag zeggen als ik het onzin vindt of niet.
Oud 22 september 2006, 13:49   #9
Dr. Strangelove
Minister

Standaard

Fuck, tik ik nu wel een dt-fout zeker. Daar gaat mijn imago van arrogante super-intellectueel.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2006, 16:11   #10
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mag ik eraan herinneren dat het verhaal in Iraaks koerdistan kompleet tegengesteld is.....

Daar zijn er hoogstens nog een paar duizend VS-militairen tegelijk,de Koerdische milities zijn afschrikwekkend genoeg,De Al-Quiada-boys en aanverwanten plegen wel af en toe eens een bommetje,maar het kost hen duidelijk grote moeite daar nog iets te coordineren.

Westerlingen,al dan niet gewapend,lopen in vrijwel gans Iraaks Koerdistan tamelijk ongestoord rond.

De Koerdische leden in de Iraakse regering,beseffend dat ze in een ruig gedeelte van de wereld leven met jaloerse buren, willen wel loyaal zijn aan een verenigd Irak,maar met maximale verdeling van bevoegdheden,zodat oude frustraties niet meer kunnen opborrelen,en geen enkele partij echt de overhand krijgt op Nationaal niveau..(dit komt me heel erg bekend voor )

Al-Quaida en Sunnitische aanhangsels proberen door een taktiek van "gruwelijkheid" een burgeroorlog te ontketenen tegen de Sji'a.Totnogtoe reageert de andere partij blijkbaar met een taktiek van lik-op-stuk...."Etnic-cleansing" en gevulde mortuariums zijn het gevolg.Ze dromen blijkbaar van een nieuwe golfoorlog tussen de twee voornaamste strekkingen in de Islam....(rust,economische bloei en orde zijn dodelijk voor dergelijke organisaties)

Buurland Iran neemt het totnogtoe erg kalm op...eigenlijk

De VS-troepen kunnen hieraan eigenlijk niks meer doen.......dit moeten de Arabische mensen ZELF doen,zoals hun buren,de Koerdische clans besloten hebben hun burgeroorlogen stil te leggen,en beloond werden met het grootste aaneengesloten-Koerdisch gebied uit de geschiedenis....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2006, 16:18   #11
pinbag
Parlementsvoorzitter

pinbag's schermafbeelding

Standaard

We hebben niets te zoeken in het midden oosten.
pinbag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2006, 20:02   #12
FreedomAndLiberty
Burger

FreedomAndLiberty's schermafbeelding

Standaard

Idd, maar wanneer gaat de VS dat inzien? Van hun "WorldCop"droom moeten ze toch dringend beseffen dat dat echt onmogelijk is, moreel, sociaal, nationaal, enz...
FreedomAndLiberty is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2006, 14:22   #13
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FreedomAndLiberty Bekijk bericht
Idd, maar wanneer gaat de VS dat inzien? Van hun "WorldCop"droom moeten ze toch dringend beseffen dat dat echt onmogelijk is, moreel, sociaal, nationaal, enz...

Misschien ziet U (nog) niet in dat de VS al een tijdje van geen tel meer is op de gebeurtenissen in Irak?VS-troepen beseffen het al een tijdje.....het moet een raar gevoel zijn om voor "gewapende toeschouwer" te moeten spelen in al die gebieden buiten Koerdistan.

Nu gebeurt dus wat Saddam Hoessein,met zijn eigen politiek van verschrikking,en voor eigen nut en voordeel,tegengehouden heeft zolang hij aan de macht was.

Nu zien we dus WAAROM er diktators opduiken,mensen die in een omgeving van wanorde en onwil tot samenwerking,met een mes in het donker als het moet,met een duwtje over de afgrond als het kan, zelf de touwtjes overnemen....Tot er niks meer functioneert ZONDER hen.....

Het is dom "plotsklaps" een veiligheidsknop om te leggen als je niet zeker weet dat jij en jij alleen de vinger aan de trekker hebt.....
Oud 24 september 2006, 12:51   #14
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oliepiek Bekijk bericht
We wisten al dat het aantal dodelijke slachtoffers onder de Amerikaanse bezetting vele malen hoger ligt dan ten tijde van Saddam. Vandaag blijkt ook dat de martel- en folterpraktijken van het huidige regime veel harder en wreder zijn.

Dat is niet goed hé.

Zou het niet beter zijn Saddam terug tot staatshoofd te maken? Wellicht is hij nog de minst kwade optie. De tyran mag dan al een wrede psychopaat geweest zijn, zijn doodseskaders sneden hun slachtoffers tenminste niet in stukken. Of toch niet met plezier, in tegenstelling tot die van het huidige regime.

Eén ding staat vast: het bewind onder Amerikaanse curatele is vele malen dodelijker, wreder en bloediger dan het Saddam regiem in zijn slechtste dagen.
Bewijzen voorleggen en de schuldigen straffen.

Niet een andere moordenaar terug brengen, wat is dat nu voor onzin. Gaan we nu al ijveren voor een moordenaar aan de macht? Waar gaan we naartoe?
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2006, 14:10   #15
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht

Niet een andere moordenaar terug brengen, wat is dat nu voor onzin. Gaan we nu al ijveren voor een moordenaar aan de macht? Waar gaan we naartoe?
Dat voorstel is niet zonder enige ironie denk ik,ik heb het zelf ook al een paar maal geponeerd.

Maar euh....Wie anders dan een massa-moordenaar zal Centraal- en Zuid-Irak kunnen regeren denk je?
Oud 24 september 2006, 14:12   #16
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht

Voor u moeten de bewijzen bewezen worden etc...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2006, 15:33   #17
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Dat voorstel is niet zonder enige ironie denk ik,ik heb het zelf ook al een paar maal geponeerd.

Maar euh....Wie anders dan een massa-moordenaar zal Centraal- en Zuid-Irak kunnen regeren denk je?
Ironie of niet, dat is toch waar wij als westerse maatschappij voor staan of niet?

Geen nieuwe massamoordenaar allesinds. Ben je echt voor het in stand houden van regimes daar onder leiding van een moordenaar? Ik alvast niet. Hoeveel jaar het ook mag gaan duren, de toekomst betekent geen nieuwe moordenaar aan de top. Eerst klagen over BUsh en amerika die zogezegt een moordenaar gesteunt hebben en nu plots weer zelf ijveren voor een nieuwe moordenaar aan de top? Klopt ergens niet é, oftewel vind je dat Bush alles perfect heeft gedaan
Oud 24 september 2006, 15:35   #18
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Voor u moeten de bewijzen bewezen worden etc...
Nee, dergelijke feiten moeten bewezen worden.

Jij bent een moordenaar...moet ook niet bewezen worden?
Oud 24 september 2006, 16:22   #19
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Nowak zal waarschijnlijk de chemische aanvallen op de Koerden vergeten zijn, de massale uitdrijvingen van Shia's uit hun huizen om een bestaan te gaan krabben van rotsen.
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2006, 21:36   #20
FreedomAndLiberty
Burger

FreedomAndLiberty's schermafbeelding

Standaard

Correctieke: Wat Nowak zegt is dat de martelingen verergert zijn, niet dat het (onmenselijke) beleid verslechtert is. (Zeggen dat er iets goed voor in de plaats is gekomen is ook een leugen
FreedomAndLiberty is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be