Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 oktober 2002, 17:25   #1
jimmyl
Partijlid
 
Geregistreerd: 14 juli 2002
Berichten: 231
Standaard

Vandaag weer in het nieuws ivm sabena. Suissair heeft express beloften gedaan die ze niet konden waarmaken. Wisten dat toen al. Puur fraude dus... Men kan echter suissair niet meer vervolgen ze zijn failliet. De nieuwe zwitserse maatschappij is eigenlijk exact hetzelfde maar toch anders. Net zoals Sn brussels airlines. Men laat sabena failliet gaan, dada schulden en men geeft sabena nieuwe naam en men begint opnieuw.

Net als bij l&h, seghers bt, ... stuk voor stuk hadden deze bedrijven overnemers nog voor het faillissement. Maar overnemers wachtten liever. Hoe zou je zelf zijn. Na faillissement zijn alle schulden immers weg. Liever failliet en dan kopen dan ineens overnemen.

Iets in mij zegt dat dit allemaal een beetje pervers is.

jimmyl
jimmyl is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2002, 01:44   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.242
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Bof, hoe een firma, die al zoveel jaren in de rode cijfer draait ,toch het idee had(of opgedrongen kreeg)een nieuwe vliegtuigvloot te bestellen waar kleine landen jaloers op zouden worden.

Oftewel,zoals het dossier NMBS.
"Waar politiek en zaken elkaar raken, zitten ze in de hun burgers zakken."

Seghers BT,uit eigen ervaring ken ik die firma,mijn werkgever werkte er redelijk mee samen als onderleverancier van bepaalde delen,en we doen/ deden ook het onderhoud/reparatie/opstart van die dingen.
Ik snap niet dat een firma die zo'n grote opdrachten in zo'n grote hoeveelheden had(zelfs nu nog kunnen ze hun werknemers een paar jaar aan het werk houden met de lopende opdrachten)toch de mist in kon gaan.
Ik heb zo mijn eigen bedenkingen:wie zijn zakken puilen uit?De Banken, of de nu Ex eigenaars,of de aandeelhouders-tja,ook de ex eigenaars dus.

L&H, ook zo een raar geval, de ene moment de belegging van de eeuw,de andere moment een zeepbel gebakken lucht.
Nu is die gebakken lucht ook hetgeen wat ze verkochten nietwaar.Digitale informatie is niet meer dan juist geordende nullen en eenen.
Ook bevalt me de complot theorie wel.Past nogal mooi in het verhaaltje,zelfs zo simpel.

Een klein bedrijfje heeft de mogelijkheid om vertaalprogramma's te maken die zelfs gesproken woorden kunnen omzetten,van de ene taal naar de andere,of codering en de bijhorende decodering makkelijk en vlot te laten verlopen.
Zeer vervelend voor de geheime dienst die dezelfde basis technologie gebruikt om dezelfde trukken op spionagevlak toe te passen.
Ook heb je geen grip op dat vervelend firmaatje,waar de locale politici trots op zijn.
Dan maar de slinkse toer op.
A, Je creeert nepfirma's die grote orders plaatsen,maar wel achter een lokaal filiaal van die firma vragen.
B Je voorziet een firmaatje dat die lokale belangens kan behartigen.Dat zich op de juiste moment aanbied.
C Je zorgt dat er een grote kapitaalsstroom over en weer gaat, samen met de technologie die je wil blokeren/hebben.
D je doekt en verwijdert de bestellende firma's op, en het lokale kantoor laat je knoeien zodanig het grootschaliger lijkt dan het is.
E je laat de beurs daarvan horen.
Succes gegarandeert.

Een ander praktijkverhaal.Dit heeft niet tot een fallissement geleid,maar het bedrijf draait nu al een paar jaar pyramide.

Verkopers brengen grote opdrachten binnen,maar met een boeteclausule.In de oliesector niet abnormaal,tegen dan moet dat klaar zijn of er worden miljoenen verloren door gederfde productie.
Nu houden de verkopers geen rekening met het feit(of net wel)dat alle producten een variatie zijn die op de maat van de klant word gemaakt,geen seriewerk zoals een auto.
Op een bepaald moment de arbeiders overuren doen dat het niet meer mooi is om alles op tijd af te krijgen.We halen het niet, je kan nu eenmaal geen 1000 manuren in 500 effective manuren steken.
Dus de firma levert te laat.De boete was eigenlijk zodanig dat het product gratis geleverd werd.
Niet 1 keer,maar verschillende keren na elkaar.
Tot er iemand eens ging kijken naar de verkoopsdata en welke verkopers(een vakbondsafgevaardigde die de overuren beu was)de bestellingen in die periodehadden verzorgt.
Bleek dat 1 verkoper systematisch "dringende" bestellingen binnenbracht.
Verdere uitpluizing bracht ook de nieuwe wagens en villa aan het licht.
Verklaring.Simpel.De verkoprs kregen een bonus op hun basisinkomen per verkocht product.Daar werd niet naar data gekeken,alleen naar de afleveringsdatum en het bedrag dat ie zogezegd binnenbracht.
Dus die verkoper kreeg goeie bonussen.Maar ook ving ie van de klanten hand en spandiensten om de verkoop en levering zo te regelen dat de klant er zelf winst op kon maken.

Resultaat, te weinig winst op het einde van het jaar en er moesten jobs sneuvelen.
Ze zijn er heel fair geweest, 3 bedienden en 6 arbeiders.Diegenen die het laatst waren bijgekomen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be