![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Volgens mij wordt de geest gemaakt vanuit het brein!
Het lijkt mij iets zeer moeilijk om duidelijk te maken aan anderen. Het wordt een eeuwige discussie (en dit wellicht omdat in (alle) religies de geest gezien wordt als iets autonoom werkend. Onmogelijk zeg ik, de geest is gewoon 'chemie'! De hersenen geven ons het gevoel dat wij een geest hebben! Wie kan mij helpen mijn mening te ondersteunen; of wie kan mij overtuigen dat de geest werkelijk autonoom is! Volgens mij is het een kwestie van tijd! In de toekomst zal iedereen overtuigd zijn dat de geest gecreëerd is door het brein! Net zoals iedereen nu overtuigd is dat de aarde niet meer plat is!
![]() |
#2 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Niet echt, men weet namelijk dat schade aan de hersenen personaliteitsveranderingen kan doen optreden, het geheugen beïnvloeden, etc etc
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Gouverneur
|
![]() Ik sluit mij hierbij aan, het is gewoon zinloos een onderscheid te maken tussen geest en brein. De complexiteit van de menselijke hersenen is niet te bevatten, het is logisch dat ziel, geest, ego vanuit de biologische processen in de hersenen voortvloeit en geen losstaande entiteit is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() ER zijn nochtans sterke aanwijzingen in het tegendeel. Maar ik ga ze hier nu niet nog eens herhalen.
De hersenen zijn een soort ontvanger. Het is niet omdat je televisiescherm kapot is , dan daarom de signalen die het krijgt kapot zijn.
![]() |
![]() |
#5 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Kunt u mij eens de sterke aanwijzingen in het tegendeel voorleggen. (of een link naar een plaats waar deze werden behandeld). In verband met je statement , dat de hersenen een soort ontvanger zijn, daar ga ik helemaal niet mee akkoord! Ik ga wel akkoord met het feit dat hersenen een functionaliteit hebben die als ontvanger ageert (maar dat is dan ook maar een 'onderdeel' van alle functies van de hersenen, net zoals de geest een 'onderdeel' is!)
![]() |
![]() |
#6 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het antwoord op die vraag is het antwoord op uw vraag. Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 13 september 2006 om 12:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
![]() Citaat:
Het is voor velen dus een beetje een soort patstelling. In feite moet je je oordeel kunnen uitstellen todat je voldoende informatie bekeken hebt. Een goed punt om te bekijken zijn bijna dood ervaringen. De meeste denken enkel aan een tunnel van licht maar het bevat veel meer dan dat. Ook heb je buiten lichaams ervaringen die verifeerbaar zijn. Mensen die tijdelijk hun licaam verlaten als hun lichaam fysiek in slaap is. Dan heb je ook nog reincarnatie, wat ook en enorm complex onderwerp is. Heb je ook remote viewing , dit is het op afstand zien van bepaalde zaken die men anders niet kan waar nemen. Zijn ook vele experimenten mee gebeurd. Enzovoort... Hier iets over buiten lichaams ervaringen: Citaat:
Laatst gewijzigd door exodus : 13 september 2006 om 12:51. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Dat geeft dus niet echt een antwoord op mijn vraag hé!
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() brein/geest - ik denk dat het een eeuwige complexe zoektocht is, zelf weet ik niet hoe mijn brein en geest functioneer
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |||||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Er zijn er veel... maar ik kan je slechts enkele aanwijzen! Zeer vaag hé! Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
ALs ik jou zo hoor dan is al het mysterieuze te wijten aan 'de geest'. Dit is een typische religieuze benadering!
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Geest en hersenen
In feite gaat al het parapsychologische bewijsmateriaal in tegen de materialistische gedachte dat de geest volledig bepaald en begrensd wordt door het brein. Dit geldt voor ESP (d.w.z. telepathie en helderziendheid) waarbij de geest buiten de normale zintuigen om informatie vergaat over de buitenwereld of over andere geesten. Maar ook voor psychokinese waarbij de geest de fysieke realiteit beïnvloedt. En natuurlijk voor parapsychologisch bewijsmateriaal voor een leven na de dood en reïncarnatie. Veel van dit materiaal heeft betrekking op mensen van wie de hersenen al dood zijn. Maar er zijn ook gevallen bekend waarbij de hersenen nog intact zijn, maar helemaal stil liggen. In een vorig nummer van Paraview hebben we al eens stilgestaan bij het geval Pam Reynolds. Een ander voorbeeld is de casus van de Amerikaanse chauffeur Al Sullivan. Het geval werd in 1990 ontdekt door Bruce Greyson. Enkele jaren tevoren had Meneer Sullivan op 56-jarige leeftijd een spoedoperatie ondergaan in het Hartford Ziekenhuis te Connecticut. Hij had last gehad van hartritmestoornissen tijdens zijn werk en toen hij onderzocht werd in het ziekenhuis, raakte een van zijn kransslagaders geblokkeerd zodat hij direct geopereerd moest worden. Tijdens de operatie voelde hij hoe hij zijn lichaam verliet. Tot zijn verbazing zag hij onder meer zichzelf op een tafel liggen met lichtblauwe lakens over hem heen, en hij zag ook hoe hij opengesneden werd om zijn borstkas bloot te leggen. Hij zag zijn hart en ook zijn chirurg die hem voor de operatie had uitgelegd wat hij zou gaan doen. Deze chirurg zag er een beetje perplex uit. Het leek wel alsof hij met zijn armen �klapperde� en probeerde te vliegen. Direct na de operatie beschreef Sullivan dit gedrag van zijn hartchirurg, dr. Hiroyoshi Takata, tegenover een andere arts. Dokter Takata bleek telkens als hij tijdens een operatie wou voorkomen dat zijn steriele handen in aanraking zouden komen met aanwezige voorwerpen, zijn handpalmen plat tegen zijn borst aan te leggen. Daarbij gaf hij zijn assistenten instructies door dingen aan te wijzen met zijn ellebogen. De onderzoekers Cook, Greyson en Stevenson stelden vast dat Al Sullivan op het tijdstip waarop Takata met zijn armen had geklapperd, hoogstwaarschijnlijk echt buiten bewustzijn en onder volledige verdoving had verkeerd. Dit leidden zij af uit diens eigen verslag van zijn BDE. Hij beweert namelijk dat dr. Takata het gedrag vertoonde terwijl hij als enige bij zijn geopende borst stond, die open gehouden werd door metalen klemmen, en terwijl twee andere chirurgen bezig waren met zijn been. Dit laatste verwonderde Sullivan tijdens de bijnadoodervaring zelf, omdat hij het verband niet begreep met de hartoperatie. Pas later vernam hij dat men een ader nodig had voor de bypass. Ook al vond het merkwaardige gedragspatroon van Takata plaats in de operatiezaal zelf, de onderzoekers kunnen zich niet voorstellen hoe de volledig verdoofde en bewusteloze Sullivan het patroon ooit op een normale manier had kunnen waarnemen. Dit soort gevallen zijn absoluut niet te plaatsen als de geest volledig beperkt wordt door de hersenen. Skeptici kiezen er daarom maar voor de gevallen weg te redeneren of te negeren. Dat zal steeds moeilijker worden, doordat mensen langzamerhand minder genoegen nemen met de verwarring tussen neurologisch bewijsmateriaal en de dogmatische skeptische interpretatie daarvan. bron:Stichting Athanasia |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
|
![]() Citaat:
Aan het einde van deze tunnel komt men een "wezen van licht tegen". Dit wezen communiceert telepatisch met hun, meestal gaat het over dat ze hun tijd nog niet afgemaakt hebben en nog dingen te doen. Dit wezen geeft hun een onbeschrijflijk gevoel van geluk en liefde,en geeft hun een overzicht van hun leven. Ze krijgen hun hele leven in een korte tijdspanne aan hun voorbij, waarbij ze de emoties voelen die ze gelvoeld hebben, maar ook van naasten in hun omgeving. Daarnaa keren ze terug. Sommige NDE's gaan nog veel veder maar dit is het typische geval. Al duizenden jaren maken mensen dit mee, ongeacht hun al dan niet religieuze achtergrond. Sceptici zijn beginnen geloven in leven na de dood. Hoe kunnen deze toch wel zeer levendige hallucinaties optreden zefls bij mensen die geen hersenactiviteit vertonen? Hoe kan het dat men soms totaal verifeerbare dingen zegt (van bv aan een operatietafel), zodanig dat de dokters met hun mond open van verbazing zitten te luisteren? Ook was er eens een man die een NDE had, en hij kwam het wezen van licht, en hij wou niet meer weg, omdat hij zich zo perfect gelukkig voelde in die situatie. Het wezen zei hem dat hij moest terugkeren. Maar nog steeds wou hij niet. Het wezen zei dat hij nog iets te doen had, en hij kreeg visieis van een bruinharige vrouw en 2 kinderen, en hij voelde emoties. Wat hij zag was zijn toekomstige vrouw en kinderen. Hij begon de emoties te herkennen tijdens zijn ouderschap die hij als jongeling van het wezen van licht had gekregen. Ook was er een oude man die een NDE had, en tijdens het levensoverzicht zag hij een vrouw met een kind, die hij niet kende, en hij kreeg het gevoel dat hij ze in de steek had gelaten. Na zijn NDE wist de man nog altijd niet wie het was. Plots drong het tot hem door. 50 jaar eerder had hij een relatie met iemand waar hij is uitgestapt. Hij heeft de vrouw terug opgezocht, en blijkt dat ze een kind had van hem, die nu al 30 jaar dood was. Hij heeft zijn zoon gezien tijdens de NDE, met het gevoel dat hij hem in de steek had gelaten. Z'on zaken kan de wetenschap niet verklaren.
Laatst gewijzigd door exodus : 13 september 2006 om 13:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Lijkt me interessant om dat eens op mensen te testen... ![]() Citaat:
Zulke zaken kan de wetenschap nog niet verklaren. van maken? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() ![]() Onze individuele geest ervaart en moddert wat aan met die ervaringen. Buiten ervaringen is er niks, en daar is al genoeg bewijs voor gelevert om het op z'n minst in beschouwing te nemen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() ^Zeg, reageer hier eens op.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Vreemdeling
|
![]() 'k Had alleen een aanvulling op een ander citaat, als dat ook mag...
![]() Citaat:
(Heeft verder niet zoveel met het topic te maken, dat bedacht ik me ineens. ![]() |
|
![]() |
![]() |